Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Har du beställt något ögongodis än?

Haha jajamen. Paket från inet kommer imorgon (hoppas). Paket från komplett kommer på måndag/tisdag. Ett till paket från inet kommer på tisdag. Undrar vad det kan vara

Har redan PSU och minnen hemma, kom för typ en halv månad sen xD

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Haha jajamen. Paket från inet kommer imorgon (hoppas). Paket från komplett kommer på måndag/tisdag. Ett till paket från inet kommer på tisdag. Undrar vad det kan vara

Har redan PSU och minnen hemma, kom för typ en halv månad sen xD

Lite kort på det du har kanske? Vad är det där extra paketet från Inet då? Deras tävling kanske? Själv vann jag en webbkamera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite sent för kort nu. Jag undrar vad det kan vara ne men kan säga så mycket som att jag har betalat för det.

Sleevsen kommer nog ta ett tag. kommer göra hela 8pin utom två kontakter som ska lagas. Sen väntar jag på att en butik här på Gotland ska ta in 24pin atx förlängning, den kommer på måndag eller tisdag.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Proffsmoddare

Blev ju rövans bra resultat på sidan där. Är det biltema mattsvart jag ser? Det är den jag använde först.

Corsair är kända för att vara svåra att sleeva pågrund av att stiften sitter som sten i mellanåt. Ta en skruvmejsel som går in där fram, tryck sedan på stiftet och dra ut det. Sen får du försiktigt pilla tillbaka "flärparna" som håller fast stiftet igen. De går relativt lätt av.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Mja biltema färg är det inte, köpte det på colorama för 115kr, halvblank.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoBb3:

Mja biltema färg är det inte, köpte det på colorama för 115kr, halvblank.

Det var dyrt, på vårt colorama i stan kostar de endast 98kr (400ml) men på biltema i Helsingborg kostar de tror det var 59:90 (400ml). Och på Maxi i Ängelholm kostar 54kr (500ml).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det var dyrt, på vårt colorama i stan kostar de endast 98kr (400ml) men på biltema i Helsingborg kostar de tror det var 59:90 (400ml). Och på Maxi i Ängelholm kostar 54kr (500ml).

På Gotland är allt dyrt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att sleeva sladden till h50? Det finns en massa skruvar men jag vågar inte ta loss dom om något vatten lr så skulle komma ut.

EDIT: Vet hur jag ska göra nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Vet hur jag ska göra nu.

Please share

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Please share

Tänkte inte ta loss den utan bara dra ner sleeven så långt det går och samma med krymp slangen. Ska bara komma på ett bra sätt att få loss sladdarna från kontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paket från inet. Tur att jag fick med en lakrisstång

Tjaa vi börjar väll med det mest intressanta. Gigabyte GTX 470

En låda under "överdraget"

Alla tillbehör, fick även med Just Cause 2 till steam

GTX 470 i Plastpåsen. Antistatic bag eller vad det heter

Looks Great

2st 6pin

Det är ganska stort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett till paket, fast från Komplett denna gång

Ett eVGA P55 SLI FTW

En låda under "överdraget" som det var på Gtx 470

Tillbehör

Fyra steg hur man installerar sin Cpu. Omöjligt att missa

mm svart ska det vara. Det ser ganska rött/rosa ut. tog inte bort underlägget som var rosa som lyser igenom skruv hålen

Dubbla 8pin

Start och reset knappen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten sneak peak på 8pin kontakten

Obs. Den undre vita sitter inte i helt för att den ska lagas, det är därför krympslangen ser ut att vara mycket längre. Sen så är krympslangarna lika långa fast dom ser inte ut att vara det på bilden

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm får man fråga vad du fotar med? Jag tycker att en del bilder är lite oskarpa eller out of fokus.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hmm får man fråga vad du fotar med? Jag tycker att en del bilder är lite oskarpa eller out of fokus.

Pappas systemkamera. Är inte alls bra på att använda den, och han kan inte hjälpa mig för han är i sthlm och tog med digitalkameran för att testa den

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Har du stativ? Vilken kamera är det? Om du kör med M(Manuell) eller A(apature?) så kan du ändra bländartal och slutartid. Bländartalet (t.ex: f6 eller f36) ska vara så högt som möjligt för att få så bra fokus som bara går. Det brukar man kunna ändra genom en ratt, iallafall på nikon.

Med A så ställer den in slutartiden själv. Jag kommer själv ta om alla bilder jag gjort och sen uppdatera. Jag lärde mig kameran rätt nyligen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Har du stativ? Vilken kamera är det? Om du kör med M(Manuell) eller A(apature?) så kan du ändra bländartal och slutartid. Bländartalet (t.ex: f6 eller f36) ska vara så högt som möjligt för att få så bra fokus som bara går. Det brukar man kunna ändra genom en ratt, iallafall på nikon.

Med A så ställer den in slutartiden själv. Jag kommer själv ta om alla bilder jag gjort och sen uppdatera. Jag lärde mig kameran rätt nyligen.

En annan bra grej jag lärt mig är att köra med låg iso också. Annars finns det risk att bilderna blir gryniga/korniga.

Permalänk

Kommer följa det här bygget, ser riktigt intressant ut

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Han har en D40x och har använt slutartider på 1/5 till 1/15 på dom bilder jag kollat, f runt 7-9
Iso 200

Rekommenderar dig Hobb3 att använda stativ, Iso 100, läge A och pröva dig fram med bländarstorlek, antingen fjärrkontroll eller självutlösning för skarpast bilder

Edit han använde Iso 200 på alla bilder

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zarklon:

En annan bra grej jag lärt mig är att köra med låg iso också. Annars finns det risk att bilderna blir gryniga/korniga.

Precis, så låg ISO som möjligt. :thumbup:

Skrivet av ChipZ:

Han har en D40x och har använt slutartider på 1/5 till 1/15 på dom bilder jag kollat, f runt 7-9
Iso 200

Rekommenderar dig Hobb3 att använda stativ, Iso 100, läge A och pröva dig fram med bländarstorlek, antingen fjärrkontroll eller självutlösning för skarpast bilder

Edit han använde Iso 200 på alla bilder

Iso 200 är väl lägsta på en D40. Om han har stativ, så förläng slutartiden och försök att få upp f till runt 26-36 iallafall. Nu är ju inte hans bilder dåliga, men de kan bli bättre. Kul att lära sig kameran innan man sätter igång i datorn osv.

Tumregler:
#Stativ
#Lååååång slutartid
#Högt bländartal (högt f värde, säg f36 i inzoomat läge med ett 18-55 objektiv)
#lågt iso (Iso 200 med d40?)
#Indirekt soljus (målnigt ute) eller egenfixad studio grej med vitt sken osv, så man reflekterar ljuset mot datorn.
# Autotagning, vad det heter minns jag inte. Men säg att du trycker på knappen och så tar det 4s och sen så tas kortet. Man ska alltså helst vara så långt ifrån kameran som möjligt när kortet tas för att utesluta att man är darrig på handen osv.

Nu är inte jag någon expert, och kan absolut inte termerna för någonting, men de här reglerna håller jag mig efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På undersidan av kameran står det Nikon D40x. Hur kunde du veta att det var en sån?

Jag har nästan aldrig använt den förut, så kan vara därför det inte blir så jätte bra bilder. Men min pappa kan väldigt mycket om kameror och så så han får lära mig lite sen när han kommer hem på tisdag. Jag kör med A (alltså det man kan välja mellan A och M)

Är den där Nikon D40x en bra kamera? Sen på objektivet står det Nikon DX AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Jag använder en D40, och den duger till det jag använder den till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag använder en D40, och den duger till det jag använder den till.

Du har ett 5870 för att du har 40 fps i crysis? Hur fan kan man veta vad det är för kamera bara att se på bilder som är tagen av någon som inte kan ett skit om kameror. Im confused Ursäkta språket

Nu var det visserligen inte du som sa att jag (eller min pappa) hade en sån. Men det borde vara omöjligt -.-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Du har ett 5870 för att du har 40 fps i crysis? Hur fan kan man veta vad det är för kamera bara att se på bilder som är tagen av någon som inte kan ett skit om kameror. Im confused Ursäkta språket

Nu var det visserligen inte du som sa att jag (eller min pappa) hade en sån. Men det borde vara omöjligt -.-

det går att se det om man kollar informationen i bildfilerna

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

det går att se det om man kollar informationen i bildfilerna

Du kan inte ha ett 5870 för det laggar på youtube. Eller vänta det kanske är mitt grafikkort som gör det?

img64.imageshack.us/img64/2918/2gtx470box.jpg
Jaha g och t ser ut som ett D eller låter som ett, sen 4, 7an går bort då blir det D40 box då tar man xett och då blir det D40x? Gjorde jag rätt nu

Ne men seriöst hur ser man det på bilden?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

...?

Du hade en D40X. Du frågar om det är en bra kamera och då skriver jag att jag har en D40 och den fungerar bra till det jag använder den till.

D40X är troligen en nyare revision på D40 och därför jag använde d40 och mina bilder som referens. Sen vad mitt grafikkort eller youtube har med saken att göra förstår jag inte alls.

För att se bildinfo, högerklicka och sedan står det bildinfo längst ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Du kan inte ha ett 5870 för det laggar på youtube. Eller vänta det kanske är mitt grafikkort som gör det?

Vad pratar du om? o_O

Skrivet av HoBb3:

img64.imageshack.us/img64/2918/2gtx470box.jpg
Jaha g och t ser ut som ett D eller låter som ett, sen 4, 7an går bort då blir det D40 box då tar man xett och då blir det D40x? Gjorde jag rätt nu

Ne men seriöst hur ser man det på bilden?

spara bilderna på skrivbordet, högerklicka - egenskaper - information

allt står där

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

...?

Du hade en D40X. Du frågar om det är en bra kamera och då skriver jag att jag har en D40 och den fungerar bra till det jag använder den till.

D40X är troligen en nyare revision på D40 och därför jag använde d40 och mina bilder som referens. Sen vad mitt grafikkort eller youtube har med saken att göra förstår jag inte alls.

För att se bildinfo, högerklicka och sedan står det bildinfo längst ner.

Men jag undrade hur den andra snubben ChipZ viste att det var en sån. Och nu vet jag.

Skrivet av L4gG3r:

Vad pratar du om? o_O

spara bilderna på skrivbordet, högerklicka - egenskaper - information

allt står där

Man kan inte högerklicka och välja egenskaper på en mac

Är nog lite trött, sov väldigt dåligt inatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att länka till en bra nybörjar guid för fotografering. Eller hur lärde ni er? Jag kan som sagt ingenting i stort sätt.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8