Nu ska Bettan uppgraderas (Arbets-/speldator ~11-12 tusen)

Permalänk
Medlem

Nu ska Bettan uppgraderas (Arbets-/speldator ~11-12 tusen)

Tjena!

Nu är det dags att uppgradera Bettan, eller snarare göra en total makeover (Datorn passar om ett drygt år in i kategorin "Hårdvara äldre än 10 år").

Jag har satt ihop ett paket och skulle gärna vilja ha lite åsikter angående detta, har läst på en del men är lite ur gängorna. Höll på väldigt mycket för en 10 år sedan, men där emellan har det blivit en hel del annat.

Det enda jag behåller från nuvarande dator är chassi (som måste moddas en hel del för att få plats med bättre kylning, kabeldragning, etc. man kan ju köpa ett nytt men att modda nuvarande är mest ett bra skäl till att köpa en Dremel), skärm, tangentbord och mus; resten blir nytt. Jag har redan köpt alla fläktar utom en samt dammfilter och fläktkontroller. Har precis kastat iväg en order på PSU:n innan prishöjningen men behåller den i specen ändå.

Tanken med datorn är att den främst skall användas som arbetsdator men jag vill ha en dator som är riktigt rapp men ändå tyst och sval. Kommer troligen inte att spela så mycket och blir det något som kommer det troligen att bli lite RPG (typ Dragon Age: Origins). Jag kommer också att köra lite bild- och videoredigering, men ingenting jätteavancerat.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kommer du att använda avancerade program som Adobe After Effects och Photoshop? Inom jobb-branchen vet jag inte mycket om de program ni använder. Isåfall behöver du mer RAM. Din är ruskigt lik min. (4gb ram, i5 750, 5850pcs+) Lika gärna att köpa ny dator?
Ta allt ur kundvagnen och lägg till Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg - Inet.se och köp.

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

Kommer du att använda avancerade program som Adobe After Effects och Photoshop? Inom jobb-branchen vet jag inte mycket om de program ni använder. Isåfall behöver du mer RAM. Din är ruskigt lik min. (4gb ram, i5 750, 5850pcs+) Lika gärna att köpa ny dator?
Ta allt ur kundvagnen och lägg till Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg - Inet.se och köp.

Ska han.. Enbart köpa ett chassi och behålla sin gamla hårdvara.. Eller hur menar du? Förstår inte riktigt :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Japp, då var nästan allt beställt; fick ändra moderkort till Asus P7P55D-E istället för Gigabytekortet då det verkar ha utgått. Bytte även från i5 750 till i5 760, 38 kronors skillnad är inte mycket att snacka om.

Dock har jag fått lite kalla fötter angående SSD:n. Funderar att byta från Intel X25-M 80 GB till Corsair Force 60 GB. Ungefär samma kostnad per GB men mycket snabbare skrivhastighet. Någon som har erfarenhet av dessa hårddiskar? Corsairn fick ju bra i Sweclockers senaste test.