Permalänk
Medlem

Läckert bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt bygge. Ska ge mig på ett liknande nu innan festivalsommaren börjar. Om jag köper en sån här och bara kopplar på batteriet, borde inte det fungera som laddare för iPod och andra USB-prylar.

Om Hama 12V USB-laddare PICO mini hos Teknikmagasinet.

En sak till, jag hittar bara HLLY 20W TAMP-20 på Ebay. Vart kan jag få tar i en HLLY TAMP-10? Jag tänkte bygga en något mindre, om någon har förslag på högtalare så skicka gärna en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Grymt bygge. Ska ge mig på ett liknande nu innan festivalsommaren börjar. Om jag köper en sån här och bara kopplar på batteriet, borde inte det fungera som laddare för iPod och andra USB-prylar.

Om Hama 12V USB-laddare PICO mini hos Teknikmagasinet.

En sak till, jag hittar bara HLLY 20W TAMP-20 på Ebay. Vart kan jag få tar i en HLLY TAMP-10? Jag tänkte bygga en något mindre, om någon har förslag på högtalare så skicka gärna en länk.

Kolla på andra märken, tror andra icke HLLY förstärkare med samma chip fungerar utan problem.
Inga problem att koppla på den USB-adaptern, det är det enda jag saknar på min eftersom batteriet i iPoden/telefonen tar slut innan stereon. Angående högtalare så är det bara att titta runt efter några bilhögtalare med hög känslighet.

Permalänk
Medlem

grym D.A. Tyckte att jag kände igen den.

5p / mark xD

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem

Det skulle ju funka att bara slänga in en bilstereo istället för T-ampen som har aux/usb/sd ingång... men jag misstänker att en sådan inte är lika strömsnål.

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk

En bilstereo har inte mer än 50% verkningsgrad så massor med ström blir till värme.

En sån här här jag köpt till min strandlåda, funkar skitbra faktiskt!
12 V förstärkare mini, 180 W, 2 kanal, Lågpris, köp nu !! på Tradera.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk

Vad kostade bygget totalt?

Permalänk
Medlem

Håller på med ett eget bygge och funderar lite på om jag ska köra på min gamla t-amp (gen1) eller om det är bättre (energisnålare) att köra på en förstärkare som du använde dig av.

Min förhoppning är att bygga en låda som leverar vettig volym och som kan göra det i 4 dagars tid. Så kommer satsa på ett batteri på 12 eller 18Ah, och sen om jag kör på den t-amp jag redan har plus de högtalare du använde dig av. Kommer nog använda en ipod också, så blir någon typ av docka som man kan ladda den i. Finns det risk att man drainar batteriet om den får sitta i dockan hela tiden tror ni?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

hallå alla glada!

Jag undra bara var du köpte HLLY T-amp 10:an, vilken hemsida?
Och var köpte du basportarna?

/Den glade

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Håller på med ett eget bygge och funderar lite på om jag ska köra på min gamla t-amp (gen1) eller om det är bättre (energisnålare) att köra på en förstärkare som du använde dig av.

Min förhoppning är att bygga en låda som leverar vettig volym och som kan göra det i 4 dagars tid. Så kommer satsa på ett batteri på 12 eller 18Ah, och sen om jag kör på den t-amp jag redan har plus de högtalare du använde dig av. Kommer nog använda en ipod också, så blir någon typ av docka som man kan ladda den i. Finns det risk att man drainar batteriet om den får sitta i dockan hela tiden tror ni?

Den du har borde fungera lika bra.
Tror inte den drar så mycket så det borde funka. Jag skall själv sätta in en USB-bort på min så man kan spela lite längre.

Skrivet av nbheaton:

hallå alla glada!

Jag undra bara var du köpte HLLY T-amp 10:an, vilken hemsida?
Och var köpte du basportarna?

/Den glade

T-ampen är köpt på eBay, det finns massa olika liknande.
Basportarna köpte jag på någon bilstereoaffär.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MUSE. MUSE T-AMP TA2024 Class-T HI-FI Integrated Amplifier G on eBay (end time 08-Jun-10 05:26:52 BST)

Fick den för under 300kr med frakt.

Jag har bara kört den med adapter än, men måste säga att jag är grymt imponerad. Testade att koppla in till mina golvhögtalare med var sin 8" bas i och det spelar på både högt och vackert.

Ska nog börja bygga i helgen, lutar åt samma högtalare som i guiden.

Permalänk
Medlem

Jag beställde samma högtalare. Har skissat på en låda där jag avgränsat mitten, så jag får två separata kammare. Finns det någon nackdel med detta? Tanken är att få en så smidig/liten låda som möjligt. Någon som vet om man kan uppskatta varje kammares absolut minsta volym på något sätt. Vet att det finns diverse högtalarprogram som räknar ut osv, men hittar inte de värdena som behövs i specen för dessa högtalare.

Sen har jag problem med batteri. Läst igenom massa forum där något som kallas fritidsbatteri förespråkas framför bil och MC-batteri. De jag hittar på Biltema är för stora och väger för mycket. Jag lutade ett tag åt en Blyack från biltema på 7,2 Ah som passat bra i storlek och vikt. Med har förstått att det är lite krångligt att ladda dessa.

Vilket batteri använde du dig av Daud? Var det ett GEL-batteri eller Biltemas billigare MC-batterier? Skicka gärna artikelnummer eller länk om du har? Förstår mig inte på Biltemas nya hemsida.

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna när det gäller batteriets kapacitet Daud, eller du kanske har laddat nu sen du spelade de där 10 timmarna?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Hej, har just planerat mitt egna bygge. Tanken är att göra en relativt liten låda, ska även vara lätt och ska ekonomiskt sätt vara billig.

just köpt mig en: eBay
TA2020 20WX2 Class T Amp Mini HI-FI Stereo Amplifier wh

2st 6'9

MC batteri, gel 6/12v

Lådan vet jag inte riktigt ännu vad den ska byggas av. För som sagt är vikten och storleken rätt viktigt. Plexiglas ligger i tankarna...

140:- för Tampen
200.- för 2st 6'9
Batteri ännu inte inhandlat (200-300)
lådmaterial, tar de som finns hemma.

Men de jag är nyfiken på är Tampen, någon som har någon erfarenhet av TA2020 kortet i Tampen?? För visst bör det inte vara någon större skillnad från Hlly osv om dom har samma kort?
Och även fundersam om jag behöver något mer till högtalarna, så som filter osv (inte så insatt i den delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Jag beställde samma högtalare. Har skissat på en låda där jag avgränsat mitten, så jag får två separata kammare. Finns det någon nackdel med detta? Tanken är att få en så smidig/liten låda som möjligt. Någon som vet om man kan uppskatta varje kammares absolut minsta volym på något sätt. Vet att det finns diverse högtalarprogram som räknar ut osv, men hittar inte de värdena som behövs i specen för dessa högtalare.

Sen har jag problem med batteri. Läst igenom massa forum där något som kallas fritidsbatteri förespråkas framför bil och MC-batteri. De jag hittar på Biltema är för stora och väger för mycket. Jag lutade ett tag åt en Blyack från biltema på 7,2 Ah som passat bra i storlek och vikt. Med har förstått att det är lite krångligt att ladda dessa.

Vilket batteri använde du dig av Daud? Var det ett GEL-batteri eller Biltemas billigare MC-batterier? Skicka gärna artikelnummer eller länk om du har? Förstår mig inte på Biltemas nya hemsida.

Jag använder ett GEL-batteri från biltema på 6.5Ah.
Angående batteritiden så kan jag säga att det räcker nånstans mellan 10-20h beroende på hur högt man spelar.
Jag har fått ett problem med en glappande strömbrytare som jag ska byta ut så det har varit lite svårt att mäta hur länge batteriet räcker eftersom strömbrytaren ibland begränsar strömmen som kommer till förstärkaren snarare än att batteriet är slut.
Byter strömbrytaren under veckan innan jag drar iväg på festival och kör ett hårdtest.

Permalänk
Medlem

Guld värt med din respons Daud, tusen tack!

Undrar bara en sista grej, hur många liter ligger respektive kammare på?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Daud, skulle uppskatta om artikelnr kunde fås på biltemas batteri som du kör med....

även nyfiken om Clas Ohlson Internetbutik skulle funka lika väl som biltemas batterier ??

Permalänk
Medlem

Daud, Skulle jag kunna få måtten på din låda?
Har införskaffat allting så det blir till att såga nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daud:

Blev inspirerad av liknande byggen förra sommaren och bestämde mig för att bygga mig en egen batteridriven stereo.
Jag byggde den förra hösten men denna sommaren blir första gången jag kan använda stereon "på riktigt".

Lådan är byggd av 12mm plywood.
Högtalarna är 2st 2-vägs Hertz DCX165.
Förstärkaren jag använder är en HLLY TAMP-10.
Som strömkälla har jag ett 6.5Ah motorcykelbatteri som jag köpte på biltema.

Hej!

* Jag tänkte höra om du vet måtten på HLLY TAMP-10?
* Sen undrar jag även vart du köpte plattan som du har på baksidan (förlängningen från TAMP-10)?
* Och sist men inte minst - med tanke på de begränsade antalen utgångar på HLLY TAMP-10:an - vart kopplar jag in basen om jag väljer att ha en sådan?

Mvh Patrik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteeh:

Hej!

* Jag tänkte höra om du vet måtten på HLLY TAMP-10?
* Sen undrar jag även vart du köpte plattan som du har på baksidan (förlängningen från TAMP-10)?
* Och sist men inte minst - med tanke på de begränsade antalen utgångar på HLLY TAMP-10:an - vart kopplar jag in basen om jag väljer att ha en sådan?

Mvh Patrik!

Måtten tror jag du kan få på eBay om du söker.
Sen tror jag det verkar vara bättre tillgång på hlly t-amp20 nu och jag är inte säker på att måtten är samma.

Plattan har jag byggt själv. Själva plattan är från ett gammalt datorchassi och ingångarna är köpta från Kjell.
Jag vet inte vad du menar med "basen", det finns 2st RCA ingångar och 2st högtalarutgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daud:

Måtten tror jag du kan få på eBay om du söker.
Sen tror jag det verkar vara bättre tillgång på hlly t-amp20 nu och jag är inte säker på att måtten är samma.

Plattan har jag byggt själv. Själva plattan är från ett gammalt datorchassi och ingångarna är köpta från Kjell.
Jag vet inte vad du menar med "basen", det finns 2st RCA ingångar och 2st högtalarutgångar.

Hej igen!

Jo med basen menar jag om jag väljer att köpa till ett (t ex) 8" baselement att ha mellan 6"9"orna på lådan. Eftersom det bara finns två ingångar (en till vardera högtalare) på både t-amp10 och 20..?

Har du kollat något på MUSE eller TOPPING-förstärkarna något? Hur tror du de är i jämförelse? De har samma chip (typ Tripath 2021 Class T, etc.) men är mycket billigare på sina håll.

Permalänk
Medlem

Skall du ha ytterligare ett element är det nog bäst med ytterligare en förstärkare.
Angående de olika märkena på förstärkare har jag inte testat så många själv men eftersom det är samma chip borde det inte vara någon skillnad. När jag köpte min HLLY var den betydligt billigare än vad dom på eBay är nu. Ångrar att jag inte slog till på några fler tidigare eftersom jag antagligen kommer köpa en till snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daud:

Skall du ha ytterligare ett element är det nog bäst med ytterligare en förstärkare.
Angående de olika märkena på förstärkare har jag inte testat så många själv men eftersom det är samma chip borde det inte vara någon skillnad. När jag köpte min HLLY var den betydligt billigare än vad dom på eBay är nu. Ångrar att jag inte slog till på några fler tidigare eftersom jag antagligen kommer köpa en till snart.

Det är så pass alltså. Då får jag se lite, de är ju inte jättebilliga de där Class-T-förstärkarna.. Kommer du över ett billigt parti så får du hojta till om du vill sälja ett par

Dessvärre är en bas nästan ett måste med tanke på vilken musik som kommer att spelas mest med lådan. Var i alla fall och kapade till lådan på jobbet idag av 21mm MDF. Väger en del men det kommer bli ett sjuhelvetes ljud (om bara förstärkarna kan leverera vad som krävs)!

Hittade någon budgetversion på Kjell häromdagen, men de verkar inte vara något vidare, eller vad tror du? Drar antagligen mer ström då också eftersom det inte är någon Class-T.

40W effektförstärkare

Permalänk
Medlem

Hatar att vara ihärdig men utan svar så måste jag tyvärr ställa om fråga,
Vad har du för mått på din låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaCC_:

Hatar att vara ihärdig men utan svar så måste jag tyvärr ställa om fråga,
Vad har du för mått på din låda?

Jag kör iaf på 60x40x30 cm [BxHxD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteeh:

Jag kör iaf på 60x40x30 cm [BxHxD]

Det är ganska mycket, men du kör med 6'9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaCC_:

Det är ganska mycket, men du kör med 6'9.

Och en 8"-bas Den blir ju mindre om jag väljer att inte ta med basen, såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putteeh:

Och en 8"-bas Den blir ju mindre om jag väljer att inte ta med basen, såklart!

Hur kopplar man en sådan till ett klass T slutsteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaCC_:

Hur kopplar man en sådan till ett klass T slutsteg?

Blir antagligen till att köpa 2st klass T-förstärkare.

Permalänk
Medlem

riktrigt fint bygge, kan inte göra något annat än att beundra den

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host