Permalänk
Medlem

Strand- och festivalstereo

Blev inspirerad av liknande byggen förra sommaren och bestämde mig för att bygga mig en egen batteridriven stereo.
Jag byggde den förra hösten men denna sommaren blir första gången jag kan använda stereon "på riktigt".

Lådan är byggd av 12mm plywood.
Högtalarna är 2st 2-vägs Hertz DCX165.
Förstärkaren jag använder är en HLLY TAMP-10.
Som strömkälla har jag ett 6.5Ah motorcykelbatteri som jag köpte på biltema.

Det speciella i detta bygge är förstärkaren som har en så kallad class-T förstärkare i sig. Det innebär att i princip all energi man matar in i förstärkaren blir till ljud till skillnad från en vanlig förstärkare där majoriteten av energin blir värme.
Denna typ av förstärkare är lättast att få tag på via eBay där det finns många olika varianter att köpa från asien.
I svenska butiker kan man också hitta ett fåtal men de är mycket dyrare.

Jag har använt den ca 10h i sträck på varierande volym och batteriet har efter det fortfarande över 80% kvar.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt bygge, blev lite halv lurad på en bild där "målar" bilden såg ut som den reflekterade vid högtalare så som det hade varit något lock på.
längre ifrån såg lacken nice ut men närmare såg man det lilla skrubbiga.
Batteriet från bildtema? har du byggt in den med dem små "cellpaketen" in där eller kommer du bära runt på batteriets ursprungliga format?

4p.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Ja, den har fått sig några repor, men det är knappt något man tänker på i verkligheten.

Permalänk

En film Hade inte skadat. Men du det här ett väldigt najs bygge, saknas bara någon riktig sommarplåga att spela nu:P

Visa signatur

Asus M3A-h/hdmi | Amd ahtlon 6000+ 3.0ghz @ 4.0ghz | Asus EAH4850 top | Crucial pc6400 4gb | 1st 500gb WD och 1st 750gb WD.

Permalänk
Inaktiv

Nu blir jag sugen!

Spelar lådan högt? Hur mycket väger den? Vad har hela bygget kostat totalt?

Permalänk
Medlem

Den spelar så det räcker! Dom flesta blir chockade över hur högt det är för en batteridriven stereo.
Den väger 10kg vilket inte är några problem om man bär den med axelremmen. Vill man minimera vikten går det att använda tunnare plywood och ett lite mindre batteri.
Mellan 1000 och 2000kr kostade det alt som allt.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bra för ljudet om du hade dämpning inuti lådan?

Permalänk
Inaktiv

Skulle det här funka:
http://biltema.se/Bil---MC/Bilstereo/Hogta...are-65-tvavags/ högtalare
http://cgi.ebay.com/Lepai-TA2020-Class-T-A...=item1e5bf0d713 amp
2 st Blyackumulator a 6V, 10Ah, går de att koppla ihop för att få 12V? (jag är en bra fysiker, men mitt minne är kort...)
???

Vikten blir nog inget problem som du säger... Dock vore det najs att ha en fet låda som man kunde ta på flyget. Blir väl att bygga en låda till som jag kan ha permanent i Spanien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Vore det inte bra för ljudet om du hade dämpning inuti lådan?

Läste på lite om dämpning när jag byggde och det verkar finnas delade meningar om det behövs eller inte. Jag valde att strunta i det. Viktigare är att få lådan tät så att ljudet bara kommer ut där man vill att det skall.

Skrivet av anon133239:

Skulle det här funka:
http://biltema.se/Bil---MC/Bilstereo/Hogta...are-65-tvavags/ högtalare
http://cgi.ebay.com/Lepai-TA2020-Class-T-A...=item1e5bf0d713 amp
2 st Blyackumulator a 6V, 10Ah, går de att koppla ihop för att få 12V? (jag är en bra fysiker, men mitt minne är kort...)
???

Vikten blir nog inget problem som du säger... Dock vore det najs att ha en fet låda som man kunde ta på flyget. Blir väl att bygga en låda till som jag kan ha permanent i Spanien...

Dina länkar fungerar inte.
Batterierna kan du seriekoppla så de blir 12V. Men varför inte bara köpa ett 12V?
De batteriet jag har är ett gel-batteri så att jag kan ha det liggande på sidan utan problem. Vanliga bly-batterier måste stå åt rätt håll så att de inte läcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Batteriet från bildtema? har du byggt in den med dem små "cellpaketen" in där eller kommer du bära runt på batteriets ursprungliga format?

4p.

batteriet är antagligen inbyggt bakom plåtluckan på baksidan av stereon, och det gåt inte att plocka ut cellpaketen i varken ett bly-batteri eller gel-batteri...
...om man fortfarande vill att batteriet skall fungera

Permalänk

Ser väldigt bra ut!
Men tänkt på om det kommer in sand eller liknande i basportarna? Skulle det inte fungerat bättre med en sluten konstruktion?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

En sluten låda låter inte lika mycket.
Det är inte det lättaste men basportarna går faktiskt att ta ut så jag kommer åt inuti lådan om det skulle komma in något som inte skall vara där.

Permalänk
Medlem

Fint

Är inte portarna lite väl stora?
Tryck i lite dämpning också, jag tror det kan göra en hel del.

Permalänk

Tjena vilken cool dator!! Nej vänta nu...

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Riktigt najs! Skulle vilja ha något liknande

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Byggde en liknande pryl när jag jobbade som truck förare.

Fast jag körde med ett par JBL 6x9" GT serie och MDF som jag klädde med sånt tyg som används för bagageutrymmen i bilar.

DAMN va den spelade bra när jag fick dämpat den och justerat längden på portarna.

De är sjukt va nice strand stereo man kan bygga själv.

Minn ligger och samlar damm i källaren i väntan på bad vädret.

Bara att dra fram den ladda den och sen koppla in Mobilen så kan man lyssna på både radio och MP3 i timmar utan probbs.

Jag har ju ett bilbatteri i min och så har jag satt dit ett 12V uttag på den så jag kan ladda mobilen om de krisar sig.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hade varit fint om den hade en skärm och dator med wlan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Fint

Är inte portarna lite väl stora?
Tryck i lite dämpning också, jag tror det kan göra en hel del.

Skrivet av Ant3:

Byggde en liknande pryl när jag jobbade som truck förare.

Fast jag körde med ett par JBL 6x9" GT serie och MDF som jag klädde med sånt tyg som används för bagageutrymmen i bilar.

DAMN va den spelade bra när jag fick dämpat den och justerat längden på portarna.

De är sjukt va nice strand stereo man kan bygga själv.

Minn ligger och samlar damm i källaren i väntan på bad vädret.

Bara att dra fram den ladda den och sen koppla in Mobilen så kan man lyssna på både radio och MP3 i timmar utan probbs.

Jag har ju ett bilbatteri i min och så har jag satt dit ett 12V uttag på den så jag kan ladda mobilen om de krisar sig.

Jag hade också tänkt ordna någon form av laddare + dock till iPod men det blev inte av.
Lådan är ganska bra utmätt, tyvärr är portarna som sagt lite för stora men den spelar ändå sjukt bra.
Kanske blir en version 2.0 nångång i framtiden när jag inte har något att göra.

Permalänk
Medlem

Sjukt grymt! Hoppas den inte väger så mycket bara 5/5!

Visa signatur

"Everyone is an idiot, not just the people with low SAT scores. The only differences among us is that we're idiots about different things at different times. No matter how smart you are, you spend much of your day being an idiot." - Scott Adams

Permalänk
Avstängd

80talet pratade om att bergssprängarna skulle lämnas tillbaka...
men snitts

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

nice! nå tips på vilken stärkare man ska köpa?

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem

Tja! Hur är det med Hlly T-amp10? hur mycket volym ocjh tryck får du ut av den? är väldigt intresserad av att köpa en själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

Tja! Hur är det med Hlly T-amp10? hur mycket volym ocjh tryck får du ut av den? är väldigt intresserad av att köpa en själv

Mer än man kan tro faktiskt.
Det beror också helt på vilka högtalare du använder. Försök hitta högtalare med så hög känslighet som möjligt, mina har t.ex 93dB vilket är ganska högt.

Det finns ju en T-amp 20 som ger lite mer effekt fast då drar den ju mer ström också.

Permalänk
Medlem

TAck! vilken ohm har högtalarna och vad heter dom?

Permalänk
Medlem

Hertz DCX 165 4ohm

Permalänk
Medlem

Börja med o säga: grymt snyggt byggt!! mycket inspirerande! men ja undrar om du har nått mellansteg mellan batteriet och förstärkaren som konverterar till 220V? på HLLY hemsida står det nämnligen att t-amp 10 ska ha 110/220V :S eller e de bara o koppla in 12 volt-batteriet rätt in i den?

Permalänk
Medlem

Till min förstärkare kom det med en 12V-adapter så själva förstärkaren skall bara ha 12V. Men adaptern kopplas direkt in i väggen till 220V så dom kanske syftar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

batteriet är antagligen inbyggt bakom plåtluckan på baksidan av stereon, och det gåt inte att plocka ut cellpaketen i varken ett bly-batteri eller gel-batteri...
...om man fortfarande vill att batteriet skall fungera

Skrivet av Daud:

Som strömkälla har jag ett 6.5Ah motorcykelbatteri som jag köpte på biltema.

HEJ OKEJ

om du någongång kollat in i ett motorcykelbatteri så kan du ringa upp mig på zet city!
men i dem modernare cykel batterierna så är det lithium-jonbatterier varierande på hur många Ah sammankopplade, dem kunde han plockat ur cykelbatteriets hölje för att sedan placera dem innanför byggets låda.

givetvis vet jag inte om det är bly eller lithium-jonbatterier i just biltema batteriet han köpt men visst alla vet inte om ny teknik.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Ser helt okej ut, jag personligen skulle byggt den av 25mm MDF istället för plyfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Ser helt okej ut, jag personligen skulle byggt den av 25mm MDF istället för plyfa.

Jo, MDF skall ju vara bättre för högtalare. Det hade dock blivit ganska mycket tyngre med 25mm MDF så det hade nog inte varit en bra idé till något som är avsett till att vara bärbart.