Bestraffning för att inte komma till raid

Permalänk
Medlem

Vi får ersättning för varje pall och timme leveransen är försenad, och det är rätt sköna pengar.

Nej det är inte hyckleri då det är jobbet som hyr min tid och passar det inte dem är det upp till dem att avsluta avtalet, efter gällande fackavtal och lagar - vill jag chansa och komma för sent upprepade gånger är det som sagt upp till dem att ta åtgärder. En guildledare får ta samma ställning - vill vi ha grabben som vi alltid får vänta på eller chansa med den ny, efter internetlagar och normer, vilka brukar vara rätt så ickeexisterande och anarkistiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Vi får ersättning för varje pall och timme leveransen är försenad, och det är rätt sköna pengar.

Nej det är inte hyckleri då det är jobbet som hyr min tid och passar det inte dem är det upp till dem att avsluta avtalet, efter gällande fackavtal och lagar - vill jag chansa och komma för sent upprepade gånger är det som sagt upp till dem att ta åtgärder. En guildledare får ta samma ställning - vill vi ha grabben som vi alltid får vänta på eller chansa med den ny, efter internetlagar och normer, vilka brukar vara rätt så ickeexisterande och anarkistiska.

Så alltså får folk komma för sent och ta raster, det är lugnt för dig? För jag tolkade det som att du tyckte att folk som var sena och tog raster inte hade i guilden att göra, men om du tycker de är välkomna bara det att guildleadern kanske inte tycker det är det ju helt okej. Om jag tolkade dig rätt så lever du ju inte som du lär om du inte tycker chefen skall sparka dig om du kommer sent eller tar toapaus när du är nödig osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så alltså får folk komma för sent och ta raster, det är lugnt för dig? För jag tolkade det som att du tyckte att folk som var sena och tog raster inte hade i guilden att göra, men om du tycker de är välkomna bara det att guildleadern kanske inte tycker det är det ju helt okej. Om jag tolkade dig rätt så lever du ju inte som du lär om du inte tycker chefen skall sparka dig om du kommer sent eller tar toapaus när du är nödig osv.

Försöker du trolla eller? Ingen idé att fortsätta denna diskussionen.

Permalänk
Medlem

i vår guild så kör vi så att om du missar en raid utan en bra anledning så kommer du få lägre prio för nästa raid, dem tar annat folk före dig, spelar ingen roll om gear eller nå annat då.
jag har missar 2 raider i min guild men hade bra anledning (en gång hade jag inge internet på en vecka, andra så va jag hos en polare och vi va tvungen att ta han om hundarna, dem går föra ett spel )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Försöker du trolla eller? Ingen idé att fortsätta denna diskussionen.

Nej, jag försöker förstå vad du menar. Först verkade du som du inte tyckte de skulle få vara med i guilden och kickas om de kommer sent/tar rast, men nu pratar du om att du verkar tycka motsatsen.

Arbetsplatser är ju lite seriösare så jag tycker ju garanterat att guilder i spel bör ha en avsevärt mer "laid back" syn på raster och sen ankomst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Så om du satt signad för en raid och drabbats av kraftig diarré och fick ett anfall under ett kristiskt tillsånd så skulle du hellre göra i byxan än att "svika" raiden?

Vad jag vill peka på är att visst du kan gå ut med hunden innan raiden men du kan inte tvinga den att skita.

Tändsticka i rumpan på hunden så ska du se att han skiter!

Permalänk
Medlem

Tänker inte ge mig in i er diskussion om jobb/spel, men jag måste skriva att jag tycker att man inte kan skriva att spela fotboll kan jämföras med att raida i wow. Fotboll är en fysisk aktivitet och det är inte datorspelande. Men båda är hobbys som skapar nya vänner och roliga minnen, och givetvis avslappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, och de människorna har fel. WoW är ett spel, det är ju galet hur stort allvar vissa kids tar spelen på idag.

Vad är det där för inställning?
Det spelar ingen roll vad det handlar om för aktivitet (jobb, datorspelande, fotbollsspelande etc.) kommer man sent så visar man tydligt att man inte respekterar andra människors tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Vad är det där för inställning?
Det spelar ingen roll vad det handlar om för aktivitet (jobb, datorspelande, fotbollsspelande etc.) kommer man sent så visar man tydligt att man inte respekterar andra människors tid.

*thumbs up*
Jo, det är så att kommer man sent så slösar man på andras tid. Det är inte lätt för 3 barnsmorsor att planera att raida så de brukar få dispens att avbryta en raid kö pga barn, de får ju göra så även på arbetet. Men att sitta på arslet och suga a-kassa eller ha 14 veckor sommarlov och inte dyka upp för att beachen lockar. Då får man en reprimand. Att ta ansvar för sitt och andras (i detta fall gillets) spelande gör livet så mycket enklare för alla deltagare. Vissa kanske bara kan mellan 19.00-21.00 och loggar någon på klockan 20.00 så är det kört för denna. Sen att man delar upp raider i flyglar så man inte tar hela faderuttan på samma kväll är självklart för de flesta post 30yrs med barn.
Så tänk på idrottare, arbetare med mera när ni skriver upp er på raidköer.
Man blir bänkad om man är sen.
Edit;
Man har oftast en bra förklaring om man inte dyker upp. Chefer som gnäller, frun hotar med skilsmässa, ungar som slåss osv. Så ett bra knep är att ha 3 tanks, en på reserv, 3 healers, en i reserv och 8 dps, 2 i reserv. Men tänk på att som RL så hör man stöket i bakgrunden så bluffa inte.
Sen håller jag med om att det kan vara militäriskt styrt ibland, men organisation är ett måste för att det ska lyckas.

Lycka till med raidandet och glöm inte bort att det ska vara kul också.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

För att klargöra så finns det ingenting i lagen om att man kan få sparken för att man kommer för sent.

Tycker systemet med att ge de som inte kommer i tid eller uteblir minuspoäng på deras rolls är en väldigt bra idé. Det är mer en markering än en regelrätt bestraffning. Låt säga att för sen ankomst är -5 poäng och att helt utebli är -10. Det plockar snabbt på för de som inte kommer. Då kan en närvaro ge dem +5 poäng tills de hamnar på noll igen, de får alltså kämpa sig uppåt om de helt uteblir.

Däremot tycker jag kanske inte att man ska höja poängen för de som faktiskt kommer. Inte högre än +-0. För då blir allting okontrollerbart i slutändan.

Jag anser att ett par poäng mindre är mer i linje med vad man får på jobbet: En tillsägning.

Om det fortgår så fattar de ju själva till slut att de aldrig kommer få någon loot.

Däremot är det inte fel att försöka rekrytera lite mer folk på de posterna där man inte kan lita på folket. Det är bättre med en rotation än en utebliven raid. Dessutom lättar det trycket på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så alltså får folk komma för sent och ta raster, det är lugnt för dig?

Jag förstår inte alls hur du läser hans post? Han säger ju att om han konstant är sen, så är det OK att chefen tar till åtgärder.

Skrivet av Jckssn:

Vad är det där för inställning?
Det spelar ingen roll vad det handlar om för aktivitet (jobb, datorspelande, fotbollsspelande etc.) kommer man sent så visar man tydligt att man inte respekterar andra människors tid.

Väl sagt - svårare än så är det inte

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt hur "det är bara ett spel" skulle vara ett argument till hur man kommer och går hur man vill under raid. Vi spelar spel för att ha roligt, vi väljer att spendera x antal timmar av våran obetalda fritid på ett spel för att vi tycker det är kul. Och jag tror vi kan enas om att det inte är speciellt kul att hela tiden behöva vänta på folk som inte behagar följa de anordnade reglerna som (troligtvis) har specifierats innan man slöt upp med sagda raidguild. Gillar man inte reglerna, tycker man inte om att komma i tid då stod det en fritt att söka sig till ett gille där man inte behöver vara i tid.

Jag ser ingen anledning till varför personer som uppenbarligen inte har samma värderingar som gillet i övrigt överhuvudtaget ska vara med i sagda gille från första början. Går individens prioriteringar isär med övrigas så är det helt klart vad som gäller: Stick dit där ditt slackande latarsle är önskat spel eller ej det är min tid jag spelar på och jag spelar för att ha roligt och det är INTE roligt att vänta mer än vad som behövs.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

Tycker det är roligt hur "det är bara ett spel" skulle vara ett argument till hur man kommer och går hur man vill under raid. Vi spelar spel för att ha roligt, vi väljer att spendera x antal timmar av våran obetalda fritid på ett spel för att vi tycker det är kul. Och jag tror vi kan enas om att det inte är speciellt kul att hela tiden behöva vänta på folk som inte behagar följa de anordnade reglerna som (troligtvis) har specifierats innan man slöt upp med sagda raidguild. Gillar man inte reglerna, tycker man inte om att komma i tid då stod det en fritt att söka sig till ett gille där man inte behöver vara i tid.

Jag ser ingen anledning till varför personer som uppenbarligen inte har samma värderingar som gillet i övrigt överhuvudtaget ska vara med i sagda gille från första början. Går individens prioriteringar isär med övrigas så är det helt klart vad som gäller: Stick dit där ditt slackande latarsle är önskat spel eller ej det är min tid jag spelar på och jag spelar för att ha roligt och det är INTE roligt att vänta mer än vad som behövs.

+1

Man ska anpassa sig efter gillets regler och inte efter den enskilda individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Vad är det där för inställning?
Det spelar ingen roll vad det handlar om för aktivitet (jobb, datorspelande, fotbollsspelande etc.) kommer man sent så visar man tydligt att man inte respekterar andra människors tid.

Ja, men jag vet många spelare som kan "ringa in sjuk" för att de suttit och spelat hela natten, och om man frågar dem tycker de inte att de skall bli sparkade, däremot tycker de att folk skall få sparken ur guilden om de inte dyker upp en gång. Om man tycker det är värre att komma för sent/utebli från en raid än att göra det från jobbet, då tycker jag man har fel prioriteringar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, men jag vet många spelare som kan "ringa in sjuk" för att de suttit och spelat hela natten, och om man frågar dem tycker de inte att de skall bli sparkade, däremot tycker de att folk skall få sparken ur guilden om de inte dyker upp en gång. Om man tycker det är värre att komma för sent/utebli från en raid än att göra det från jobbet, då tycker jag man har fel prioriteringar.

Ganska säker på att någon som ringer in och sjukanmäler sig pga nattliga aktiviteter till slut kommer få se sig om efter ett nytt jobb. Självklart är det så att saker dyker upp (någon nämnde tidigare t.ex magknip under speltid, självklart skiter jag inte i byxorna lite folkvett måste man väl ha också) ibland som man måste ta hand om och då får man ju sätta "brottets" nivå i relation till straffet om jag sitter och spelar och råkar få oanmält besök så går det i första hand, men jag är ju beredd på någon form av konsekvens av det hela (dkp är därför väldigt smidigt).

Det jag talar om är folk som mitt under raid försvinner för att laga mat, ta kvällspromenad med hunden, koka kaffe, ta en dusch osv. Sådant går ju faktiskt att antingen göra före eller efter du dör ju knappast av att du får vänta till utsatt 10-minuters rast med att göra din macka. Jordbävningar, oanmält besök, telefon, akutbajs, ambulans till akuten osv hör till saker man inte direkt kan förbereda sig för och har ett högre förlåtbarhetsvärde.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Ganska säker på att någon som ringer in och sjukanmäler sig pga nattliga aktiviteter till slut kommer få se sig om efter ett nytt jobb. Självklart är det så att saker dyker upp (någon nämnde tidigare t.ex magknip under speltid, självklart skiter jag inte i byxorna lite folkvett måste man väl ha också) ibland som man måste ta hand om och då får man ju sätta "brottets" nivå i relation till straffet om jag sitter och spelar och råkar få oanmält besök så går det i första hand, men jag är ju beredd på någon form av konsekvens av det hela (dkp är därför väldigt smidigt).

Det jag talar om är folk som mitt under raid försvinner för att laga mat, ta kvällspromenad med hunden, koka kaffe, ta en dusch osv. Sådant går ju faktiskt att antingen göra före eller efter du dör ju knappast av att du får vänta till utsatt 10-minuters rast med att göra din macka. Jordbävningar, oanmält besök, telefon, akutbajs, ambulans till akuten osv hör till saker man inte direkt kan förbereda sig för och har ett högre förlåtbarhetsvärde.

Jo men det jag reagerade på var att vissa här delade några gamla vänners tankesätt, att de blir extremt upprörda om någon skippar en raid/tar rast i en raid, men de har inga problem att ringa in sig sjuk på jobbet eller sådant. Detta tycker jag är galet, är man inte för att få sparken direkt från jobbet ifall man uteblir därifrån utan bra anledning så tycker jag det är fel att vara för insta kick i guilder för samma sak. Finns ju folk som verkar tycka spelet är viktigare att sköta än livet med jobb och allt vad det heter.

Poängsystem är ju mer likt hur det är i livet, saker händer och gör att man inte alltid vill/kan vara med, men då kanske ditt rykte får sig en törn/du får en tillsägelse.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jo men det jag reagerade på var att vissa här delade några gamla vänners tankesätt, att de blir extremt upprörda om någon skippar en raid/tar rast i en raid, men de har inga problem att ringa in sig sjuk på jobbet eller sådant. Detta tycker jag är galet, är man inte för att få sparken direkt från jobbet ifall man uteblir därifrån utan bra anledning så tycker jag det är fel att vara för insta kick i guilder för samma sak. Finns ju folk som verkar tycka spelet är viktigare att sköta än livet med jobb och allt vad det heter.

Poängsystem är ju mer likt hur det är i livet, saker händer och gör att man inte alltid vill/kan vara med, men då kanske ditt rykte får sig en törn/du får en tillsägelse.

Ni har rätt allihopa.
Men som sagt, man kan inte skippa i att dyka upp. Det sitter säkert folk och hoppas att ni dyker upp pga att de kanske inte har andra vänner än ni i raiden eller dylikt.
Sen som många har skrivit; det finns skäl att ta brejks (fan ta dig P Englund för att ta med den stavningen i SAOL) eller till att inte kunna komma. Vi har en addon som gör att man kan skriva in sig som Tentative på raider. Många av oss med familj (barn som vuxna) använder oss av den. (Den heter GuildEvenManager)
Sen att hundar ska skita, folk ska pissa (det dricks en del öl ibland bakom skärmarna), barn slåss, fruar gnäller om soppåsar gör ju att man tar en 5 minuters break då och då. Grejen är att om man inte är på Tentative och skiter i att dyka upp... då blir man oftast permanent Tentative och/eller bannad från raider.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Detta ni "bråkar" om här är ju ett icke problem. Är själv en väldigt casual spelare som vill gå på och ur spelet när jag vill (kör i princip bara instanser med irl vänner). Men samtidigt har jag inga problem med att hardcore guilder finns, fast jag skulle personligen aldrig vilja vara med en sådan. Man är med i en guild som passar sin egen spelstil, så enkelt är det.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Det är så intressant att se folk som säger "det är bara ett spel".
Jag förstår inte varför folk sätter sånna "normer" som dom gör.
(datorer = slacker/obetydligt/ej på "allvar", medans allt annat "coolt irl" är det som är "normalt")

Till exempel den gamla hederliga "OMGOMGZOOOOOOOOOOOOOR det är sommar, ut i solen".
Detta ser man ju konstant även på forum, som t ex swec, när nån säger "omg mitt graffekort dog vad göra?", då blir det ofta spydiga svar som "ut och njut av sommaren istället".
Jaha?
Vissa personers sätt att njuta av sin sommar och semester, kanske är att sitta inne i skuggan med en AC och spela spel, något som dom kanske inte har tid med i vardagen? (nej, alla är faktiskt inte p12 och lever hemma i en värld där deras curlingmorsor tar hand om allting

Åter till topic:
Jag likställer ju datorspel (e-sport om man så vill) med t ex fotboll, hockey, innebany, handboll... m fl.

Går man med i ett fotbollslag så är det inte alls konstigt om man har 2-3 träningar + 1-2 matcher i veckan.
Hur skulle det då se ut om halva laget kom sent eller struntade i att öht. dyka upp på träningar/matcher?
(Och samma grej här, folk säger "aldrig att jag skulle sätta WoW/datorspel framför IRL", nähä, men att spela fotboll 5 kvällar i veckan, kräver inte det uppoffring då?)

Precis samma är det ju med wow. Du har 24 andra personer som sett till att lösa sin situation (skynda hem från jobb, slänga i sig lite snabbmat, tacka nej till öl/födelsedagsfest/fika/whatever), som sitter där och väntar på att komma igång.

Så, resonemanget om att "det är inte så viktigt" / "jag skiter i det i sista stund för polarn ringde" etc etc... Det är alltså okej inom WoW, men inte inom t ex fotboll?

Men det är klart, nästa gång Zlatan bestämmer sig för att dra en kadängfylla så kan vi ju plocka a-lagaren hasse 42 bast från bänken och sätta in honom istället! Eller ännu bättre, det är ju bara lite vuxna män som jagar en boll, så varför inte bara ställa in matchen?
(nu blev ju zlatan lite fel eftersom han kör det som jobb, men jämför det då med vilket "ideellt" lag som helst, i typ "korpligan" eller "division 5" eller vafan det nu heter )

Permalänk
Medlem

Det hela beror ju helt på vilken typ av guild det rör sig om. Är det i huvudsak en guild som är skapad för den sociala aspekten så är det kanske onödigt att kicka personen men då får ni skapa någon form av backup system där ni ersätter personen som inte kommer med nästa person på väntelistan (förutsätter förstås en hel del folk i guilden). Är ni mer av en ren raidguild så verkar ju kick lite vettigare.
Personligen var jag mer av en slöspelare när jag spelade. Jag ville inte anpassa mitt liv efter spelet och var alltid tydlig med det innan jag gick med i en guild. En sådan spelare kommer förstås inte fungera i en guild som prioriterar spelet framför saker utanför spelet och en kick av personen är troligen bäst för alla. Men som sagt rör det sig mer om en social guild, där det ändå finns ett större gäng som vill raida och (min erfarenhet) tjatar med en massa spelare som gått med i en social guild och inte en raidguild just p.g.a. de inte är så seriösa med spelet, så får man nog mer gilla läget och ändera skapa en ny guild med de som prioriterar raids eller ha någon väl utvecklad form av väntelistesystem (givetvis blir man flyttad till botten av väntelistan om man inte dyker upp).

Permalänk
Medlem

Är det så jävla svårt att välja en guild som stämmer in på sig själv? Är du en sån som gärna går ut med hunden mitt under raiden så kanske det är bra att ta en guild som inte tar spelet lika seriöst eller bara raidar i 2-3 timmar ibland. Svårare än så är det inte och att hänga upp sig på andra personer som spelar mer än er är bara patetiskt. Finns många personer som tycker det är roligt att vara först med att döda bossar, först med att få x item och så vidare, allt handlar om vad man har för mål i spelet även om jag håller med om att en del personer inte kan sätta några mål och speler alldeles för mycket.

Om man sätter upp sig att man kan spela den dagen så kanske det är bäst att komma/säga att man inte kommer istället för att göra andra personer besvikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Halloj.

Vi har ett litet problem med att personer signar upp för raid men kommer inte i tid eller inte alls. Vi använder inte DKP eller liknande poängsystem utan bara /roll när det gäller loot-distribution. Är det någon av era guilder som har samma problem och ett sätt att bestraffa de här medlemmarna? Bestraffningen kan ju inte vara "ni får inte komma nästa 3 raids" för då får vi ju inte tillräckligt med personer som raidar och om vi säger "ni får ingen loot nästa 3 raids" kommer personerna troligen inte komma iaf.

Jag har också raidat endel förut, men då var det 40 manna raids, om man vill raida och nå resultat behöver man en raid leader som bestämmer när, var och hur med diktator stil för att folk ska orka raida, pauser använder man som belöning när man nåt ett mål, sen kan man ju sätta klassansvariga/officers också, som ansvarar för att t ex präst delen i guilden, detta fungerar bra, sparka ut folk som inte kommer till raids när dom sagt att dom ska komma, orka spela med dagisbarn.

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred