Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator med linux

Hade tänkt gå över till linux då jag inte ser någon meningmed att köpa w7. Spelar ändå ingenting numera. Det jag funderar på är vilken typ av hårdvara som är best optimerad för linux. Har i detta nu en AMD phenom II X4 940 på ett gigabyte-mobo (am2). 4 gig ddr2-1066, hd4670 och 80gig ssd + 500 gig. Är det någon av dessa komponenter ni tror skulle behöva bytas för att allt ska flyta på problemfritt?? Det jag i första hand använder datorn till är foto- och videoredigering. Kan linux hantera en ssd med trim? Hade varit trevligt Skulle även uppskatta tips på bra program till foto och video?

Hoppas någon kan hjälpa till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kanske kommer se en mening med att köpa windows ifall det är så att programen du använder dig av inte fungerar under linux Och det är inte säkert att man trivs med linux som operativsystem bara för att det är gratis heller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Foto och video vet jag inte. Fins program har testat några men mja kom inte så lågt med dom. Inte direkt hittat några bra jag gillar.

Oavset fugnerar det mästa i mobo väg i linux numera även ATI chipset. Men säkra kort är Intel chipset, för var via bra val med men dom gör inga kretsar lägre. Grafikkort är det Nvidia som gäller om det ska vara stabilt, fuktionelt och inte ge 1/3 av windows prestandan utan samma nivå som i windows. Äldre ATI kort fugnerar bra med öpna drivern, en del dom som har några år på nacken brukar ha hyffsat bra stöd, nya är ofta kinkiga med att inte stödja alla fuktioner eller ens 3D om man har otur osv. Så Nvidia är starkt att rekomendera i linux helt klart.

Men jag har kört både Nvidia Nforce, VIA, Intel chipset i linux och numera AMD chipset i form av 785G. Så det mästa fugnerar som sagt där. Vad mobot heter är rätt ointressant. I linux är det uteslutet vad för chipset som sitter på saker och ting som räknas resten är rätt oviktigt för det mesta.

Så för ens mobo vill man kolla vad man har för syd och nordbrygga, nätverkskort, oljudkort, extra sata kontroller osv. Kolla upp dom exakta chipsen och om dom har stöd.

Vet inte om linux har fullt TRIM stöd än men EXT4 ska väl vara det filsystem som är förberett för det och det fins TRIM kommando via hdparm så mja du borde kunna börja använda det i någon utsräckning i alla fall. Dock inte koll på om kerneln fått stöd än som sagt. Kör SSD själv men inte flashat upp till senaste firmwaren med TRIM stöd för jag kör raid0 så det gör igen nytta för min del ändå.

Permalänk
Medlem

För fotoredigering: Cinepaint, Image Magick, Gimp, Digikam

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Låter som att jag skulle kunna prova. Att det är gratis ser jag mest som en bonus. Knasar det sig kan jag likaväl köra w7. Ca 1200 är inte så farligt. Hade dock varit kul om det fungerade då jag har en del vänner som kör linux. Dock kör de med laptop så de har ingen koll på hårdvaran. Ska testa om det rullar på när jag kommit hem från semmestern. Fler tips på bra program mottages gärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör ubuntu 64bit på 955be, 790fx, hd3850
funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

opensuse 11.3 är ett perfekt val har allt du behöver, sen använder du YAST(konfiguerings program)
finns på opensuse.com, du väljer i början vad du vill ha samt vilken disk/diskar du vill ha med sen kör den allt i en smäll , har kört suse länge o även testat annat, men suse tycker jag sticker ut lite, inte heller dumt att ett stort företag som novell oxo står bakom det!
Värt o testa iaf

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv

TRIM fungerar i en 2.6.33+ kernel.

Rekommenderar starkt Ubuntu som du finner här

Vissa inställningar du bör göra på din SSD finner du här

Kernel 2.6.35 finner du här

Beslutar du dig för att köra ubuntu kan du ta denna kernel istället

Guide för att uppdatera kernel finns här (står 2.6.33, men samma fungerar för 2.6.35)

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på ubuntu då en polare kör det och det ser ju ganska bekant ut. Ska ta en ordentlig titt på det när jag kommer hem. Just nu är jag ute och seglar Tar gärna emot fler tips. Videokameran jag använder är en Sony hdr-cx115. Om någon har koll på om det finns komplitabla drivrutiner till den skulle det vara superkalas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du pluggar in den och så fungerar det. I värsta fall är det väl ett vanligt minneskort den sparar filmerna på?
D.v.s det värsta som skulle kunna hända är att du behöver typ denna
Minneskortläsare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micket:

Jag skulle tro att du pluggar in den och så fungerar det. I värsta fall är det väl ett vanligt minneskort den sparar filmerna på?
D.v.s det värsta som skulle kunna hända är att du behöver typ denna
Minneskortläsare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Jo det r sant. Får testa helt enkelt. Finns det någon bra motsvarighet till PS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fagerja har redan gett dig i princip alla alternativ som finns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ubuntu är ett bra val om man har lite erfarenhet av Linux. Man ska dock vara medveten om att mediacodecs inte är installerade i den. Så stoppar du in en köpes DVD film för att kolla kommer den inte att fungera:
Codecs i Ubuntu - Ubuntu Sverige
Du får själv installera dessa paket i efterhand.

Som nybörjare skulle jag välja någon av dessa tre där mediacodecs, Java och Flash är förinstallerade från start:
Pardus TÜB?TAK/UEKAE
Main Page - Linux Mint
The delicious distribution PCLinuxOS

Den här listan är bra för program:
Vad heter Windowsprogrammens motsvarigheter i Linux? - LinuxWiki.se

Använd program som är utvecklade för Linux direkt för mindre strul Som Gimp motsvarigheten till Photoshop.
Undvik att köra Windows program via Wine.

Och den här för generell information:
Välkommen till linuxwiki.se! - LinuxWiki.se

Permalänk
Medlem

Om det finns ett tips som måste ges så är det detta:

Köp inte ett grafikkort från ATi

Vad än alla säger om dom fina öppna drivrutinerna så kan jag berätta för dig att dom är jättefina så länge du inte tänker göra någonting mer allvarligt än att ha upp ett 20-tal fönster. Känner du för att göra mer måste du använda dom propitär drivrutinerna och dom är helt värdelösa i jämförelse med dom från Nvidia.

Gör dig själv en tjänst och gör inte samma misstag som jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Har har ju redan ett ati kort. Kostar ju inget att testa innan man öppnar börsen.