Hastigheten mellan klient och server ligger plågsamt låg nivå

Permalänk

Hastigheten mellan klient och server ligger plågsamt låg nivå

Jag har satt upp ett nätverk åt ett gym i stan där en server är centralt placerad och klienterna är utspridda på de olika gymmen. Den administrativa programvaran är installerad på servern och körs därifrån via klienterna.
Allting funkar som det ska men kommunikationen mellan två av gymmen är under all kritik. Bara uppstarten av faktureringsprogrammet tar flera minuter från att man klickar på ikonen till att man är inne i programmet och kan börja arbeta. Väl inne i programmet tar allting väldigt lång tid, till exempel att växla mellan olika betalningsmetoder.

Uppkopplingshastigheten ligger på 4 mbit/s in och ut till respektive gym enligt bredbanskollen och i just detta fallet är det två internetleverantörer, en till vardera gym. Varje gym har en egen VPN-router (Netgear) så alla gym kommer åt varandra så att säga.

Servern kör Windows 2008 Server och klienterna använder Windows 7.

Jag anser att trots den låga uppkopplingshastigheten så borde inte det vara felet. Finns det något i servern jag bör se över? Eller i VPN-routrarna? Eller är det så illa att 4 mbit inte räcker för sådana typer av kommunikationer?

Senaste Windowsservern jag jobbade med var under 2000-tiden och sedan dess har det uteslutande varit *NIX-servrar och XP/Vista/Kubuntu-klienter så jag känner mig en aning vilse bland inställningarna i Win 2008.

Det bör kanske också tilläggas att jag misstänker något i servern då filöverföringarna inte heller når upp till hastigheterna som uppnås när man till exempel surfar eller laddar hem saker. Drygt 120 kb/s i genomsnittlig filöverföring mellan server och klient medan nedladdning från internt till klient kan ligga på drygt 350-400 kb/s.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Till att börja med, kör iperf på alla involverade länkar, genom VPN och liknande för att se att du får ut den prestanda du ska, sen sätter du givetvis upp grafer för de aktuella länkarna, så att du kan se hur utnyttjade dessa är. Kontrollera även packetloss och jitter.

När du har koll på detta kan du börja felsöka datorer.

Visa signatur
Permalänk

Och den självklara frågan, så vi kan stryka den sen; rätt portar är öppnade i brandväggen?

Permalänk
Skrivet av bamsefar:

När du har koll på detta kan du börja felsöka datorer.

Värt att tänka på. Jag kände inte till iperf tidigare så jag tackar för tipset.

Skrivet av Frankensteiner:

Och den självklara frågan, så vi kan stryka den sen; rätt portar är öppnade i brandväggen?

Det är något jag funderat över också. Det är samma företag (Visma) som gjort både löneprogrammet och faktureringsprogrammet.
Löneprogrammet funkade inte mellan server och klient ens inom samma rum, kopplade till samma router, men då fick jag efter lite telefonsamtal med Visma reda på att just det programmet behövde ha några öppnade portar i servern för att funka.
Men när det kommer till faktureringsprogrammet så verkade inte tekniska supporten ha någon aning om även detta behövde ha några portar öppna.

Permalänk
Medlem

Kanske smidigare att köra applikationen via terminalsession? Då blir du mindre beroende av hastigheten på länkarna, det som genererar mest trafik då blir utskrifter. Kostar dock licenser.

Permalänk
Medlem

Jperf, grafiskt gränssnitt i Java

Skrivet av Squall Leonhart:

Värt att tänka på. Jag kände inte till iperf tidigare så jag tackar för tipset. ...

Finns även ett grafiskt gränssnitt i Java, jperf.

Iperf:
IPERF - The Easy Tutorial

Jperf:
xjperf - Project Hosting on Google Code
IPERF - The Easy Tutorial