Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

B-ray.se anmäls saknade

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Han kanske tror han heter Rousseau i efternamn numera och vänt om sitt liv till något mer meningsfullt?

"Rousseau såg negativt på vetenskapens och teknikens inflytande på människan. Människans liv hade genom dessas inflytande blivit alltmer artificiellt, och för var dag som gått hade hon kommit ifrån sitt ursprung (naturen). Följderna av det hade blivit ett samhälle som styrdes av pengar och det blev alltmer inriktat på materiella ting. Världen – och människornas förhållande till varandra – hade övergått från vara till sken."

och med detta inklipp från Wikipedia vill du ha sagt vadå?

Ontopic:
Scam eller inte tror B-ray är kört nu oavsett vad som ligger bakom..Med denna tråd och all upståndelse så blir det svårt att driva vidare..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

jag fattar inte vad exakt du syftar på?

företaget kanske var seriöst någon gång i tiden, men nu när det började gå dåligt med finanskrisen och som Zcenicx nämnde sommar-tiderna, så vände ägaren kappan efter vinden och fick kriminella avsikter.

tycker jag låter hundra gånger mer sannolikt än att: den enda som bemannar företaget åker på utbildning i en vecka plötsligt..., för att sen komma tillbaka till alla glada kunder och fortsätta bättre än förr ^_____^

ang. polisen, ringde idag, snubben var fel schemalagt och inte där *supriiize*, jag skulle ringa imorn samma tid...upd. will follow

Men detta är fortfarande fullständiga spekulationer. Jag tror inte att någon kommer att få ut sina pengar, men att dra så höga växlar på kriminellt uppsåt och bedrägeri ställer jag mig tveksam till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en polisanmälan (tycker jag ni andra också ska göra).
Dessutom tycker jag att ni ska kontakta era respektive banker..

Tycker deras trovärdighet sjönk till botten när sidan gick ner helt och hållet..
Hur svårt hade det varit att lämna ett enkelt medd på förstasidan? Om nu deras intentioner varit ärliga?

Permalänk
Medlem

Hemsidan är ju nere också :/ It's not just you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Det har du absolut rätt i, men det innebär inte att folk ska ta vilka risker som helst. Det kommer alltid finnas företag som försöker blåsa folk. Därför bör folk sluta att ta sådana risker som det innebär att använda förskottsbetalning.

Ett exempel som skrämmer mig är när jag säljer saker på blocket. Jag har under de senaste två åren sålt runt 6-7 saker på blocket. Alla till ett värde över 1000kr. Vid alla dessa gånger har jag fått köparen att betala in till mitt konto först. Varför går folk med på det? Givetvis blåser jag ingen eftersom jag är en ärlig person, men det finns många där ute som inte är det.

Jag själv skulle ALDRIG sätta in pengar på någons konto i förskott vid köp på t.ex. blocket eller tradera, men de allra flesta tycker tydligen att det är OK. Jag förstår inte...

Finns ju Payson och liknande till sånt. Har ett eget konto och funkat bra. Den andre måste godkänna köpet innan pengarna flyttas över till säljaren

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Men detta är fortfarande fullständiga spekulationer. Jag tror inte att någon kommer att få ut sina pengar, men att dra så höga växlar på kriminellt uppsåt och bedrägeri ställer jag mig tveksam till.

det var solklart bedrägeri när de skickar mig en tydligt BEGAGNAD vara och sedan flera gånger försöker hävda den är ny och att de testat den.

fick först höra att det är lugnt, för dom testar ALLA kort.
sedan att de bara testa point of view korten för en batch var defekt (kunde inte ange någon källa).
sedan från support-Olle i gbg (Kenneth i charader) att dom kollat serienummret och ser att det är nytt och testat och 2år garanti (suuure). frågade om serienummret, inget svar. och i vilket fall kan dom inte komma åt POV:s system.
min slutsats: skitsnack hela vägen - MED ANDRA ORD BEDRÄGERI!

jag var i kontakt med POV också och berättade allt det här och killen DÄR ville ha serienummer för att spåra (plus dokumentation på allt annat). vidare så bekräftade han allt jag tyckte va fel med detta.

upd på polisen, inte där. skulle va där ikväll från 22.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Skrivet av duck_the_hitman:

fick först höra att det är lugnt, för dom testar ALLA kort.
sedan att de bara testa point of view korten för en batch var defekt (kunde inte ange någon källa).

Vilka Point Of View kot menar du?
och när var det här (datum)?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

B-Ray är en bra sida! så jag tycker att det är bara att vänta!
Beställde ett grafikkort därifrån, 3mån senare havererade det! skickade till kundtjänst, fick jag adressen och allt! skickade in det.. 2 veckor senare fick jag ett helt nytt kort. Så jag är är då super nöjd med dom!

Visa signatur

LinuX

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Vilka Point Of View kot menar du?
och när var det här (datum)?

står i mitt första inlägg - POV gtx480
och datum jag beställde var precis början på juli.

edit: snackade nyss med polisen som beslutade att lägga ner.
och han hade inte ens kollat på bilderna av fläkten utan bedömt att dammig fläkt inte kommer gå någonvart.
vilken datorentusiast som helst skulle tycka det är solklart att fläkten varit på LÄNGE (jag uppskattar flera månader).
han såg det som "en kund missnöjd med en vara", så som att man beställt en mobil och den var lite mörkare röd färg än det man ville.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

B-ray.se

Till alla oroliga kunder måste vi tyvärr meddela att b-ray.se läggs ner p.g.a. sjukdom & små marginaler i branschen gör detta tyvärr ohållbart att fortsätta driva verksamheten vidare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hur ska ni göra med alla fodringar?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kenneth-bray:

Till alla oroliga kunder måste vi tyvärr meddela att b-ray.se läggs ner p.g.a. sjukdom & små marginaler i branschen gör detta tyvärr ohållbart att fortsätta driva verksamheten vidare.

Ja den var bra! Eller inte.... Kul att du registrerar dig idag och skriver detta inlägg nu.
Sen kan man ju även påpeka att du inte formulerat dig på ett bra sätt direkt.. så vem du försöker lura är ju en gåta, kanske några p12 eller något, vad vet jag? patetiskt försök till att vara rolig iaf (om det nu var det du tänkte).

Permalänk

Hur exakt alla dessa fodringar kommer att gå till kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte kan reglerna för detta i skrivande stund, men vi "fryser" så att säga verksamheten nu eftersom vi vet, att vi inte klarar av att fortsätta driva den.

Det är viktigt att det går rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Håll i hatten gott folk och se vad som händer efter helgen..

Ojdå, skulle vi inte hålla i hatten, firma gick omkull precis som jag sa, om du tittar i början av mina inlägg där vi pratar om marginaler. Det går INTE att ha enskild firma o driva detta i så liten skala

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneth-bray:

Hur exakt alla dessa fodringar kommer att gå till kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte kan reglerna för detta i skrivande stund, men vi "fryser" så att säga verksamheten nu eftersom vi vet, att vi inte klarar av att fortsätta driva den.

Det är viktigt att det går rätt till.

Varför har du skaffat en ny användarprofil?
Dög inte den gammla eller har du tappat lösenordet?
http://www.sweclockers.com/profil/109978-b-rayse

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS 5870 som jag skulle behöva byta, Vet någon hur man hanterar reklamationer på ASUS?

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ojdå, skulle vi inte hålla i hatten, firma gick omkull precis som jag sa, om du tittar i början av mina inlägg där vi pratar om marginaler. Det går INTE att ha enskild firma o driva detta i så liten skala

Är du en liten besserwisser?
Jag sa aldrig att det var omöjlligt att firman gått omkull bara de att det spekulerades hej vilt med den ena historien värre än den andra, han har flytt till hong kong mm.

så småningom så skulle folk få reda på vad som hänt, men än vet vi inte om sista ordet är sagt

Skrivet av AMD_PERA:

Varför har du skaffat en ny användarprofil?
Dög inte den gammla eller har du tappat lösenordet?
http://www.sweclockers.com/profil/109978-b-rayse

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Notera (om det nu är den han utger sig för att vara) att frysa och lägga ner inte är detsamma som konkurs. Konkurs innebär att man inte kan (eller vill, om det är mygel) betala sina skulder. Det här KAN fortfarande vara ett sätt att sköta det snyggt så att folk får varor eller pengar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av MP_Swede:

Jag har ett ASUS 5870 som jag skulle behöva byta, Vet någon hur man hanterar reklamationer på ASUS?

Just ASUS speciellt vet jag inte men generellt brukar det vara så att tillverkaren, eller generalagenten om det finns en sådan, tar över reklamationsärenden från konkade detaljister men med eventuell försämring att man själv får stå för frakten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenneth-bray:

Hur exakt alla dessa fodringar kommer att gå till kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte kan reglerna för detta i skrivande stund, men vi "fryser" så att säga verksamheten nu eftersom vi vet, att vi inte klarar av att fortsätta driva den.

Det är viktigt att det går rätt till.

Det är egentligen inte så komplicerat i ert fall, eftersom det rör sig om en enskild rörelse. Personen är ett med rörelsen och kommer därför att vara skyldig att betala de skulder finns så länge den personen lever. Om personen gör stora egna uttag månaderna innan kommer dessa pengar att krävas tillbaka, alternativt sälja vad som köpts, för att betala skulder. Att missköta ekonomin skapar ingen säkerhet av att per automatik inte behöva bli betalskyldig. Skuldsanering kan vara en utväg men kräver ansökan och för att den ska gå igenom starka skäl. Med de inkomster som redovisas för den person som driver rörelsen betyder att gå rätt till att fortsätta betala tillbaka till dess att allt är betalt. Eftersom ni nu beslutat att lägga ner ska ni ju naturligtvis inte heller börja sända varor till kunder, något som endast skulle skapa mer problem. Eventuell utförsäljning av lager, om det nu överhuvudtaget finns, för att få kapital att betala tillbaka kunders ej genomförda köp, bör göras transparent där kunder är medvetna om att företaget lägger ner och att eventuella garantiärenden kan bli krångligare.

Inte särskilt svårt, men sådant ni bör känna till innan ni startar en rörelse.

Permalänk

Det är just därför vi stänger, så att saker & ting inte förvärras yttligare.

Tack för ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneth-bray:

Till alla oroliga kunder måste vi tyvärr meddela att b-ray.se läggs ner p.g.a. sjukdom & små marginaler i branschen gör detta tyvärr ohållbart att fortsätta driva verksamheten vidare.

Skrivet av kenneth-bray:

Hur exakt alla dessa fodringar kommer att gå till kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte kan reglerna för detta i skrivande stund, men vi "fryser" så att säga verksamheten nu eftersom vi vet, att vi inte klarar av att fortsätta driva den.

Det är viktigt att det går rätt till.

Kanske kan vara en ide att nämna detta på eran hemsida? då antagligen inte alla era kunder är medlemmar på sweclockers.

Samt ge befintliga/tidigare kunder informationen att ni lägger ner, eftersom dessa fortfarande har garanti via er, och hur dom ska gå tillväga för ev framtida garanti ärenden.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra om ni på något vis kunde bevisa det ni skriver...kanske genom att lägga ut ett väldigt enkelt medd på www.b-ray.se el kanske logga in och skriva ett inlägg med det konto som tidigare använts utav B-ray på detta forum..

Permalänk
Medlem

Vi hade tappat bort kontouppgifterna här på Swec, och kände att var panik att få ut meddelande.

Nu är vi inloggade "på riktigt" & vi bekräftar att meddelanden ovan stämmer tyvärr, fast det gör ont.

Permalänk
Medlem

Om man ringer vårat nummer: 08-410 102 15 så bekräftar vi nu att vi stänger verksamheten. Vi gör detta nu innan det blir ännu värre.

För garantier vänder ni er till respektive tillverkare.

Permalänk
Medlem

Folk som har köpt "felaktiga" produkter, deras garanti finns inte, hur ska ni möta detta?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Då har jag en fråga till dig Kenneth, vi som redan har inlämnade garantiärenden vad händer med dem? Jag tänker främst på min dotters dator som lämnades in den 3/8 för garantiutbyte på nätaggregatet. Hon vill gärna ha den tillbaka så fort som möjligt och struntar fullständigt i garantin i nuläget. Kan du vara vänlig och kontakta mig så vi kan bestämma en tid för avhämtning. Telefonnumret sitter på din ytterdörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-ray.se:

Om man ringer vårat nummer: 08-410 102 15 så bekräftar vi nu att vi stänger verksamheten. Vi gör detta nu innan det blir ännu värre.

För garantier vänder ni er till respektive tillverkare.

Hur går ni tillväga med de som betalt pengar till er men inte fått några produkter?

Har pengarna gått till din nuvarande skuld hos kronofogden?

Eller kommer du att göra det enda rätta och betala tillbaka dem, sorgligt att du inte svarar på privata mess, det tyder ju bara på att du vill vinna tid och försvinna................ARG SOM F*N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pretori:

Hur går ni tillväga med de som betalt pengar till er men inte fått några produkter?

Har pengarna gått till din nuvarande skuld hos kronofogden?

Eller kommer du att göra det enda rätta och betala tillbaka dem, sorgligt att du inte svarar på privata mess, det tyder ju bara på att du vill vinna tid och försvinna................ARG SOM F*N

Om han gjort det, vilken uppenbarligen inte står som ägare, kommer dessa pengar att krävas tillbaka av honom. Löner och uttag utöver det vanliga kommer ifall en undersökning görs krävas tillbaka.

Som det ser ut är ändå tillvägagångssättet ganska enkelt. Det är en enskild firma. Be banken kräva tillbaka betalning där mottjänst inte uppfyllts. Om det skulle ta lång tid eller av någon anledning inte ge resultat, är det bara att driva vidare ärendet till kronofogden. I motsats till om det varit fråga om ett AB finns här ingen utväg för den som driver rörelsen.

Om denne Kenneth - om det nu stämmer eftersom det tycks fortsatt råda oklarheter - gjort uttag för att täcka egna privata skulder, bör någon hjälpa den kvinna som står för den enskilda firman att polisanmäla ärendet. Det är inget HB. Det skulle vara intressant att se om det faktiskt existerar någon skriftlig överenskommelse parterna emellan. Om inte har ingen annan än hon befogenhet att överhuvudtaget röra pengarna i rörelsen.

Anmäl till banken. Finns standardformulär banker skickar ut. Att polisanmäla är kanske svårt i nuläget, eftersom det inte med säkerhet finns brottsligt uppsåt, men det lär ju visa sig ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om han gjort det, vilken uppenbarligen inte står som ägare, kommer dessa pengar att krävas tillbaka av honom. Löner och uttag utöver det vanliga kommer ifall en undersökning görs krävas tillbaka.

Som det ser ut är ändå tillvägagångssättet ganska enkelt. Det är en enskild firma. Be banken kräva tillbaka betalning där mottjänst inte uppfyllts. Om det skulle ta lång tid eller av någon anledning inte ge resultat, är det bara att driva vidare ärendet till kronofogden. I motsats till om det varit fråga om ett AB finns här ingen utväg för den som driver rörelsen.

Om denne Kenneth - om det nu stämmer eftersom det tycks fortsatt råda oklarheter - gjort uttag för att täcka egna privata skulder, bör någon hjälpa den kvinna som står för den enskilda firman att polisanmäla ärendet. Det är inget HB. Det skulle vara intressant att se om det faktiskt existerar någon skriftlig överenskommelse parterna emellan. Om inte har ingen annan än hon befogenhet att överhuvudtaget röra pengarna i rörelsen.

Anmäl till banken. Finns standardformulär banker skickar ut. Att polisanmäla är kanske svårt i nuläget, eftersom det inte med säkerhet finns brottsligt uppsåt, men det lär ju visa sig ganska snart.

Polisanmälan är redan utförd, eftersom det krävs för att göra en kortreklamation hos banken, är det någon som vet om det är banken som blir fodringsägare om de betalar tillbaka mina pengar, isåfall får ju inte Wanda Grip det lätt i livet...