Nvidia redovisar förlust för andra kvartalet

Permalänk

När till och med Apple börjar gå över till ATI-kort så vet man att det ser bistert ut för Nvidia.

Permalänk
Medlem

ATi har ju lyckats väldigt bra med 5-serien gällande prestanda/W, där har nVidia misslyckats hårt med Fermi (GF100 iaf). Jag tror att NV kommer ha de svårt nu i några kvartal, ATis kort säljer väldigt bra och 6-serien är på G. Dock kommer NV lyckas bättre på företagsmarknaden med Tesla vilket borde avspeglas på rapporterna.

Skrivet av TMO KOTOR:

När till och med Apple börjar gå över till ATI-kort så vet man att det ser bistert ut för Nvidia.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Hade GTX 460 lanserats innan GF100-korten hade det nog sett bättre ut.

Det vänder nog snart, även om jag får en känsla av att Nvidia kommer få det kämpigt i framtiden. Hoppas de håller sig kvar bara, vi behöver konkurrent till AMD.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att båda företagen går fram och tillbaka i samma takt. Detta borgar för utveckling och pressade priser.
Titta bara på andra områden, t.ex. processorer där vi i konsument-spektrat har en stor leverantör (Intel) som styr och ställer och den största konkurrenten tyvärr ligger efter (AMD). Detta hämmar utvecklingen och prisbilderna.
Ännu värre är det på OS-sidan där vi har ett mega-företag som helt bestämmer, utvecklingen är avstannad och prisbilden helt i händerna på företaget.

Marknaden för diskreta grafikkort är iaf intressant och driver på ordentligt - allt till gagn för oss konsumenter.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det viktiga är att båda företagen går fram och tillbaka i samma takt. Detta borgar för utveckling och pressade priser.

Japp, det är bara bra att Nvidia tar lite till AMD gällande marknadsandelar då de redan har ett rätt stadigt övertag. 50-50, bitte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Inte så värst konstigt, nu är ju tiden då det brukar gå som sämst för elektronikföretagen. Det händer inte så mkt på sommaren. Vintern brukar ju bara bäst.

Så folk på södra halvklotet handlar inte Nvidiakort? Där är det vinter nu.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nvidia Corp. said Thursday that it posted widened loss for its latest quarter as economic weakness made consumers look for cheaper alternatives to the high-end graphics chips it makes.

Hur kan de ens köra den valsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

När till och med Apple börjar gå över till ATI-kort så vet man att det ser bistert ut för Nvidia.

Öhmm.. Apple har typ haft grafikkort från ATi till och från under ganska lång tid. Dock så verkar det troligt med en komplett övergång till ATi då Nvidia inte har gjort sitt jobb med de mobila kretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Så folk på södra halvklotet handlar inte Nvidiakort? Där är det vinter nu.

Det är klart, men det är bara 10% av jordens befolkning som bor på södra halvklotet, varav dom flesta är väldigt fattiga.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att detta är bra för nvidia då det är dags att få ner fötterna på jorden lite. Sådana saker händer alla. Det går bra för en och man får hyllningar från allt och alla och man tror att man är bäst, så man tar överpriser börjar fokusera mindre på de bästa lösningarna och bara tänker på pengar. Detta är bra för nvidia!

Jag gillar dock skarpt deras GTX 460 och hur de skalar, bland de bästa och mest prisvärda jag någonsin haft.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bumpgate-affären kostade Nvidia tydligen 193.9 miljoner bara under andra kvartalet.

Eftersom de aldrig kom underfund med vad som var problemet, men att det visst var åtgärdat (perfekt Nvidia-logik), så finns det en risk att Fermi-korten kan komma att visa samma eller liknande symptom.
Fermi är trots allt ännu större och mer svårtillverkade än tidigare.

Jag hoppas verkligen att det inte är fallet, det skulle isf bli väldigt dyrt och är något som skulle kunna få Nvidia på fall.

Permalänk
Medlem

Ah, kvartalsrapportshysteri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

AMD vs Nvidia på börsen de senaste månaderna:
NVDA: Basic Chart for NVIDIA Corporation - Yahoo! Finance
NVDA: Basic Chart for NVIDIA Corporation - Yahoo! Finance

Det är dock svårt att jämföra då bolagen är olika och AMD exempelvis säljer processorer också.

Kurser som sträcker sig över flera år är mer intressanta om man ska redovisa ett företags framgångar, och där visar de att AMD är mindre värt nu än för 10år sen.

NVDA: Basic Chart for NVIDIA Corporation - Yahoo! Finance

Dock så säger ju inte de hur mycket dom är värd jämfört med varandra. BP ligger ju också minus nu jämfört med för 10år sen, men det betyder inte att företaget inte är snuskigt rik längre Minns jag inte helt fel så har AMD ca: 60% större omsättning än Nvidia per år.

Men som du säger. Det är svårt att jämföra företagen då AMD producerar processorer medan Nvidia är betydligt större på den professionella fronten (Quadro, Tesla).

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Jag är faktiskt inte förvånad. Som nVidia-fantast är jag onekligen imponerad över hur nVidia kan sätta så höga priser på grafikkort som inte ens mäter sig med ATI's samma segment, om ens det.

ATI gör riktigt bra ifrån sig nu, bara att buga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Kurser som sträcker sig över flera år är mer intressanta om man ska redovisa ett företags framgångar, och där visar de att AMD är mindre värt nu än för 10år sen.

NVDA: Basic Chart for NVIDIA Corporation - Yahoo! Finance

Dock så säger ju inte de hur mycket dom är värd jämfört med varandra. BP ligger ju också minus nu jämfört med för 10år sen, men det betyder inte att företaget inte är snuskigt rik längre Minns jag inte helt fel så har AMD ca: 60% större omsättning än Nvidia per år.

Men som du säger. Det är svårt att jämföra företagen då AMD producerar processorer medan Nvidia är betydligt större på den professionella fronten (Quadro, Tesla).

Sen finns det väl andra anledningar till att AMD inte gick upp från det att Athlon XP släpptes till Core 2 kom, knappast produktportföljen det var fel på.

Permalänk
Avstängd

har ingen större sympati med nVIDIA, fast de får allt inte konka(oroa er inte) för då lär AMD höja prisenra.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Hur kan de ens köra den valsen?

Citat:
Nvidia Corp. said Thursday that it posted widened loss for its latest quarter as economic weakness made consumers look for cheaper alternatives to the high-end graphics chips it makes.

Tycker att citatet visar att de erkänner att konsumenterna väljer ATI framför deras produkter.

Permalänk

Inte speciellt förvånande då deras produktutbud har varit försenat och sedan lite av en besvikelse med hög effektförbrukning och högt pris. GTX 470 och nu senast GTX460 har rättat till det hela, men det är ju först under de senaste månaderna. Att HD5850 kunnat säljas över sitt lanseringspris i runt ett halvår är ju nog bevis på att Nvidia inte har haft något konkurrenskraftigt i samma segment.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Citat:
Nvidia Corp. said Thursday that it posted widened loss for its latest quarter as economic weakness made consumers look for cheaper alternatives to the high-end graphics chips it makes.

Tycker att citatet visar att de erkänner att konsumenterna väljer ATI framför deras produkter.

De påstår att deras produkter är för highend och att kunder väljer budget alternativ (ATi). Knappast något påstående som korrekt återspeglar de senaste kvartalen.

Permalänk
Medlem

Som jag läser det, så står det att kunderna väljer billigare alternativ till dom High End chip som Nvidia tillverkar, vilket då skulle kunna vara att dom väljer ett ett High End chip från en konkurrent. Det står inget om att något bugdetval. Men vill man måla fan på väggen så fort Nvidia säger nått så låt gå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Som jag läser det, så står det att kunderna väljer billigare alternativ till dom High End chip som Nvidia tillverkar, vilket då skulle kunna vara att dom väljer ett ett High End chip från en konkurrent. Det står inget om att något bugdetval. Men vill man måla fan på väggen så fort Nvidia säger nått så låt gå....

Tja... snarare så att kunden valt andra alternativ för att Nvidia inte haft några kort att sälja.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns ett flertal orsaker till att 58xx korten inte sjunkit i pris sen lanseringen, TSMC har höjt priserna på 40nm waffers vilket givetvis slagit hårdare på AMD iom att de haft produkter ute längre.
Strax efter lanseringen av cypress drabbades TSMC's 40nm nod enligt uppgift av ett kalibreringsfel vilket förblev oupptäckt allt för länge vilket orsakade katastrofalt dåligt utbyte från tillverkningen, detta ledde givetvis till ökade kostnader samt leveransproblem för AMD/ATI.
Kronan har försämrats mot dollarn vilket givetvis leder till lägre köpkraft för oss svenskar och sist men inte minst AMD har kunnat hålla ett högre pris iom att Nvidia inte haft något konkurrera med under en lång tid.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/15/GeForce_GTX_4...

vad det inte det ett av korten på fermi som var fake? ser ut att vara träskruvar eller ser jag fel?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

nVIDIA har förlorat många OEM kontrakt till AMD de två senaste kvartal. Att det blir röda siffror nu var nästan väntad.

Men nVIDIA har andra ben att stå på tills de kommer med små GPU till OEM marknanden. Deras Tesla och Quadro marknad blommar med en dominans på den professionella marknaden tillsammans med CUDA. Sedan är nVIDIA involverat i supercomputing projekt vilket långsiktigt binder de till flera kapital starka aktörer (USA's stat och universitet).

Skrivet av The Mupp:

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/15/GeForce_GTX_4...

vad det inte det ett av korten på fermi som var fake? ser ut att vara träskruvar eller ser jag fel?

Vad har det med nyheten att göra?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DataNusse:

...Vad har det med nyheten att göra?

Han kanske tänker på talesättet: "Som man bäddar får man ligga"?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Han kanske tänker på talesättet: "Som man bäddar får man ligga"?

Att de vissade en icke fungerna kort.
Ju verkligen, det har allt att göra med att de fick dålig kvartal.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

så går det för players som "GILLAR LÄGET" alldeles för länge....konkurrenterna springer om.

Att GTX460 var nödlösning som gick hem: 2x PCI-e 6pin för 225 teoretiska WATTS...hade räckt med en 6pin, men då hade SUCCEN uteblivit, OC till 900MHz... vilken affär gjorde inte nvidia av korten ? Pompa o ståt på hemsidan, paket stora nog att fylla elefanter ! De gjorde medvetet ett OC kort för så många som möjligt..punkt slut. Tjänar de pengar på det? Tvingar det ner ATI kortpriser? De omtalade GF104 med 384 SP / GTX 475..tror allt mindre på det nu... 3000kr kort med prestanda över GTX470 i alla avseenden SAMT temeraturer mellan GTX460 och GTX470...attraktivt? Ger vinst?

Nä.. kan de bara leverera HETA kort som omvandlar ström till enbart värme ser läget kritiskt ut. Jag trodde GTX 475 ed skulle komma 6-7 veckor sedan... tänk om, tänk rätt... o nu e de så fattiga att de knåpar drivrutinerna att sabba SLI Mods, för att få dessa att köpa SLI mobos (kollat noga...nvidia får nog 300kr för varje SLI mobo, säkert mer än vinsten för deras vanligaste grafikkort)

vill ha nvidia drivisar, *scratch, real one* ... 50-200% bättre än ATIs

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/15/GeForce_GTX_4...

vad det inte det ett av korten på fermi som var fake? ser ut att vara träskruvar eller ser jag fel?

Ska ni dra upp det nu igen, vad är det folk inte förstår, varför måste ett företag ha en fungerande prototyp som visningsex? Ok från och med nu ska vi förbjuda alla bilder på produkter som är gjorda i Cad eller 3d verktyg, för det är fake och man får inte visa sånt..., Kalla det vad du vill, idioti är vad jag kallar det.
Oh just de ja, inga dummy telefoner i butiker längre, det är ju inte bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mstandar:

Ska ni dra upp det nu igen, vad är det folk inte förstår, varför måste ett företag ha en fungerande prototyp som visningsex? Ok från och med nu ska vi förbjuda alla bilder på produkter som är gjorda i Cad eller 3d verktyg, för det är fake och man får inte visa sånt..., Kalla det vad du vill, idioti är vad jag kallar det.
Oh just de ja, inga dummy telefoner i butiker längre, det är ju inte bra.

Därför att de från början förnekade att det faktiskt var en träskruvsmodell. De ljög med andra ord för att framstå i bättre dager. Dåligt för investerarna, dåligt för kunder som tror att kortet snart kommer.

Inte så svårt att förstå kanske och liknar inte alls dina andra exempel, där man från början vet att det handlar om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mstandar:

Ska ni dra upp det nu igen, vad är det folk inte förstår, varför måste ett företag ha en fungerande prototyp som visningsex? Ok från och med nu ska vi förbjuda alla bilder på produkter som är gjorda i Cad eller 3d verktyg, för det är fake och man får inte visa sånt..., Kalla det vad du vill, idioti är vad jag kallar det.
Oh just de ja, inga dummy telefoner i butiker längre, det är ju inte bra.

För att ljuga för kunder inte är okej. Hade de visat upp 3D renderad modell och påstått att det var den riktiga varan och att just det kortet på bilden använts för att rendera spel på en mässa så hade det inte heller varit rätt.

Personligen har jag svårt för företag som vill blåsa kunder.