Köpråd kompaktkamera i systemkameraformat ~2000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd kompaktkamera i systemkameraformat ~2000kr

Letar efter ny digitalkamera, gärna i systemkamera format. Jag kommer fota allt från snabba sport-bilder till små prylar. Enda egentliga kravet är minst 1280x720 upplösning på videoupptagning och bra filmkvalité.

Jag har kollat lite på de här kamerorna:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Den här verkar riktigt schysst för sitt pris: Fujifilm FinePix s1600 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala kompaktkameror
Men den kanske bara verkar se bra ut?

Möjligheten finns att jag kanske orkar försöka hitta en begagnad riktigt systemkamera, kom gärna med tips vad jag i så fall ska kika efter!

Permalänk

I tur och ordning blir det då Sony CyberShot DSC-H20, Fujifilm FinePix s1800, Fujifilm FinePix s1600 och Olympus SP-600 UZ (jämförelse).

Om du behöver en kamera som är bra på allt och har flest funktioner så är det Sony CyberShot DSC-H20 som gäller.

Om du behöver extra lång brännvidd (långt zoom) så är det Fujifilm FinePix s1800 som gäller.

Om du behöver ha stöd för filformatet RAW så är det Olympus SP-600 UZ som gäller.

Om du behöver skriva ut extra stora bilder så är det Fujifilm FinePix s1800, Fujifilm FinePix s1600 och Olympus SP-600 UZ som gäller.

Om du behöver ha extra långa slutartider så är det Fujifilm FinePix s1800 och Fujifilm FinePix s1600 som gäller.

Om du behöver ha extra bra stöd för det filformat som kameran spelar in video i i olika videoprogram så är det Sony CyberShot DSC-H20 och Olympus SP-600 UZ som gäller.

Om du behöver en lätt kamera som är kompakt och enkel att ta med sig så är det Sony CyberShot DSC-H20 som gäller.

Om du behöver en kamera som använder både snabba och billiga minneskort så är det Sony CyberShot DSC-H20 som gäller.

Om du behöver en kamera med uppladdningsbart batteri utan att för den delen själv behöva köpa laddningsbara batterier och en batteriladdare så är det Sony CyberShot DSC-H20 som gäller.

Det här är några saker som man kan fundera över och ta ställning till. Se den fullständig jämförelsen på Prisjakt.

Lycka till!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Jag har kollat lite på de här kamerorna:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Jag tror bara jag har testat en av dem och det är Olympusen. Jag tyckte att den var väldigt långsam. Långsammare än den borde vara, även i den prisklassen, IMO. Definitivt ingen actionkamera iaf. Bildkvaliteten är väl "sådär".
Av de du räknade upp tror jag mest på Fuji-kamerorna. De tillhör, vad jag vet, samma generation så det bör inte skilja så enormt mycket mellan dem.

För just snabba sportbilar så är ju en systemkamera eg det bästa, men dels får du ju då leta begagnat och även då kan 2000kr vara i tajtaste laget, särskilt som man kanske vill ha lite tele för sportbilar. Du får då även ge upp möjligheten till filmning. En kompakt är bättre på att fota småprylar med om man inte skaffar ett makroobjektiv till systemkameran

Nu är Panasonic FZ38 en hel tusenlapp dyrare än du tänkt dig. Jag tänkte ändå nämna den då jag tycker den är väldigt bra och nu när den satts ner i pris (den är utgående) är den otroligt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Electro: Punkterna "bra på allt", "kompakt", "billiga minneskort" och "uppladdningsbart batteri" låter bra men när jag kollade Sony kameran hade den dåliga omdömen och den är ett år äldre än Fuji kamerorna. Det lutar ändå åt s1600.

Dumbo: Jag skrev sport-bilder men det blir ju samma sak Den Panasonic kameran verkar riktigt bra men i dagsläget blir det för dyrt.

Permalänk
Medlem

Mad bad. Borde läsa noggrannare... Men kontentan blev ju samma ändå, i detta fallet.

Permalänk

Verkar som att Sonyn är bäst...
Eller har jag fel?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem

En riktig systemkamera är väl overkligt överlägsen när det kommer till sport vad jag vet? Autofokusen i en systemkamera springer flera segervarv runt kompaktens kontrastfokus.

Annonsmarknad - Säljes - Nikon D70s - Fotosidan + 18-70 = win? Lite lite tele kanske, men det ordnar ju ett 55-200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

En riktig systemkamera är väl overkligt överlägsen när det kommer till sport vad jag vet? Autofokusen i en systemkamera springer flera segervarv runt kompaktens kontrastfokus.

Annonsmarknad - Säljes - Nikon D70s - Fotosidan + 18-70 = win? Lite lite tele kanske, men det ordnar ju ett 55-200.

Jag vågar inte köpa en begagnad kamera från 05. Känns som att Systemkamerorna går bort helt, jag vill kunna fotografera allt, utan att behöva köpa nytt objektiv och byta hit och dit.

Nu lutar det mycket åt Panasonic Lumix DMC-FZ38 Panasonic Lumix DMC-FZ38 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala kompaktkameror, finns det något liknande fast senare?

Permalänk
Medlem

Senare, som i nyare? FZ45 och FZ100. Om det sen är värt att betala 1500 resp 2500kr mer är ju frågan. FZ38 är helt klart mer prisvärd, samtidigt som åtminstone FZ100 (har inte sett några bilder från FZ45) faktiskt ÄR bättre, med snabbare seriebildstagning, bättre filmning och snabbare AF (däremot verkar det inte vara några enorma skillnader vad gäller bildkvalitet).

Permalänk
Medlem

Jag menar i samma prisklass fast andra märken och senare modell

Typ dessa: Produktjämförelse hos Prisjakt . Så jävla svårt att välja.. Nikon filmar i 1920x1080 pixlar och har vridbar skärm vilket är nice, men 10Mp och osäker bildkvalité.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från videofunktion och så, som jag själv inte är varesig så intresserad och därför inte så påläst på så är FZ38 minst ett par snäpp före konkurensen trots att den är "gammal". Ska du ha något som är bättre så tror jag du får kolla på FZ45 och FZ100.
Framför allt är FZ38 ett riktigt kap nu när den är utgående och nedsatt i pris. Den var fortfarande väldigt prisvärd när den kostare en tusing mer.

Vad gäller kompaktkameror tycker jag inte att Nikon har så mycket att hämta. De är bra på systemkameror, men hopplöst omsprungna av både Canon och framför allt Panasonic vad gäller kompakter. Nikon har, generellt, både sämre bildkvalitet och långsammare AF och...

Sen räcker 10Mpix för förstoringar på 70x100cm utan problem. Allt över 3Mpix är rätt onödigt för "svenssonbruk" och de flesta lite mer seriösa fotografer skulle klara sig fint på 6Mpix. Så av DEN anledningen finns det ingen anledning att inte välja P100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om man bortser från videofunktion och så, som jag själv inte är varesig så intresserad och därför inte så påläst på så är FZ38 minst ett par snäpp före konkurensen trots att den är "gammal". Ska du ha något som är bättre så tror jag du får kolla på FZ45 och FZ100.
Framför allt är FZ38 ett riktigt kap nu när den är utgående och nedsatt i pris. Den var fortfarande väldigt prisvärd när den kostare en tusing mer.

Vad gäller kompaktkameror tycker jag inte att Nikon har så mycket att hämta. De är bra på systemkameror, men hopplöst omsprungna av både Canon och framför allt Panasonic vad gäller kompakter. Nikon har, generellt, både sämre bildkvalitet och långsammare AF och...

Sen räcker 10Mpix för förstoringar på 70x100cm utan problem. Allt över 3Mpix är rätt onödigt för "svenssonbruk" och de flesta lite mer seriösa fotografer skulle klara sig fint på 6Mpix. Så av DEN anledningen finns det ingen anledning att inte välja P100.

Ok, tack så mycket för hjälpen. Beställer en Lumix nu

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om att media markt säljer just nu en olympus e450 för 1990 kronor. Media Markt

Jag vet inte hur den prestrerar mot en lite större kompakt kamera, men någon på forumet kanske vet? Jag skulle dock bli förvånad om en kompakt kan slå den i bildkvalité och främst autofokus (vilket det senare verkar vara prioriterat av dig).

Permalänk
Medlem

1990 för en E450 är billigt och väldigt prisvärt. Enda nackdelen är att man får mindre tele och kanske behöver komplettera med en telezoom.
En annan nackdel, som kanske inte spelar så stor roll i just detta fallet, är att 4/3-systemets framtid är ganska oviss. Det finns inte så mycket begagnat och inom en överskådlig framtid är det inte heller säkert att det finns så mycket nya objektiv/tillbehör att köpa. Har man ändå tänkt sig en kompaktkamera och inte bygga något system så spelar det ju dock inte så stor roll.