Permalänk

Itux

Hej Seven o Nine

Jag heter Christian Wictorin och är marknadschef på iTUX. Jag vill gärna komma i kontakt med dig då jag inte känner igen mig i den bild du förmedlar av iTUX här på forumet och därför är intresserad av var ifrån du fått dessa uppgifter. Jag har också sett att du på andra ställen har kommit med kommentarer kring iTUX och de personer som står bakom företaget.

Om vi får möjlighet till en kontakt hoppas jag att vi kan räta utt dessa frågetecken.

Till alla som är intresserade av att hitta en kommunikationsoperatör så vill vi gärna få vara med i utvärderingsprocessen. iTUX är ett självständigt bolag som ägs av samma ägare som Comhem; The Carlyle Group och Providence Equity Partners. Vi har inga begränsningar kopplat till huruvida det finns Com Hem eller inte i fastigheten - tvärt om så räds vi inte konkurrens från konkurrerande infrastrukturer som många av våra konkurrenter. Vi har redan idag ett starkt ubud av tjänstelverantörer som vi tror på (t.ex. Bahnhof, Comhem, Alltele, Bredband2, Tyfon samt open choice-TV via Serverado med Viasat, Kramnet, IP Sweden och Diasatra som leverantörer) och vi har ett tydligt fokus på att fortsätta utveckla tjänsteutbudet både med nya leverantörer och tjänster.

Intresserade av iTUX kan läsa mer på Öppna nät på riktigt - iTUX eller kontakta mig på mail eller telefonnumret nedan

Trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar
Christian Wictorin
0733 53 79 44
christian.wictorin@itux.se

Hej Christian

Vi träffades på mässa i Göteborg där vi samtalade i er monter och då hade ni oerhört få tjänsteleverantörer klara (i ett sådant här forum så är man anonym, det är själva idén med forum), jag talade även med kollegor i Framtidskoncernen och de påtalade om låg penetration av ert moderbolags försök i öppna nät, det var mer ett konstaterande än ett påstående och tror mig inte kunna sprida källor till dessa kommentarer utan att själv sätta mig på slak lina. Har jag namngivit några personer i ert bolag? Om jag på något sätt framställt er negativt på ett personligt plan ber jag naturligtvis om ursäkt men jag tror inte att jag har det.

Vi har också kommit långt i vår urvalsprocess och vi tog oss kanske inte den tid vi skulle ha gjort, med ert erbjudande. Några i Styrlelsen ville prompt inte ha monopolisten ComHem i koaxen och sedan dotterbolaget Itux i fibern för det skulle kännas lite väl mycket som att sitta fast även om ni är den enda som kör öppna nät på riktigt. Vad betyder det igentligen, fuskar alla andra eller vad är det som de inte säger?

Jag skall ta upp detta med styrelsen efter semestern, för vi vill också ha ett öppet nät på riktigt. Vi har möte den 7:e då vi slutligen bestämmer oss för vilken KO vi skall ha så jag undersöker om vi kan göra nått i sista minuten.

Vänligen

P

Ps håller med om att det vore kul om alla operatörer kunde kommentera varandra i öppet forum, fast då skulle nog själva idén med just öppenheten att förlora intresse efter ett tag DS

Permalänk
Medlem

Jag vill bara meddela att jag "hittat" Kari

Vill ni ha kontakt med honom hittar ni honom på kari@ktec.se eller Welcome

Han har varit och kikat på fastigheten i vår förening idag, han ger ett oerhört kompetent intryck och är mycket förtroendeingivande. Vid behov av nätinstallatör kontakta honom.

I övrigt vill jag tacka alla som bidragit i denna tråden, jag har haft mycket stor nytta av all information. Jag skall gärna fyllla på med information när vi kommer längre i vår process i vår lilla brf. Just nu är Kari och open net heta hos oss, zitius har inte hört av sig. Vi står däremot inte och väger vad gäller monopolist eller kommunikations operatör. Efter år med ComHem råder en stor enighet om att aldrig mer bunden till en operatör.

Permalänk
Medlem

Ja fyll gärna på med mer information! Även jag har haft enorm nytta av denna och de andra trådarna jag startat, och alla bidrag uppskattas.

Även andra installatörer vi haft på besök har gett mycket bra intryck, men visst, Kari är lite speciell på sätt och vis. Jag tror att han är lite av en stjärna.

Permalänk
Medlem

Hej Seven O Nine,

Trevligt att vi har träffats men jag lyckas ändå inte ringa in dig - det var många personer som passerade igenom vår monter de dagarna på mässan i mars. På mässan i mars hade vi mycket riktigt inte offentligjort vilka leverantörer som vi hade samarbete med.

Jag vill passa förtydliga att vi INTE är ett dotterbolag till Comhem utan att iTUX är ett självständigt bolag som ägs av samma ägare som Comhem; The Carlyle Group och Providence Equity Partners. Därför kan jag inte heller bemöta dina påståenden om Comhems eventuella tillkortakommanden som tjänsteleverantör i något annat nät likal lite som jag kan göra det med någon av de andra tjänsteleverantörerna som vi har samarbete med.

Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer om varför iTUX kan vara ett bra val som kommunikationsoperatör och varför vi tryggt kan säga att vi har Öppna nät på riktigt.

Mvh
Christian Wictorin

Permalänk
Avstängd

Efter att ha läst igenom tråden så kom jag att tänka på en sak som inte ser ut att ha tagits med i beräkningen.

Det är vilka "felsökningsverktyg" som KO'n ger till tjänsteleverantörerna i nätet.

För att en ISP ska kunna ge bra support i ett öppet nät gör möjligheten att t.ex. kunna kolla DHCP-lease, om det finns länk mot slutkunderna o.s.v. en väldigt stor skillnad när slutkunden väl behöver support.

Såvitt jag vet ger ON inte någon tillgång alls till status på switchportar utan ISP'n är då tvungen att lägga ett ärende till stadsnätet och vänta på svar.

Om man jämför ON och Zitius på de punkterna så har Zitius ett stort försprång.
Hur det kommer se ut för Itux när de väl drar igång vet jag ej men det kanske Christian kan svara på? Sen att Bush administrationen (tillsammans med Bin Laden familjen fram tills 9/11) är huvudägare bakom Carlyle group är en annan femma...
Källa: Carlyle Group - Wikipedia

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Efter att ha läst igenom tråden så kom jag att tänka på en sak som inte ser ut att ha tagits med i beräkningen.

Det är vilka "felsökningsverktyg" som KO'n ger till tjänsteleverantörerna i nätet.

Bra poäng. Det får gärna andra svara på. Jag har stört mig lite på att många operatörer (både monopolister och öppna) kör teve, telefoni och data på olika VLAN och separerar med exempelvis en Iteno ute hos slutkund. Det är inte ett problem i sig, utom att tjänstefördelaren i praktiken ofta måste sitta "vid första jack", och allt annat innanför den. Det gör det lite jobbigare när man ska bygga sitt LAN hemma; enklast vore om TV-boxen var precis som vilken burk som helst på nätverket och bara kunde jackas in i första bästa switch. Men, för att komma till poängen, även detta har ju med kvalitet och support att göra till stor del, eftersom de kan få QoS (trafikprioritering) ända ut till ändpunkten för att garantera hastigheten som krävs för tjänsten, samt att man får en nod långt ut i nätverket som de kan managera och övervaka vilket ger bättre support. Men jag oroas lite över den där burken, om den kommer bli en flaskhals eller felkälla i sig ... eller tvinga mig att dra dubbla kablar nånstans (en för teve och en för data).

Skrivet av WetWilly:

Sen att Bush administrationen (tillsammans med Bin Laden familjen fram tills 9/11) är huvudägare bakom Carlyle group är en annan femma...
Källa: Carlyle Group - Wikipedia

Haha, var snäll nu, det där är så abstrakt långt bort i kedjan att det är svårt att ha en åsikt om Jag tror att om man reder ut de olika skalbolag, paraplyorganisationer, stiftelser osv som är ägare i alla aktiebolag därute så skulle man hitta bra mycket slödder och patrask med tveksammare bakgrund än familjen Bush

Permalänk
Medlem

har läst hela tråden nu och jag undrar hur gick det vilka operatör valde ni och vilken installatör valde ni?

Eller är det inte klart

Permalänk

Vi valde Zitius

I min brf i Blackeberg valde vi till slut Zitius, vi valde ut Open Net och Zitius och internetleverantören Own IT. I bredbandsgruppen så gjorde vi som så att vi ringde upp tjänsteleverantörerna, Bahnhof, Tele2, Viasat, Canal Digital, Blixtvik, E phone och Bredband2. Ställde samma frågor till alla;

1. Vilken KO rekommendera de, då det gäller tekniskt kunnande och enkelhet?
2. Vilken KO gav dem som operatör bästa förutsättningar för att leverera tjänster?
3. Vilken KO upplevde de som den KO de själv skulle vilja ha om de bodde som vi?

Då det gällde Own IT så ringde vi till ett antal olika Bostadsrättsföreningar och det samlade svaret var att det vi har, det har vi (öppna nät eller en kombination, kan kanske vara att föredra). De flesta tyckte att det fungerar rätt bra, men trist att sitta fast i ett avtal som inte gör det möjligt att öka hastigheterna i utan att teckna om avtalet och att ha valfrihet att välja själv var att föredra.

Utifrån svaren så var valet av KO givet, vi tog Zitius. Säljaren från Zitius bjöd på tårta som såg ut som en fiberkabel och 1 månad fri surf till alla, när vi sedan körde igång nätet. Nu har jag sålt min lägenhet och har flyttat in till stan, sitter nu med ComHem nät igen fast vi skall bygga fastighetsnät och jag har anmält mitt intresse att hjälpa till i gruppen. Så det skall bli kul att ringa till Kari och Zitius för att höra hur deras tankar är kring GB nät går. Denna gång kanske även Bin Laden gänget Itux och de andra tål att höras, om vi skrotar ComHem nätet till alla 300 hushållen och bara har Itux. Vad skulle det innebära, är en fråga vi funderat på. Eller skall vi göra som jag vill och låta en installatör man kan lita på bygga nätet och en trygg KO leverera tjänster?

Eldloppa; Vilken valde ni och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag tycker att det är så fantastiskt svårt om vi ska bestämma oss för CAT upp till lgh.erna från husnoden eller om vi ska köra fiber...Vi kommer vilja köra TV och telefoni så småningom när alla fasats ut från comhem. Sen gillar jag inte tanken av att det måste vara el till fiberkonvertern och tanken att den kommer förbrukas på några år och behöver då bytas ut...

Hur skulle ni tänka?

Cat6A (notera "A"). 10Gbps räcker ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

samtidigt har jag förstått att cat tekniken är känsligare än fiber om man ska ha massa data som skyflas som HD tv, telefoni och riktigt snabbt internet...

För att undvika missförstånd så bör du använda TP (twisted pair) när du pratar om den kabeln du syftar till, Cat är bara förkortning för category och hänvisar till olika varianter. Men det finns saker som skärmning som inte innefattas av Cat siffran.

Beroende på om kabeln är oskärmad eller skärmad och hur den är det så finns det olika "känsligheter", men fiber har ju andra problem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

samtidigt har jag förstått att cat tekniken är känsligare än fiber om man ska ha massa data som skyflas som HD tv, telefoni och riktigt snabbt internet...

Direkt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Fick detta av rohab:

Cat6 nätet kommer ni få byta ut oavsett vad någon säger om ni ska köra tunga transport sträckor så småningom.

Har man inte så höga krav så ska ni absolut köra koppar.

Idag levereras hastigheter över 300mb /sek och kopparn har begränsningar om ni ska ha TV med många HD kanaler och telefoni och snabbt internet.

Såhär skriver ktec:

Att köraKAT6A är inte att rekommendera, ska man ha den riktiga KAT6A så ska den vara skärmad och det är inte alls så bra med tanke på at man då bör potentialutjämna respektive lägenhet med noden. Fiber är ett mycket bättre val,

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Fick detta av rohab:

Cat6 nätet kommer ni få byta ut oavsett vad någon säger om ni ska köra tunga transport sträckor så småningom.

Har man inte så höga krav så ska ni absolut köra koppar.

Idag levereras hastigheter över 300mb /sek och kopparn har begränsningar om ni ska ha TV med många HD kanaler och telefoni och snabbt internet.

Vi pratar spridningsnäten från husnoden etc till enskild användare, eller hur? Isf är det ganska pretensiöst att påstå dylikt. Cat6A klarar som sagt 10000 Mpbs och hur många kanaler man kör är fulkomligt irrelevant. Du kan ju fråga hur många ggr fiberkonvertern går sönder o måste bytas innan ni kommer i närheten av behov kring 10Gbps till slutanvändaren. "Så småningom" är ganska luddigt.

Vilken faktor skiljer det i pris på? Ju mindre skillnaden är - desto intressantare är fiber. Så länge den är "stor" - kör Cat6A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Min spontana känsla är tveksamhet inför någon som ger råd om nätverksbyggande och inte kan/bryr sig om att hålla reda på millibit, megabit, millibyte och megabyte..

Visa signatur

Raid is not backup