Scanning IDE drives - Promise MBFasttrak133 på Gigabyte 7VRXP

Permalänk

Scanning IDE drives - Promise MBFasttrak133 på Gigabyte 7VRXP

Jag har ett Gigabyte GA-7VRXP med 2xWDC 80GB SE i Raid0. Varje gång jag startar datorn står det 'Scanning IDE drives.........................' Det tar ganska lång tid, så nu undrar jag om jag kan få bort det på något sätt! Hjälp?

Permalänk

inget som vet som varit med om liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

*trån anmäld*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el_bonito
inget som vet som varit med om liknande?

OT: vem e tjejen på bilden?

Permalänk
Medlem

Re: Scanning IDE drives - Promise MBFasttrak133 på Gigabyte 7VRXP

Citat:

Jag har ett Gigabyte GA-7VRXP med 2xWDC 80GB SE i Raid0. Varje gång jag startar datorn står det 'Scanning IDE drives.........................' Det tar ganska lång tid, så nu undrar jag om jag kan få bort det på något sätt! Hjälp?

Har du raid kortet separat eller är det inbyggt på moderkortet?

Om du nu kör raid så nyttjar du ju inte IDE interfacet. Kolla i BIOS vad det står där. Förmodligen så står den på AUTO på alla fyra IDE "kanalerna". Och eftersom du inte har någon HD på IDE kanalerna så söker den i "tomma luften".

Det kan ta tid på vissa moderkort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Re: Re: Scanning IDE drives - Promise MBFasttrak133 på Gigabyte 7VRXP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Har du raid kortet separat eller är det inbyggt på moderkortet?

Om du nu kör raid så nyttjar du ju inte IDE interfacet. Kolla i BIOS vad det står där. Förmodligen så står den på AUTO på alla fyra IDE "kanalerna". Och eftersom du inte har någon HD på IDE kanalerna så söker den i "tomma luften".

Det kan ta tid på vissa moderkort.

det är på mobot.. jag har bara IDE1 aktiverat, för där sitter cd-romen. IDE2 är inaktiverat och 3-4 är bara för RAID.

Permalänk

varför anmälde han tråden?

Permalänk

Tjejen på bilden, min avatar, är mitt ex..hatar henne, så jag ska byta den snart...

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem fast med ett Asus P4b-533e.
Det verkar vara som om Promise kontrollern inte gillar WD diskar.
Jag har testat att bygla om diskarna,byta kablar, olika bios versioner på raiden osv, men ingenting hjälper.
Körde tidigare två Ibm 75Gxp på kortet, då tog det 5-7 sek att hitta diskarna, nu tar det nästan 30 sek med WD diskarna.

Det som Knashatt skriver har ingenting med saken att göra,
raid detectningen kommer efter ide när man bootar, och det är raiden som tar så lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

varför anmälde han tråden?

För att du bumpade tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjejen på bilden, min avatar, är mitt ex..hatar henne, så jag ska byta den snart...

ok... lust o skicka bilden i originalstorlek?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkelk
Jag har exakt samma problem fast med ett Asus P4b-533e.
Det verkar vara som om Promise kontrollern inte gillar WD diskar.
Jag har testat att bygla om diskarna,byta kablar, olika bios versioner på raiden osv, men ingenting hjälper.
Körde tidigare två Ibm 75Gxp på kortet, då tog det 5-7 sek att hitta diskarna, nu tar det nästan 30 sek med WD diskarna.

Det som Knashatt skriver har ingenting med saken att göra,
raid detectningen kommer efter ide när man bootar, och det är raiden som tar så lång tid.

Ajfan..menmen, det är det vårt för att få dubbla hårddiskprestandan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cvic

ok... lust o skicka bilden i originalstorlek?

Hade gärna skickat hela mappen jag har med bilder (inkl underklädesbilder ) Men... jag har just raderat den..sorry=)

edit: Kolla blondisjesslan på lunar