Prestandadator med skärm - 22 000 kr

Permalänk

Prestandadator med skärm - 22 000 kr

God kväll, kamrater!
Jag önskar få ett par synpunkter på mitt framtida datorsystem.
Det ser ut såhär:

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Dyr skärm! Tänka dig Acer 120hz? typ 1k mindre

Kylpasta e onödigt.

Noctua fläktarna? Kostar 200kr st,för dyrt för en fläkt tkr jag . Köp Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Skrivet av SebbeLee:

Dyr skärm! Tänka dig Acer 120hz? typ 1k mindre

Kylpasta e onödigt.

Noctua fläktarna? Kostar 200kr st,för dyrt för en fläkt tkr jag . Köp Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm

Bra skärm

Kylpasta kan vara bra att ha om man ska montera om

Jag håller dock med om att scythe verkar bättre.. Och så mycket snyggare än dessa, i mina ögon fula, noctua.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

I skärmen fall är jag redo att lägga ut det lilla extra, hoppas bara att det resulterar i kvalitet.
Då det var alltför länge sedan jag byggde ihop en dator – visst följer det med någon slags kylpasta med processorn?
Scythe fläktarna skulle jag självklart ha köpt om Inet hade haft dem i lager. Jag orkar inte vänta två veckor.

Permalänk
Skrivet av sebbe_9121:

I skärmen fall är jag redo att lägga ut det lilla extra, hoppas bara att det resulterar i kvalitet.
Då det var alltför länge sedan jag byggde ihop en dator – visst följer det med någon slags kylpasta med processorn?
Scythe fläktarna skulle jag självklart ha köpt om Inet hade haft dem i lager. Jag orkar inte vänta två veckor.

Skärmen lär vara värd sina pengar!

Det följer med rätt schysst kylpasta med Noctua kylaren, så det behövs inte köpa någon extra.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som ett vettigt paket, finns mx3 numera men hört att det ska vara lite mer trögapplicerat. Noctua är bra fläktar men inte så prisvärda, som de andra säger. NT-H1 kylpastan (som medföljer) är rätt bra men mx2-3 är bättre.

edit: btw skulle ta två EVGA med radialfläktar för SLI

edit2: 30g!!! jäklar vad länge den ska räcka (räcker gott med 6g, har själv använt en liten till ett antal modds av graffet och ett antal datorbyggen)

Permalänk

Eftersom jag inte brukar överklocka så tror jag att den medföljande kylpastan får duga.
Jag har sneglat lite på denna processorkylare:
Noctua NH-U12P SE2 - 677 kr
https://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Förlorar jag något på detta? Då jag läst att Noctua NH-D14 kan vara onödigt stor.
Jag är också intresserad på skillnaderna mellan moderkortet jag valt: Asrock X58 Extreme III, och till exempel:
Asus P6X58D PREMIUM - 2 926 kr
https://www.inet.se/artikel/1901798/asus-p6x58d-premium

Vad är det som är sämre i Asrocks version?
Och eftersom Schyte fläktarna inte finns i lager, finns det andra prisvärda alternativ?
@Aser: EVGA korten har jag tittat på. Men tyvärr vet jag inte vad jag tjänar på dem. Och jag önskar att jag visste vad du menade med radialfläktar för SLI.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbe_9121:

Eftersom jag inte brukar överklocka så tror jag att den medföljande kylpastan får duga.

Förlorar jag något på detta? Då jag läst att Noctua NH-D14 kan vara onödigt stor.
Jag är också intresserad på skillnaderna mellan moderkortet jag valt: Asrock X58 Extreme III, och till exempel:

Och eftersom Schyte fläktarna inte finns i lager, finns det andra prisvärda alternativ?
@Aser: EVGA korten har jag tittat på. Men tyvärr vet jag inte vad jag tjänar på dem. Och jag önskar att jag visste vad du menade med radialfläktar för SLI.

Varför inte P6X58D-E? Väldigt likt premium förutom ej reset fysiskt på mobot, en lan port osv... och 600 kr billigare...

Nexus är bra fläktar men flyttar inte så väldans mycket luft. Tja finns ju andra chassifläktar som är bra, men kommer inte på något så här på rak arm (paus från pluggande = lite hjärndöd)

Kolla tråden "vilket gtx460 ska jag välja" för att avgöra vilka gtx460 du vill köpa. (http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/944180-har-finn...)

D14 är väl någon grad lägre än nh-u12p, upp till dig om det är värt det, har aldrig kört d14 så kan inte uttala mig så mycket om ljudnivå osv (googla lite kanske?).

edit: sedan kan du nog köra korten i översta och understa slotten så det inte blir så stort problem iaf, är väl 16/8/8 på de ovanstående moderkorten skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av sebbe_9121:

Jag kör själv med både Asrock X58 Extreme 3 och Noctua U12P och är mycket nöjd med båda.

Noctuan håller riktigt bra temperaturer och går knappt att höra när den är igång. Man blir tvungen att höja den bakre fläkten lite för att den ska få plats ovanför chipsetkylaren, men den går in och sitter fint i chassit.

Asrock kortet fungerar riktigt bra för mig och har i princip alla funktioner som Asus kortet har.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Enda jag skulle byta ut är väl grafikkorten mot ett HD5870 istället, men det är väl en smaksak :).

Permalänk
Skrivet av AyEss:

Ser bra ut. Enda jag skulle byta ut är väl grafikkorten mot ett HD5870 istället, men det är väl en smaksak :).

Motivering till det, tack?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AyEss:

mycket lägre prestanda dock

Permalänk

Okej, nu har det skett lite förändringar:
#1. Trots goda ord om Asrocks moderkort, känns Asus P6X58D-E som ett säkrare val.
#2. Minnena har bytts ut mot ett litet billigare alternativ.
#3. Grafikkorten är nu av märket EVGA.
#4. Processorkylaren har blivit mindre.
#5. Kylpastan har eliminerats.

Sammanställning:

Grafikkorten köper jag nu hos Komplett:

Totalpris: 22 300 kr

Vad tycker du?

Permalänk

Ser mycket bra ut! Go for it!

Permalänk

Två frågor angående grafikkorten:
Fråga 1: Jag vill använda radialfläktar som Aser föreslog, måste jag köpa till dessa eller är det något som följer med?
Fråga 2: När man sätter grafikkorten i SLI har jag fått för mig att man ska använda någon slags brygga emellan dem som gör att dom samarbetar. Är det så? I så fall, följer det med?

Permalänk
Skrivet av sebbe_9121:

Fråga 1: Jag vill använda radialfläktar som Aser föreslog, måste jag köpa till dessa eller är det något som följer med?
Fråga 2: När man sätter grafikkorten i SLI har jag fått för mig att man ska använda någon slags brygga emellan dem som gör att dom samarbetar. Är det så? I så fall, följer det med?

1. EVGA använder sig av radialfläktar. Det är den typen som ser ut såhär
http://s3.electronics-cooling.com/legacy_images/2005/11/2005_...

2. SLI-bryggan följer med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_9121:

2: Man får med en SLI brygga när du köper grafikkortet ja

Visa signatur

| Asus P7H55/USB3 | Intel i5 760 @ 2.8 < 3.6 ghz | Corsair Cooling Hydro H50 | Corsair Dominator 4GB (2x2048MB) 1600MHz | Sapphire 5770 1GB | High Performance 730w ||[/B] Fractal Design Define R2[B]

Permalänk

Alright! Tusen tack för all hjälp. Jag beställer allting ikväll.

Permalänk
Medlem

För egen del får jag ångest om jag inte har någon kylpasta hemma.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_9121:

Alright! Tusen tack för all hjälp. Jag beställer allting ikväll.

Du kanske har samma värderingar som mig, att skärmen är bland det viktigaste på datorn... själv har jag planer på att köpa en Dell U2711, har man gott om pengar så ska man satsa på en grym skärm. Livslängden på dom är oftast 3 ggr längre än en dator. Dom falller minst i värde med jämfört med grafikkort, cpu etc. Tror jag bytt ut hela mitt datorsystem 4 ggr men haft samma skärm Dags att byta allt nu dock.

Du kanske borde köpa en vanlig HDD på 2 TB och köpa en ny intel SSD om 2-3 månader istället. Man måste ju alltid ha nån lagringsdisk med sin SSD ändå.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexei:

Du kanske har samma värderingar som mig, att skärmen är bland det viktigaste på datorn... själv har jag planer på att köpa en Dell U2711, har man gott om pengar så ska man satsa på en grym skärm. Livslängden på dom är oftast 3 ggr längre än en dator. Dom falller minst i värde med jämfört med grafikkort, cpu etc. Tror jag bytt ut hela mitt datorsystem 4 ggr men haft samma skärm Dags att byta allt nu dock.

Du kanske borde köpa en vanlig HDD på 2 TB och köpa en ny intel SSD om 2-3 månader istället. Man måste ju alltid ha nån lagringsdisk med sin SSD ändå.

2TB har högre fail rate än mindre HDDs. Om jag inte hade haft stora lagringsbehov hade jag satsat på max 1TBare... Eller så skaffar han en SSD och när den börjar bli full (beror ju på vanor) så köps en (eller flera) lagringsdisk(ar), till TS funderat på RAID?.

Hade jag pengar skulle jag också byta ut min skärm som iofs är mycket bättre än TN iaf.

Permalänk

@ Alexei och Aser: Jag äger redan två stycken 1 terabyte hårddiskar. Så lagring är inget problem. I framtiden har jag dock planer på någon slags 5 terabyte lösning. Jag kommer därför läsa på mig om olika RAID konfigurationer och se vad dom erbjuder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbe_9121:

@ Alexei och Aser: Jag äger redan två stycken 1 terabyte hårddiskar. Så lagring är inget problem. I framtiden har jag dock planer på någon slags 5 terabyte lösning. Jag kommer därför läsa på mig om olika RAID konfigurationer och se vad dom erbjuder.

du kan köra en chipset 5:a med 4 diskar t.ex., alternativet är väl ett ordentligt kort men då kommer man upp i 6-7k för enbart kortet (sedan de där jäddra 2TBarna som verkar falla som käglor )... då har du iaf en port till SSDn och en till DVD/bluray. Sätt SSDn i första och sedan skulle jag använda port 2 till DVDn ifall man vill köra raid 0 på SSDer någon gång och skippa DVDn eller nåt, men det löser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_9121:

Skrivet av Aser:

2TB har högre fail rate än mindre HDDs. Om jag inte hade haft stora lagringsbehov hade jag satsat på max 1TBare... Eller så skaffar han en SSD och när den börjar bli full (beror ju på vanor) så köps en (eller flera) lagringsdisk(ar), till TS funderat på RAID?.

Hade jag pengar skulle jag också byta ut min skärm som iofs är mycket bättre än TN iaf.

Failrate? Vettig kylning och om man inte har igång torrens 24 7 så dör inte en hdd nu för tiden
Varenda gång jag har haft en hdd som krashar vet jag att det vart mitt fel, ingen ventilation + hög belastning = död hdd. Och 2 TB är bekvämare en 1 TB samt drar mindre ström per TB och jag antar att 2 diskar har lägre ljudnivå än 4 :/

Sebbe jag tänkte mest att du skulle avvakta tills intel släpper sina nya diskar iaf. Det ska inte va mer än 2-3 månader bort, sitter själv o väntar på dom till min laptop :S Tippar på en 160 gigs kommer kosta 2000-2500 kr och kommer att klå alla nuvarande SSDs i prestanda. Bara gissningar iofs.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Tack för tipsen, men nu är allting beställt. Jag beställde precis så som sammanställningen på inlägg #13 visar. Det har tagit mig flera dagar att läsa in mig på hårdvaru marknaden. Nu är det bara NordicHardwares datorbyggarskola som ska undersökas, sen är jag redo för den slutgiltiga striden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexei:

Failrate? Vettig kylning och om man inte har igång torrens 24 7 så dör inte en hdd nu för tiden
Varenda gång jag har haft en hdd som krashar vet jag att det vart mitt fel, ingen ventilation + hög belastning = död hdd. Och 2 TB är bekvämare en 1 TB samt drar mindre ström per TB och jag antar att 2 diskar har lägre ljudnivå än 4 :/

Sebbe jag tänkte mest att du skulle avvakta tills intel släpper sina nya diskar iaf. Det ska inte va mer än 2-3 månader bort, sitter själv o väntar på dom till min laptop :S Tippar på en 160 gigs kommer kosta 2000-2500 kr och kommer att klå alla nuvarande SSDs i prestanda. Bara gissningar iofs.

Uppenbart att du inte är så insatt då. Ganska många 2TB som är DOA eller som bryter ihop ganska snart. Inte så roligt ifall man kör en raid 5:a t.ex., vet inte om det är relaterat till batch eller ej men säkrast är väl att försöka plocka från olika, allt annat lika.

edit: själv kör jag mina i en 6:a så (ta i trä) det ska nog mycket till för att jag ska förlora datan (men iofs är inet sega som f-n själv på att skicka ersättningsdiskar, tomteverkstan är väl i farten igen )

Permalänk
Medlem

Då du är så insatt, är "ganska många" typ 0,01% av alla diskar som säljs? ^^ Själv kommer jag ta risken iaf, ska snart köpa ny dator och ska ha 4 st 2tb, känner lixom inte för att ha 8 diskar i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså, färgen Noctua använder för sina fläkar är helt sanslöst fula, 60-70 tals äckliga färger!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexei:

Då du är så insatt, är "ganska många" typ 0,01% av alla diskar som säljs? ^^ Själv kommer jag ta risken iaf, ska snart köpa ny dator och ska ha 4 st 2tb, känner lixom inte för att ha 8 diskar i datorn.

Har aldrig påstått att jag är allvetande men av det jag lyckats läsa mig till verkar det vara kanske så mycket som 10-20% som är DOA eller dör ganska snart (väldigt svårt att få ordentligt datamaterial dock!), kan kanske variera med modell men tendensen verkar vara rätt mycket högre fail rate än för de äldre och mindre diskarna. Har själv 4 1TB WD och 4 2TB Samsung.

edit: kan bara önska dig lycka till och hoppas att du har backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Har aldrig påstått att jag är allvetande men av det jag lyckats läsa mig till verkar det vara kanske så mycket som 10-20% som är DOA eller dör ganska snart (väldigt svårt att få ordentligt datamaterial dock!), kan kanske variera med modell men tendensen verkar vara rätt mycket högre fail rate än för de äldre och mindre diskarna. Har själv 4 1TB WD och 4 2TB Samsung.

edit: kan bara önska dig lycka till och hoppas att du har backup

Angående backup så har jag aldrig något viktigt på mina lagringsdiskar Kommer mitt USB minne bort blir jag rätt sur dock.

Då jag skulle vilja slippa googla just såna saker, skulle du kunna dela med dig av vilka märken du känner till är kassa? Vill ju försöka undvika köpa dom som är kända för att gå sönder :/

Tack på förhand

Sorry för trådkapning.

Visa signatur