Svaret på: Vilket GTX 460 ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Svaret på: Vilket GTX 460 ska jag köpa?

Dag in och dag ut poppar nya trådar upp om vilket märke är bäst och huruvida det är bra i SLI eller inte. Jag tänkte skapa en tråd där allt förklaras, en gång för alla.

I många fall är valet av tillverkare en smaksak. Tidigare har Nvidia inte tillåtit eller varit mycket skeptiska mot att låta tillverkarna skapa egna designer för kylaren och/eller PCBn, dock har de valt att lossa på tyglarna vilket har resulterat i en hel del intressanta kylare för just GTX 460.

Referenskylaren använder sig av en centrufigualfläkt som är mycket tyst och kyler det annars svala kortet mycket väl. I många fall är minnena (VRAM) och VRMerna inte kylda, detta med all sannolikhet för att kortet i fråga inte går särskilt varmt och man sparar in några kronor på att strunta i kylningen för den enskilda komponenten. Detta är inte ett definitivt svar utan endast mina spekulationer.

En fråga som jag tänkt tackla som ständigt frågas här på forumet är: "Varför inte köpa GTX 465 istället för GTX 460?" och svaret på den frågat är inte mer komplicerat än såhär: GTX 460 presterar bättre i 90% av fallen, överklockar bättre och går både tystare och svalare. Jag tänker inte dedikera någon större del åt just GTX 465 då det kortet föråldrat och inaktuellt (GTX 465 = GF100, GTX 460 = GF104. Vill du veta mer så googla).

Innan du bestämmer vilken tillverkare du ska köpa så måste du veta vad det är du ska göra med kortet. Ska du överklocka? Ska du köra i SLI? Har du god luftgenomströmning i chassit? Om du ska köra SLI, hur stort mellanrum har du mellan PCI-E-platserna? Många frågor måste besvaras och varje fråga är kritisk för det optimala valet. Jag tänker basera mina svar kring 1GB-versionen, och inte 768mb. Detta eftersom prisskillnaden är försumbar och man bör satsa på 1GB.

Om du...
Ska Överklocka, ej köra SLI, har ganska bra luftgenomströmning så är ett kort med extra god kylning att rekommendera, t.ex Gigabyte GTX 460 1GB. Detta främst så att du kan överklocka i lugn och ro utan att behöva oroa dig för höga temperaturer. Gigabyte-kortet har visat sig vara mycket god i en singelkonfiguration. Det är inte ett måste att köpa ett kort som har annorlunda kylning, ett med Referenskylaren kommer inte göra dig besviken.

Inte ska överklocka och inte ska köra SLI så faller valet helt och hållet på hur bra din luftgenomströmning är. Har du god luftgenomströmning så spelar det ingen större roll vilket kort du väljer; att rekommendera är ett kort som är tyst. Har du däremot sämre luftgenomströmning så är målet att fasa ut så mycket varmluft som möjligt. Detta görs effektivast med en kylare likt EVGAs. Har du inte möjlighet att få tag på en sådan så är Nvidias referenskylare det näst bästa du kan få tag på, då den fasar ut det mesta av varmluften. Kort med kylning likt Gigabytes eller Asus fasar nästan inte ut någon varmluft alls och är inte att rekommendera.

Ska Överklocka och/eller köra SLI men har bra eller dålig luftgenomströmning så är ett kort med radialfläkt att rekommendera. Detta finner du endast (i skrivande stund) hos EVGA och Zotac. Båda dessa modeller anses vara mer högljudda än de med Referenskylaren. Dock är detta de enda modeller som fasar ut varmluften ur chassit efter den har kylt grafikkortet, vilket är mycket bra, speciellt om man har dålig luftgenomströmning. Även om du har bra luftgenomströmning i chassit är denna fläkttypen att rekommendera, då det annars mycket lätt bildas en värmeficka mellan de två korten när de körs i SLI. En tungt vägande faktor är mellanrummet du har mellan dina PCI-E-platser. Om dina PCI-E-platser sitter likt de gör på detta moderkort (de två mörkblåa lite längre platserna) så betyder det att dina kort kommer sitta hack i häl. Vid en sådan konfiguration är radialfläkt verkligen att rekommendera. Kan du inte få tag på detta så är det näst bästa Nvidias egna Referenskylare. Du får absolut inte använda dig att ett kort som har kylning likt Gigabytes då detta kommer resultera i katastrofala temperaturer för det övre kortet. Har du däremot mer mellanrum mellan platserna, likt detta moderkort (den mörkblåa och vita lite längre platsen) så är valet av tillverkare ganska fritt. Jag rekommenderar fortfarande en modell med radialfläkt eftersom en värmeficka kan bildas mellan korten. En del här på forumet har valt att köra Gigabytes modell i SLI (med bra mellanrum mellan PCI-E-platserna) och har inga problem med det.

Om du planerar på att vattenkyla i framtiden (eller byta kylare) är EVGAs modell att rekommendera då din garanti inte kommer ogiltigförklaras. EVGA är för tillfället det enda företaget som tillåter dig att överklocka och byta kylare utan att ogiltigförklara din garanti. Så om du planerar att köra stenhårt på överklockning eller liknande är EVGA ett bra val.

Värt att notera är att EVGA erbjuder livstidsgaranti. Om ditt kort går sönder så får du det utbytt mot ett liknande eller ett med liknande värde.

OBS!
Om du vet hur man överklockar så lägg inte pengar på ett fabriksöverklockat kort. GF104 är ett mycket klockvänligt chip och du kommer utan vidare komma upp i lika höga eller högre klocks än de fabriksöverklockade korten. Om du väljer att köpa ett kort av EVGA så erbjuder dem nu, vad dem kallar FPB (free performance boost) på alla deras icke fabriksöverklockade kort. Mer information om detta finner du här. Min rekommendation är att du istället spar några hundralappar och lägger det på annat istället, en krogrunda eller något produktivt ;)!

OBS #2
Sparkle-korten från inet ser inte ut som de gör på deras hemsida. En användare här på forumet har varit snäll nog att ladda upp bilder på hur hans kort såg ut: #10310475
EDIT (2010-08-21): Det verkar nu som om inet sett till att lägga ut rätt bilder!

VARNING!
Jag vill bara utfärda en varning ang. Gainward och Palits kort. Om mitt minne inte sviker mig så äger Palit Gainward och i detta fall så ser deras GTX 460 mycket lika ut. Båda har valt att snåla med PCBn vilket resulterar i att de inte klarar av lika hög temperatur som andra kort. Detta är en viktig faktor om man har dåligt luftflöde eller tänkt överklocka. Det positiva är (iaf med Palit) att deras PCB är kortare än referensdesignen, om det nu är så att man har trångt i chassit.
Edit: Ta varningen ovan med en nypa salt. Gainwards PCB klarar inte lika höga temperaturer som referens-PCBn, men det spelar ingen roll (näst intill). Referensdesignen ska klara 150c och Gainwards klarar "endast" 135c. Vidare information här.

Läs, om överklockning är av extra stort intresse..
Om du finner överklockning extra roligt och vill klämma ut vart enda gnutta prestanda som finns att hämta så är kortets PWM (power phase) mycket viktig. Jag kommer nedan lista de kort vars PWM jag känner till. Nvidias referensdesign rekommenderar en 3+1 design, vilket betyder 3 till GPUn, 1 till minnet.

Kort med 3+1:
CoolingConfigurator.com
Kort med 4+1:
Palit GTX 460 Sonic Platinum & Inno3D GeForce GTX 460 - TechSpot
Nvidia GeForce GTX 460 1 GB Graphics Card Review (page 4) - X-bit labs
PC Perspective - Galaxy GeForce GTX 460 GC 1GB Review - Can SLI 460s beat the GTX 480?
Kort med 5+1:
Overclock3D :: Review :: Asus GeForce GTX 460 1GB DirectCu :: Packaging & Initial Impressions

God läsning & reviews:
NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Nvidia GeForce GTX 460: The Fermi We Were Waiting For : GeForce GTX 460 At 1 GB And 768 MB
Nvidia GeForce GTX 460 1GB Graphics Card Review | bit-tech.net
GeForce GTX 460 review (roundup)
Introduction - NVIDIA GeForce GTX 460 Review | [H]ard|OCP

Jag hoppas detta hjälper dig med ditt val av GTX 460 :)! Om du har förslag på hur jag kan förbättra tråden så skicka ett meddelande här på forumet.

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkas egentligen chassi värmen av ett "internt" kort som Gigabyte eller Asus? Finns det några tester? Har funderat hela dagen på det och vägt för och emot... Valde till slut Gigabytes 1gb med dubbel fläkt, kan chansa lite. Var lika billigt som andra och från de tester jag läst håller det sig så pass svalt att det inte ens behöver varva upp fläkten mellan idle/load.

För närvarande har jag ett GTX280 som håller 50C i idle, blåser ut en herrans massa varmluft och låter som en gris, men om man sticker in handen i chassit så är ju ändå hela kortet som ett stort värme element (trots att chassit är svalt i övrigt)! Får ju hoppas att den turbulenta luften från ett svalare kort är bättre än en stor låda plast som utsöndrar konstant värme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hur mycket påverkas egentligen chassi värmen av ett "internt" kort som Gigabyte eller Asus? Finns det några tester? Har funderat hela dagen på det och vägt för och emot... Valde till slut Gigabytes 1gb med dubbel fläkt, kan chansa lite. Var lika billigt som andra och från de tester jag läst håller det sig så pass svalt att det inte ens behöver varva upp fläkten mellan idle/load.

För närvarande har jag ett GTX280 som håller 50C i idle, blåser ut en herrans massa varmluft och låter som en gris, men om man sticker in handen i chassit så är ju ändå hela kortet som ett stort värme element (trots att chassit är svalt i övrigt)! Får ju hoppas att den turbulenta luften från ett svalare kort är bättre än en stor låda plast som utsöndrar konstant värme...

Vi utgår från referensdesignen och EVGAs EE (External exhaust, dvs, en radialfläktslösning): http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/EVGA-GTX-...

Temperaturskillnaden är 4C på sin höjd. Ta detta med en nypa salt, det beror helt på hur ditt chassi ser ut. Som sagt, du kommer inte stöta på några problem med ett Gigabyte i din låda, även om du har lite halvtaskigt luftflöde. Diverse komponenter i datorn må hettas upp en grad eller två beroende på hur illa det verkligen är.

Jag hade tidigare ett GTX 280 av Gigabyte som höll liknande temperaturer. Värt att notera var dock att kortet var baserat på ett 65nm-chip som gick väldigt varmt. GF104 däremot är baserat på 40nm vilket går otroligt mycket svalare. Jag tror inte att du kommer märka någon större temperaturskillnad på de andra komponenterna gentemot vad du har nu, om inte lägre temperaturer (jag syftar endast på load, idle är irrelevant). Ditt 280-kort utstrålade mängder med värme vid load, även om varmluften spottades ut ur chassit. Ditt 460 kommer inte spotta ut någon varmluft utan åter den cirkulera. Jag tror på att den utstrålade värmen från ditt 280 kommer motsvara varmluften ditt 460 kommer producera.

Kort och gott: du har inget att oroa dig över

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett problem, sitter här med P6X58D-E sugen på i inköpslistan, dock så sitter ju portarna som du säger "för nära" varan. Är väldigt sugen på 2st gigabyte Gtx460 då evega o liknande inte finns i lager någonstans tex. eller är dyrare! Hur ska jag göra? byta moderkortet? Då det moderkortet är grymt bra har jag hört, överklockar väl etc. Det har ju usb3 och sata 3 med så. Suck, är så sugen på att köpa datorn idag, men bara detta som är ett problem.

Permalänk
Medlem

Ah, det ser ju bra ut. Inte alls nån stor skillnad. Processorn är ju det som påverkas mest antar jag och jag kan lätt röra dess heatsink efter 1 timme i Prime95 som det är nu, så några mer ambienta grader på den är jag inte oroad över, hellre tyst och lite varmare.

Dock så trodde jag referenskylaren blåste ut rätt så mycket luft (typ 50/50)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuztom:

Nu har jag ett problem, sitter här med P6X58D-E sugen på i inköpslistan, dock så sitter ju portarna som du säger "för nära" varan. Är väldigt sugen på 2st gigabyte Gtx460 då evega o liknande inte finns i lager någonstans tex. eller är dyrare! Hur ska jag göra? byta moderkortet? Då det moderkortet är grymt bra har jag hört, överklockar väl etc. Det har ju usb3 och sata 3 med så. Suck, är så sugen på att köpa datorn idag, men bara detta som är ett problem.

Jag talar av egen erfarenhet här. Jag hade 2st Gigabyte GTX 460 i SLI på just den bräden, P6X58D-E. fungerade absolut inte, det övre kortet nådde 100C på några sekunder i furmark, det undre kortet klarade sig fint och nådde kanske 75C. Det är som sagt en mycket bra bräda men inte om du ska köra SLI med ett kort vars fläkt ser ut sådär. Antingen kör du som jag och skaffar ett P6T-kort (P6T Deluxe, P6T Deluxe V2 eller P6TD Deluxe (rekommenderar något av dem två sista)) eller så fixar du ett kort med referenskylare och hoppas på det bästa, eller så fixar du ett kort med radialfläkt. Du har rätt i att EVGA är svårt att få tag på, men du kan fortfarande välja Zotac. Dem presterar likvärt och håller samma temperaturer, till stor del. Jag ska själv byta ut mina kort mot Zotacs då jag behöver bli av med varmluften. Det bildas nämligen en värmeficka i mitt chassi mellan de två korten och jag lyckas inte avlägsna den tillräckligt fort, vilket resulterar i att det blir väldigt varmt (detta sker endast under furmark).

Om du har tid och vänta så kan jag återkomma när jag fått mina Zotac-kort. Jag kan då testa både Zotac och Gigabyte och säga vilket kort jag tycker kyler bäst (i SLI), och hur mycket Zotac-kortet låter (Gigabyte är ljudlöst, näst intill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuztom:

Vänta tills några andra kort finns i lager. Gigabyte korten fungerar inte när de sitter så tätt så köp absolut inte två st sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ah, det ser ju bra ut. Inte alls nån stor skillnad. Processorn är ju det som påverkas mest antar jag och jag kan lätt röra dess heatsink efter 1 timme i Prime95 som det är nu, så några mer ambienta grader på den är jag inte oroad över, hellre tyst och lite varmare.

Dock så trodde jag referenskylaren blåste ut rätt så mycket luft (typ 50/50)?

Ja processorn är det som kommer få ta smällen. Även din nordbrygga kommer hettas upp lite men det är irrelevant då den inte längre har minneskontrollern att kyla.

Jo, det är så det är tänkt, förmodar jag. Fläkten kommer spruta ut luft åt båda hållen. Tekniskt sett så borde det resultera i 50% varmluft ut, och 50% varmluft in. Det är bättre in 0% varmluft ut, men fortfarande inte idealt.

Permalänk

Eloge till TS för bra initiativ
Hjälper såna som mig som sitter med GTX460 funderingar.
Har personligen varit mest inne på Evgas kort pga kylningen på den.
Sitter just nu med ett GTX260 med referenskylning och är mycket nöjd med värmeavledningsförmågan.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Hmm, mjo det verkar ju onekligen som det ser ut som för mycket värme. :-/ Nåväl Zotac säger ni, tror du de två fungerar på det förstnämnda moderkortet? (P6X58D-E) Utan större problem? Btw, tänkte mig ett Lian Li Lancool PC-K62 chassi till byggnaden, för gott luftflöde, torde väl funka skapligt? En fundering till, när två kort sitter så tätt med radialfläktar suger det inte in mycket varmluft som kortet under värmt upp? Eller klarar det sig?

Ps, io med Zotac kostar ungefär samma som ett Sparkle GTX 465, är det inte värt att handla sparkles? 465 istället för 460. Har aldrig hört om sparkle innan men, för den delen inte zotac heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuztom:

Hmm, mjo det verkar ju onekligen som det ser ut som för mycket värme. :-/ Nåväl Zotac säger ni, tror du de två fungerar på det förstnämnda moderkortet? (P6X58D-E) Utan större problem? Btw, tänkte mig ett Lian Li Lancool PC-K62 chassi till byggnaden, för gott luftflöde, torde väl funka skapligt? En fundering till, när två kort sitter så tätt med radialfläktar suger det inte in mycket varmluft som kortet under värmt upp? Eller klarar det sig?

Ja det borde fungera på det moderkortet, man jag kan inte lova något. Såhär ser det ut med referenskylaren: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2010/07/Single-Brid...
Det är alltså drygt 1cm mellan korten, vilket är på håret enligt mig. Gigabytes modell är större och jag hade endast 5mm (kanske mindre) mellan korten. Jag kan tänka mig att det är drygt 1cm mellan korten när man har Zotac också. Såhär ser det ut med GTX 480 i SLI: http://i87.photobucket.com/albums/k135/pdvannatta/DSC00615.jp...
Ganska tajt med andra ord. Här är en bild på just Zotac, dock svårt att bedöma avståndet: http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_460_SLI...

Idealt hade varit såhär: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=24970 vilket är något du får med en P6T-bräda.

Edit:
Såg nyss att du skrev om 465. Ska nämna det i början, läs min första post om några minuter :)!

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka tjötig, hur är Gainwards kort? Eller ev, Palit? Skulle det kanske funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuztom:

Med risk för att verka tjötig, hur är Gainwards kort? Eller ev, Palit? Skulle det kanske funka?

Tack, glömde det. Ska lägga till det i huvudinlägget.

Fläktarna på korten är samma som referenskylaren, så dem är inte speciella på så vis.

Permalänk
Medlem

Så, jag funderar på att köra 2 460 i SLi, först köpa ett, sen kanske ett par Denon AH-D2000 för att sen lägga till ett till kort, jag sitter på ett Maximus III Gene ( http://img.hexus.net/v2/news/asus/Maximus-III-Gene-1-big.jpg ) och tänkte köra EVGAs kort, är lite osäker på om det är alldeles för tätt eller inte. Är ju en slot emellan så det kan nog bli lite trångt.

Sen, jag har ett Corsair VX550W, kan jag driva mitt system med två 460 på det? Resten i mitt system drar ju inte speciellt mycket så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Så, jag funderar på att köra 2 460 i SLi, först köpa ett, sen kanske ett par Denon AH-D2000 för att sen lägga till ett till kort, jag sitter på ett Maximus III Gene ( http://img.hexus.net/v2/news/asus/Maximus-III-Gene-1-big.jpg ) och tänkte köra EVGAs kort, är lite osäker på om det är alldeles för tätt eller inte. Är ju en slot emellan så det kan nog bli lite trångt.

Sen, jag har ett Corsair VX550W, kan jag driva mitt system med två 460 på det? Resten i mitt system drar ju inte speciellt mycket så.

Ditt moderkort har samma PCI-E-struktur som det förstnämnda i mitt huvudinlägg. De kommer sitta tajt. Om det är EVGAs kort med en radialfläkt du överväger så borde inte det vara några problem.

Har aldrig prövat just det nätaggregatet så det är svårt att säga, men 550W låter tajt. De rekommenderar 450w för ett kort, lägger vi på ett kort till så är det 600w som gäller. Givetvis kommer din dator inte dra 600w, men jag hade hellre varit på den säkra sidan och kört på ett kraftigare nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag talar av egen erfarenhet här. Jag hade 2st Gigabyte GTX 460 i SLI på just den bräden, P6X58D-E. fungerade absolut inte, det övre kortet nådde 100C på några sekunder i furmark, det undre kortet klarade sig fint och nådde kanske 75C. Det är som sagt en mycket bra bräda men inte om du ska köra SLI med ett kort vars fläkt ser ut sådär. Antingen kör du som jag och skaffar ett P6T-kort (P6T Deluxe, P6T Deluxe V2 eller P6TD Deluxe (rekommenderar något av dem två sista)) eller så fixar du ett kort med referenskylare och hoppas på det bästa, eller så fixar du ett kort med radialfläkt. Du har rätt i att EVGA är svårt att få tag på, men du kan fortfarande välja Zotac. Dem presterar likvärt och håller samma temperaturer, till stor del. Jag ska själv byta ut mina kort mot Zotacs då jag behöver bli av med varmluften. Det bildas nämligen en värmeficka i mitt chassi mellan de två korten och jag lyckas inte avlägsna den tillräckligt fort, vilket resulterar i att det blir väldigt varmt (detta sker endast under furmark).

Om du har tid och vänta så kan jag återkomma när jag fått mina Zotac-kort. Jag kan då testa både Zotac och Gigabyte och säga vilket kort jag tycker kyler bäst (i SLI), och hur mycket Zotac-kortet låter (Gigabyte är ljudlöst, näst intill).

Bra tråd då det finns 100st...

Dock är jag lite skeptiskt med infon om dina erfarenheter med moderkort och gigabytekorten då du verkar ha fel på dina kort. Dom ligger ju riktigt högt i temp i stock-klock även när du bytt bräda. Så det känns lite dumt att avråda folk från att köpa dessa kort på vissa brädor då du har grym otur och ha kort som inte kylningen verka va 100 på? Eller är jag helt fel ute?
Jag har ju samma kort på i stort sett samma bräda, i samma chassi och mina temps är riktigt bra på min ganska rejäla överklock.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Bra tråd då det finns 100st...

Dock är jag lite skeptiskt med infon om dina erfarenheter med moderkort och gigabytekorten då du verkar ha fel på dina kort. Dom ligger ju riktigt högt i temp i stock-klock även när du bytt bräda. Så det känns lite dumt att avråda folk från att köpa dessa kort på vissa brädor då du har grym otur och ha kort som inte kylningen verka va 100 på? Eller är jag helt fel ute?
Jag har ju samma kort på i stort sett samma bräda, i samma chassi och mina temps är riktigt bra på min ganska rejäla överklock.

Du är tyvärr helt fel ute. Gigabyte-korten kan och ska ej köra i en tajt SLI-konfiguration. Detta har inget och göra med huruvida bra mina korts kylning är. Korten fungerar helt enkelt inte när de sitter så tajt. I min post som du citerade skrev jag att man antingen fixar en bräda med tillräckligt med utrymme mellan PCI-E, eller så fixar man ett kort med kylare anpassad för tajta SLI-konfigurationer.

Permalänk
Medlem

Okej, ge mig ett gott råd här, ska jag göra som så att jag struntar i Gigabyte korten, och väntar istället tills komplett får in sina EVGA kort ala 1gb GTX 460, eller ska jag köpa EVGA 768Mb korten som finns nu. Under tiden som jag skulle väntat på EVGA korten på 1GB kan jag köra igång den nya med mitt gammla radeon 4750. Vill fortfarande ha det moderkortet med SATA - III. Evga, borde väl fungera att köra SLi så tätt inpå varandra?
I och med li an li lancool chassit verkar ha bra luftflöde, det är ju grafikkorten som är de enda som kommer drivas med fläktar i burken då jag tänker en processorkylare ala h50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuztom:

Okej, ge mig ett gott råd här, ska jag göra som så att jag struntar i Gigabyte korten, och väntar istället tills komplett får in sina EVGA kort ala 1gb GTX 460, eller ska jag köpa EVGA 768Mb korten som finns nu. Under tiden som jag skulle väntat på EVGA korten på 1GB kan jag köra igång den nya med mitt gammla radeon 4750. Vill fortfarande ha det moderkortet med SATA - III. Evga, borde väl fungera att köra SLi så tätt inpå varandra?
I och med li an li lancool chassit verkar ha bra luftflöde, det är ju grafikkorten som är de enda som kommer drivas med fläktar i burken då jag tänker en processorkylare ala h50.

Jag tror EVGAs 768mb-modell endast använder sig av referenskylaren. Det är bara 1GB-modellen som kör på radialfläkt. Jag tycker inte du ska köpa 768mb, vänta istället och köp EVGAs eller Zotacs 1GB-modeller. Dem borde gå och köra i tät SLI-konfiguration utan några större problem. Dock kan jag inte lova något då jag inte prövat.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt som hindrar att mixa då? Om man inte vill vänta, skaffa typ ett Gigabyte nu och slänga på nåt med radialkylare nedanför senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Finns det nåt som hindrar att mixa då? Om man inte vill vänta, skaffa typ ett Gigabyte nu och slänga på nåt med radialkylare nedanför senare?

Det borde inte vara några problem med att mixa, så länge det är samma minnesmängd.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad ni tror om att sätta Gtx460 SLI på Asus Rampage III Gene:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604848

Kommer det överhuvudtaget att få plats ? Det är ju ett micro-ATX kort som jag hade tänkt sätta i ett In-Win Dragon slayer chassi:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603998

Antar att EVGAs lösning är den enda hållbara, även om jag tänkt vattenkyla CPU:n med en H70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Du är tyvärr helt fel ute. Gigabyte-korten kan och ska ej köra i en tajt SLI-konfiguration. Detta har inget och göra med huruvida bra mina korts kylning är. Korten fungerar helt enkelt inte när de sitter så tajt. I min post som du citerade skrev jag att man antingen fixar en bräda med tillräckligt med utrymme mellan PCI-E, eller så fixar man ett kort med kylare anpassad för tajta SLI-konfigurationer.

Jo men i den brädan du har nu har du väl samma mellanrum som jag har på min bräda och ändå otroligt höga temps för stock? Eller var det innan du bytte?.. :/ Förvirrad

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Jo men i den brädan du har nu har du väl samma mellanrum som jag har på min bräda och ändå otroligt höga temps för stock? Eller var det innan du bytte?.. :/ Förvirrad

Inte otroligt höga, men lite över det normala. Det är dock irrelevant, jag avråder ingen från att köra på den här konfigurationen. Jag hara bara sagt att det inte är optimalt, men det fungerar fint.

Permalänk
Medlem

För dem som är intresserade så har jag nu fått 2st Zotac GTX 460 1GB beställda åt mig. Jag återkommer med temperaturer och ljudnivåer. Förhoppningsvis kommer dem hålla bra temperaturer :)!

Jag återkommer ikväll med ett Furmark-test av Gigabyte GTX 460 1GB i SLI enligt riggen i min signatur. Jag låter furmark köra i runt 10 min, i hopp om att korten inte kraschar innan dess.

Permalänk
Medlem

Vore nice! Av de tester jag läst har jag dock aldrig sett nåt bra om Zotac, dom går tydligen varma (Guru3D mätte 14C extra i load över Gigabyte) och är högljuda :/
Blir intressant och se hur skillnaden är i SLI.

Permalänk

Kanontråd!!!
Då jag sitter och velar mellan Gigabyte och EVGA och tänker köra SLI, så blev valet så mycket lättare nu!
Tackar ödmjukast Kaspersky!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vore nice! Av de tester jag läst har jag dock aldrig sett nåt bra om Zotac, dom går tydligen varma (Guru3D mätte 14C extra i load över Gigabyte) och är högljuda :/
Blir intressant och se hur skillnaden är i SLI.

Reviews visar olika, det intressanta är fortfarande att Zotac gör av med all varmluft vilket inte Gigabyte gör. Om du kör ett kort är Zotac inte ett så smart val, men om du kör två stycken så tror jag det gör susen. 2st Zotac i SLI ska inte låta mer än 1st HD 5850. I jämförelse med de andra korten är detta högljutt, men vi som är vana finner detta inte särskilt störande.

Kommer absolut bli intressant. Jag tror på Zotac. Så länge de inte väsnas i idle så är det ok. Jag spelar trots allt med ljudet på, som i 99% av fallen överröstar datorn.

Guru3D testade dessutom endast 768mb-versionen, som har referenskylare (blåser ut en del av varmluften) och går generellt svalare.

I detta testet får dem verkligen Zotac att skina: http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/Fermi/GTX4612/S...

81C i SLI under Furmark är enastående.

Edit:

Förhoppningsvis får jag hem korten senast onsdag så jag kan slänga upp mitt omdöme här. Komplett har nämligen en superdeal på just detta kort: Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
2049:- för 1GB GTX 460 är riktigt billigt!

Permalänk

Zotac's skulle jag inte rekommendera då jag tycker de låter på tok för mycket idle. Man kan inte heller ändra fläkthastigheten på dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman89:

Zotac's skulle jag inte rekommendera då jag tycker de låter på tok för mycket idle. Man kan inte heller ändra fläkthastigheten på dem..

Jag förmodar att du äger ett sådant kort? Har du prövat MSI Afterburner? Eller EVGA precision?

Har du något att jämföra kortets ljudnivå med? T.ex GTX 280, HD 5870, etc.