Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

Permalänk

nä jag menar inte att dom går on och off 30ggr per sekund eller typ som en kamera som öppnas och stängs.
Men nog mer att hjärnar endast kan uppfatta 30 bilder per sekund.

Jag får nog läsa lite hur detta fungerar. Allså varför man säger 30 *bilder* per sekund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

nä jag menar inte att dom går on och off 30ggr per sekund eller typ som en kamera som öppnas och stängs.
Men nog mer att hjärnar endast kan uppfatta 30 bilder per sekund.

Jag får nog läsa lite hur detta fungerar. Allså varför man säger 30 *bilder* per sekund.

Har inte läst på det där fullt ut, men som jag uppfattat det är det ett väldans stort missförstånd. Har hört både att 30 bilder per sekund är allt ögat kan uppfatta, och då är det alltså inte att ögat "tar in" bilderna i 30fps utan att allt över det blir oregistrerat. Många säger även 24/25fps för att film går i den hastigheten, men vad jag har förstått/spekulerat fram är det snarare så att det räcker för att en rörelse ska upplevas helt flytande (om än kanske med vissa eftersläpningar pga motion-blur i film som man inte har i spel vilket gör att de separata bilderna blir lättare att urskilja och det därför kan upplevas ryckigt) men att ögat ändå kan uppfatta snabbare frekvenser än så. Alltså, 25-30fps räcker om de presenteras rätt, men man kan ändå märka skillnad. Annars skulle ju inte en 100hz tv upplevas mindre flimrig än en på 50-60hz när det tänket var aktuellt, men ändå gjorde man det

Permalänk
Hedersmedlem

Något som hade varit intressant att se är hur andra genrer påverkas av CPU/GPU/RAM. Kanske kunde testat även med något nytt populärt RTS som många spelar för tillfället, vilket som helst, vi kan ta… Starcraft 2 kanske?

Av vad jag hört så ska RTS-spel i allmänhet kräva mer processorkraft framför grafikkortsprestanda jfr m FPS. Om denna hypotes stämmer så borde belastningssiffrorna skilt sig nämnvärt, vilket hade kunnat leda till en slutsats om vilken del av datorn som man bör satsa på om man primärt ska spela FPS gentemot RTS.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Angående vad det mänskliga ögat kan uppfatta så måste vi komma ihåg att en människa inte fungerar som en dator med en digital filmkamera inkopplad. Självklart kan vi uppfatta skillnad när en skärm uppdateras mer än 30ggr eller för den delen 60 ggr per sekund.

On topic.
Hur ett spel påverkas av olika hårdvara beror helt på spelet. Håller faktiskt själv på att undersöka (och försöka förstå) hur MS Flightsimulator X påverkas av diverse olika hårdvara och inställningar. FSX är ett mycket hårdvarukrävande spel. Dock så är det mycket mer än FPS man måste analysera i FSX. Hur skarpa texturer man får är en annan parameter man måste ta hänsyn till i FSX. Hade tänkt att presentera vad jag kommit fram till här när jag är färdig i fall att någon mer kan vara interesserad av vad jag kommit fram till. För tillfället vill jag bara säga att minnesbandbredd är en av få variabler som inte flaskar i FSX.

Bra test av Sweclockers men vi måste komma ihåg att andra spel skalar helt olika med hårdvara och att testa fler spel samt fler parametrar tar fruktansvärt lång tid så det är inget vi kan förvänta oss.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Entusiast

Frågan är hur relevant slutsatserna är egentligen. Jag efterlyser liknande tester med fler populära speltitlar för det här säger nog mer om spelet än flaskhalsar i allmänhet. Bra initiativ men inte tillräckligt bra genomfört.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Presterar inte en i7 860 bättre med samma frekvens och kärnor med tanke på den är lite mer finslipad och nyare teknik än tex en cåre två duå? Alltså hela mobot tillsammans med ddr2 ram osv? Man ser ju i tester att det kan skilja en hel del fps när man jämför olika processorer med varandra så tycker man det är lite konstigt att det inte skiljer nånting här?

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Bra test, men när det gäller minnen så räcker antingen minnet till eller så gör det inte det.
Hade gärna sett vilken skillnad minnen på t.ex. ~800 gjorde gent emot 1600mhz eller 1866 för att se hur mycket man vinner på att köpa snabbare/överklocka dessa.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Fullständigt ointressant att testa ett konsolportat actionspel. Varför inte ett storslaget strategispel, här behöver man processorkraft. Har alltid tycket det är tråkigt att dessa titlar aldrig är med när man testar processorers prestanda, då det gör störst relevans här.

Riktigt så är det tyvärr inte. Portade konsolspel är mer processorberoende än andra spel just för att konsolversionen måste utnyttja processorn mer. Bad Company 2 är tex mer processorberoende än Supreme Commander.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Bra test, men när det gäller minnen så räcker antingen minnet till eller så gör det inte det.
Hade gärna sett vilken skillnad minnen på t.ex. ~800 gjorde gent emot 1600mhz eller 1866 för att se hur mycket man vinner på att köpa snabbare/överklocka dessa.

Det finns andra siter som testat det. De kommer fram till att snabbare minnen gör noll skillnad i spel. De fick exakt lika många frames oavsett minneshastighet. Däremot kan man överklocka processorn enklare om man har snabbare minnen. Då blir det ibland en liten skillnad.

Permalänk
Relik 📜

Flikar in lite här igen..

Som jag skrev på tidigare och som även andra har konstaterat är det tyvärr svårt att göra den här typen av tester så "alla" blir nöjda. Det tar enormt mycket tid med tanke på att resultaten måste vara konsekventa, därför måste man begränsa sig.

Att vissa har andra erfarenheter och avvikande åsikter är självklart och framför allt önskvärt! Om alla bara skrev "bra test" i kommentarerna skulle det inte bli någon diskussion, och det vore inte vidare givande. Tanken bakom att redovisa alla resultat ner på detaljnivå i tester är ju att läsaren själv ska kunna bilda sig en uppfattning om saker och ting vilken kanske inte nödvändigtvis behöver vara samma som redaktionens. Vore vi ute efter det skulle vi ju bara publicera ett resultat utan att redgöra för datan och testmetoden, tänk bara sista sidan. Någon ville att vi i princip skulle skippa all text vilket ger totalt motsatt effekt, då finns det ju ingen möjlighet för läsaren att dra egnsa slutsatser.

Nu till lite mer detaljsvar!
Angående minnesmängd/hastighet, 2 GB-testet var även med långsammare minnen (1066 MHz mot 1600 MHz) vilket torde påvisa att inte heller minneshastigehten har någon nämnvärd inverkan. Givetvis gäller detta åter igen bara just Bad Company 2 och liknande titlar (något vi påpekar om och om igen i texten för den som läser), för till exempel komprimering av filer och annat "kontorsarbete" kan minnesbandbredd innebära enorma skillnader.

Vissa har frågat efter tester i mer CPU-beroende titlar, TF2 har lyfts fram som ett exempel. Min personliga erfarenhet där är att problemet (ur testsyfte) snarast är det omvända jämfört med BC2, spelet är FÖR lättdrivet. Även om CPU stoppar före GPU handlar det om så höga bildfrekvenser att det liksom inte är relevant, att spela i 150 eller 220 FPS kvittar för de flesta. Vad som gör BC2 intressant i våra ögon är just att det balanserar på gränsen, en rejäl flaskhals (långsam GPU eller tvåkärnig + långsam CPU i SweClockers test) kan sänka bildfrekvensen såpass att det verkligen påverkar upplevelsen. Jag är förövrigt väl medveten om att BC2 drar mer kraft i flerspelarläget (har ändå över 100 speltimmar), att få konsekventa resultat där är dock alldeles för svårt (vilket någon även påpekade).

Som jag skrev tidigare, kul att testet är uppskattat och att många har åsikter! Eventuell kanske vi kan återkomma med en bredare artikel i ämnet på sikt där vi även tittar på andra speltyper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBlack:

Riktigt så är det tyvärr inte. Portade konsolspel är mer processorberoende än andra spel just för att konsolversionen måste utnyttja processorn mer. Bad Company 2 är tex mer processorberoende än Supreme Commander.

Sen är det väll också så att bc2 har sin lilla fysikmotor eller vad man ska kalla det, inte många spel förutom crysis som har liknande.

Permalänk
Medlem

Tack för den artikeln SweClockers men den var lite "tunn" om man får säga så för att komma fram till en säker slutpunkt, något som redan har tagits upp i tråden redan, dock kan jag förstå att det är (för) mödosamt att ha med ett större testunderlag - olika hårdvara såväl som olika mjukvaror inklusive olika spel, inför en artikel. Men en viss "indikation" kan man utläsa från artikeln om ett grafikkorts betydelse i datorsammanhang gällande ett spel (BC2) för att det ska kunna "flyta" på ett datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBlack:

Så är det förvisso.

Angående att det kan vara svårt att få ett jämt testresultat i strategispel skulle jag rekommendera Empire Total War. I detta segdrivna spel kan det ta minuter mellan varje spelrunda, då datorn ska beräkna AI'ns handlande. Här kommer processorkraft väl till pass, och kan höja spelupplevelsen otroligt mycket utan dessa långa väntetider. Säg att man tar en sparad fil, kör samma övergång till nästa runda, beräknar tid och genomsnitt. Snabbare desto bättre med andra ord. Detta skulle ge en bra bild hur mycket processorkraft det faktiskt krävs för att beräkna AIn.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Som jag skrev på tidigare och som även andra har konstaterat är det tyvärr svårt att göra den här typen av tester så "alla" blir nöjda. Det tar enormt mycket tid med tanke på att resultaten måste vara konsekventa, därför måste man begränsa sig.

Att vissa har andra erfarenheter och avvikande åsikter är självklart och framför allt önskvärt! Om alla bara skrev "bra test" i kommentarerna skulle det inte bli någon diskussion, och det vore inte vidare givande. Tanken bakom att redovisa alla resultat ner på detaljnivå i tester är ju att läsaren själv ska kunna bilda sig en uppfattning om saker och ting vilken kanske inte nödvändigtvis behöver vara samma som redaktionens. Vore vi ute efter det skulle vi ju bara publicera ett resultat utan att redgöra för datan och testmetoden, tänk bara sista sidan. Någon ville att vi i princip skulle skippa all text vilket ger totalt motsatt effekt, då finns det ju ingen möjlighet för läsaren att dra egnsa slutsatser.

Nu till lite mer detaljsvar!
Angående minnesmängd/hastighet, 2 GB-testet var även med långsammare minnen (1066 MHz mot 1600 MHz) vilket torde påvisa att inte heller minneshastigehten har någon nämnvärd inverkan. Givetvis gäller detta åter igen bara just Bad Company 2 och liknande titlar (något vi påpekar om och om igen i texten för den som läser), för till exempel komprimering av filer och annat "kontorsarbete" kan minnesbandbredd innebära enorma skillnader.

Vissa har frågat efter tester i mer CPU-beroende titlar, TF2 har lyfts fram som ett exempel. Min personliga erfarenhet där är att problemet (ur testsyfte) snarast är det omvända jämfört med BC2, spelet är FÖR lättdrivet. Även om CPU stoppar före GPU handlar det om så höga bildfrekvenser att det liksom inte är relevant, att spela i 150 eller 220 FPS kvittar för de flesta. Vad som gör BC2 intressant i våra ögon är just att det balanserar på gränsen, en rejäl flaskhals (långsam GPU eller tvåkärnig + långsam CPU i SweClockers test) kan sänka bildfrekvensen såpass att det verkligen påverkar upplevelsen. Jag är förövrigt väl medveten om att BC2 drar mer kraft i flerspelarläget (har ändå över 100 speltimmar), att få konsekventa resultat där är dock alldeles för svårt (vilket någon även påpekade).

Som jag skrev tidigare, kul att testet är uppskattat och att många har åsikter! Eventuell kanske vi kan återkomma med en bredare artikel i ämnet på sikt där vi även tittar på andra speltyper.

Ni ska inte känna att vi inte uppskattar testet. Jag tror alla gör det.
Men som sagt kanske blir lite tjatigt nu. BC2 är ett spel av många och vi vet att man inte kan testa alla spel. Kraven på FPS och RTS kan vara väldigt olika.

Räcker kanske med ett spel ur varje genre? Inte vet jag. Bara det att jag är väldigt anti BC2 i den här typen av tester då det är så dåligt optimerat. Men det kan också vara intressant att ha ett dåligt optimerat spel som BC2 och ett bättre optimerat spel som.... nja jag vet inte för att se skillnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej då måste jag troligtvis också köpa nytt operativ system och det är alldeles för dyrt.
Jag tror att jag väntar med sådant tills DDR4 finns på marknaden.

Varför skulle du behöva köpa nytt OS? och vad har ddr4 med Os o göra?
gissar på att du menade moderkort?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

...

Väldigt trevligt med (initierad och saklig) återkoppling av skribenten, det hjälper till väldigt mycket för att behålla SweClockers rykte som en trevlig sida.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Testet var grymt bra. Ni valde ett perfekt spel i Bad Company 2 just eftersom det inte är särskilt optimerat men ändå har stöd för 4 kärnor. Alltså ett FPS som kräver relativt mycket processorkraft.

Och trots detta ser vi att i 1920x1080 (f.ö den mest relevanta upplösningen att testa i) ger en värsting Core i7 inte mer än ca 25% högre fps än en gammal Athlon X2 för 500 kronor.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

naturligt vis använder ni en i7:a, presis som en vettig människa skulle köpa en sådan processor.
i så fall kan man lika gärna gå upp till opteron, som har mycket bättre prestanda i mångtrådade miljöer.

det hade varit MYCKET mer relevant att testa med i5 750 eller amd PhII.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, jag köpte nytt 5870 till min gamla burk, en Q6600 processor med 2gb ram, och så köpte jag en ssd.
Jag gillar skarpt förändringen men i tex SC2, hur mycket flaskar cpu i 1v1? antagligen inte så mycket skulle jag tro, men på tex TD kartor med massor med units eller i 4v4 kan det nog vara ett problem.

Någon som har fakta på detta? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturmish:

Snabb fråga, jag köpte nytt 5870 till min gamla burk, en Q6600 processor med 2gb ram, och så köpte jag en ssd.
Jag gillar skarpt förändringen men i tex SC2, hur mycket flaskar cpu i 1v1? antagligen inte så mycket skulle jag tro, men på tex TD kartor med massor med units eller i 4v4 kan det nog vara ett problem.

Någon som har fakta på detta? ^^

Först & främst beror det på klocken på din q66, sen vilken fps som du tycker är spelbar?
Kort flaskas nästan alltid mer eller mindre, också beroende på upplösning, ibland kanske det är min fps som ökar, ibland max eller kanske avg...

Om du har hög klock, ca 3.5GHz på din q66 så flaskar det inte allt för ofta iaf enligt min uppfattning, dvs man kan nå 60 fps+ om grafikkortet klarar det, dock lite mer ramminne kan vara att föredra.

Permalänk
Medlem

Tack har velat se en sådan här guide länge.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

måste påpeka att testet med olika mycke RAM kanske inte spelade så stor roll på Bad 2, men om man testar t.ex GTA IV så ser man hur viktigt de är med massor av RAM.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Bra med ett sådant här test, visserligen bara på ett enda spel, men ändå lättfattligt och bra och en genomgång av flera olika faktorers inverkan på spelandet (de flesta brukar ju koncentrera sig på en faktor i taget).

DAlton Sleeper <- Om du vill ha exempel på spel som i stort sett bara körs på en eller två kärnor, så kan du ju titta på Metro 2033, WoW, Just Cause 2, Crysis, COD: Modern Warfare 2.
Legion Hardware har gjort en stor test där de kollar upp hurpass mycket antalet kärnor påverkar entt antal spel (även strategispel)
Gaming: The Core Debate - Introduction

I de fall som man har en tillräckligt bra grafikkortslösning och kör på lägre upplösningar och i lägre grafikkvalitet än 1920x1200 med hög grafikkvalitet, så lär man få större inverkan av processorhastigheten, helt enkelt för att grafikkortet då inte bottnar lika snabbt. I Sweclockers exempel är det dock inte så konstigt att de får såpass liten skillnad vid en klockfrekvensökning, när de kör med en fyrkärnig processor. BF:BC2 är förmodligen det bäst trådade spelet på marknaden just nu och använder ju faktiskt fyra kärnor hyfsat bra och kan därför distribuera lasten på flera kärnor (som därmed inte behöver så hög klockfrekvens, eftersom grafikkortet bottnar).
I de spel som är sämre trådade (vilket är i stort sett alla andra spel), så kan man märka av en större vinst av en klockfrekvensökning (om man har en bra grafikkortslönsing och/eller kör med låg upplösning), helt enkelt därför att de inte distribuerar ut lasten på fler kärnor än i stort sett en eller två (man brukar kunna se ströbelastning på fler kärnor, men det är för lite för att ha någon egentlig inverkan på prestandan). En klockfrekvensökning ger då större skillnad, helt enkelt för att CPU'n har begränsat prestandan pga lite låg frekvens (det är ju bara en eller två kärnor som skall dra runt hela lasten och då ger ju en frekvenshöjning något reellt framför en ökning av antalet kärnor, som ändå står i stort sett oanvända).

Legion Hardware har gjort ett test med dubbla HD5870 i CF (för att minska risken att grafikkorten skall flaska) och olika processorer i olika hastigheter, i både hög och låg upplösning. I fallet låg upplösning och denna extrema grafikkortslösning, så kan man se större skillnad mellan processorerna. Om man sedan specialstuderar Phenom II x2 vs Phenom x4 vid samma klockfrekvens, så får man ju en fingervisning om hur pass bra trådade spelen är.
Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance Part 1 - Introduction

Ur detta kan man ju få ut hur pass kraftfulla spelprocessorer processorerna är, men att som Sweclockers gör, använda singlekort i hyfsat hög upplösning och dessutom både ett high-end och ett (lägre) mid-end kort är mer relevant för merparten av normalanvändarna. Det är ju inte speciellt många som kör i låga upplösningar och med dubbla HD5870 eller likande.

Sweclockers test är ju ett bättre sätt att hitta vad normalanvändaren skulle behöva uppgradera för att förbättra spelprestandan på sin burk (iofs skulle fler testade spel vara att föredra, men det är ju en fråga om hur mycket tid som man kan lägga på testet). I de flesta fall ger då en grafikkortsuppgradering absolut störst prestandavinst (så länge man sitter på en hyfsad processor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Mycket bra med ett sådant test, aldrig sett ett innan
Var väl linga chockerande slutsatser. 2 gig i ram räcker till det flesta spel idag. För mig som sitter med 1024*1280 skärm räcker det med en gig. kör man med en gig i fullHD går det dock inge vidare. Ja tycker att ramstorleken är överskattad, så läng man ligger under trösklen så märks ingen skillnad. Hellre snabba minnen än stora.

Vad gäller grafikkorten bör man uppdatera grafikkortet samtidigt som man uppdaterar processorn. Att bara uppdatera grafikkortet brukar gå bra, men enbart processorn brukar sluta i en besvikelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adolf512:

naturligt vis använder ni en i7:a, presis som en vettig människa skulle köpa en sådan processor.
i så fall kan man lika gärna gå upp till opteron, som har mycket bättre prestanda i mångtrådade miljöer.

det hade varit MYCKET mer relevant att testa med i5 750 eller amd PhII.

dom klockade ner den, står i testet.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om min cpu flaskar? jag kollade hur mkt min gpu jobbade medans ja spelade högsta i allt på bad company 2, och den jobbar runt 70% betyder de att min cpu flaskar eller är kortet tillräckligt starkt för att kunna ligga på 70%?

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Bra med ett sådant här test, visserligen bara på ett enda spel, men ändå lättfattligt och bra och en genomgång av flera olika faktorers inverkan på spelandet (de flesta brukar ju koncentrera sig på en faktor i taget).

DAlton Sleeper <- Om du vill ha exempel på spel som i stort sett bara körs på en eller två kärnor, så kan du ju titta på Metro 2033, WoW, Just Cause 2, Crysis, COD: Modern Warfare 2.
Legion Hardware har gjort en stor test där de kollar upp hurpass mycket antalet kärnor påverkar entt antal spel (även strategispel)
Gaming: The Core Debate - Introduction

I de fall som man har en tillräckligt bra grafikkortslösning och kör på lägre upplösningar och i lägre grafikkvalitet än 1920x1200 med hög grafikkvalitet, så lär man få större inverkan av processorhastigheten, helt enkelt för att grafikkortet då inte bottnar lika snabbt. I Sweclockers exempel är det dock inte så konstigt att de får såpass liten skillnad vid en klockfrekvensökning, när de kör med en fyrkärnig processor. BF:BC2 är förmodligen det bäst trådade spelet på marknaden just nu och använder ju faktiskt fyra kärnor hyfsat bra och kan därför distribuera lasten på flera kärnor (som därmed inte behöver så hög klockfrekvens, eftersom grafikkortet bottnar).
I de spel som är sämre trådade (vilket är i stort sett alla andra spel), så kan man märka av en större vinst av en klockfrekvensökning (om man har en bra grafikkortslönsing och/eller kör med låg upplösning), helt enkelt därför att de inte distribuerar ut lasten på fler kärnor än i stort sett en eller två (man brukar kunna se ströbelastning på fler kärnor, men det är för lite för att ha någon egentlig inverkan på prestandan). En klockfrekvensökning ger då större skillnad, helt enkelt för att CPU'n har begränsat prestandan pga lite låg frekvens (det är ju bara en eller två kärnor som skall dra runt hela lasten och då ger ju en frekvenshöjning något reellt framför en ökning av antalet kärnor, som ändå står i stort sett oanvända).

Legion Hardware har gjort ett test med dubbla HD5870 i CF (för att minska risken att grafikkorten skall flaska) och olika processorer i olika hastigheter, i både hög och låg upplösning. I fallet låg upplösning och denna extrema grafikkortslösning, så kan man se större skillnad mellan processorerna. Om man sedan specialstuderar Phenom II x2 vs Phenom x4 vid samma klockfrekvens, så får man ju en fingervisning om hur pass bra trådade spelen är.
Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance Part 1 - Introduction

Ur detta kan man ju få ut hur pass kraftfulla spelprocessorer processorerna är, men att som Sweclockers gör, använda singlekort i hyfsat hög upplösning och dessutom både ett high-end och ett (lägre) mid-end kort är mer relevant för merparten av normalanvändarna. Det är ju inte speciellt många som kör i låga upplösningar och med dubbla HD5870 eller likande.

Sweclockers test är ju ett bättre sätt att hitta vad normalanvändaren skulle behöva uppgradera för att förbättra spelprestandan på sin burk (iofs skulle fler testade spel vara att föredra, men det är ju en fråga om hur mycket tid som man kan lägga på testet). I de flesta fall ger då en grafikkortsuppgradering absolut störst prestandavinst (så länge man sitter på en hyfsad processor).

Tackar, finfint, ska harva igenom dessa lite mer noggrant & dra mina slutsatser.

Tråkigt nog har de inte mätt upp cpu-användning (vad jag hunnit sett) som grafer eller liknande likt jag postade i början, skulle vart kul så man ser vad som verkligen flaskar, tex maintråden, helheten av processorn eller kärnfrekvensen etc. Många av spelen verkar ha flaskat av grafikkortet i första länken om jag såg rätt på min första genomskumning, om alla ligger på ca 20-40 fps så brukar man ofta inte se nån vidare skillnad, den andra länken verkar visa riktig skillnad.... Men men, ska skumma igenom riktigt när jag har tid...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tackar, finfint, ska harva igenom dessa lite mer noggrant & dra mina slutsatser.

Tråkigt nog har de inte mätt upp cpu-användning (vad jag hunnit sett) som grafer eller liknande likt jag postade i början, skulle vart kul så man ser vad som verkligen flaskar, tex maintråden, helheten av processorn eller kärnfrekvensen etc. Många av spelen verkar ha flaskat av grafikkortet i första länken om jag såg rätt på min första genomskumning, om alla ligger på ca 20-40 fps så brukar man ofta inte se nån vidare skillnad, den andra länken verkar visa riktig skillnad.... Men men, ska skumma igenom riktigt när jag har tid...

I det första testet så använder de sig av ett HD5870, vilket är ett bättre grafikkort än de flesta har redan det. I test två har de använt sig av två HD5870 i CF, för att undvika att grafikkortet flaskhalsar.
Men i vilket fall som helst, så borde du se en klart märkbar skillnad mellan prestandan för två och fyra kärnor även med en sämre grafikkortslösning, förutsatt att spelet är vältrådat. Detta är inte fallet för flertalet spel i testerna.
Om man jämför Phenom II x2 och x4 i test två, så borde man få en bra uppfattning om hur pass bra trådat spelet är. Processorerna bygger ju på samma arkitektur, har samma mängd cache och körs på samma frekvenser. Kort sagt är antalet kärnor det enda som skiljer dem åt.
Skiljer det då inte mer än några futtiga procent mellan processorerna, så kan man bara inte säga att spelet är bra trådat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag tycker det här testet var superbra. Det har fått mig att vilja kolla upp de direkta skillnaderna på en billig processor mot en dyr sådan. Det enda som talar för en dyr processor är just L2/L3-cachen. Dessvärre visar sig detta inte i det här testet.

Jag har nu blivit övertygad om att de flesta klarar sig på en Athlon2 X4 3.0ghz ist för en Thuban/965:a. Lägg istället den där extra tusenlappen på grafikkort, eller piggelin...

Vi kanske ska döpa om grafikkortet till CPU och processorn till StandardPU eller RandomPU eller vad som helst, bara grafikkortet får titeln Central Processing Unit ^^

Bra test SweC!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sant som du säger, men när det gäller spel som balanserar på gränsen så är inte det exakta resultatet det intressanta utan den generella upplevda skillnaden.

BC2 flyter inte i full hd och över på max settings ( kan ha hbao av och bloom av ) utan att man har en i7 som är klockad till 3.4-3.6 ghz.

När man sen plockar in fler gpus har man "driver resistance" och cpu overhead att tänka på och som måste kompenseras med en högre frekvens igen.

Sen så påstår ju DICE att spelet stödjer upp till 8 kärnor eller är det 6? Ändå så har flera tester med i7 cpus visat att spelet slutar flaska på CPUn redan vid 3 kärnor. Nu är då den egentliga frågan hur väl optimerat spelet är, då skillnaden mellan en C2Q på 4 ghz och en i7 920/930 på 4 GHZ i huvudsak är hyperthreading dock så är fps skillnaden väldigt märkbar.

Sitter idag på en dator med en Q9450 på 3.8 ghz och 2st 465 GTXs klockade till 830-1030 och innan dess ett 4870x2 clockat till 800-1000 och jag låg på 40-90 fps på en 32 ppl server, hade jag haft en i7 kring 3.5 hade jag nog legat kring 55-110 i fps istället med samma hårdvara.

Dock skall tilläggas att nvidias 400 serie har problem med drivrutiner i BC2 när man kör SLI så har inte så mycket att säga om dem förutom att de är långsammare än 4870x2an och att gpu utilization är mkt lägre och även cpu utilization vilket inte kan förklaras på annat sätt än att drivisarna är kassa.

Kan ju snabbt bara nämna att Sc2 bara stöjder 2 kärnor än så länge, så igen så tjänar i7 otroligt mycket på sin hyperthreading. Det är egentligen de 'architectural' skillnaderna som ger de extra fpsen i SC2 inte antalet kärnor. Det ser man också tydligt på AMDs X6 core cpus, de är generellt inte snabbare än C2Qs i spel som stödjer <4 kärnor, medans i7s är pga HT.

Det här med flaskhalsar är inte så lätt att förklara eftersom man har spelmotorn, drivrutiner och cpu overhead att ta hänsyn till

Ser man på Crysis och Crysis warhead så spelar cpun inte någon som helst roll förrens man plockar in mer än en gpu, så crysis har egentligen ingen flaskhals i spelmotorn utan det är gpuerna som flaskar pga ett ökat "potential" och overhead om man kan förklara det så :)..

jaja vet lång tråkig post tldr osv ;d

/edit

Hade kunnat skriva ihop en fet "vikingaskepps" analogi med åror och vattenflöde och hela skiten som jämnförelse men tror att folk hade blivt sjukt förvirrade då