Officiellt: AMD slutar använda varumärket ATI

Permalänk
Melding Plague

Officiellt: AMD slutar använda varumärket ATI

Nu är det slutligen officiellt; precis som SweClockers tidigare rapporterat förpassas varumärket ATI till historieböckerna. Nya grafikkort döps till AMD Radeon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag tycker själv att ATI är ett mer trovärdigt varumärke än AMD

Permalänk
Medlem

synd, men det e ju samma sak så det spelar ju absolut ingen roll alls

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

AMD låter så gammalt, som en gammal gubbe, medan ATI låter som en nyfödd groda som flyger i molnen!

Permalänk
Inaktiv

Att ATI vore mer inarbetat osv bla bla, skitsnack att det ens kommer vara någon skillnad säger jag. Har svårt att tro att det kommer vara någon som helst försäljningsskillnad.

EDIT: Vore en annan sak om dom ändrade Radeon

Permalänk
Medlem

lite synd, men har personligen inte gillat ati från början med deras krångliga catalyst, dock tiderna har ändrats.

grönt och rött passar inte ihop !

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra beslut. ATi är ju ganska inarbetat, men är ju lite passerat med tanke på omständigheterna. Lite som att Nvidia skulle flagga med "Ageia PhysX".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

grönt och rött passar inte ihop !

Synd att Blått och rött bassar bättre än blått och grönt? xD

Menmen, färger gör ingen skillnad för mig för mig:P man köper väl det som är bäst för stunden?:)

Permalänk
Skrivet av Tacy:

AMD låter så gammalt, som en gammal gubbe, medan ATI låter som en nyfödd groda som flyger i molnen!

tjaa.. dom flyger ju mot molnen på ett sätt xD

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

/cry

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Så länge namnet Radeon behålls så är det ju lugnt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Man får trösta sig med att de insåg att ATI logon, färgerna var snyggare och mer inarbetad än deras egen så att de behöll stilen. Lättare för de som inte är så insatt att förstå att det är samma företag.

Edit:
Det som förvånar mig är 3:e bilden i bildspelet. Att de skulle byta ut sin egen också på chipset och CPU var oväntat. Verkade ha varit många olika förut enligt den bilden så det underlättare antar jag.

Hörde jag rätt att grafik delen ska byggas i vissa framtida CPU?
Det skulle förklara varför de ändrade flera logon.

Permalänk
Medlem

Blir jobbigare att hålla reda på fanboys. Amd kan ju betyda mycket mer nu.

Men det kommer säkert vara mycket smartare för amd att helt enkelt kalla det för amd, jag menar då kommer alla credits under ett namn.

Permalänk
Medlem

R.I.P ATI. Jag förstår dock AMD, om jag ägde företaget AMD som köpte upp varumärket ATI så skulle jag efter en viss tid göra likadant. Det blir ju egentligen enklare nu för alla då vi slipper allt ATI/AMD som vi kör med nu. Även om jag kanske skulle kalla det AMDg (graphics) eller nåt, för alla som inte har sådär jättekoll på alla modellnummer.

Men, men...
ATI - you've had a good run.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Synd. Tycker ATI låter bättre. R.I.P ATI

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser clean och bra ut

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt är det måste jag säga, jag är kanske inget fan av ATI/numera AMD pga deras drivrutiner aldrig riktigt föll mig i smaken. Men det är ett för mig gammalt och anrikt märke som krigat med nvidia genom åren, så det kommer kännas konstigt att säga AMD om båda processorer och grafikkort xD Eller så kan man ju säga som en vän gjorde; "byter dom namn till AMD så kommer jag för all framtid att använda nvidia, för jag vill inte ha något som har med AMD att göra i min dator"

Skrivet av Robeliboban:

Blir jobbigare att hålla reda på fanboys. Amd kan ju betyda mycket mer nu.
...

+1 haha ;P

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

AMD betyder budget, dumt drag.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Bra i alla fall att de passar på att rensa upp i logotypträsket.
Den mörkare röda färgen passar också bättre enligt min åsikt.
Sedan så kommer jag nog att sakna ATI (och troligen att kalla det för ATI ett bra tag framöver) men det är nog bara nostalgi som kommer att gå över efter ett tag.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

Dom fick i alla fall behålla färgerna om loggan ska se ut som bilderna. Tycker AMD passar bättre i rött

Skrivet av Robbaz:

Blir jobbigare att hålla reda på fanboys. Amd kan ju betyda mycket mer nu.

Men det kommer säkert vara mycket smartare för amd att helt enkelt kalla det för amd, jag menar då kommer alla credits under ett namn.

Vad har du för dator? i7/AMD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

ATi har bra så mycket mer sex appeal än AMD. dom borde döpa om AMD till ATi istället

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Känns som ett bra beslut. ATi är ju ganska inarbetat, men är ju lite passerat med tanke på omständigheterna. Lite som att Nvidia skulle flagga med "Ageia PhysX".

inte riktigt va? om Nvidia sålde exakt såna kort som Ageia gjorde så skulle din liknelse vara korrekt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har en liten känsla av att AMD har underskattat värdet av varumärket ATI

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Gillar ATI bättre jag dock... Men visst förstår man. Tror jag fortfarande kommer säga ATI av ren vana xD

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

Eller så kan man ju säga som en vän gjorde; "byter dom namn till AMD så kommer jag för all framtid att använda nvidia, för jag vill inte ha något som har med AMD att göra i min dator"

P

Tough luck, ATI har haft med AMD att göra sen 2006 så då är det ju redan kört för din vän :/

Ingen big deal imho. Inte konstigt att de väljer att byta namn då det underlättar och styrker deras varumärke i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

R.I.P Ati!

Detta är vad jag säger , ati var bra mycket bättre innan amd tog över och nu kan dem inte ens behålla namnet , r.i.p ati

// en trogen användare av ati sen 9800 pro

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Har en liten känsla av att AMD har underskattat värdet av varumärket ATI

Skrivet av d2004:

Värdens under gång är här.:P riktigt dåligt gjort av amd att bytta namnet. Kan säga att jag är grymt besviken på dom.

jo för när man köper hårdvara så köper man ju ett namn....
Men så klart att alla Intel fanboys kommer gå ape när dom byter namn för ATi hade ju inget att göra med AMD....För AMD är ju såååå dåliga....

Spelar ingen roll för mej att dom byter namn, är det bra produkter så köper jag oavsett namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hurrai:

lite synd, men har personligen inte gillat ati från början med deras krångliga catalyst, dock tiderna har ändrats.

grönt och rött passar inte ihop !

Därför ska man inte rösta på röd gröna sörjan "sossarna miljö och vänstern"

Permalänk
Medlem

jag bryr mig inte om vad det är för namn på shiiten , sålänge det presterar.

han kallat radeon för amd graffe sedan uppköpet typ.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

R.I.P ATi, tack för de fantastiska åren med 3870 & 9200SE !

..Nvidia har varit mitt liv sedan fem år tillbaka, om inte mer.

Visa signatur

Apple Mac Mini