Geforce GTX 460 går åt som smör i solsken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Vi vet dock inte hur mycket de tjänar på 460 korten, ifs hade de rätt låg yield på 480 så antar att många av dessa går till 460. Hoppas att det inte gick för skit för dem så vi får se en riktig strid till nästa kort serie PRISKRIG!

Dåliga GF100 yields 480 -> 470 -> 465
460 bygger i sin tur på GF104 kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Appropå GTX460. Vad är haken med det här kortet?
Asus GeForce ENGTX460 Direct Cu/2DI/1GD5 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Man måste ju nästan bara byta upp sig. Jag sitter på ett 8800GTS 512mb nu.
Snälla övertala mig att köpa kortet och säg gärna också vilka spel som kan vara värt att spela med ett nytt kort också.

Tja..det finns inte i lager för mindre än 2411:- (atm) i en vettig butik. Är det priset du vill betala så kör på.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Tja..det finns inte i lager för mindre än 2411:- (atm) i en vettig butik. Är det priset du vill betala så kör på.

Jag har inte så brått, vänta 2 veckor så har man ett kort för 1800kr. 2500 med frakt skulle jag aldrig betala.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Dåliga GF100 yields 480 -> 470 -> 465
460 bygger i sin tur på GF104 kretsen.

Ah blandade ihop lite där, tack för att du klargjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Som jag kan se kostar det billigaste 1829:- där. Var det något demo-ex eller?

Inet har 10th Anniversary party och säljer något nytt varje dag till "önskepris". Igår sålde man 460 för 1500.- Idag säljer man switchar för 10.-

Det är dock endast lokalt i den fysiska butiken på ringön.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Var väl inte speciellt förvånande med tanke på priserna hos konkurrenten. Att fortfarande ta mer än vid release är väl ändå att be om att förlora marknadsandelar?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit AMD hade jag nog prispressant 5830 kortet ... I prisklassen precis under 460 är 5830 kung... skulle den bli billigare så överväger nog många att spara några hundra.... en sänkning av 5850 så den ligger närmare 460 hade nog också tagit en hel del köpare... stänga in 260 i ett så litet prissegment som möjligt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Är du en sån som kollar på innehållsföreteckningarna på ICA för att bestämma vilken sylt som smakar godast?

Dagens skratt

On topic: känns surt som fan med ett 5770 i burken. Tänkte att jag skulle köra CF nångång i framtiden. Men nu känns ju riktigt ovärt med ett till 5770 i CF. När man ser hur ett Gtx 460 skalar i SLI

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Skrivet av Kire6:

Dagens skratt

On topic: känns surt som fan med ett 5770 i burken. Tänkte att jag skulle köra CF nångång i framtiden. Men nu känns ju riktigt ovärt med ett till 5770 i CF. När man ser hur ett Gtx 460 skalar i SLI

Har 5770 kort och är lika nöjd som med mitt 8800gt kort. Får kanske inga jätte bra siffror i 3d mark men ändå. kör bara med ett. Man får ju inte dubbel prestanda med två häller. bättre och köpa ett nytt kort när de blir för gammal för nya spel. pixel shader t.ex fanns inte på mitt 9250 AMD kort pci och de är ju gammalt som gatan nu Vad jag menar att dom lägger in nya tekniker som inte går att fixa med drivrutiner och liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av blade80:

Appropå GTX460. Vad är haken med det här kortet?
Asus GeForce ENGTX460 Direct Cu/2DI/1GD5 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Man måste ju nästan bara byta upp sig. Jag sitter på ett 8800GTS 512mb nu.
Snälla övertala mig att köpa kortet och säg gärna också vilka spel som kan vara värt att spela med ett nytt kort också.

Enda haken jag kan hitta är att det har högre ljudnivå än ett par andra GTX460-varianter (och inte finns på lager på de billigaste butikerna). I övrigt hittar jag bara positivt om kortet, överklockat från fabrik till över HD5850-prestanda för det mesta, det klockar bra och man kan tydligen höja spänningen via Asus Smartdoctor för ännu högre klock. Hittade en recension:
ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5 | ASUS ENGTX460 TOP,Review,ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5,Video Card,Performance,ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5 video card review: Best GeForce GTX 460 graphics performance for the money.

Synd att det kortet inte fanns i butik till det priset för några veckor sedan när jag köpte mitt Gainward GTX 460 1GB...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Cwittler:

Vi vet dock inte hur mycket de tjänar på 460 korten, ifs hade de rätt låg yield på 480 så antar att många av dessa går till 460. Hoppas att det inte gick för skit för dem så vi får se en riktig strid till nästa kort serie PRISKRIG!

GF104 är dock en mycket mindre GPU än GF100 (1,95 miljarder transistrorer vs 3 miljarder) vilket gör 460-kretsen mindre än Cypress med sina 2,1 miljarder transistorer.

Enbart räknat till kretsstorlek och transistormängd borde alltså vinstmarginalen på ett 460 vara betydligt högre än för 5830, faktiskt i närheten av 5770, och detsamma kommer antagligen att gälla 475 vs 5850 med tanke på att det är samma GPU'er.

Skrivet av Vasadu:

Hade jag varit AMD hade jag nog prispressant 5830 kortet ... I prisklassen precis under 460 är 5830 kung... skulle den bli billigare så överväger nog många att spara några hundra.... en sänkning av 5850 så den ligger närmare 460 hade nog också tagit en hel del köpare... stänga in 260 i ett så litet prissegment som möjligt.

Förutom att 460 är betydligt snabbare än ett 5830... och kostar exakt lika mycket (1800:-)?

Prestandamässigt... 460 ligger och nafsar 5850 (som kostar en tusenlapp till) i bakhasorna, 5830 är helt fel prissatt för den konkurrensen. Heck - 5770 (!) är felaktigt prissatt för den konkurrensen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

GF104 är dock en mycket mindre GPU än GF100 (1,95 miljarder transistrorer vs 3 miljarder) vilket gör 460-kretsen mindre än Cypress med sina 2,1 miljarder transistorer.

Enbart räknat till kretsstorlek och transistormängd borde alltså vinstmarginalen på ett 460 vara betydligt högre än för 5830, faktiskt i närheten av 5770, och detsamma kommer antagligen att gälla 475 vs 5850 med tanke på att det är samma GPU'er.

Fast nu är ju GF104 större än Cypress: http://www.sweclockers.com/nyhet/12465-geforce-gf104-avkladd-...

Permalänk

Vill vara anonym? I lol 4 that.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Om man (som jag) köpte ett lite "klenare" nätagg för nått år sen, mitt är på 500W, så orkar inte den med 460 i SLI, dock så orkar den med 5770 i CF utan problem. Man måste nästan ha ett 550-600W för att driva 2 460, eller?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Om man (som jag) köpte ett lite "klenare" nätagg för nått år sen, mitt är på 500W, så orkar inte den med 460 i SLI, dock så orkar den med 5770 i CF utan problem. Man måste nästan ha ett 550-600W för att driva 2 460, eller?

Överklockad Quad-core och GTX460 SLI ligger på under 450W så litar du på ditt nätagg behöver du inte oroa dig.

Tog en review ur mängden så det kanske inte är exakt men har tittat lite reviews på GTX 460 innan jag slog till på ett kort och det är inte så hög strömförbrukning som man kanske kan tro.
GeForce GTX 460 SLI review

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Överklockad Quad-core och GTX460 SLI ligger på under 450W så litar du på ditt nätagg behöver du inte oroa dig.

Tog en review ur mängden så det kanske inte är exakt men har tittat lite reviews på GTX 460 innan jag slog till på ett kort och det är inte så hög strömförbrukning som man kanske kan tro.
GeForce GTX 460 SLI review

o.O Visste jag inte! Dock så kan jag inte se exakt vad som finns i deras testsystem, hur många hårddiskar, fläktar etc, men ser ut som att 460 drar fortfarande mindre än vad jag trodde..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oooo, du har missat Inets 10årsfirande med 10 dagar med tokpriser. De ahr haft Fractals R2 för 500 spänn, GTX 460 för 1500:-, 1TB extern lagringsdisk för 499... och något mer som jag missade.

Aha, visste att det var något jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Det är väll ändå uppemot 1000kr skillnad på dom. Sen är det gtx 465, 70, 80 som drar mycket ström, inte GTX 460. Och du får Physx och CUDA med gtx 460.

Inte allts förväntat att gtx 460 säljer så bra.

Just därför jag valde 460, Cuda och PhysX och inte galet mycket ström.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har inte så brått, vänta 2 veckor så har man ett kort för 1800kr. 2500 med frakt skulle jag aldrig betala.

Köp INTE från Amentio. Är typ i samma klass som bedragare.

Permalänk

Varför skulle smör sälja bättre i solsken? All ära till ordspråket "sälja som smör" men det har ju ingenting med vilket väder det är. Om man nu ändå bestämmer sig för att välja ett väder så är väl solsken det kanske sämsta smörsäljarvädret..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

GF104 är dock en mycket mindre GPU än GF100 (1,95 miljarder transistrorer vs 3 miljarder) vilket gör 460-kretsen mindre än Cypress med sina 2,1 miljarder transistorer.

Du betalar inte för antalet transistorer, du betalar för antalet mm^2 av kisel. Antalet transistorer kan försvåra tillverkningen och leda till lägre yields, men Cypress har funnits i tillverkning längre, vilket leder till högre yields. Du mäter dessutom inte storlek i antalet transistorer, du mäter storlek sett till yta, för det är ytan du betalar för.

Skrivet av Zcenicx:

Enbart räknat till kretsstorlek och transistormängd borde alltså vinstmarginalen på ett 460 vara betydligt högre än för 5830

Värt att minnas är att HD5830 är chip som annars skulle kasserats. HD5830 är kvarskrapet efter att Cypress tillverkats. Precis som GTX465 är de chip med hög vinstmarginal, om man nu räknar ett kasserat chip som 0 inkomst.

Skrivet av Zcenicx:

faktiskt i närheten av 5770, och detsamma kommer antagligen att gälla 475 vs 5850 med tanke på att det är samma GPU'er.

Juniper är på 170mm^2, GTX460 är på 362mm^2(?). Juniper är _hälften_ så stort. Tror du verkligen att GTX460 ens kommer i närheten av vinstmarginalerna på Juniper när de säljs för nästan samma pris? Tänk efter nu. Juniper har legat i tillverkning i snart ett år. Juniper är mindre. Juniper har garanterat bättre yields. Kom igen nu, du hör själv hur dumt det låter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amd är ju seriöst efterblivna. Så fort de såg att nvidia lanserade gtx460 så skulle de sänka priset på hd5850 och hd5870 rejält. Jag menar hd5850/70 är ju betydligt billigare än gtx460 att tillverka, eftersom fermi är en ganska misslyckad arkitektur. Så amd hade lätt kunnat sälja sina hd58xx för en bra bit under gtx460, och fortfarande ha mer marginal och bättre vinst än nvidia.

Amd börjar ju bli som nvidia nu, de verkar tro att deras grafikkort kan ligga 1000kr högre än nvidias dito med fortsatt försäljning. Bara Intel som kan göra så, så fattar inte vad Amd försöker sig på, speciellt inte nu när hd58xx är billigare att tillverka än gtx460

Tycker du ska söka jobb på Amds strategiavdelning, du har uppenbarligen mycket bättre koll på marknaden än de ekonomer som redan jobbar där

Skämt åsido så är det fler faktorer än försäljningssiffror som väger tungt. Låt säga att Amd tillverkar sina kort för 1500kr och säljer dem för 2000kr, alltså 500kr vinst/kort. Sänker de försäljningspriset till 1750kr istället blir vinsten 250kr/kort, alltså hälften. De måste nu sälja dubbelt så många kort bara för att tjäna lika mycket.. Nu har jag ingen koll alls på vad marginalerna kan tänkas ligga på, men det är lätt att inse att en prissänkning som leder till fler sålda kort automatiskt inte leder till högre vinster.

Och även om de fortfarande har bättre marginaler än Nvidia så spelar det inte så stor roll, Amd är ute efter att själva vara lönsamma.

(hoppas jag inte lätt allt för mycket som en besservisser nu, det var inte meningen!)

/mvh

Permalänk
Medlem

"... säljer som smör i solsken"? Är det många som köper smör när det är sol ute? Helt felanvänt uttryck ju, man säger väl "smälter som smör i solsken" osv.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

"... säljer som smör i solsken"? Är det många som köper smör när det är sol ute? Helt felanvänt uttryck ju, man säger väl "smälter som smör i solsken" osv.

Inget får mig så sugen på smör som vackert väder!

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amd är ju seriöst efterblivna. Så fort de såg att nvidia lanserade gtx460 så skulle de sänka priset på hd5850 och hd5870 rejält. Jag menar hd5850/70 är ju betydligt billigare än gtx460 att tillverka, eftersom fermi är en ganska misslyckad arkitektur. Så amd hade lätt kunnat sälja sina hd58xx för en bra bit under gtx460, och fortfarande ha mer marginal och bättre vinst än nvidia.

Amd börjar ju bli som nvidia nu, de verkar tro att deras grafikkort kan ligga 1000kr högre än nvidias dito med fortsatt försäljning. Bara Intel som kan göra så, så fattar inte vad Amd försöker sig på, speciellt inte nu när hd58xx är billigare att tillverka än gtx460

Men du? Du har ju inte en aning om hur pass bra eller dåligt AMD säljer eller hur:)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mesmile:

Tycker du ska söka jobb på Amds strategiavdelning, du har uppenbarligen mycket bättre koll på marknaden än de ekonomer som redan jobbar där

Skämt åsido så är det fler faktorer än försäljningssiffror som väger tungt. Låt säga att Amd tillverkar sina kort för 1500kr och säljer dem för 2000kr, alltså 500kr vinst/kort. Sänker de försäljningspriset till 1750kr istället blir vinsten 250kr/kort, alltså hälften. De måste nu sälja dubbelt så många kort bara för att tjäna lika mycket.. Nu har jag ingen koll alls på vad marginalerna kan tänkas ligga på, men det är lätt att inse att en prissänkning som leder till fler sålda kort automatiskt inte leder till högre vinster.

Och även om de fortfarande har bättre marginaler än Nvidia så spelar det inte så stor roll, Amd är ute efter att själva vara lönsamma.

(hoppas jag inte lätt allt för mycket som en besservisser nu, det var inte meningen!)

/mvh

Nej men man kan ju anta att de flesta väljer ett gtx460 istället för ett amd, som är betydligt sämre för samma pris? Detta borde ju amd förlora på, om de nu inte tillverkar mycket få grafikkort.

Sen så är det ju bra om amd lägger sig under nvidias redan (för dem själva) för låga prissättning, så att de pressar nvidia ännu mer. Detta gör ju att det går dåligt för nvidia och det är ju alltid bra för amd (låg budget = mindre konkurrans-kraftiga kort?)

Känns som att ungefär 10-100gr fler skulle köpa radeon ifall de inte låg 1000kr över nvidias prisribba, detta måste ju amd förlora på, även om de har något högra marginal nu.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

"... säljer som smör i solsken"? Är det många som köper smör när det är sol ute? Helt felanvänt uttryck ju, man säger väl "smälter som smör i solsken" osv.

går åt som smör i solsken kanske

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.