GTX460 SLI vattenkylningslösning?

Permalänk
Medlem

GTX460 SLI vattenkylningslösning?

Hej, och förlåt om min svenska är lite dålig ibland

Jag har 2x Gigabyte GTX460 1GB (GV-N460OC-1GI) kort i SLI och vill ersätta fabriksfläktarna med en vattenkylningslösning pga ljudet under belastning.

Har någon av er testat en sådan lösning?

Finns det något komplett kit som passar, eller måste man köpa komponenter separat (vattenblock, slangar, pump, reservoar, radiator)?

Finns det någon i Sverige som säljer sådana grejer som passar till Gigabyte GTX460:n?
(Jag tror att det är baserat på nVidia referens-PCB.)

Så långt har jag tittat på:
1x EK-DCP 2.2 (12V DC Pump)
1x EK-BAY SPIN Reservoir - Acetal
1x EK-CoolStream RAD XT (120)
2x {vattenblock} (EK? Koolance?)
1x Slang 10/8mm, PVC, innovatek, 1m
10x EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Black
10x Slangklämma, 10-12mm, svart ?

Jag tänker inte överklocka, förresten.

Tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

| Gigabyte GA-X58A-UD3R | Intel Core i7 950 | 12GB Corsair XMS3 DDR3
| OCZ Vertex 120GB SSD | 2x Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung SH-B083L BD/DVD
| 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | nVidia 3D Vision | Alienware AW2310 120Hz

Permalänk

CoolIt säljer ju sina saker på Inet, men dom kostar sjukt mkt

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Tack för det, men CoolIT har ingenting för 460:n
OMNI A.L.C and NVidia GTX 260 - CoolIT

Citat:

At present the GTX 470 / 480 GPUs are supported for the OMNI ALC.
We will not be supporting the GTX460 GPU.

Visa signatur

| OCZ Vertex 120GB SSD | 2x Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung SH-B083L BD/DVD

Permalänk
Medlem

Jag kör på två stycken sådana här: VID-NX460 (GTX 460) [no nozzles] - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive

Väldigt dyrt blev det. (beställde från Koolance i USA) Men de är väldigt fina iaf.

Ang. Gigabyte och ref. design så är jag osäker... Trodde det bara var Zotac och EVGA som hade ref design. Men jag kan ha fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jag kör på två stycken sådana här: VID-NX460 (GTX 460) [no nozzles] - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive

Väldigt dyrt blev det. (beställde från Koolance i USA) Men de är väldigt fina iaf.

Tack! Efter ALC:n var det Koolance jag hittade (som sagt, bara skickade från USA), jag antar det blir ett par sådanar då

Ser allting annat i inköpslistan okej ut (ink. 2 vattenblock med 1 120mm radiator/fläkt)?

Visa signatur

Permalänk

har för mig att gigabytes kort inte är ref design utan lite kortare än andra 460 kort men kanske är att dom inte har samma kylare som ref som gör dem lite kortare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det verkar konstigt att Gigabyte GTX460 1GB ska låta så mycket? Kortet är strömsnålt även i SLI, och du överklockar inte ens?

Permalänk
Medlem

Kan nog bekräfta att det inte är ref design på dina kort. Va inne på att köpa 460 innan och mailade gigabyte, fick som svar att alla deras grafikkort som slutar med -B har ref design vilket dina inte har. tex GV-N460D5-768I-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det verkar konstigt att Gigabyte GTX460 1GB ska låta så mycket? Kortet är strömsnålt även i SLI, och du överklockar inte ens?

Nej, men med 2 skärmar kopplade till kortet som ligger högst upp har temperaturen 59C med ingen belastning (den andra är 41C).
När man ta bort en skärm sjunker temperaturen till 45C och 35C.
Fläkt hastighet 40% i bägge faller.

Kör ett spel i fullskärm och fläktarna kör jätte mycket (har inte kollat temperaturen under belastning, men det är ljudet jag vill undvika).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb fråga anarkizt - använder du också ett par sådana grejer?
Dual VID Connector, Adjustable 2-3 Slot Spacing

Eller vanliga slangar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Snrub:

Nej, men med 2 skärmar kopplade till kortet som ligger högst upp har temperaturen 59C med ingen belastning (den andra är 41C).
När man ta bort en skärm sjunker temperaturen till 45C och 35C.
Fläkt hastighet 40% i bägge faller.

Kör ett spel i fullskärm och fläktarna kör jätte mycket (har inte kollat temperaturen under belastning, men det är ljudet jag vill undvika).

Det låter som väldigt höga temperaturer för att vara de grafikkorten. Hur har du det med luftflödet i lådan? Mina två ligger på ~40C och 35C i idle med en 120Hz skärm (ger samma förhöning av idle clocks som två vanliga skärmar) med ~24C inne.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa cpublock också?
Osäker på om slangen räcker. Man kan ju göra fel och måste göra om och då är det bättre att ta lite mer än man behöver.
Jag skulle rekommendera att du tar minst en 240 radiator till 2st grafikkort. Om du ska köra på cpu också så borde du ta 240 + 120

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera en 120mm radiator till två grafikkort även om det är GTX 460. Du borde nog ha åtminstånde två stycken 120mm, speciellt om du inte vill ha en 1850 GT eller starkare fläkt som kan jämföras med ett jetplan. Ska du ha en processor också borde du ha 3x120mm total yta eller mer. Se även till att radiatorn är anpassad till fläktarna du använder samt att fläktarna har bra statiskt tryck (så som Noctua P12 / Scythe Gentle Typhoon. Generellt sett är det djupa stora vingar på fläktarna som ger bra tryck, gärna böjda.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Snrub:

Snabb fråga anarkizt - använder du också ett par sådana grejer?
Dual VID Connector, Adjustable 2-3 Slot Spacing

Eller vanliga slangar?

Jo jag har en sådan och kan absolut rekommendera att köra med den, även om man såklart kan köra med vanlig slang också. Blir ju lite snyggare om inte annat. Har inte kommit på någon bra position att ha slangen dock, så det blev ev tillfällig lösning tills jag kommer på något bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det låter som väldigt höga temperaturer för att vara de grafikkorten. Hur har du det med luftflödet i lådan? Mina två ligger på ~40C och 35C i idle med en 120Hz skärm (ger samma förhöning av idle clocks som två vanliga skärmar) med ~24C inne.

Jag antar det är för att jag har valt "Silent" i BIOS:n under fläktkontroll delen - jag föredrar tyst datorer som funkar "within operational specifications" än försök att överklocka eller kör superkallt.
(Spelade Sam & Max Säsong 2 i ~3 timmar igår med bara en 120Hz skärm och hörde fläktarna bara en gång, direkt efter var temperaturen 59C på kortet kopplade till skärmen.)

Skrivet av InCyBoy:

Varför inte köpa cpublock också?
Osäker på om slangen räcker. Man kan ju göra fel och måste göra om och då är det bättre att ta lite mer än man behöver.
Jag skulle rekommendera att du tar minst en 240 radiator till 2st grafikkort. Om du ska köra på cpu också så borde du ta 240 + 120

Lådan har bara en 120mm fläkt på baksidan, och CPU fläkten är ingen problem alls.

Skrivet av Sethai:

Kan inte rekommendera en 120mm radiator till två grafikkort även om det är GTX 460. Du borde nog ha åtminstånde två stycken 120mm, speciellt om du inte vill ha en 1850 GT eller starkare fläkt som kan jämföras med ett jetplan. Ska du ha en processor också borde du ha 3x120mm total yta eller mer. Se även till att radiatorn är anpassad till fläktarna du använder samt att fläktarna har bra statiskt tryck (så som Noctua P12 / Scythe Gentle Typhoon. Generellt sett är det djupa stora vingar på fläktarna som ger bra tryck, gärna böjda.

Jag tänkte fixar någon slags "external enclosure" till radiator/fläkt lösning, lådan har plats för slangar att gå genom istället för ersätta chassis fläkten också.
I sånt fall skulle jag titta på en 2- eller 3-120mm lösning.
(Min endast upplevelse med vattenkylning var en Zalman Reserator, det är kanske därför jag tänker "utanför lådan" )

Skrivet av anarkizt:

Jo jag har en sådan och kan absolut rekommendera att köra med den, även om man såklart kan köra med vanlig slang också. Blir ju lite snyggare om inte annat. Har inte kommit på någon bra position att ha slangen dock, så det blev ev tillfällig lösning tills jag kommer på något bättre...

Snygg! Så vad har du för de andra delarna av lösningen i ditt fall?

Tack allihopa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Snygg! Så vad har du för de andra delarna av lösningen i ditt fall?

Kör med Koolance CPU block CPU-350AC och en Thermochill 120.4 rad till alltihopa. Pumpen är en Laing DDC 10W.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Snrub:

Jag antar det är för att jag har valt "Silent" i BIOS:n under fläktkontroll delen - jag föredrar tyst datorer som funkar "within operational specifications" än försök att överklocka eller kör superkallt.
(Spelade Sam & Max Säsong 2 i ~3 timmar igår med bara en 120Hz skärm och hörde fläktarna bara en gång, direkt efter var temperaturen 59C på kortet kopplade till skärmen.)

Lådan har bara en 120mm fläkt på baksidan, och CPU fläkten är ingen problem alls.

Jag kör mina fläktar på low eller tempreglerade med silent mode. Den som väsnas mest är en GT på 1150rpm som sitter mitt inne i lådan med bra dämpning runt omkring. Du behöver inte ha en högljudd dator för att ha bra luftgenomströmning. Har du endast en 120mm fläkt som utsug lär det inte vara tillräckligt för att avlägsna värmen från två grafikkort utan externa utblås.

Har du ett ljudkort eller liknande sitter mellan grafikkorten?

För att förtydliga så går fläktarna på mina 460 givetvis också i 40% (lägsta) i idle.

Men vill du vattenkyla så, go for it. Som tidigare nämnts i tråden är det inte referensdesign på de korten du har så var noga med att kolla så blocken passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag kör mina fläktar på low eller tempreglerade med silent mode. Den som väsnas mest är en GT på 1150rpm som sitter mitt inne i lådan med bra dämpning runt omkring. Du behöver inte ha en högljudd dator för att ha bra luftgenomströmning. Har du endast en 120mm fläkt som utsug lär det inte vara tillräckligt för att avlägsna värmen från två grafikkort utan externa utblås.

Lådan är CoolerMaster Sniper - stock fläktar överallt.

Om det gör någon skillnad alls, jag har en "V1" P6T Deluxe moderkort, jag märkte att du har en V2...

Skrivet av era909:

Har du ett ljudkort eller liknande sitter mellan grafikkorten?
För att förtydliga så går fläktarna på mina 460 givetvis också i 40% (lägsta) i idle.

Ingenting annat i PCI/PCIe slots eller mellan korten.
Det är möligt att med 1x DVD-RW + 1x BD + 1x SSD + 2x SATA HDD det påverkar luftgenomströmning eller hur mycket arbete PSU:n har...

Lådan står inte direkt på golvet heller - det finns plats (minst 15cm) bredvid varje sida och under - men lådan sitter under skrivbordet.

Kanske jag borde kolla en tyst 140mm fläkt på lådans undersida och en PCI slot fläkt över högsta grafikkortet i stället...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Snrub:

Om det gör någon skillnad alls, jag har en "V1" P6T Deluxe moderkort, jag märkte att du har en V2...

Kanske jag borde kolla en tyst 140mm fläkt på lådans undersida och en PCI slot fläkt över högsta grafikkortet i stället...?

Layouten verkar snarlik på korten så det ska inte vara något problem. Du har en ledig expansionsplats mellan korten och det är vad som behövs. Ser ingen anledning till att just moderkortet ska orsaka dina höga temperaturer.

Det mest effektiva för grafikkortskylningen vore nog en insugsfläkt i botten och ett utsug i sidan vid grafikkorten. Vid SLI/Crossfire med öppna fläktlösningar likt Gigabyte korten har är det nästan ett måste att ha någon form av luftflöde mellan och runt korten. Jag skulle tippa på att dina kort blir rejält varma när du belastar dem.

Hurvida du tycker att det är tillräckligt är dock en helt annan sak. Fläkthastigheten i idle kommer aldrig gå under 40% oavsett hur kalla korten är. I load kommer de fortfarande att varva upp, hur mycket är svårt att säga. Jag kör mina i 70% (full fart) när jag spelar eftersom jag ändå har hörlurar på mig. De låter iaf mindre än mitt gamla 5870 (som dock var tystare i idle - en fläkt vs fyra.)