Permalänk

Köpråd om Imac

Tja.

Syrrans kille vill köpa en Imac och vill ha lite hjälp om vad som är värt att köpa?
Jag tror inte han behöver någon jätte bra dator men det är ju bra om den är lite framtidssäker... runt en 15K?

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Sötast

Som jag ser det så säljer apple 2 stycken iMac's i den klassen.

1 st 21.5"
1 st 27"

iMac - Apple Store (Sverige)

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde satsa på 27"-modellen. Är han eller hon student? I så fall kan han få 10% rabattt via Mecenat.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Den mindre dyra varianten av 27an skulle jag valt.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att syrrans kille borde välja:

a) 21,5 tum: 3,06GHz - om han tänker på pris bör han välja denna då den med all säkerhet - utan att veta exakt nu - täcker hennes behov om han surfar, bloggar, twittar etc.
b) 21,5 tum: 3,2GHz - egentligen bara för att processorn är kraftigare och för att hon får en större HDD och bättre skärmupplösning
c) 27 tum: 2,8GHz - om han inte bryr sig om kostnaden ska hon ha det bästa av det bästa!^^

Välkommen in i värmen syrrans kille. Här är du bland vänner!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Är det inte dum tid att införskaffa en Mac nu när USB3 och SATA6 troligen kommer i nästa uppdatering av maskiner vilket borde komma runt vintern? Dock så har dagens maskiner Firewire 800 vilket är betydligt snabbare än USB2 vilket löser överföringshastigheten för externa diskar.

Angående modell och hastighet. Min snart fyra år gamla (Två månader kvar) Macbook C2D på 2GHz fungerar idag ypperligt för surfande, enklare bildredigering med mera. Har uppgraderat ramminnet till 4GB (Stödjer officiellt max 2GB) och hårddisken (SSD som läser i 200MiB/s). Är väldigt nöjd av maskinens prestanda för att vara så pass gammal. Märks att hårdvaran har kommit ikapp mjukvarans krav på kontorsplanet. Flera åt gamla datorer klarar sig bra med enkla uppgraderingar (2GB ram minimikrav idag).

27"! Vad är detta för extrema skärmar folk kör med i dagsläget? 13" Macbook-skärm fungerar ypperligt. 68 respektive 24cm hörn till hörn. 27" är bara kukförlängare precis som bilar som kan köras i 300km/h. Bra i vissa lägen men totalt onödigt i dom flesta. Fråga henne om behöver större skärmen verkligen är nödvändigt. Stor skärm kanske är något för henne men är det värt pengarna?

Dom två alternativen jag ser är billigaste maskinen med 21,5"-skärm (11 995 kr) och den andra 21,5"-maskinen men tillval av Core i5-processorn (17 155kr). 27"-modellen med Core i5-processor finns för 19 155 kr. Värt 2 000 kr för 5,5" större skärm?

Kolla dom olika modellerna som finns:
iMac - Apple Store (Sverige)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

27"! Vad är detta för extrema skärmar folk kör med i dagsläget? 13" Macbook-skärm fungerar ypperligt. 68 respektive 24cm hörn till hörn. 27" är bara kukförlängare precis som bilar som kan köras i 300km/h. Bra i vissa lägen men totalt onödigt i dom flesta. Fråga henne om behöver större skärmen verkligen är nödvändigt. Stor skärm kanske är något för henne men är det värt pengarna?

Värt 2 000 kr för 5,5" större skärm?[/url]

I mina ögon är det definitivt värt lite extra pengar för 27". Det handlar inte bara om 5,5" skillnad.. det är mycket högre upplösning också - 2560x1440 jämfört med 1920x1080. Det är ee pixelökning med 77,77%. Verkligen värt det om man jobbar med foto/bilder eller HD-video.

Med 27" är det knappt man behöver två skärmar.. fast jag förmodar att jag kommer gå tillbaka till två skärmar i framtiden igen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

I mina ögon är det definitivt värt lite extra pengar för 27". Det handlar inte bara om 5,5" skillnad.. det är mycket högre upplösning också - 2560x1440 jämfört med 1920x1080. Det är ee pixelökning med 77,77%. Verkligen värt det om man jobbar med foto/bilder eller HD-video.

Med 27" är det knappt man behöver två skärmar.. fast jag förmodar att jag kommer gå tillbaka till två skärmar i framtiden igen.

(Såg nu att det inte var syrran utan syrrans kille)

Jag själv har väldigt svårt att tänka mig sitta vid en 27" för min Macbook med 13" (13,3") med upplösning 1280x800 fungerar i mitt fall bra. Visst är det lite trångt ibland men med Spaces behöver inte alla fönster knö på samma skrivbordyta.

Det är upp till köparen. Är det värt 2000 kr extra för 27" istället för 21,5"? Vad skall köparen använda datorn till? Kommer användaren använda program som behöver 27"?

Om det skall spelas så är kanske inte billigaste modellen att föredra för den har sämst grafikkort. 21,5"-stödjer officiellt max 8GB ram (Precis som min Macbook stödjer max 2GB men kan ha 4GB i sig?).

Igen, om köparen kan vänta till vintern (Om man skall följa uppdateringarnas genomsnitt för iMac blir nästa uppdatering i mars/april), då Apple uppdaterar sortimentet igen så kommer troligen USB3 och SATA6 med.

Angående "AppleCare Protection Plan" så ångrar jag att jag inte tog med det i mitt fall då skärmen ibland flimmrar och sänker ljusstyrkan. Började såklart efter ett års ålder av datorn (Har för mig att enligt svensk lag så har man två år men andra året måste köparen själv bevisa fabrikationsfel). Det kan vara bra att införskaffa denna försäkring om fel förekommer men också slöseri med pengar.

Köparen själv får välja efter sina förutsättningar och vi här kan bara komma med tips och förslag.