Att tala sitt modersmål offentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men... det är ju min julavatar (Ja, jag erkänner, jag har glömt att byta)
Och 60-talet? För att upprepa MBYs fråga, hur gammal tror du att jag är!?

Inte en dag över tjugofem och halv öl är mitt stående svar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Haha, ofta min älskade kurd äger sönder MBY!!

Vart är trådarna? Vart är diskussionerna? Meningslösa svaren och personangreppen? Aktiviteten???

Sweclockers är inte sig lik.

Du ska veta att jag de facto dödade de tre sista som kallade mig turk och arab...

Skämt åsido, till ämnet.

Ska detta bara innefatta invandrare?
Varför ska tex inte VDn som åker kommunalt in tvingas tala svenska med sina engelska kunder? Eller faller de utanför diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ahh, anekdoternas och de "allmänna kändheternas" förlovade land.

Aaah, MBY med ett horn i sidan. Så länge jag slipper cirkelargument så spelar det ingen roll.

Skrivet av MBY:

Skillnaden mellan stad och land kan vara större än skillnaderna mellan land och land. Har du verkligen belägg på att stamtalstonen skiljer sig mellan Sverige och Spanien eller över huvud taget mellan land A och B eller är det bara en förutfattad mening?

Jag har bott med italienare, umgåtts med italienare, och bott med spanjorer och umgåtts med spanjorer. Därtill har jag arbetat med spanjorer, italienare, tyskar, holländare, engelsmän och irländare. En observation har varit att italienare och spanjorer nästintill alltid talat högre än mig när de talat på sitt språk med varandra. När en tysk avdelning vill flytta längre bort från den spanska pga decibelen verkar det ännu mindre som att min observation varit total villfarelse. Men det är klart, jag har inte satt en utredningsgrupp med neutral finansiering på fallet.

Skrivet av MBY:

Jag har åkt tunnelbana i Spanien, närmare bestämt Barcelona. Jag märkte inte av några dylika skillnader alls. Men så vet jag ju också att man knappast bör dra generella slutsatser av enskilda, privata, upplevelser.

Enskilda nej, privata ja. Det ligger i människans natur att generalisera, för att få sammanhang, för att dra slutsatser av sina erfarenheter. Man må vara på sin vakt mot att generalisera, alltid, men som sagt, beroende på vad man påstår och i vilket sammanhang går olika grader generalisering bra. Det kan mycket väl hända att jag har fel, att folk väsnas lika mycket på offentliga platser i Spanien som i Sverige, men baserat på vad jag sett hittills skulle jag bli förvånad.

Skrivet av MBY:

Jag skulle också vilja se belägg på att samtalstonen höjts över tid i Stockholms tunnelbana. Har du någon sådan empirisk forskning att luta dig mot?

Jag skrev att jag inte ville att fler folk skulle dela crippas åsikt om ljudnivåer i det offentliga luftrummet (implicerar framtiden). Hur det varit förut vet jag ej, då jag som tur är inte växt upp med Sthlms tunnelbana.

Skrivet av MBY:

Jag ska nog inte ställa alltför höga krav på vetenskaplighet här, men kan du åtminstone peka på en snubbe som dragit länder och riken runt med en dB(A)-mätare och kan dela med sig av sina resultat?

Lite opraktiskt öppet sinne om man behöver något sådant. Konsulterar du NASA innan du vågar dig på påståendet att 'stjärnorna syns väldigt klart härifrån inatt'?

Skrivet av MBY:

Jag kan däremot berätta att det finns forskning av helt annat slag; det människor stör sig på i första hand är inte buller generellt, utan tal. Tal som är så svagt att det bara med koncentration uppfattas eller tal på ett språk som man inte förstår är speciellt störande. Tal blir störande i dB(A)-tal långt innan annat buller. Förenklat uttryckt: Om buller i allmänhet upplevs som störande vid en viss ljudstyrka blir tal störande redan vid en betydligt lägre ljudstyrka (vi talar 10-30 dB, alltså rätt stora skillnader). Detta är nog förklaringen bakom upplevelsen.

Jao, det har jag också läst nånstans, och det rimmar med vad jag erfarit. Inte allt annat buller, men en hel del. Det får mig inte att tro att spanjorer och italienare inte använder mer decibel, baserat på vad jag sett, men allmänt offentligt är det nog så att man tenderar att störa sig på språk man inte förstår.
Anser du att det är ett tecken på ett 'upplyst sinne' om man lärt sig att ignorera sådana primitiva ting?

Skrivet av MBY:

Jag kan nästan garantera att det inte "var bättre förr". Det är en illusion.

Inte påstått, men för att klargöra min åsikt:
Vissa saker var bättre, vissa saker var sämre, helt säkert. Allt som allt?

'But trouble is still trouble and evil still evil
sometimes we wonder; is there more now, or less?
If we had a tool or could tally the handfuls
measure for measure it's the same would be my guess'
(-Suzanne Vega, Last Year's Troubles)

CSM101: Hehe. 'Katt', f.ö. Att britter beter sig lite underligt på solsemester på fyllan är inte heller ett otroligt påstående.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

CSM101:

Skrivet av CSM101:

Varför ska tex inte VDn som åker kommunalt in tvingas tala svenska med sina engelska kunder? Eller faller de utanför diskussionen?

Tja, jag kanske läser illa, men har någon ifrågasatt just detta? Det verkar mer handla om ljudnivån just nu.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Aaah, MBY med ett horn i sidan. Så länge jag slipper cirkelargument så spelar det ingen roll.

Cirkelresonemang? Det vill vi alla slippa, men är det någon som kommit med sådant? Förklara gärna.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag har bott med italienare, umgåtts med italienare, och bott med spanjorer och umgåtts med spanjorer. Därtill har jag arbetat med spanjorer, italienare, tyskar, holländare, engelsmän och irländare. En observation har varit att italienare och spanjorer nästintill alltid talat högre än mig när de talat på sitt språk med varandra. När en tysk avdelning vill flytta längre bort från den spanska pga decibelen verkar det ännu mindre som att min observation varit total villfarelse. Men det är klart, jag har inte satt en utredningsgrupp med neutral finansiering på fallet.

Det där är fortfarande bara anekdoter. Det är vanskligt att extrapolera sådana.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Enskilda nej, privata ja. Det ligger i människans natur att generalisera, för att få sammanhang, för att dra slutsatser av sina erfarenheter. Man må vara på sin vakt mot att generalisera, alltid, men som sagt, beroende på vad man påstår och i vilket sammanhang går olika grader generalisering bra. Det kan mycket väl hända att jag har fel, att folk väsnas lika mycket på offentliga platser i Spanien som i Sverige, men baserat på vad jag sett hittills skulle jag bli förvånad.

Och jag har förstås sagt att det inte ligger i vår natur att generalisera? Vad som ligger i "vår natur" är inget argument för att det skulle vara "rätt". Detta är intressant i sig, men en egen tråd.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag skrev att jag inte ville att fler folk skulle dela crippas åsikt om ljudnivåer i det offentliga luftrummet (implicerar framtiden). Hur det varit förut vet jag ej, då jag som tur är inte växt upp med Sthlms tunnelbana.

Varför då blanda in Spanien? Du har inte klargjort att ljudnivån är högre där, du har inte klargjort varför det skulle leda till högre ljudnivå här. Det är att hoppa över flera steg. Människor är förunderligt duktiga på att anpassa sin ljudnivå till omgivningen, så ingenting säger att eventuell högre ljudnivå hos spanjorer i Spanien ökar ljudnivån här om de flyttar hit.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Lite opraktiskt öppet sinne om man behöver något sådant. Konsulterar du NASA innan du vågar dig på påståendet att 'stjärnorna syns väldigt klart härifrån inatt'?

Jag tror du kan svara på det där själv. Tips: Betänk skillnader i omvärldssyn som kommer från sinnesperception och heuristiska och implicita resonemang.

Skrivet av Kolsvart Katt:

ao, det har jag också läst nånstans, och det rimmar med vad jag erfarit. Inte allt annat buller, men en hel del. Det får mig inte att tro att spanjorer och italienare inte använder mer decibel, baserat på vad jag sett, men allmänt offentligt är det nog så att man tenderar att störa sig på språk man inte förstår.

Ja, det är nog helt riktigt; språk man inte förstår upplevs som mer störande, liksom språk man inte uppfattar helt (om man fäster uppmärksamheten på en lågmäld diskussion eller en diskussion långt bort är man körd - svårt att lyfta bort fokus och därmed sova/slappna av).

Men jag vet inte om vi talar om olika saker eller samma sak? Vill du sova i kollektivtrafiken? Min argumentation utgår från detta. Är man pigg och alert spelar det väl ingenting om folk talar fornarameiska eller balochi i sin närhet? Det spelar säkert större roll om man är trött, men jag anser inte att jag har rätt att störa mig på språk jag inte begriper per se. Däremot tycker jag som sagt att det är allmän hyfs att reglera ljudnivån utefter vilket tillstånd omgivningen verkar vara i. Och jag är säker på att det inte är ett problem med invandring. Det var inte bättre förr. Jag gissar att "problemet" rör ungdomar.

Sedan ska det väl sägas att det förmodligen är mycket tystare i tunnelbanan i morgonrusning. Men det räcker med att en eller ett fåtal individer talar i telefon eller med varande. Min egna anekdotiska (och därmed påverkad av confirmation bias, icke-slumpmässigt urval, etc) uppfattning är att det är studenter som låter mest. Varför? Jag råkar helt enkelt passera såväl Tekniska Högskolan som Universitetet varje morgon! Passerar man stationer som har en hög täthet av invandrare attributerar man givetvis fenomenet dit i stället. Jag skulle dock tro att fenomenet i sig korrelerar mycket starkare med ålder än ursprung.

(Med "fenomenet" menar jag alltså ungefär "varför misslyckas vissa med att läsa av medpassagerarnas signaler av trötthet?")

Skrivet av Kolsvart Katt:

Anser du att det är ett tecken på ett 'upplyst sinne' om man lärt sig att ignorera sådana primitiva ting?

Ja och nej. Detta är intressant, men värt en helt egen tråd, det skulle bli gravt off-topic annars.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Inte påstått, men för att klargöra min åsikt:
Vissa saker var bättre, vissa saker var sämre, helt säkert. Allt som allt?

Tja, vi skulle ju kunna ha en vansinnigt off-topic-diskussion om saker som var bättre förr, men vad har det med saken att göra? Förlåt, men jag ser inte "vikten" i argumentet?

Skrivet av Kolsvart Katt:

CSM101: Hehe. 'Katt', f.ö. Att britter beter sig lite underligt på solsemester på fyllan är inte heller ett otroligt påstående.

Tja, det är ju också "allmänt känt" och något vi alla nog har erfarenhet av, men samma sak gäller i princip även här: det måste beläggas med statistik baserat på empiri. Observera att jag inte påstår att det inte skulle vara så, att observationen i sig är "oäkta". Jag menar bara att det inte är giltiga baser för argument. Speciellt inte om man extrapolerar "turister från A i land B" -> "invandrad och fast boende i land C". Samma sak med spanjorer i Spanien. De kan mycket väl vara mer pratsamma offentligt såväl i mängd som i ljudstyrka, men extrapolering är ogiltig.

En uppenbar felkälla är ålder. Som jag sa tidigare: "Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant", ungefär "pojkar är pojkar och pojkar bedriver pojksträck".

Jag är medveten om att det jag talar om är något annat än topic. Det kanske kan leda till missförstånd. Topic rör modersmål offentligt. Det finns ingenting att säga där egentligen. Turister kan ju inte tvingas vara tysta och det finns bra mycket mer obegripliga diskussioner än de på utrikiska. Sitt bara mitt bland ett gäng av genusvetare eller litteraturvetare och ni förstår precis vad jag talar om!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant ?!?!
"De är pojkar pojkar, pojkar pojksträck(?) drar (fysiskt)"

Pueri pueri sunt et puerilia faciunt. "Pojkar pojkar de är och pojksträck de orsakar". Tycker jag. Fast jag har aldrig hört ”puerilia” eller översättningen av ”pojksträck”, så jag kan vara lost. Även osäker på ifall pojkarna verkligen skall hanteras som aktivum, då de är offer för en fördom och i realiteten ej gjort något ännu, vilket även får mig att fundera på om perfekt är rätt tempus ಠ_ಠ

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant ?!?!
"De är pojkar pojkar, pojkar pojksträck(?) drar (fysiskt)"

Pueri pueri sunt et puerilia faciunt. "Pojkar pojkar de är och pojksträck de orsakar". Tycker jag. Fast jag har aldrig hört ”puerilia” eller översättningen av ”pojksträck”, så jag kan vara lost. Även osäker på ifall pojkarna verkligen skall hanteras som aktivum, då de är offer för en fördom och i realiteten ej gjort något ännu, vilket även får mig att fundera på om perfekt är rätt tempus ಠ_ಠ

Det bör vara rätt tempus eftersom det är den kanoniska formen. "Pojksträck" är givetvis en fri översättning. En vanlig på engelska är "boys will be boys and boys do boy-stuff". Ibland är det inte pojkar utan "barn". Det är naturligtvis inte min översättning utan någon latinkunnigs (kanske H.S. Nyberg?). Skulle aldrig ge mig i kast med att översätta till eller från latin på egen hand!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Cirkelresonemang? Det vill vi alla slippa, men är det någon som kommit med sådant? Förklara gärna.

Du i vår förra diskussion. Du dök som en hök på mig här.

Skrivet av MBY:

Det där är fortfarande bara anekdoter. Det är vanskligt att extrapolera sådana.

Ja, det är det, men om 100% av de kanske 50 spanjorer jag träffat talat märkbart högre (när de talat spanska) än andra gjort på andra språk så tänker jag generalisera att spanjorer talar högt, med reservation för att ha fel. De flesta rimliga människor tror jag skulle göra på detta vis.

Skrivet av MBY:

Och jag har förstås sagt att det inte ligger i vår natur att generalisera? Vad som ligger i "vår natur" är inget argument för att det skulle vara "rätt". Detta är intressant i sig, men en egen tråd.

Du gastade om empiriska bevis och folk som skulle flugit runt i olika länder med ljudnivåmätare, vilket jag tyckte verkade lite absurt i sammanhanget.

Skrivet av MBY:

Varför då blanda in Spanien? Du har inte klargjort att ljudnivån är högre där, du har inte klargjort varför det skulle leda till högre ljudnivå här. Det är att hoppa över flera steg. Människor är förunderligt duktiga på att anpassa sin ljudnivå till omgivningen, så ingenting säger att eventuell högre ljudnivå hos spanjorer i Spanien ökar ljudnivån här om de flyttar hit.

Om folk som talar högre flyttar hit ökar det inte ljudnivån här, ty de anpassar sig? Kanske när de talar svenska eller engelska, tror inte så när de talar spanska. Min erfarenhet. Kom gärna med en empirisk studie som säger motsatsen.

Skrivet av MBY:

Jag tror du kan svara på det där själv. Tips: Betänk skillnader i omvärldssyn som kommer från sinnesperception och heuristiska och implicita resonemang.

Jag ser stjärnljuset, jag hör spanjorerna = sinnesperception.

Skrivet av MBY:

Men jag vet inte om vi talar om olika saker eller samma sak? Vill du sova i kollektivtrafiken? Min argumentation utgår från detta. Är man pigg och alert spelar det väl ingenting om folk talar fornarameiska eller balochi i sin närhet? Det spelar säkert större roll om man är trött, men jag anser inte att jag har rätt att störa mig på språk jag inte begriper per se. Däremot tycker jag som sagt att det är allmän hyfs att reglera ljudnivån utefter vilket tillstånd omgivningen verkar vara i. Och jag är säker på att det inte är ett problem med invandring. Det var inte bättre förr. Jag gissar att "problemet" rör ungdomar.

I linje med att vi finner språk vi inte förstår talade högt i vår närhet mer irriterande än språk vi förstår, rent instinktivt, så spelar det kanske ingen roll vad vi anser oss ha rätt till intellektuellt, rent funktionellt, men det är bra att vi strävar någonstans. En sak jag observerat är att man i främmande land med främmande språk även ibland tycks skruva upp volymen utan anledning. Crippa skrev 'typiskt svenskt' att man ska hyscha på tåget, kan det implicera att invandrare gillar att väsnas? Kanske vissa, beroende på var de har sitt ursprung? Att definitionen av 'hyfs' är olika mellan länder? Troor du det? Jag ser helst inte att fler tycker som han in futurum och är nog en typisk 'sursvensson' är jag rädd. A-personligheter, oavsett bakgrund, har jag lite svårt för.

Iaf så rör problemet främst ungdomar jo, och så har det nog varit genom alla tider.
'Bättre förr' har jag fortfarande inte sagt.

Skrivet av MBY:

(Med "fenomenet" menar jag alltså ungefär "varför misslyckas vissa med att läsa av medpassagerarnas signaler av trötthet?")

Trött? Vem bryr sig? Det gäller offentligt rum och vad man anser vara hyfs. Är jag pigg som en sparris och folk gapar och väsnas så jag knappt hör vad jag lyssnar på i mina ljudisolerande hörlurar blir jag ändå störd och tycker sådant beteende är ohyfsat. (Om det inte är en nattpendel eller mycket folk på väg till / från en karnival eller nåt annat, såklart)

Skrivet av MBY:

Tja, vi skulle ju kunna ha en vansinnigt off-topic-diskussion om saker som var bättre förr, men vad har det med saken att göra? Förlåt, men jag ser inte "vikten" i argumentet?

Du skrev i förra inlägget 'det var inte bättre förr' och även just ovan 'det var inte bättre förr', som svar på någon förmodad åsikt hos mig, om att det var bättre förr. Jag klarifierade vad min åsikt rörande förr är.

Skrivet av MBY:

Speciellt inte om man extrapolerar "turister från A i land B" -> "invandrad och fast boende i land C". Samma sak med spanjorer i Spanien. De kan mycket väl vara mer pratsamma offentligt såväl i mängd som i ljudstyrka, men extrapolering är ogiltig.

En uppenbar felkälla är ålder. Som jag sa tidigare: "Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant", ungefär "pojkar är pojkar och pojkar bedriver pojksträck".

Jag utgår från vad jag observerar, liksom de flesta, som sagt. Ponera att alla länder och kulturer har ett begrepp som 'hyfs', vilket inkluderar OK ljudnivå i offentligt rum. Jag tror detta varierar, och att man i Sverige, gentemot en hel del andra länder, främst söderut, har en relativt låg sådan nivå.

Du drar alla pojkar över ett streck ser jag.

Skrivet av MBY:

Turister kan ju inte tvingas vara tysta och det finns bra mycket mer obegripliga diskussioner än de på utrikiska. Sitt bara mitt bland ett gäng av genusvetare eller litteraturvetare och ni förstår precis vad jag talar om!

Lustigt, men uppenbarligen förstår du inte något av en som i en annars ganska tyst tågvagn talar väldigt högt i i telefonluren på somaliska eller spanska, medan du i alla fall förstår att genusvetarna gillar att diskutera.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Och du, Kolsvart Katt, tror att all diskussion kretsar kring dig. Det gör den inte. Behåll du dina kognitiva bias och låtsas som om det skulle vara ekvivalent med riktig statistik om du vill, men extrapolera inte. Och försök inte få det till att jag skulle ha någon sorts bevisbörda, för det har jag inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Du i vår förra diskussion. Du dök som en hök på mig här.

Men cirkelresonemang? Jag bad dig förklara, men du svarade goddag yxskaft.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Ja, det är det, men om 100% av de kanske 50 spanjorer jag träffat talat märkbart högre (när de talat spanska) än andra gjort på andra språk så tänker jag generalisera att spanjorer talar högt, med reservation för att ha fel. De flesta rimliga människor tror jag skulle göra på detta vis.

Men anekdoter som ska belägga något du inte ens talat om vad det är.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Du gastade om empiriska bevis och folk som skulle flugit runt i olika länder med ljudnivåmätare, vilket jag tyckte verkade lite absurt i sammanhanget.

Ja, det är ju absurt att försöka komma till rätta med kognitiva bias som grund för extrapolering! Fy på mig!

Skrivet av Kolsvart Katt:

Om folk som talar högre flyttar hit ökar det inte ljudnivån här, ty de anpassar sig? Kanske när de talar svenska eller engelska, tror inte så när de talar spanska. Min erfarenhet. Kom gärna med en empirisk studie som säger motsatsen.

Extrapolera mera!

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag ser stjärnljuset, jag hör spanjorerna = sinnesperception.

Att höra personers ljudstryka är analogt med att med blotta ögat avgöra en stjärnas absoluta magnitud. Dumt att ens försöka.

Skrivet av Kolsvart Katt:

I linje med att vi finner språk vi inte förstår talade högt i vår närhet mer irriterande än språk vi förstår, rent instinktivt, så spelar det kanske ingen roll vad vi anser oss ha rätt till intellektuellt, rent funktionellt, men det är bra att vi strävar någonstans. En sak jag observerat är att man i främmande land med främmande språk även ibland tycks skruva upp volymen utan anledning. Crippa skrev 'typiskt svenskt' att man ska hyscha på tåget, kan det implicera att invandrare gillar att väsnas? Kanske vissa, beroende på var de har sitt ursprung? Att definitionen av 'hyfs' är olika mellan länder? Troor du det? Jag ser helst inte att fler tycker som han in futurum och är nog en typisk 'sursvensson' är jag rädd. A-personligheter, oavsett bakgrund, har jag lite svårt för.

Va? Var det där ens läsbart? Jag finner det osmakligt att du använder min argumentation som bas för din egna. Du gör allmän hyfs till något det inte är.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Iaf så rör problemet främst ungdomar jo, och så har det nog varit genom alla tider.
'Bättre förr' har jag fortfarande inte sagt.

Vad är då "problemet"?

Skrivet av Kolsvart Katt:

Trött? Vem bryr sig?

Jag för tusan! Det var mig du gav ett visst medhåll. Sedan visade det sig att du inte förstått ett smack och vill extrapolera detta till en invandrarfråga. Osmakligt.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Det gäller offentligt rum och vad man anser vara hyfs. Är jag pigg som en sparris och folk gapar och väsnas så jag knappt hör vad jag lyssnar på i mina ljudisolerande hörlurar blir jag ändå störd och tycker sådant beteende är ohyfsat. (Om det inte är en nattpendel eller mycket folk på väg till / från en karnival eller nåt annat, såklart)

Ja, men det har fortfarande ingenting med invandrare att göra. Jag förklarar varför olika buller upplevs olika, och du målar fan på väggen. Du begår det naturalistiska felslutet. Bara för att X upplevs som mer störande, är X mer förkastligt. Nej, så enkelt är det inte.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Du skrev i förra inlägget 'det var inte bättre förr' och även just ovan 'det var inte bättre förr', som svar på någon förmodad åsikt hos mig, om att det var bättre förr. Jag klarifierade vad min åsikt rörande förr är.

Och ditt "förr" är nog en illusion. Var har du föresten explicit talat om förr rent konkret? Jag har inte påstått att du gjort så! Däremot har du extrapolerat din personliga upplevelse av "hyfs" till "hyfs i Sverige" och sedan extrapolerat vidare till Spanien och dragit slutsatsen att i "stora delar av världen" har man inte någon uppfattning om "allmänt hyfs" eller "normal samtalston". Ungefär som om du visste vad dessa är.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag utgår från vad jag observerar, liksom de flesta, som sagt.

Liksom ALLA. Felet ligger i vår hjärna. Något som alla gör behöver inte vara rätt. Det är viktigt att känna till felkällorna här, men du slår bara ifrån dig.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Ponera att alla länder och kulturer har ett begrepp som 'hyfs', vilket inkluderar OK ljudnivå i offentligt rum. Jag tror detta varierar, och att man i Sverige, gentemot en hel del andra länder, främst söderut, har en relativt låg sådan nivå.

Nyss saknades ju förmågan att "hålla normal samtalston" i "stora delar av världen". Du extrapolerar ju heldumt.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Lustigt, men uppenbarligen förstår du inte något av en som i en annars ganska tyst tågvagn talar väldigt högt i i telefonluren på somaliska eller spanska, medan du i alla fall förstår att genusvetarna gillar att diskutera.

Ja, det är ju helt obegripligt att två somalier vill prata med varandra!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men cirkelresonemang? Jag bad dig förklara, men du svarade goddag yxskaft.

i 'Vad röstar du på 2010?'-tråden' tyckte jag du använde sådana och skrev det då, utan uppenbara resultat, så verkar aningen fruktlöst att upprepa mig här.

Skrivet av MBY:

Men anekdoter som ska belägga något du inte ens talat om vad det är.

Anekdoter är som vägglöss på planeten MBY, och det mest är anekdoter.

Skrivet av MBY:

Att höra personers ljudstryka är analogt med att med blotta ögat avgöra en stjärnas absoluta magnitud. Dumt att ens försöka.

Ett relativ ljudstyrka med en relativ ljusstyrka var jämförelsen. Båda ting som observeras. Men nej, inte på en viss planet..

Skrivet av MBY:

Va? Var det där ens läsbart? Jag finner det osmakligt att du använder min argumentation som bas för din egna. Du gör allmän hyfs till något det inte är.

Olika kulturer har olika definitioner av hyfs, ja? Eller...glöm det. Unmöglich.

Skrivet av MBY:

Vad är då "problemet"?

Dejavu.

Skrivet av MBY:

Jag för tusan! Det var mig du gav ett visst medhåll. Sedan visade det sig att du inte förstått ett smack och vill extrapolera detta till en invandrarfråga. Osmakligt.

Mhm, så för dig är det totalt egalt om folk talar väldigt högt, i onödan, även om du inte är sömnig?
Om invandrare, har du ens läst OPn?

Skrivet av MBY:

Och ditt "förr" är nog en illusion. Var har du föresten explicit talat om förr rent konkret? Jag har inte påstått att du gjort så!

Vissa skulle peka på en paradox här.
Hursomhelst, förklara gärna vad du menar med att upprepa 'Det var inte bättre förr' då, om du nu ser att jag inte nämnt det förgångna?

Skrivet av MBY:

Däremot har du extrapolerat din personliga upplevelse av "hyfs" till "hyfs i Sverige" och sedan extrapolerat vidare till Spanien och dragit slutsatsen att i "stora delar av världen" har man inte någon uppfattning om "allmänt hyfs" eller "normal samtalston". Ungefär som om du visste vad dessa är.

Suck. Hyfs här != hyfs hos folk i Spanien, ex. Folk är olika. Finns inget rätt eller fel, mer än rent subjektivt.

Skrivet av MBY:

Liksom ALLA. Felet ligger i vår hjärna. Något som alla gör behöver inte vara rätt. Det är viktigt att känna till felkällorna här, men du slår bara ifrån dig.

Slår ifrån mig? Du får gärna berätta vad dina observationer är, eller komma med nån empirisk studie som du uppenbarligen gillar. Jag vet att min åsikt inte är den objektiva sanningen alla gånger, vilket jag kanske är ensam om, oss emellan.

Skrivet av MBY:

Nyss saknades ju förmågan att "hålla normal samtalston" i "stora delar av världen". Du extrapolerar ju heldumt.

Därför att, som sagt, 'normal' samtalston är något subjektivt? Något som varierar mellan olika länder och kulturer?

Skrivet av MBY:

Ja, det är ju helt obegripligt att två somalier vill prata med varandra!

Det får de gärna, så länge de inte hörs till nästa tågvagn. Ibland måste man skrika, men 30minuterssamtal är inte nödsamtal.

Skrivet av MBY:

Och du, Kolsvart Katt, tror att all diskussion kretsar kring dig. Det gör den inte.

Ironins gudar får tårar i ögonen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

i 'Vad röstar du på 2010?'-tråden' tyckte jag du använde sådana och skrev det då, utan uppenbara resultat, så verkar aningen fruktlöst att upprepa mig här.

Då har jag väl slutit cirkeln i *vissa* andras resonemang.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Anekdoter är som vägglöss på planeten MBY, och det mest är anekdoter.

Tillför inget.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Ett relativ ljudstyrka med en relativ ljusstyrka var jämförelsen. Båda ting som observeras. Men nej, inte på en viss planet..

Nej, för det ljudtryck du uppfattar är relativt. Däremot diskuterar du kring absolut ljudtryck. Det har du minsann anekdoter så det blir över för! Du skulle ha mycket svårt att uppskatta absolut ljudtryck i en dynamisk miljö. Utan absolut ljudtryck vet du inte om trafiken är tystare, om allting låter mer, etc.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Olika kulturer har olika definitioner av hyfs, ja? Eller...glöm det. Unmöglich.

Tomt försvar.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Tillför inget.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Mhm, så för dig är det totalt egalt om folk talar väldigt högt, i onödan, även om du inte är sömnig?

Halmgubbe.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Om invandrare, har du ens läst OPn?

Ja. Frågan "får man tala sitt modersmål offentligt" är ju redan avklarat. Alla svarar ja på den frågan. Du försöker dra växlar på detta och våldför dig på mina resonemang. Ush.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Vissa skulle peka på en paradox här.

Vad är det du inte förstår med förutseende argumentation och argumentation som inte riktar sig till den man citerar? Du har ju åtminstone varit snubblande nära det felslutet.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Hursomhelst, förklara gärna vad du menar med att upprepa 'Det var inte bättre förr' då, om du nu ser att jag inte nämnt det förgångna?

Allting kretsar inte kring dig, återigen.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Suck. Hyfs här != hyfs hos folk i Spanien, ex. Folk är olika. Finns inget rätt eller fel, mer än rent subjektivt.

Tillför inget. Hjälper dig inte ett smack i dina extrapoleringar. Visa att du förstår mina invändningar om ditt första inlägg angående "Spanien".

Skrivet av Kolsvart Katt:

Slår ifrån mig? Du får gärna berätta vad dina observationer är, eller komma med nån empirisk studie som du uppenbarligen gillar. Jag vet att min åsikt inte är den objektiva sanningen alla gånger, vilket jag kanske är ensam om, oss emellan.

...och...

Skrivet av Kolsvart Katt:

Därför att, som sagt, 'normal' samtalston är något subjektivt? Något som varierar mellan olika länder och kulturer?

Men nyss var det ju inte normal samtalston på andra håll i världen? Du skrev, uttryckligen, att folk från "stora delar av världen" inte tyckte att "normal samtalston" var "hyfs". Då använder du alltså en definition på hyfs och en inkompatibel på "normal", extrapolerar det på "stora delar av världen". Jag påpekar att du extrapolerar från skakig grund och du har mage att be mig om undersökningar?

Skrivet av Kolsvart Katt:

Det får de gärna, så länge de inte hörs till nästa tågvagn. Ibland måste man skrika, men 30minuterssamtal är inte nödsamtal.

Ja, det verkar ju otrevligt. Än sen?

Skrivet av Kolsvart Katt:

Ironins gudar får tårar i ögonen.

Lägg ner. Du har fortfarande inte gett något adekvat svar på min första invändning av ditt första dösnack om Spanien. Du är inte den som ska tala om att andra ska visa undersökningar, snacka om ironier eller annat trams. Det du gör nu är att angripa löstryckta strängar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Högtravat språk, anklagar metoder när jag själv verkar följa nåt slags instruktionsbok, missar poänger, ratar allt som inte är kompatibelt med min världsbild, anklagar för halmgubbe trots 'det var inte bättre förr'fadäsen, etc.

Tossigt trams.

Skrivet av MBY:

Ja, det verkar ju otrevligt. Än sen?

Du killen, det har handlat om volym sedan inlägg #två ungefär i denna tråd. Det är allt jag försökt tala om också. Att ja, man får tala vad man vill ,men inte högre än jag anser vara hyfs. Hyfs är subjektivt. Man bör respektera den allmänna ljudnivån i den allmänna sfären.

'Lägg ner' är populärt uttryck bland dem som också gillar att säga 'men klipp dig!' , det har jag empiriska bevis på du tyvärr inte får ta del av.

Och me miseram, men har du observerat att du, åtminstone i diskussionerna med mig, aldrig hållit med om något jag skrivit, såvida det inte varit jag som sagt att jag delvis hållt med något du skrivit? Jag tänker inte säga nåt om potental för att vara kul på julfester, men det är, minst sagt, frustrerande att diskutera med dig, och av fel orsaker.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tossigt trams.

Du killen, det har handlat om volym sedan inlägg #två ungefär i denna tråd. Det är allt jag försökt tala om också. Att ja, man får tala vad man vill ,men inte högre än jag anser vara hyfs. Hyfs är subjektivt. Man bör respektera den allmänna ljudnivån i den allmänna sfären.

'Lägg ner' är populärt uttryck bland dem som också gillar att säga 'men klipp dig!' , det har jag empiriska bevis på du tyvärr inte får ta del av.

Men klipp dig!

Om du inte klarar av att bemöta min kritik så behöver du inte svara alls. Just nu falskciterar(!) du, vilket visar ungefär på vilken nivå hederligheten ligger.

Nå, är "stora delar av världen" inkapabla att inkludera "normal samtalston" i "hyfs"? Vad definierar du som "normal samtalston" om det vartannat inlägg handlar om volym och vartannat inlägg handlar om kvalitativa resonemang? Har du några belägg för någon form av progressivitet vad Sverige anbelangar, du som uttryckte en oro inför framtiden?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men klipp dig!

Det var faktiskt lite humor. Jag tror diskussionen om detta får se sin ände där, åtminstone från min sida.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det var faktiskt lite humor. Jag tror diskussionen om detta får se sin ände där, åtminstone från min sida.

Glädjande att jag kan bistå din samling av "empiriska bevis"!

(Ja, låt oss lägga ner eller börja om från början. Det här riskerar mycket snart annars att leda till väldigt rekursiva off-topics. Textanalys är väldigt malplacerat.)

Edit: "Bevis" var ordet, inte "belägg".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Om du inte klarar av att bemöta min kritik så behöver du inte svara alls. Just nu falskciterar(!) du, vilket visar ungefär på vilken nivå hederligheten ligger.

Jag kan ju citera det mesta av vad du skriver och kommentera med '..och?' eller 'irrelevant' istället, om det känns mer hederligt. Dessutom tyckte jag väl mest att jag summerade

Edit. Hade svarat en del, men det ter sig vid lite eftertanke inte riktigt lönt att göra igen. Det blir att förklara samma sak tre gånger igen utan att det biter alls, "absolut ljudtryck" blandat med "och?" och annat...kul..och jag känner att jag skulle behöva trampa på en igelkott istället.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

I-landsproblem och ett stort sådant, det är väl tur att man åker bil och slipper alla dessa jävla problem, Självklart uppstår problem när det samlas tusentals idioter på samma plats :),

De gånger man åker tåg, så sitter jag med hörlurar och läser en bok, vipps så slipper man lyssna på fjortisen mittemot som ska inhandla ett par string, eller mamman med ungdjäveln som skriker som om den ska dö närsomhelst. Värst av allt är väl skolklasserna med 20-40st 6års elever som ockuperar halva tågvagnen och inte nog med det, det ska springas och stångas också.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det är väl klart att man ska få prata sitt modersmål.
Om jag åker utomlands med en svensk kompis så pratar vi naturligtvis svenska med varandra om vi bara pratar med varandra. Är man dock i en grupp där alla inte pratar samma språk men där alla är involverade i diskussionen så pratar man i sin tur så klart ett språk som alla i gruppen förstår.
Vad främlingar pratar om kan man skita i, det har man inte att göra med.

Permalänk
Medlem

SJälvklart pratar man svenska med andra svenskar utomlands allt annat hade varit konstigt. När jag bodde i USA pratade jag svenska med andra svenskar varje dag på bussen/skolan/puben osv. Samtidigt kunde man höra andra människor prata italienska och spanska etc med varandra.

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag ser det att det inte handlar om att man inte pratar just svenska som är det irriterande momentet, utan mer vilket språk personen i fråga talar.
Jag har aldrig stött på konstiga blickar från folk på bussen eller t-banan när jag pratat engelska med min pappa, eller franska med min mamma.
Varför? Jo, därför att jag kommer från "bra" länder med hög status.
Hade jag pratat somaliska eller kurdiska lovar jag att jag hade fått massa suckar och irriterande blickar från vissa, speciellt äldre.
Sverige är tragiskt.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte läst hela tråden, men för att nämna något om den äldre damen: jag tror att hon tänkte på devisen som var vanligt förekommande förr, nämligen att om man befinner sig i ett rum (läs: det offentliga rummet) så ska man prata så att alla förstår vad som sägs. Om majoriteten pratar svenska så ska man av "hänsyn till alla" prata svenska.

Dock anser jag att det är en gammal grej:

a) tänk förr när det var "exotiskt" att en "utlänning" pratade engelska. Farsan hade en man som granne som läste engelska och det ansågs exotiskt. Senare har jag förstått att denne "exotiske man" i princip hade lärt sig låg/mellanstadieengelska basic typ. Det var inte så märkvärdigt med dagens mått mätt. Men DÅ på landet ansågs det vara alldeles något extra
b) jag tror det är likadant som med "a)" -exemplet när det kommer till och prata: när inte så många pratade olika språk ansågs det att man skulle hålla sig till det språk majoriteten pratade men nu när det är så mycket uppblandat/nysvenskar etc. så tror jag ingen bryr sig, det är inget man tänker på
c) jag hade en vikarie (hemkunskapen i 9:an) och någon frågade hur gammal hon var, varpå hon svarade att "man frågar inte om en dams ålder" och det får nog anses vara något som hör 50, 60, 70 80 och 90-talet till - skulle en tjej säga så idag skulle hon nog bli uttittad och anses konstig/udda.

Så jag tror att med de äldre får man "spela med" i deras jaa...det som de är vana vid. Har en moster (död nu) som blev helt förfärad att jag kunde namnet "Heroin" och hon gjorde som de flesta gamla, tittade häpet och chockat på mig och sa med eftertryck: "Nää men MacEnkronan vaaaaar har du lärt dig det namnet...*tystnad hon tänker*...jaha så du vet vad heroin är för något"....

Samma sak med farmor när man ringer från Tyskland så tycke hon att man skulle lägga på för att, som hon sa: "Oh jestanemej (stavning?:P) då måste vi lägga på genast" och man fick vara lite barsk på gränsen till oförskämt och förklara att vi kunde prata om vad hon gjorde vad jag gjorde istället för att tjata om hur dyrt det är att ringa varannan sekund (hon föll till föga och lugnade ner sig och vi pratade om annat sen).

Jag hoppas ni ser och förstår mönstret: med äldre måste man "spela med" och anpassa sig och agera precis som att man stod på en tjebjudning på 40 talet.:P Jag har lärt mig att det gär snabbast så (för man - lite överdrivet - orkar inte förklara att man inte är en brottsling som har muckat bara för att man kan ordet heroin. Så nästa gång man ses låtsas man som att man är 10 år och inte kan ett dugg om världen.:);)

Så nästa gång en tant säger: "Gud vilken oförskämd människa som pratar arabiska, håll bara med (även om du tycker annorlunda) och låt henne förstå att du också tycker att världen har blivit råare och hemskare när folk har blivit så hänsynslösa...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag personligen tycker det är helt befängt att inte få tala sitt modersmål på tåg eller liknade. Om man är i en grupp där till exempel två har spanska som modersmål och de andra har svenska är det dock en HELT annan sak. då är man ju faktiskt med andra man känner, och kan de anses som oartigt.
Men om man följer detta scenario är det ju fånigt. Vad denna tjej snackar om är inte den gamla damens ensak. Och om hon vill snacka sitt eget språk får hon göra det.

Var med om något liknade när jag skulle till kiruna med alla tekniktreor, (studieresa). Vid ett tillfälle så blev vi ganska livande, och så började två i gruppen snacka på turkiska bara för att jävlas med oss andra. Satt en tjock kärring brevid oss (bokstavligt talat) som argt muttrade "dessa ska fan inte få leva i sverige". Den uppenbara motfrågan, varför inte?

Så rätten att få tala sitt eget modersmål kan ha rent rasistiska skäl också, bara för det tar de dock inte rätten för andra att yttra sig som man själv vill. oavvsett språk. Kallas yttrandefriheten

Skrivet av MacEnkronan:

Jag hoppas ni ser och förstår mönstret: med äldre måste man "spela med" och anpassa sig och agera precis som att man stod på en tjebjudning på 40 talet. Jag har lärt mig att det gär snabbast så (för man - lite överdrivet - orkar inte förklara att man inte är en brottsling som har muckat bara för att man kan ordet heroin. Så nästa gång man ses låtsas man som att man är 10 år och inte kan ett dugg om världen

Jag håller absolut inte med. Visst är det de lättaste sättet att få tyst på dem. Men har man tid/lust ska man absolut ta debatten. Man måste få dem att inse att vi INTE lever på "den gamla goda tiden, när jag var ung" Vi lever NU, de måste de tyvärr också inse till en viss mån. Bara för att de är äldre innebär INTE att vi ska se snälla ut och hålla käften. Visst, när de var unga så gjorde man det. Men det som måste inses är att då var du och nu är nu.
Exempel: Min mormor argumenterar för att svenska är det viktigaste språket man lär sig i skolan. Jag argumeterar engelska är exakt lika viktigt. Hon säger att svenskan har ju hon klarat sig på utmärkt under hennes dryga 90 år i livet och att du inte behöver kunna engelska. Jag säger att engelska och svenska har samma värde rent utbildningsmässigt och att man inte kommer långt inom vissa sektorer utan engelskan. Tittar man på den argumentationen sakligt inser man att rent betygsmässigt är engelska och svenska EXAKT lika viktiga, är du kuggad i engelska är du inte gymnasiebehörig, samma gäller svenska. Detta för att skolplanen har utvecklas. Vilket vi också gjort. Det är DET som man måste få dem att inse, vi utvecklas och våra värderingar förändras. De de anser som självklart "för att det var så förr" kanske anses som helt fel idag.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Avstängd

Argumentet en vanlig dum svensk kommer med är ju att " de kanske säger något dumt om mig".
Det ända jag stör mig på är att de ska prata så förbannat högt, men vissa svenskar skriker också när de snackar i telefon.

Jag skulle hellre att invandrare snackar skit om mig på sitt språk än att ja ska behöva höra på dumma jävla fjortisars samtal, invandrares språk man inte fattar ett skit av är iallafall lätt att ignorera.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Argumentet en vanlig dum svensk kommer med är ju att " de kanske säger något dumt om mig".
Det ända jag stör mig på är att de ska prata så förbannat högt, men vissa svenskar skriker också när de snackar i telefon.

Jag skulle hellre att invandrare snackar skit om mig på sitt språk än att ja ska behöva höra på dumma jävla fjortisars samtal, invandrares språk man inte fattar ett skit av är iallafall lätt att ignorera.

du satte huvet på spiken. Frågan man kan ställa sig där är ju, vill man höra folk öppet snacka skit om en på ett språk man förstår eller på ett man inte fattar. JAG känner iaf lite "vad du inte vet kan du inte bli sårad av"

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T.sripakdee:

(...). Jag håller absolut inte med. Visst är det de lättaste sättet att få tyst på dem. Men har man tid/lust ska man absolut ta debatten. Man måste få dem att inse att vi INTE lever på "den gamla goda tiden, när jag var ung" Vi lever NU, de måste de tyvärr också inse till en viss mån. Bara för att de är äldre innebär INTE att vi ska se snälla ut och hålla käften. Visst, när de var unga så gjorde man det. Men det som måste inses är att då var du och nu är nu.

Exempel: Min mormor argumenterar för att svenska är det viktigaste språket man lär sig i skolan. Jag argumeterar engelska är exakt lika viktigt. Hon säger att svenskan har ju hon klarat sig på utmärkt under hennes dryga 90 år i livet och att du inte behöver kunna engelska. Jag säger att engelska och svenska har samma värde rent utbildningsmässigt och att man inte kommer långt inom vissa sektorer utan engelskan. Tittar man på den argumentationen sakligt inser man att rent betygsmässigt är engelska och svenska EXAKT lika viktiga, är du kuggad i engelska är du inte gymnasiebehörig, samma gäller svenska. Detta för att skolplanen har utvecklas. Vilket vi också gjort. Det är DET som man måste få dem att inse, vi utvecklas och våra värderingar förändras. De de anser som självklart "för att det var så förr" kanske anses som helt fel idag.

Jag håller med dig också men inser att man inte orkar/kan ta debatten alltid...de är ju så (iaf var moster sådan:P) *satans* envisa + att de [gamla] ändå ser det på sitt sätt (och drömmer sig tillbaka till "den gamla goda tiden" samtidigt) och då blir det *jättesvårt* att vara övertygande oavsett hur bra man lägger upp sin förklaringsmodell (din modell är ypperlig:)).

Sen har många äldre inte varit utomlands och för dom blir det för abstrakt att ta in:

a) hur det är att lära sig tala ett annat språk
b) hur det skulle vara om de var i X land och inte kunde Y språk
c) på vilket sätt (om vi utgår från ditt exempel ovan) engelska kan ge fördel vs. vilken nackdel det är i Z affärssammanhang att inte kunna engelska.

Många äldre verkar agera som att de kommer från en annan planet men vi får ju inte glömma att många av de äldre har varit hemmafruar (mormor var kokerska för rika familjer men jobbade ändå "vid sidan av": inte svart utan vitt, men hon var mer hemmafru än hon jobbade av någon för mig okänd anledning) och så får man tänka på att dessa hemmafruar sällan om inte för och säga *aldrig* åkte utanför byn/staden, än mindre kommunen (typ man gick/cyklade ett helt liv mellan sitt eget hus och disponentens villa om man jobbade som kokerska - pengar att kosta på sig en biljett utanför staden/byn fanns inte). Så när mormor säger att man klarar sig "utan engelska" så förstår jag vad hon menar och inser att de äldre ibland kan ha ett "abstrakt tänkande" när det gäller nya ting. Därmed inte sagt att jag håller med henne, men kan bli jä*ligt jobbigt att försöka ändra deras tänkande ibland.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är inte språket som man stör sig på - det är volymen! Fattar fortfarande inte varför det finns folk som tror att de måste skrika i telefonen för att göra sig hörda. Är mest ungdomar som troligen är halvdöva av att ha hörlurar permanent fastnitade i skallen som gapar i sin skithäftiga mobil som talar högst - därefter verkar det vara nyanlända nysvenskar som inte vant sig vid tekniken ännu. Nej, knip käften i det offentliga rummet, finns inte en jävel som orkar lyssna på ditt enfaldiga pladdrande.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo