Tekniska termer som blivit ord

Permalänk
Medlem

Tekniska termer som blivit ord

Tjenare Sweclockers!

Jag hoppas detta är rätt forumdel!

Jag undrar om ni kan komma på tekniska termer som blivit "ord".
T ex: Mp3 är ju från början namnet på ett filformat, men har nu blivit ett ord för en musikspelare.
Så jag undrar om ni har någon idé på några mer exempel.

Tack på förhand!
/Natte

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar. mp3 är ju ett filformat som lagrar musik, och en apparat som spelar upp en mp3-fil blir ju då en mp3-spelare. Mer generellt en musikspelare eller något mer specifikt en (oftast) bärbar musikspelare. Liknande är ju t.ex. en VHS-spelare, där VHS är en teknik och sedan finns en apparat som används för att utnyttja tekniken. Så med det tankesättet har vi ju cd-spelare, dvd-spelare, vhs-spelare.

Andra liknelser kan ju vara till exempel en pic-programmerare (dvs en apparat/device/grej) som används för att programmera en pic.

Något annorlunda kanske en dieselbil är, men ändå en grej som utnyttjar en specifik teknik och därför kommer tekniken in i ett ord.

En annan variant/tolkning kan ju vara nedan exempel.

Nu vet jag inte ursprunget av ordet, men en gissning skulle kunna vara att "nätverka" som i att ha kontakt och utöka personer man känner till, som kommer från till exempel nätverksteknik inom IT, är ett 'nytt ord' från en teknik.

Om curling hade varit en teknik (eller ja, det är väl kanske en viss teknik i att curla curlingen) så borde curlingförälder också vara ett nytt ord från en teknik.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar. mp3 är ju ett filformat som lagrar musik, och en apparat som spelar upp en mp3-fil blir ju då en mp3-spelare. Mer generellt en musikspelare eller något mer specifikt en (oftast) bärbar musikspelare. Liknande är ju t.ex. en VHS-spelare, där VHS är en teknik och sedan finns en apparat som används för att utnyttja tekniken. Så med det tankesättet har vi ju cd-spelare, dvd-spelare, vhs-spelare.

Andra liknelser kan ju vara till exempel en pic-programmerare (dvs en apparat/device/grej) som används för att programmera en pic.

Något annorlunda kanske en dieselbil är, men ändå en grej som utnyttjar en specifik teknik och därför kommer tekniken in i ett ord.

En annan variant/tolkning kan ju vara nedan exempel.

Nu vet jag inte ursprunget av ordet, men en gissning skulle kunna vara att "nätverka" som i att ha kontakt och utöka personer man känner till, som kommer från till exempel nätverksteknik inom IT, är ett 'nytt ord' från en teknik.

Om curling hade varit en teknik (eller ja, det är väl kanske en viss teknik i att curla curlingen) så borde curlingförälder också vara ett nytt ord från en teknik.

Jag tror han syftar mer på att det faktiskt finns folk som kallar mp3-spelar för mp3, inget mer. "Jag har köpt en ny mp3".
Dessa må vara samma människor som säger att de ska gå och köpa sig en ny data (ist. för dator), men fenomenet finns ändå onekligen.

Sen finns det ju företag och liknande vars namn har blivit verb. Dessa finns det ju en uppsjö av, exempelvis "googla" och "facebooka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar. mp3 är ju ett filformat som lagrar musik, och en apparat som spelar upp en mp3-fil blir ju då en mp3-spelare. Mer generellt en musikspelare eller något mer specifikt en (oftast) bärbar musikspelare. Liknande är ju t.ex. en VHS-spelare, där VHS är en teknik och sedan finns en apparat som används för att utnyttja tekniken. Så med det tankesättet har vi ju cd-spelare, dvd-spelare, vhs-spelare.

Andra liknelser kan ju vara till exempel en pic-programmerare (dvs en apparat/device/grej) som används för att programmera en pic.

Något annorlunda kanske en dieselbil är, men ändå en grej som utnyttjar en specifik teknik och därför kommer tekniken in i ett ord.

En annan variant/tolkning kan ju vara nedan exempel.

Nu vet jag inte ursprunget av ordet, men en gissning skulle kunna vara att "nätverka" som i att ha kontakt och utöka personer man känner till, som kommer från till exempel nätverksteknik inom IT, är ett 'nytt ord' från en teknik.

Om curling hade varit en teknik (eller ja, det är väl kanske en viss teknik i att curla curlingen) så borde curlingförälder också vara ett nytt ord från en teknik.

Kanske skrev lite otydligt, men menar när en teknisk term av något slag blivit ett substantiv, kanske kan förklara mitt exempel med mp3 lite bättre. Vad jag menar med att mp3 blivit ett ord för en musikspelare så säger man ju folkmun t ex, "Har du med din mp3?" eller, "Får man lyssna på mp3n på lektionen?" Oavsett om musikspelaren i fråga klarar av att spela upp mp3 eller inte används(användes, känns som det ersatts av iPod) ordet "mp3" som ett namn för musikspelare. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter! Lite svårförklarat, men hoppas jag når fram.

EDIT:

Skrivet av hapone:

Jag tror han syftar mer på att det faktiskt finns folk som kallar mp3-spelar för mp3, inget mer. "Jag har köpt en ny mp3".
Dessa må vara samma människor som säger att de ska gå och köpa sig en ny data (ist. för dator), men fenomenet finns ändå onekligen.

Sen finns det ju företag och liknande vars namn har blivit verb. Dessa finns det ju en uppsjö av, exempelvis "googla" och "facebooka".

Precis, det är detta jag menar. Googla är ju ett klockrent exempel, att jag inte tänkt på det!

Glömde skriva att jag har detta som läxa i en av mina teknik kurser.

Permalänk

Jag tycker detta är exempel på slang där folk förkortar, väldigt få personer idag säger t.ex. automobil (Latin: självgående) utan bara bil.
Dock har jag aldrig hört någon som förkortar mp3-spelare enbart som mp3, då man inte riktigt vet vad personen syftar på. är det ett visst album, bra mp3-låtar eller en mp3-spelare?

Annars angående tekniska ord som missbrukas, vet ni vad ordet kalibrera egentligen betyder? Om någon har kalibrerat hjulinställningen på eran bil, vad har då personen gjort i detta arbetsmoment?

Jag tror de flesta skulle bli skitglada om de lämnar in bilen för att kalibrera hjulinställningen och just enbart får kalibrering som de har betalat för.

Dold text
Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Denne har mätt upp felet. Men de lärda tvistar faktiskt om vad som menas med ordet och i vissa sammanhang betyder kalibrering entydigt både uppmätning av felet och justering.

Men jag håller med dig, bud bundy, jag anser att kalibrering är uppmätning av fel. Annars är termen kalibrering+justering. Eller helt enkelt "justering", eftersom det implicerar någon form av kalibration.

Edit: Och ja, de flesta n00bs verkar tro att kalibrering alltid implicerar justering. Väldigt störande när tekniker inte talar samma språk som tekniker!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag misstänker att vissa använder ordet "messa" / "skicka ett mess" som en omljudning av SMS och inte en försvenskning av engelskans message. Det kan dock vara att de lärt sig uttrycket message från chatprogram o dyligt och fört över detta till alla sorters kortare meddelanden. Märkligt uttryck, men å andra sidan så säger jag "Skicka ett SMS" vilket också är helt fel ifall man kollar på vad förkortningen står för.

[anekdotvarning]Råkade höra några tjejer som satt på tunnelbanan i förrgår där en av tjejerna säger: "Min mobil funkar inte så bra som iPod eftersom den inte har ett vanligt hörlurshål." *horror*[/anekdotvarning]

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Denne har mätt upp felet. Men de lärda tvistar faktiskt om vad som menas med ordet och i vissa sammanhang betyder kalibrering entydigt både uppmätning av felet och justering.

Men jag håller med dig, bud bundy, jag anser att kalibrering är uppmätning av fel. Annars är termen kalibrering+justering. Eller helt enkelt "justering", eftersom det implicerar någon form av kalibration.

Edit: Och ja, de flesta n00bs verkar tro att kalibrering alltid implicerar justering. Väldigt störande när tekniker inte talar samma språk som tekniker!

Precis. Jag tolkar definitionen som väldigt sträng, men samtidigt ska man inte vara en "idiot". Jag känner t.ex. en som hade en "dräng" med en viss psykisk sjukdom (vet ej vad). I alla fall så bad han honom att plöja åkern och innan han skulle sätta igång så skulle han kolla stickan för motorolja.
Personen gjorde detta sedan efter flera timmar kom han tillbaka och de frågade om han hade kollat oljestickan, och det hade han och han sa att den visade att det var alldeles för lite motorolja.
Men det kopplade aldrig för personen att han då skulle ha gjort något mer än att bara kollat oljestickan.
Detsamma anser jag det är med övrig kalibrering, ser man att det är fel och man vet att kunden vill ha det tillrättat, så ska man även justera i vanliga fall om det ingår i ens arbetsuppgift och kunden är en vanlig privatperson.

För övrigt anser jag detta är ett generellt problem där många stör sig på andra, att de oftast inte listar ut att det ska göras mer. (speciellt gröngölingar på nya arbetsplatser)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Stereo tycker jag ju används väldigt ofta för att benämna något som spelar musik med högtalare. Har inte varit med tillräckligt länge men när stereo först kom så var det väl endast för att uttrycka ljud som spelar i 2 kanaler. Numera finns ju stereoanläggning.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Om ni aldrig har hört någon som förkortat mp3-spelare till mp3 har ni lyckats bra. Och att hävda att det är förvirrande är ju faktiskt inte sant. Om någon säger "kan jag få låna din mp3" och ni inte förstår om personen vill låna en mp3-spelare eller på något sätt låna en specifik mp3-fil är jag rädd att ni inte är allt för snabbtänkta.

Ursäkta om jag låter lite bitsk. Ni förstår mitt internet på datan har pajjat och jag måste internetta genom fånen.

(Fast det är sant, jävla tur att man har en iPhone så man klarar sig även när routern dör)

Permalänk
Skrivet av hapone:

Om ni aldrig har hört någon som förkortat mp3-spelare till mp3 har ni lyckats bra. Och att hävda att det är förvirrande är ju faktiskt inte sant. Om någon säger "kan jag få låna din mp3" och ni inte förstår om personen vill låna en mp3-spelare eller på något sätt låna en specifik mp3-fil är jag rädd att ni inte är allt för snabbtänkta.

Ursäkta om jag låter lite bitsk. Ni förstår mitt internet på datan har pajjat och jag måste internetta genom fånen.

(Fast det är sant, jävla tur att man har en iPhone så man klarar sig även när routern dör)

Om det i sammanhanget är uppenbart vad man menar så kan man använda en vagare beskrivning vilket många också gör.
Frågar man däremot någon har du med mp3, så kan just mp3 betyda väldigt mycket. Lägger man bara till din mp3 framför, så syftar man på just en sak och då blir det mer uppenbart, bara det att man enkelt kan göra det tydligare. Man skulle i.o.f.s. kunna säga motsatsen att säger de inte din framför så syftar de på mp3låtar.
*edit* Din mp3 skulle i.o.f.s kunna beskriva en viss mp3låt som man har gjort.

Angående lyckas rätt så bra, så umgås jag knappast i kretsar som lånar ut bärbara mp3spelare till varandra. Men ändå så kvarstår det jag menade, med att enbart mp3 knappast är en bra beskrivning på mp3spelare.
Det är som att kalla bågfil för fil, säger man till någon på en arbetsplats att hämta filen så kan man få en helt vanlig fyrkantfil om personen inte såg/förstod vad man skulle göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast
Skrivet av darkmoon:

GPS är väl iofs ett sånt ord.

Det har jag otroligt nog aldrig lagt märke till.

Jag retar mig på folk som kallar en mp3-spelare för en "mp3" men jag hade banne mig aldrig tänkt på att det är samma sak med gps.

Inte ofta man har en hel satellit i bilen, elller i telefonen direkt

Permalänk
Medlem

global positions system är inte en satellit =/

-musen funkar inte!
-ge den mat?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Allexz:

Inte ofta man har en hel satellit i bilen, elller i telefonen direkt

GPS är tillomed namnet på ett specifik positioneringssystem som ägs av USA som använder deras satelliter. Exempelvis har ryssarna ett eget system som heter GLONASS som är samma sak men använder andra satelliter.

Angående att kalla sin MP3-spelare för enbart MP3 så har jag hört talas om folk som kallar alla typer av MP3-spelare för iPod även fast det inte är just Apples iPod dom menar, det är ju ännu mer korkat.

Min tjej kallar USB-minnen för enbart USB, typ "kan jag låna din USB" men det ska jag vänja henne av med

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att kalla en MP3-spelare för MP3, eller USB-minne för USB, lika lite som jag kallat en monitor för en VGA.

Men med tanke på hur otroligt vanligt det är med någon form av portabel mediaspelare och och hur jävla långt det är att uttala så kan jag förstå en drivningskraft mot att kalla det för en iPod (vilket är ofantligt mycket bättre än "en mp3").

Jag måste haft tur som lyckats undvika alla som kallar det för något så dumt dock. Aaah.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Angående att kalla sin MP3-spelare för enbart MP3 så har jag hört talas om folk som kallar alla typer av MP3-spelare för iPod även fast det inte är just Apples iPod dom menar, det är ju ännu mer korkat.

Att hela kategorier namnges efter den mest framgångsrika medlemmen är väl dock inte så ovanligt? Lista - sjuka varumärken vi minns - DN.se

Permalänk
Testpilot

Det är ju ioförsig sant, kom faktiskt att tänka på just varumärken som blivit ord när jag läste tråden.
Här finns ännu fler exempel på varumärkesord: List of generic and genericized trademarks - Wikipedia, the free encyclopedia
Visste ni exempelvis att heroin var ett varumärke från början?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Sötast
Skrivet av Naton:

global positions system är inte en satellit =/

-musen funkar inte!
-ge den mat?

Nä, men en "Global Positioning satellite" är...

Permalänk
Geeks
SweClockers

"Lana", från LAN (Local Area Network), att sätta ihop ett antal datorer i ett lokalt nätverk.

På 80-90 talet var motsvarande ord att "linka", från engelskans "link" (sv. länk), upprätta en datalänk mellan datorer vanligtvis med nullmodem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ibland hör jag folk säga "mitt internet är långsamt". Jätte fail för ingen äger internet. Men vad jag verkligen avskyr är när folk säger PowerPoint om alla bildpresentationer. KEYNOTE INTE POWERPOINT i An Inconvenient Truth.

Skrivet av hapone:

Fast det är sant, jävla tur att man har en iPhone så man klarar sig även när routern dör

Alla moderna telefoner klarar nog att surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Ibland hör jag folk säga "mitt internet är långsamt". Jätte fail för ingen äger internet. Men vad jag verkligen avskyr är när folk säger PowerPoint om alla bildpresentationer. KEYNOTE INTE POWERPOINT i An Inconvenient Truth.

Alla moderna telefoner klarar nog att surfa.

Japp, och iPhone är en av dem.

Permalänk
Medlem

Teflonpanna är väl ett, Teflon är ett varumärke inom Du Pont har jag för mig, samma sak med nylon, Kevlar.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd

DVD är väl ett av det vanligaste. "Starta DVD:n".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nä, men en "Global Positioning satellite" är...

det är väll snarare en definition av en satellit som ingår i ett positions nätverk än en specifik satellit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Nä, men en "Global Positioning satellite" är...

Vad menar du? Det är ju vedertaget att S i GPS står för "system". Språkligt kan det förstås vara knepigt att säga exakt varför man ska säga "jag har GPS" och inte "jag har en mottagare för GPS", men ingenstans bör S misstas för "Satellite". "GPS-satellit" är alltså inte en rekursiv akronym utan helt riktigt.

Btw, det är sällan man faktiskt ser "RAS-syndrom" (som i sig själv är rekursivt) som ett solkart fel (jfr. RAM-minne).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

DVD är väl ett av det vanligaste. "Starta DVD:n".

Vad pratar du om? Givetvis refererar man till just själva filmen när man säger "Starta DVD:n", vilket är korrekt. Eller menar du att du tolkade det som att "Starta DVD:n" betyder "Starta DVD-spelaren"?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Vad pratar du om? Givetvis refererar man till just själva filmen när man säger "Starta DVD:n", vilket är korrekt. Eller menar du att du tolkade det som att "Starta DVD:n" betyder "Starta DVD-spelaren"?

Svar: Johan Adam

"Sätt på DVD:n" anser jag inte kan tolkas annorlunda.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Svar: Johan Adam

"Sätt på DVD:n" anser jag inte kan tolkas annorlunda.

Hm.. Sätt på skivan känner jag är samma sak som sätt på dvd:n.. Om man nu inte har märkliga sexuella avspeglingar så tycker jag det känns helt rätt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Denne har mätt upp felet. Men de lärda tvistar faktiskt om vad som menas med ordet och i vissa sammanhang betyder kalibrering entydigt både uppmätning av felet och justering.

Men jag håller med dig, bud bundy, jag anser att kalibrering är uppmätning av fel. Annars är termen kalibrering+justering. Eller helt enkelt "justering", eftersom det implicerar någon form av kalibration.

Edit: Och ja, de flesta n00bs verkar tro att kalibrering alltid implicerar justering. Väldigt störande när tekniker inte talar samma språk som tekniker!

Håller med dig man kalibrerar & sen vid behov så justerar man.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless