Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Hej!

Har Telia 12-24 Mbit och deras telefon dygnet runt idag, undrar hur man gör så comhem ordnar flyttning av abonnemang och undrar om man kan få 100 mbit i uddevalla än?

sedan med flyttning till er måste man betala telia fortfarande då? för har tills 2011-07-11 står det på mina sidor.

någon som vet min fråga som jag ställde tidigare i tråden?

Permalänk
Skrivet av BioX2003:

någon som vet min fråga som jag ställde tidigare i tråden?

Jag vet inte hur det är med Telia men det brukar kosta att köpa loss sig i förväg från ett abonnemang med bindningstid kvar. Jag föreslår att du ringer Telia kundtjänst och frågar, alternativt skickar ett mail från deras hemsida.

Och att 100 Mbit/s finns i Uddevalla har någon annan svarat på redan.

edit: i Telias Allmänna Villkor står det att man får betala all bindningstid i en klumpsumma om man avbryter ett abonnemang i förtid. Låter som att du skulle få betala 10 månaders fast avgift :/

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Tele2
Skrivet av Jimpzon:

Ja, efter lite tjafs med supporten och efter att ha brutit strömmen ett par hundra gånger så fungerar modemskrället i alla fall. Så nu stoppar jag tillbaks min Linksys-router i garderoben och gasar tills det rasar.

*pust*

/Jimmy

Hej.

Bra att det fungerar nu. Vi hoppas du fortsättningsvis kommer att vara nöjd med tjänsten.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Carina Nolte

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu är min inledning något förkortad och censurerad för att jag inte vill lämna ut några personuppgifter, men allt annat är komplett. Jag postar det här både här, samt mejlar till er kundsupport. Jag hoppas då att den når fram till mer kunnig personal, då den jag stött på via telefon inte har hjälpt mycket alls. Ifall ni vill ha kontaktuppgifter för mig så kan ni nå mig här, alternativt dubbelkolla detta mot mejlet ni får.

---------------------------------------------------------------------------------

Enligt era uppgifter så började ni med att modernisera vårt område under maj i år. Ni kom dock till oss för ungefär två veckor sedan, runt månadsskiftet. Detta är jag tämligen säker på då jag började studera igen i samma veva.
Efter att ni hade genomfört ert arbete har vi märkt att Internet överlag har blivit mindre stabilt. Enklast är att göra en lista på det hela tror jag:

1)Stor packetloss på inkommande trafik i Teamspeak 3, något som verkar gå i vågor.
2)Ping i onlinespel, bl.a. Battlefield 2, fluktuerar mellan 30 och 300 på Europeiska servrar.
3)Hemsidor slutar ladda och hävdar att det är fel på Internetuppkopplingen.
4)Youtubefilmer laddar extremt segt och ibland inte alls.
5)Applikationer som kräver Internet får ingen kontakt med Internet och slänger ut en, ex. MSN, X-fire.
6)Min mor slängs ut från det trådlösa WLANet när Internetuppkopplingen ”går ner sig” och vägrar ladda sidor.

Det är värt att nämna att det, vad jag kan se, uteslutande handlar om inkommande trafik. Jag har kunnat själv hosta sessioner i onlinespel som använder en P2P med en person som hostande server. Ingen får problem då, utom att jag själv får lagg av att de andras trafik inte kommer tillrätta för min del.
Under gårdagen beslutade jag då att kika lite på vad som kan orsaka problemen. Jag började med att köra TPTest över Internet hos Bredbandskollen TPTEST på alla datorerna i hushållet. Detta gjordes kanske ungefär 10 gånger per dator. Två gånger gick resultaten ner sig rejält på den inkommande trafiken och den ping man fick till en Stockholmsserver var urusel. Resultaten då var 9/1 med 556ms i ping. Detta kan man jämföra med det resultat som kom de andra gångerna, och även var det vi hade innan erat projekt, på ~23.5/1 med <10ms ping.
Efter att ha gjort dessa tester så gick jag vidare och laddade ner TPTEST 5 från Bredbandskollen TPTEST för att där kunna se den faktiska packetlossen och andra saker mer detaljerat. Resultaten var till en början inte särskilt oroväckande med 0% packetloss. Men kort därefter gick den upp på 50% packetloss. Testet efter det låg på 100% packetloss. Detta upprepades 3 ggr med ungefär 10 minuter mellan.

För att ytterligare undersöka körde jag igång programmet WinMTR som kör en traceroute till en hemsida och sedan pingar alla steg på vägen. Då kan man, vad jag förstått, undersöka var någonstans problemet ligger. Jag körde igång det hela på först en laptop kopplad direkt mot routern, samma setup som användes vid testet av TPTEST 5. Resultaten jag fick då var inte särskilt lovande:

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.1 - 0 | 40 | 40 | 0 | 1 | 16 | 0 | | OM-DOC-1-Bu30.comhem.se - 0 | 40 | 40 | 0 | 10 | 32 | 15 | | 213.200.190.170 - 65 | 40 | 14 | 27843 | 29289 | 30297 | 30297 | | mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se - 0 | 40 | 40 | 0 | 14 | 32 | 15 | | google-link.comhem.se - 0 | 39 | 39 | 0 | 18 | 94 | 0 | | 209.85.252.186 - 0 | 39 | 39 | 0 | 12 | 47 | 0 | | 209.85.242.188 - 3 | 39 | 38 | 15 | 37 | 78 | 31 | | 216.239.43.127 - 0 | 39 | 39 | 31 | 46 | 94 | 94 | | 72.14.232.148 - 0 | 39 | 39 | 31 | 52 | 141 | 47 | | 209.85.251.202 - 0 | 39 | 39 | 46 | 50 | 63 | 47 | | lhr14s02-in-f104.1e100.net - 0 | 39 | 39 | 31 | 48 | 63 | 47 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )

Som ni kan se så är det IP 213.200.190.170 som har en packetloss på 65% precis vid tillfället som jag mätte. Den vandrar upp och ner mellan ungefär 60-70%. Det är dock totalen och jag kunde följa på vilka packets som gick igenom hur allting gick i vågor. Ett tag fungerade det prima, bara för att inte fungera senare.
Jag kollade även upp IP-adressen via en ”ip lookup” på nätet och den sade att den tillhör er, något som troligen är logiskt då den ligger mellan två av era adresser.
Vidare så gjorde jag samma sak på min egen dator som sitter bakom en Netgear 100mbit/s switch och routern. Då fick jag ett liknande resultat:

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.1 - 0 | 157 | 157 | 0 | 0 | 24 | 0 | | OM-DOC-1-Bu30.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 6 | 12 | 52 | 7 | | No response from host - 100 | 157 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 7 | 14 | 66 | 9 | | google-link.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 6 | 14 | 70 | 9 | | 209.85.252.186 - 0 | 157 | 157 | 7 | 13 | 46 | 10 | | 209.85.242.188 - 2 | 157 | 154 | 25 | 38 | 69 | 32 | | 216.239.43.127 - 0 | 156 | 156 | 35 | 44 | 87 | 35 | | 72.14.232.148 - 0 | 156 | 156 | 44 | 54 | 149 | 63 | | 209.85.251.202 - 0 | 156 | 156 | 43 | 48 | 79 | 46 | | lhr14s02-in-f104.1e100.net - 0 | 156 | 156 | 39 | 48 | 76 | 46 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )

Denna gång är det 100% loss för min dator. Jag är inte överdrivet instatt i varför det är såhär, men jag antar att det har något med problemet att göra och att problemet ligger hos er. Jag har också valt att kontakta er via mail, samt via Sweclockers då min allmäna uppfattning av er kundsupport är att man skall starta om modemet, något som vi har provat flertalet gånger.

Förhoppningsvis finns det en lösning som kan nås på ett sätt eller annat. Min sista ledtråd till problemet är om det kan vara något fel på modemet eller routern. Vad jag har kollat upp så är modemet en Scientific Atlanta EPC2203 och routern är en Netgear WNR834Bv2.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gör kan göra detsamma om 213.200.190.170 har en massa packetloss. Förmodligen är det en router som fullständigt nerprioriterar att svara på ICMP ECHO när den har vettigare saker att göra. Det som är intressant är ju packetloss mellan DIG och din slutdestination och det kan du testa med ping under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Gör kan göra detsamma om 213.200.190.170 har en massa packetloss. Förmodligen är det en router som fullständigt nerprioriterar att svara på ICMP ECHO när den har vettigare saker att göra. Det som är intressant är ju packetloss mellan DIG och din slutdestination och det kan du testa med ping under en längre tid.

Det hade jag ingen aning om. Tack för informationen! Jag satte igång en ny pingning för att kika lite mer. Har du något annat förslag på vad som kan vara problemet? Fortsatta störningar på nätverket på grund av arbetet?

EDIT: Jag lät den dra sig under 20 minuter nu under middagen. Fick 12-14% då. Det låg på 14% när jag kom tillbaka men sjönk till nivåerna under medan jag drog ut statistiken. Troligen en av de "låga nivåerna" som jag upplever?

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.1 - 0 | 723 | 723 | 0 | 0 | 25 | 1 | | OM-DOC-1-Bu30.comhem.se - 12 | 723 | 639 | 5 | 11 | 41 | 16 | | No response from host - 100 | 722 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se - 12 | 722 | 637 | 7 | 12 | 57 | 9 | | telenor-link.comhem.se - 12 | 722 | 638 | 6 | 18 | 165 | 8 | | ti3002c310-ae3-0.ti.telenor.net - 12 | 722 | 638 | 7 | 16 | 81 | 9 | | ti3002d320-ge0-0-0.ti.telenor.net - 12 | 722 | 638 | 6 | 12 | 67 | 59 | | ti3002a210-xe9-1.ti.telenor.net - 12 | 722 | 637 | 6 | 12 | 193 | 20 | | 62.119.252.210 - 12 | 722 | 636 | 7 | 12 | 53 | 11 | | noname.dn.se - 13 | 722 | 632 | 6 | 12 | 338 | 9 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )

Permalänk
Tele2
Skrivet av Agemman:

Hej!
Nu är min inledning något förkortad och censurerad för att jag inte vill lämna ut några personuppgifter, men allt annat är komplett. Jag postar det här både här, samt mejlar till er kundsupport. Jag hoppas då att den når fram till mer kunnig personal, då den jag stött på via telefon inte har hjälpt mycket alls. Ifall ni vill ha kontaktuppgifter för mig så kan ni nå mig här, alternativt dubbelkolla detta mot mejlet ni får.

---------------------------------------------------------------------------------

Enligt era uppgifter så började ni med att modernisera vårt område under maj i år. Ni kom dock till oss för ungefär två veckor sedan, runt månadsskiftet. Detta är jag tämligen säker på då jag började studera igen i samma veva.
Efter att ni hade genomfört ert arbete har vi märkt att Internet överlag har blivit mindre stabilt. Enklast är att göra en lista på det hela tror jag:

1)Stor packetloss på inkommande trafik i Teamspeak 3, något som verkar gå i vågor.
2)Ping i onlinespel, bl.a. Battlefield 2, fluktuerar mellan 30 och 300 på Europeiska servrar.
3)Hemsidor slutar ladda och hävdar att det är fel på Internetuppkopplingen.
4)Youtubefilmer laddar extremt segt och ibland inte alls.
5)Applikationer som kräver Internet får ingen kontakt med Internet och slänger ut en, ex. MSN, X-fire.
6)Min mor slängs ut från det trådlösa WLANet när Internetuppkopplingen ”går ner sig” och vägrar ladda sidor.

Det är värt att nämna att det, vad jag kan se, uteslutande handlar om inkommande trafik. Jag har kunnat själv hosta sessioner i onlinespel som använder en P2P med en person som hostande server. Ingen får problem då, utom att jag själv får lagg av att de andras trafik inte kommer tillrätta för min del.
Under gårdagen beslutade jag då att kika lite på vad som kan orsaka problemen. Jag började med att köra TPTest över Internet hos Bredbandskollen TPTEST på alla datorerna i hushållet. Detta gjordes kanske ungefär 10 gånger per dator. Två gånger gick resultaten ner sig rejält på den inkommande trafiken och den ping man fick till en Stockholmsserver var urusel. Resultaten då var 9/1 med 556ms i ping. Detta kan man jämföra med det resultat som kom de andra gångerna, och även var det vi hade innan erat projekt, på ~23.5/1 med <10ms ping.
Efter att ha gjort dessa tester så gick jag vidare och laddade ner TPTEST 5 från Bredbandskollen TPTEST för att där kunna se den faktiska packetlossen och andra saker mer detaljerat. Resultaten var till en början inte särskilt oroväckande med 0% packetloss. Men kort därefter gick den upp på 50% packetloss. Testet efter det låg på 100% packetloss. Detta upprepades 3 ggr med ungefär 10 minuter mellan.

För att ytterligare undersöka körde jag igång programmet WinMTR som kör en traceroute till en hemsida och sedan pingar alla steg på vägen. Då kan man, vad jag förstått, undersöka var någonstans problemet ligger. Jag körde igång det hela på först en laptop kopplad direkt mot routern, samma setup som användes vid testet av TPTEST 5. Resultaten jag fick då var inte särskilt lovande:

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.1 - 0 | 40 | 40 | 0 | 1 | 16 | 0 | | OM-DOC-1-Bu30.comhem.se - 0 | 40 | 40 | 0 | 10 | 32 | 15 | | 213.200.190.170 - 65 | 40 | 14 | 27843 | 29289 | 30297 | 30297 | | mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se - 0 | 40 | 40 | 0 | 14 | 32 | 15 | | google-link.comhem.se - 0 | 39 | 39 | 0 | 18 | 94 | 0 | | 209.85.252.186 - 0 | 39 | 39 | 0 | 12 | 47 | 0 | | 209.85.242.188 - 3 | 39 | 38 | 15 | 37 | 78 | 31 | | 216.239.43.127 - 0 | 39 | 39 | 31 | 46 | 94 | 94 | | 72.14.232.148 - 0 | 39 | 39 | 31 | 52 | 141 | 47 | | 209.85.251.202 - 0 | 39 | 39 | 46 | 50 | 63 | 47 | | lhr14s02-in-f104.1e100.net - 0 | 39 | 39 | 31 | 48 | 63 | 47 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )

Som ni kan se så är det IP 213.200.190.170 som har en packetloss på 65% precis vid tillfället som jag mätte. Den vandrar upp och ner mellan ungefär 60-70%. Det är dock totalen och jag kunde följa på vilka packets som gick igenom hur allting gick i vågor. Ett tag fungerade det prima, bara för att inte fungera senare.
Jag kollade även upp IP-adressen via en ”ip lookup” på nätet och den sade att den tillhör er, något som troligen är logiskt då den ligger mellan två av era adresser.
Vidare så gjorde jag samma sak på min egen dator som sitter bakom en Netgear 100mbit/s switch och routern. Då fick jag ett liknande resultat:

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.1.1 - 0 | 157 | 157 | 0 | 0 | 24 | 0 | | OM-DOC-1-Bu30.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 6 | 12 | 52 | 7 | | No response from host - 100 | 157 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 7 | 14 | 66 | 9 | | google-link.comhem.se - 0 | 157 | 157 | 6 | 14 | 70 | 9 | | 209.85.252.186 - 0 | 157 | 157 | 7 | 13 | 46 | 10 | | 209.85.242.188 - 2 | 157 | 154 | 25 | 38 | 69 | 32 | | 216.239.43.127 - 0 | 156 | 156 | 35 | 44 | 87 | 35 | | 72.14.232.148 - 0 | 156 | 156 | 44 | 54 | 149 | 63 | | 209.85.251.202 - 0 | 156 | 156 | 43 | 48 | 79 | 46 | | lhr14s02-in-f104.1e100.net - 0 | 156 | 156 | 39 | 48 | 76 | 46 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )

Denna gång är det 100% loss för min dator. Jag är inte överdrivet instatt i varför det är såhär, men jag antar att det har något med problemet att göra och att problemet ligger hos er. Jag har också valt att kontakta er via mail, samt via Sweclockers då min allmäna uppfattning av er kundsupport är att man skall starta om modemet, något som vi har provat flertalet gånger.

Förhoppningsvis finns det en lösning som kan nås på ett sätt eller annat. Min sista ledtråd till problemet är om det kan vara något fel på modemet eller routern. Vad jag har kollat upp så är modemet en Scientific Atlanta EPC2203 och routern är en Netgear WNR834Bv2.

Tack på förhand!

Hej,

Då Com Hem har utrustning som nedprioriterar ping går det oftast inte att se var felet sitter med hjälp utav en trace. Felet kan sitta i modemet, Com Hems nät eller ert nätverk. Vid eventuell felanmälan så kommer man vilja att ni har testat utan router.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Då Com Hem har utrustning som nedprioriterar ping går det oftast inte att se var felet sitter med hjälp utav en trace. Felet kan sitta i modemet, Com Hems nät eller ert nätverk. Vid eventuell felanmälan så kommer man vilja att ni har testat utan router.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Tack för ert svar. Under morgondagen skall jag prova att köra utan routern också. Jag återkommer.

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,
Menar du en CA-modul så är vår intention att kunna erbjuda våra kunder en sådan under hösten. Slot-in-mottagare är inget vi kommer att erbjuda våra kunder.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén

Förlåt. CA-modul självklart. Kommer man kunna uppgradera sin nuvarande då? För jag är i takt med att signa för ytterligare 18 månader. Men då vill jag gärna kunna byta när det väl kommer så man slipper ännu en grej i TV-möbeln.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej alla glada (och mindre glada) Com Hem brukare
Mitt 24Mbit har fungerat bra den sista tiden, men nu senare dar har det vart lite irriterande.

Anslutningen bryts helt från WLAN'et när man idlar eller surfar.
men det kommer kopplar upp igen lika snabbt (5-10 sec utan nät)

Dock händer det aldrig när jag spelar online spel, någon som har upplevt samma grej?

Hade samma sak. Enligt den officiella förklaringen från Comhem´s kundtjänst så var det att min enligt följande.
Jag hade först 24mbit, som jag sedan sänkte till 10mbit. Då fick mitt modem information om att det var 10mbit som gällde, men från deras station så matade den med 24mbit. Detta resulterade i en liten krock någonstans. Detta löste sig efter ett kort samtal med kundtjänsten.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Förlåt. CA-modul självklart. Kommer man kunna uppgradera sin nuvarande då? För jag är i takt med att signa för ytterligare 18 månader. Men då vill jag gärna kunna byta när det väl kommer så man slipper ännu en grej i TV-möbeln.

Både modulen och tv'n måste klara CI+ om man ska se HDtv (utom de fria kanalerna) via comhem så någon uppgradering kan inte göras. Det ligger i hårdvaran och mjukvaran. Har man inte CI+ på båda grejjerna så kommer det inte fungera när comhem väl lanserar stöd för HDtv med ca-moduler. Nästan ingen tv äldre än 1år har CI+...

Ska man se de vanliga Digitala kanaler kan man redan nu köpa en ca-modul (inget CI+ krav) till sin tv om den stödjer dvb-c. Kika på comhem's hemsida så ser du vilka tvappater och moduler som de garanterar fungerar...

Agemman: Som comhem svarar. Det fel du upplever kan ligga hos comhem, i nätet, modemet eller i din egen utrustning. Att tracerten visar hög ping på vissa routrar beror på nedprioritering och orsakar inget fel och har så varit längre än den uppgradering av nätet som försegår i stockholm (f.d. upc). Det är inte omöjligt att nått i uppgraderingen gått fel men om det bara är inkommande som slutar fungera känns det inte som linan dör. Uppgraderingen av nätet görs lokalt i husen alt i områdena och saker som du ser i din tracert längre ut i nätet är inte rellaterade om du inte får loss på första hoppet möjligen. Allt arbete sköts mellan dig och ditt första hopp. Med dessa tracerats kan man inte se något "fel". Sådär jobbar comhem's backbone vilket är betydligt längre bort än där uppgraderingen sker.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Både modulen och tv'n måste klara CI+ om man ska se HDtv (utom de fria kanalerna) via comhem så någon uppgradering kan inte göras. Det ligger i hårdvaran och mjukvaran. Har man inte CI+ på båda grejjerna så kommer det inte fungera när comhem väl lanserar stöd för HDtv med ca-moduler. Nästan ingen tv äldre än 1år har CI+...

Ska man se de vanliga Digitala kanaler kan man redan nu köpa en ca-modul (inget CI+ krav) till sin tv om den stödjer dvb-c. Kika på comhem's hemsida så ser du vilka tvappater och moduler som de garanterar fungerar...

1. Inte efterfrågat stödet för HD-kanaler utan för en CA-modul. Och detta har min TV stöd för.

2. Sen vet jag att det finns ute på marknaden, men varför ska jag köpa löst när Comhem kan bundla ihop en sån med abonnemangen. Dessutom så antar jag att den kommer konfad o klar för att passa med Comhems sändningar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

1. Inte efterfrågat stödet för HD-kanaler utan för en CA-modul. Och detta har min TV stöd för.

2. Sen vet jag att det finns ute på marknaden, men varför ska jag köpa löst när Comhem kan bundla ihop en sån med abonnemangen. Dessutom så antar jag att den kommer konfad o klar för att passa med Comhems sändningar.

Du vill alltså köpa typ en sån här bundlat med ett abonnemang?
Alltså, bundla digitalbox med abonnemang gör man ju för att få ner priset på den dyra digitalboxen. CA-modulen kostar bara 500 spänn så det är knappt värt att binda upp sig 12 månader för det.

Men om tillräckligt många vill ha det så kanske ComHem fixar det ändå?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Jag tycker tvärtom, det är löjligt att det blivit accepterat att starta om modemet som någon slags lösning.

Nu sa jag inte att det var bra att starta om modemet. Men för mig så har det hänt så extremt sällan att det är ok så länge det fungerar bra resten av tiden. Det är ju inte så att jag hade 100% på min förra bredbandsleverantör heller, utan snarare sämre än jag fått nu med Comhem.

Permalänk
Avstängd

Finns det några planer på att öka upload farten snart ? Om svaret är ja, villken blir den nya farten istället för 10mbit ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Dom använder ju bara 1 av 4 kanaler just nu, så tipset är nog 40Mbit om alla skall ligga på 10Mbit stycket. Men dom kanske höjer varje enskild kanal också, det vet jag inget om iofs.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Du vill alltså köpa typ en sån här bundlat med ett abonnemang?
Alltså, bundla digitalbox med abonnemang gör man ju för att få ner priset på den dyra digitalboxen. CA-modulen kostar bara 500 spänn så det är knappt värt att binda upp sig 12 månader för det.

Men om tillräckligt många vill ha det så kanske ComHem fixar det ändå?

Hellre gratis än 500 spänn.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

haha det är så roligt, det enda Comhem svarar på i denna tråd är "var god kontakta kundsupport" ger inte ens några tipps eller dyl alls , komiskt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Finns det några planer på att öka upload farten snart ? Om svaret är ja, villken blir den nya farten istället för 10mbit ?

Vad jag förstått så blir det inget i år, men det är möjligt vi får se något nästa år. Det beror väl på konkurrensen som inte är så kraftig i just detta kundsegment nu.

Men med tanke på mer molntjänster, som t.ex. DropBox och liknande produkter, så skulle inte jag säga nej till bättre upload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha det är så roligt, det enda Comhem svarar på i denna tråd är "var god kontakta kundsupport" ger inte ens några tipps eller dyl alls , komiskt

Har du verkligen läst allting? Tycker att det är bra att dem i alla fall sitter och läser igenom tråden och kan ha överblick över vad folk har för problem.

Här svarar dem väl i alla fall:

Citat:

Hej,

Då Com Hem har utrustning som nedprioriterar ping går det oftast inte att se var felet sitter med hjälp utav en trace. Felet kan sitta i modemet, Com Hems nät eller ert nätverk. Vid eventuell felanmälan så kommer man vilja att ni har testat utan router.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk

Hade comhem när jag bodde hemma och det var aldrig krångel stationen låg 7 meter i från mig och tryckte ut 108mbit ibland och var otroligt stolt

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad jag förstått så blir det inget i år, men det är möjligt vi får se något nästa år. Det beror väl på konkurrensen som inte är så kraftig i just detta kundsegment nu.

Men med tanke på mer molntjänster, som t.ex. DropBox och liknande produkter, så skulle inte jag säga nej till bättre upload.

Låter som ett rimligt antagande. De ökar nog främst då de börjar tappa kunder eller inströmning av nya kunder avmattas. Finns många adsl/xdsl-kunder att sno från telia osv fortfarande

Låter också rimligt med 40mbit upp eftersom modemet klarar det men vet inte hur det går på alla orter för inte alla områden har så många uploadkanaler öppna vad jag vet. Skulle de fimpa analoga radion via sina uttag hade de haft MYCKET mer space att leka med. Dock är ju vissa radiokanaler must carry och av nån outgrundlig anledning kör folk fortfarande radio via comhem's uttag. Välkommen tillbaka till 1800-talet... Nä slopa analogtv och radio förutom svt1, 2, tv4, sr1 och 2 så är det bara att tuta och köra sedan. Analog broadcast är en riktig bandwidth-hogger

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har nog haft nästan alla problem som beskrivits i denna tråden... Modem som behöver resettas, wifi som går ner, ostabil ping, tidvis usla nedladdningshastigheter, sidor som inte kan visas, youtube som tar timmar för att ladda en videosnutt, packet loss med mera...

Samtliga problem är dock från och med om två veckor lösta. Hur gjorde jag? Jo jag skaffade VDSL2 från BBB och ringde comhem och sa upp mitt abonnemang. Att jag inte har gjort detta tidigare är i eftertänksamhetens namn ett mysterium. Kanske att en liten röst inom mig ständigt lyckats övertala mitt sunda förnuft att det kanske blir bättre om jag har lite tålamod...

Hejdå comhem, kontakta mig aldrig mer igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag har nog haft nästan alla problem som beskrivits i denna tråden... Modem som behöver resettas, wifi som går ner, ostabil ping, tidvis usla nedladdningshastigheter, sidor som inte kan visas, youtube som tar timmar för att ladda en videosnutt, packet loss med mera...

Samtliga problem är dock från och med om två veckor lösta. Hur gjorde jag? Jo jag skaffade VDSL2 från BBB och ringde comhem och sa upp mitt abonnemang. Att jag inte har gjort detta tidigare är i eftertänksamhetens namn ett mysterium. Kanske att en liten röst inom mig ständigt lyckats övertala mitt sunda förnuft att det kanske blir bättre om jag har lite tålamod...

Hejdå comhem, kontakta mig aldrig mer igen!

Tro inte att alla dina problem är lösta med BBB.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Tro inte att alla dina problem är lösta med BBB.

Nej det tror jag inte... Men då jag haft BBB innan (dock fiber) och var supernöjd med deras support så är jagl säker på att de eventuella fel som kan uppstå kommer avhjälpas.

Permalänk
Skrivet av heddan:

Jag har nog haft nästan alla problem som beskrivits i denna tråden... Modem som behöver resettas, wifi som går ner, ostabil ping, tidvis usla nedladdningshastigheter, sidor som inte kan visas, youtube som tar timmar för att ladda en videosnutt, packet loss med mera...

Samtliga problem är dock från och med om två veckor lösta. Hur gjorde jag? Jo jag skaffade VDSL2 från BBB och ringde comhem och sa upp mitt abonnemang. Att jag inte har gjort detta tidigare är i eftertänksamhetens namn ett mysterium. Kanske att en liten röst inom mig ständigt lyckats övertala mitt sunda förnuft att det kanske blir bättre om jag har lite tålamod...

Hejdå comhem, kontakta mig aldrig mer igen!

Man får väl säga grattis då!

Vad är det för hastighet på BBB VDSL2 nu för tiden? (nyfiken, inte ironisk)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Flytta till comhem lägenhet, hur ska jag dra mitt nätverk?

Hej,

Jag ska om 1,5 månad flytta till en comhem lägenhet och vet inte riktigt hur jag ska dra mitt hemmanätverk. Min utrustning består av följande:
1 server (behov av 3 publika IP adresser pga virtuella OS)
1 stationär
2 bärbara
1 iPhone

Jag har ritat enligt nedanstående bild en skiss på hur jag kan tänka mig att det ska se ut

Om denna skiss fungerar bra, vilken router ska jag isf köpa? Den ska ha 1Gbit samt trådlöst nätverk.

Mvh Jonas

Permalänk

Jag har precis skaffat Bredband XXL. Fick det levererat bara för nån dag sedan.
Först när jag kopplade inte det uppstod det problem. jag kunde inte komma ut på internet överhuvud taget. Men hade inga indikationer på att det skulle vara nedkopplat. samtidigt så funkar internet på en annan dator och även det trådlösa fungerar fellfritt.
Detta problem har jag nu löst genom att gå in i modemet och koppla av NAT och IP Flooding.
Men nu när jag har fått att funka och jag gör test på bredbandskollen och Speedtest.net så kommer jag bara upp i 26 Mbit/sek ner och 1 upp.
Jag hade tidigare Bredband Large från comhem vilket var 24 mbits.

Modemet är ett NetGear CG3100
Och jag har ett nätverkskort som ska klara XXL.

har XXL inte hunnit aktiverats eller vad?
Någon som har ett svar på vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

@jonke
Jag kör själv med en DIR-655 och har inte märkt några problem. Annars kan du också kolla på D-Link DIR-825 och Netgear WNR3500L

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Nu regnar de grisar i ett vinterbitet helvete! Blev ju lite smålurad av en försäljare för ett tag sedan. Helt plötsligt satt jag med TV Large och ett telefoni-paket. Något jag verkligen inte ville ha. Gjorde en reklamation i början av veckan och igår fick jag svar att de plockar bort min tv och telefonin samt att redan inbetalade pengar läggs undan till mina kommande räkningar. Det trodde jag verkligen inte! Tror att det var samma person som mailade tillbaka till mig nu som när jag ringde in och gnällde lite på det först. Var många år sedan jag fick ett så bra bemötande hos något företag faktiskt. Har spytt galla över Comhems folk många gånger, speciellt säljarna, men nu är jag faktiskt riktigt nöjd

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q