WoW fps buggar med GTX 460?

Permalänk
Medlem

WoW fps buggar med GTX 460?

Hej.

Fick mitt GTX 460 (Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC) och märker att fpsen droppar till 30 på vissa ställen i WoW. Jag har allt på Max förutom Shadow Quality, den har jag på det lägsta. Har dessutom en ny formaterad hårddisk så det är inget skit som går i bakgrunden heller.
Googlade lite på problemet och såg att det inte bara vad jag som hade det problemet, men fann inga lösningar.

Så jag undrar, är det mitt grafikkort som cpar (har dem senaste drivisarna) eller är det bara WoW som buggar?

Har testat spela CoD: Mw2 på max och allt flyter på bra där med mitt GTX 460.

Har följande i min dator:

AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2
Gigabyte GA-MA770-UD3
500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Operativsystemet är Windows XP pro.

Permalänk
Medlem

vilka ställen droppar det till 30fps? dalaran?

och vilken upplösning kör du på?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Skumt problem, jag ligger stabilt på 60+ med allt på max, inklusive shadowquality, fast har en i3a 4GB ram och GTX 260

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

vilka ställen droppar det till 30fps? dalaran?

och vilken upplösning kör du på?

Jag kör 1600x900(Wide), kan inte säga specifikt men det är lite överallt. Märkte nyss i BG att jag droppade ner till 30. Vissa ställen på Orgrimmar så är det 60 (kör med Vsync på) och sen närmre AH jag kommer så går det ner till 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

vilka ställen droppar det till 30fps? dalaran?

och vilken upplösning kör du på?

Jag får olika fps på olika realmer så det kan mycket väl vara nå´t som cp´ear med wow..
På scarshield Legion har jag överlag bäst fps..
På Sylvanas är det sämre.. Märks rätt stor skillnad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Jag får olika fps på olika realmer så det kan mycket väl vara nå´t som cp´ear med wow..
På scarshield Legion har jag överlag bäst fps..
På Sylvanas är det sämre.. Märks rätt stor skillnad..

Kan nog bero på hur befolkade de är.
Märks ju tydligt i t ex Dalaran om man loggar på mitt i natten / tidigt på morgonen när det är tomt jämfört med om man loggar på 19:30 eller så när det e fullt med folk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hade liknande problem, vred av CoolnQuiet, fpsen steg med 70-100

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Hade liknande problem, vred av CoolnQuiet, fpsen steg med 70-100

Vad innebär det? För en nolla på det här med teknik och datorer...??? CoolnQuiet?

Permalänk
Medlem

CoolnQuiet sänker FSB när processorn inte är beslastat allt för mycket. Det innebär att du har en lägre frevens på CPU vid låg belastning.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Skrivet av Carliz:

CoolnQuiet sänker FSB när processorn inte är beslastat allt för mycket. Det innebär att du har en lägre frevens på CPU vid låg belastning.

Alright. Och, nästa "dumma" fråga, hur går man tillväga för att lösa detta???

Permalänk
Medlem

Olika FPS på olika servrar har även med addons att göra.
Många har olika addons för olika gubbar.
Ett addon kan sega ner extremt mycket.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

CoolnQuiet går att hitta i bios om jag inte har helt fel

Permalänk
Skrivet av petterb94:

CoolnQuiet går att hitta i bios om jag inte har helt fel

Stämmer mycket riktigt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

vad jag har märkt är det problem med de nya GFX korten då dom är för bra/nya för wow eftersom jag satt med ett GeForce 7800 GTX innan utan lagg problem med maxxade settings men sen bran kortet då mitt nätagg brann av så när jag byggde nya datorn så gick jag för ett ATi kort har små problem på vissa ställen inne i ICC 25 då jag går ner i 1-4 fps fast annars är min fps låst i typ 120 förutom i dalaran där jag ligger i 60fps.

har dock läst runt och fått veta att man ska ändra i sin config fil och i CCC med lite inställningar så ska det funka men fan pallar ju inte sitta o rota i CCC varje gång man spelar wow med tanke på att jag kan ha samma inställningar i crysis, mafia II, metro 2033 etc med max settings utan problem, så det är helt enkelt ett optimerings problem på blizzards sida att nya kort inte stöds så bra av wow men får se sen it Cataclysm när DX11 stöd kommer och kanske fixar det hela

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

vad jag har märkt är det problem med de nya GFX korten då dom är för bra/nya för wow eftersom jag satt med ett GeForce 7800 GTX innan utan lagg problem med maxxade settings men sen bran kortet då mitt nätagg brann av så när jag byggde nya datorn så gick jag för ett ATi kort har små problem på vissa ställen inne i ICC 25 då jag går ner i 1-4 fps fast annars är min fps låst i typ 120 förutom i dalaran där jag ligger i 60fps.

har dock läst runt och fått veta att man ska ändra i sin config fil och i CCC med lite inställningar så ska det funka men fan pallar ju inte sitta o rota i CCC varje gång man spelar wow med tanke på att jag kan ha samma inställningar i crysis, mafia II, metro 2033 etc med max settings utan problem, så det är helt enkelt ett optimerings problem på blizzards sida att nya kort inte stöds så bra av wow men får se sen it Cataclysm när DX11 stöd kommer och kanske fixar det hela

Finns en anledning till att det finns profiler du vet.
Antingen kör du med CCC profiler eller så kan du köra med Ati Tray Tools som praktiskt taget samma fast skillnaden är att du behåller profilerna vid nya drivrutiner.

OT, bara dumt att stänga av Cool&Quiet för WoW då jag gissar att det är något annat som spökar. Att stänga av detta betyder att CPUn kiommer använda sig av fullclock hela tiden vilket i sin tur kommer väsnas samt använda mer ström vilket är mycket dumt.

Kolla runt på nätet, testa runt med andra drivrutiner och försök hitta felet. Men jag tvivlar mycket på att det är C&Q som sagt.

/Commander

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

sälvklart vet jag att det finns profiler men att alla spel jag har går på samma inställningar förutom 1 spel som blizzard försöker mjölka pengar på med sina "upgraderingar" av grafik vid varje expansion ja du då börjar man fan undra vem på deras tech avdelning har fått för många slag i huvudet för har inte märkt att det grafiskt sätt har ändrat på sig sen Vanilla förutom vissa animationer. dom prata ju om att dom skulle fixa massa polygon skit men det var ju tydligen bara på berg och dylikt för att få bort wall climbing men på något annat har ju inte precis blivit bättre och sen att ta in Shadow Quality settings som total dödar datorer som klarat spelet på max innan är ju ännu mera trams eftersom shadows inte ger någon större effekt i spelet som skulle hjälpa än...

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av idolen1975:

Alright. Och, nästa "dumma" fråga, hur går man tillväga för att lösa detta???

Inställning i Bios. Kan kallas olika för olika chipset/tillverkare med, säkrast är att konsultera manualen Kan kallas Speedstep och C1E tror jag, gäller iaf för mitt Asus P5Q-E som huserar en QX9650.

En annan lite småtrist men ofta uppfräschande grej för WoW är att gå in i installationsmappen och markera mapparna "Interface", "WTF" och "Cache". Lägg dessa på skrivbordet eller någon annanstans så länge. Starta upp WoW så skapar spelet nödvändiga filer självt. Kila runt lite och se om du fortfarande har problem. Är det ändå samma visa kan du lika gärna dra tillbaka mapparna igen (innehåller dina addons samt inställningar för både dem och spelet) men om det verkar löst kan det kanske vara en idé att en efter en, eller några i taget, installera om dina addons och ställa in dem. A pain in the ass, jag vet, men man kan ibland lösa en hel del problem genom det. Pro tip ^^

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Inställning i Bios. Kan kallas olika för olika chipset/tillverkare med, säkrast är att konsultera manualen Kan kallas Speedstep och C1E tror jag, gäller iaf för mitt Asus P5Q-E som huserar en QX9650.

En annan lite småtrist men ofta uppfräschande grej för WoW är att gå in i installationsmappen och markera mapparna "Interface", "WTF" och "Cache". Lägg dessa på skrivbordet eller någon annanstans så länge. Starta upp WoW så skapar spelet nödvändiga filer självt. Kila runt lite och se om du fortfarande har problem. Är det ändå samma visa kan du lika gärna dra tillbaka mapparna igen (innehåller dina addons samt inställningar för både dem och spelet) men om det verkar löst kan det kanske vara en idé att en efter en, eller några i taget, installera om dina addons och ställa in dem. A pain in the ass, jag vet, men man kan ibland lösa en hel del problem genom det. Pro tip ^^

haha klassiskt blizzard svar angående addons :P, dock har jag testat detta och funkar inte för mig, måste ändra i config filen och i CCC för att fixa mitt problem men pallar inte, dock är det bara fighter som lolship och valithra endå så ingen fighter som är super viktigt att dom tappar en dps endå även fast man trycker 10-13k dps men eftersom guildet över lag ligger på 9-15k per man så är inte så stor förlust bara man medelar sin raid leader att det kommer att hända så är det lungt iaf för min raid leader

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

haha klassiskt blizzard svar angående addons :P, dock har jag testat detta och funkar inte för mig, måste ändra i config filen och i CCC för att fixa mitt problem men pallar inte, dock är det bara fighter som lolship och valithra endå så ingen fighter som är super viktigt att dom tappar en dps endå även fast man trycker 10-13k dps men eftersom guildet över lag ligger på 9-15k per man så är inte så stor förlust bara man medelar sin raid leader att det kommer att hända så är det lungt iaf för min raid leader

Fast nu var det ju inte dig jag riktade mig till... -.-'

Permalänk
Medlem

Har testa att köra utan addons, same problem.

Permalänk

Ladda hem GPU-Z och kolla vilken hastighet grafikkortet kör i när du spelar, WOW är ganska processor krävande och grafikkortet klockar nog troligen ner sig för att spara el. Min kompis hade det felet, men minns inte hur eller om han fixat det. Lycka till

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexsundin1:

Ladda hem GPU-Z och kolla vilken hastighet grafikkortet kör i när du spelar, WOW är ganska processor krävande och grafikkortet klockar nog troligen ner sig för att spara el. Min kompis hade det felet, men minns inte hur eller om han fixat det. Lycka till

Ett grafikkort klockar inte ner sig i ett processor krävande spel för att "spara el". Det ska det bara göra i idle. Kör du idle när du spelar och bara ser lite drops då och då är spelet inte krävande alls! Ett GTX460 kör i typ 50mhz idle och 800mhz+ load, lol.

Permalänk
Medlem

Har samma problem och jag sitter med 2 x 460 i sli mode :/