Bluescreen, fläktarna går på fullt ös

Permalänk
Medlem

Bluescreen, fläktarna går på fullt ös

Tjena, satt nyss o lirade Age of conan, och fick plötsligt bluescreen, startade om datorn och fick bluescreen igen redan vid autostart. Öppnade datorn efter en omstart i felsäkert läge och såg att alla fläktarna gick på fullt ös ( det hördes tydligt) alla komponenter var även jättevarma, hdd grafikkort processor osv. kollade sedan i bios och såg att min idle temp på processorn var 55c, jag kör med amd stock kylaren. Kan orsaken till bluescreen vara ett värmeproblem?

förra året då jag först köpte age of conan så fick jag 2 bluescreens. Vet inte om det är age of conan som orsakar det eller att datorn blir för varm. Ge mig gärna tips, är det skadligt för datorn?

Permalänk

idle temp säger inte speciellt mycket.

Testa att ta bort damm från kylaren och kolla upp load temp.

Permalänk
Medlem

Gör dina bluescreens tillgängliga för oss här i forumet så ser vi vad vi kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Gör dina bluescreens tillgängliga för oss här i forumet så ser vi vad vi kan göra.

Okey, hur gör man det då? Printa en bluescreen eller vadå? :S jag minns att det stod nått med memory dump åsså räknade den upp till 100.

Permalänk
Medlem

Ta kort på mobilen om du inte hinner skriva ner Errorkoderna. oftast ser dom ut såhär: 0x0000000XX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkin:

Ta kort på mobilen om du inte hinner skriva ner Errorkoderna. oftast ser dom ut såhär: 0x0000000XX.

Okey, ska försöka ta kort om jag hinner. Är det risk för att komponenterna ska pajja om detta händer i längden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Okey, ska försöka ta kort om jag hinner. Är det risk för att komponenterna ska pajja om detta händer i längden?

Så som jag förståt BSOD's (Bluescreen of death), så får man dom för att förhindra skador. Men du har nog rätt, men några gånger skador nog inte. Har säkert fått 20 st angående ett par gamla skadade minnen, men när jag bytte så försvann problemen.

Permalänk
Medlem

Gå in på C:/Windows/minidump och zippa ner alla filer som finns i den mappen. Ladda upp på rapidshare och sen länka nerladdningen hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Gå in på C:/Windows/minidump och zippa ner alla filer som finns i den mappen. Ladda upp på rapidshare och sen länka nerladdningen hit.

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

Hoppas det går att klura ut nått av detta.

Permalänk
Medlem

Vad har du för rigg btw?

Båda bsodsen orsakades av RAVCpl64.exe som tillhör HD audio control panel. Uppdatera dina drivers till att börja med.

Permalänk
Medlem

RAVCpl64 är Realtek-drivisar, tankas på Realtek

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Prova kör Prime95 i ett par minuter och notera temperaturen på processorn du får då.

Du kan ladda ner Prime95 här
Free Software - GIMPS
Bläddra ner till Step 3 så hittar du download länkarna.

Du kan också testa tempen på grafikkortet med Furmark
FurMark: VGA Stress Test, Graphics Card and GPU Stability Test, OpenGL Benchmark and GPU Temperature | oZone3D.Net

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Oh gud, jag kan inte hålla med er mer än att det lär vara drivarna. JAg har haft problem med skiten ända sedan jag köpte datorn, har provat och bytt men det ger sig inte. Rätt vad det är så kan datorn säga att jag "dragit ut en kontakt" ur ljudkortet och så dör plötsligt ljudet eller micen, då måste jag gå in i realtek och ändra tillbaka så att ljudet strömmar ur rätt kanal om man säger så. Så det kanske är drivarna då.

Rigg, Gigabyte ga-ma790x-ds4
4 gig ocz reaper 1066mhz
Amd athlon dualcore 6000+ 64bit.
Radeon 3870 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Vad har du för rigg btw?

Båda bsodsen orsakades av RAVCpl64.exe som tillhör HD audio control panel. Uppdatera dina drivers till att börja med.

Btw, hur kollade du vad det vart som orsakade min bsod. Vilket program ska jag öppna filerna med och vad ska man leta efter? Kan vara bra o veta.

Permalänk
Avstängd

kolla minnena det är mitt råd

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

kolla minnena det är mitt råd

Har försökt med det förut, men inte riktigt förstått hur det fungerat. Äre memtest eller vad det heter som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Windows GUI Symbolic Debugger. Finns att ladda ner på microsofts hemsida. Det är inte alltid det står rakt av vilken fil det är dock. Programmet är en hel vetenskap. Bara sätta igång och lära sig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag använder mig av Windows GUI Symbolic Debugger. Finns att ladda ner på microsofts hemsida. Det är inte alltid det står rakt av vilken fil det är dock. Programmet är en hel vetenskap. Bara sätta igång och lära sig det.

Ja, det låter vettigt. Tack för svar, nu vet man det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag använder mig av Windows GUI Symbolic Debugger. Finns att ladda ner på microsofts hemsida. Det är inte alltid det står rakt av vilken fil det är dock. Programmet är en hel vetenskap. Bara sätta igång och lära sig det.

Hoppas du ser detta citat, vore bra om du kunde kolla upp ytterligare två bluescreens åt mig. Den första bluescreenen dök upp då jag tappade min mic på chassiet, funderade om en hårddisk fick stryk av vibrationerna och datorn bluescreenade av det. Men den funkade efter rebot. Sedan efter ca 30 min så fick jag en till när jag städade rummet, hade inga speciella program igång, bara spotify. Extremt tacksam för svar. Känns som att några delar bör bytas snarast.

Minidump 2 rar

Där är dumparna i rar fil.

Permalänk
Medlem

Image name : RTKVHD64.SYS
Process name : RAVCpl64.exe

Det är Realtek High Definition Audio driversen som strular på båda bsodarna.

Mvh Diddler

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Image name : RTKVHD64.SYS
Process name : RAVCpl64.exe

Det är Realtek High Definition Audio driversen som strular på båda bsodarna.

Mvh Diddler

Okey, tack så mycket. Måste ta och lära mig det där programmet! Tusen tack