Dator för spel och redigering ~7500kr

Permalänk
Medlem

Dator för spel och redigering ~7500kr

Nu blir det äntligen dags att slänga ut skitdatorn och köpa nytt system. Jag lyckades inte hitta någon tråd med riktigt samma önskemål som mig så jag hoppas att någon har tålamod att hjälpa mig!

Önskemål:
- Ska främst användas till spel (Arma 2, Mafia 2 men även äldre spel) och grafisk produktion (Adobe CS5)
- Ska även fungera till att glo på HD-film via HDMI på min 42" plasma (detta bör väl dock komma "på köpet" om datorn fixar punkt 1)
- Bra förutsättningar för att uppgradera i framtiden (plats för mer RAM, extra grafikkort etc)
- DVD-brännare
- Har ett ljudkort sedan innan (Creative Soundblaster X-Fi-nånting) med frontpanel som jag gärna skulle vilja ha utrymme för ifall jag skulle få lust att använda det.

Förutsättningar:
- Har redan tillgång till valfritt Windows 7 via skolan, är det värt med 64bit kanske? Hur pass stora problem kan det tänkas skapa om man t.ex. vill spela äldre spel? 64 känns ju annars som en stor fördel framförallt vid redigering, om jag förstått saken rätt.
- Köper gärna (helst) från inet.se
- Budget 8000kr + bygge av datorn

Jag vill ha en skärm också som jag inte räknat med i priset, har tidigare fått tips om Dell 2209WA som ska fungera bra till både spel och redigering, om inte någon har nåt bättre förslag till det priset (2500 är det absoluta taket)?

Permalänk
Medlem

kanske något liknande detta?

du kan ju narturligtvis byta till annat chassi om du vill, finns ju flera stycken, tex Fractal Design define r3 eller om du vill ha bättre/dyrare kan du kolla på Lian Li eller liknande. Har inte så där jättekoll på chassin.

angående trådlöst tangentbord kan du kolla lite på Ace C2 media

ja det är ett förslag iallefall, bättre än inget

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Fler förslag? Är det AMD som gäller med min budget alltså?

Gjorde så att jag helt enkelt tog bort tangentbordet ur ekvationen och uppade budgeten lite istället, har ett fullt fungerande tangentbord så det är inget akut, tar det senare. Tack för tipset dock, ska spana in!

Ang. chassit så vet jag inte alls vilka krav man ska ställa, vill att det ska fungera bra nu och med ev. framtida uppgraderingar, utseendet spelar absolut ingen som helst roll. Ville bara klargöra det!

Permalänk
Medlem

nja du kan säkert få ett paket med intel också, men vad jag har hört så kommer du inte märka någon skillnad så vida du inte kör flera programm igång samtidigt plus att om du vill ha samma prestanda i spel som du får med amd får du lägga till ett par hundra. Vet inte riktigt hur mycket detta stämmer.

intel paket:

hoppas att det ska motsvara ungefär prestanda men kan inte garatera något. Som du ser blir det ca 300 kr dyrare och du får nog lite sämre luftflöde/ljudnivå i intel paketet, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har inga preferenser där så det är absolut inte nödvändigt "bara för sakens skull", var mest nyfiken! Jag har ingen aning vad som kan tänkas fungera bäst i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalgis:

Jag har inga preferenser där så det är absolut inte nödvändigt "bara för sakens skull", var mest nyfiken! Jag har ingen aning vad som kan tänkas fungera bäst i mitt fall.

jo jag förstår, vad jag skulle ha gjort (och kommer nog göra) är att köra på amd paketet. Men tror det beror hur mycket du kommer använda datorn till att jobba i CS5.

Permalänk
Medlem

Jag läser grafisk design så det används till skolan plus att man såklart alltid är öppen för att både leka och försöka fixa lite jobb, så får nog räkna med att det kommer användas en del.
Är det där det kommer märkas störst skillnad mellan paketen tror du? Är intel bättre där?

Permalänk
Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

skulle nog köra på första paketet och byter ut ram minnet till Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se och processorn till AMD Phenom2 X6 1055T 2,8GHz - Inet.se

Permalänk
Medlem

A.Sandberg: Tack, ska komma ihåg det när det blir dags för beställning.

nfskillen: Oj, sexkärnigt, märker man stor prestandaskillnad eller är det bara under väldigt stora påfrestningar som det gör skillnad? Och är det värt att spara in en hundring på långsammare RAM, eller är det någonting ytterligare som skiljer dom åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

justja hade glömt bort länken...

nja ärligt talat vet jag inte, det är bara ett rykte som jag hört

har läst lite på intels och amds hemsidor nu och vad jag kan se så försöker intel göra sina processorer snabbare när du använder flera program sammtidigt och när du använder flera kärnor. Medans amd gör sina processorer lite tystare och snabbare när du använder invecklade program.

Så jag vet inte riktigt vad som passar dig bäst.

svalgis: det som skiljer minnena åt är om moderkortet har stöd för 1666 eller 1333 men om du köper 1666 kan du oftast klocka upp dem till 2000 och då märker du skilnad, men om du inte klockar dem och moderkortet inet har stöd för det kommer dem köras i 1333

Permalänk
Medlem

Jag tror nog AMD kommer funka bra för mig, kan inte tänka mig att det skiljer alltför mycket och jag har inget annat än min stenåldersburk att jämföra med.
Tror även att jag klarar mig bra med fyra kärnor, lägger nog hellre prisskillnaden på extra RAM isåfall.

Räcker 650W för två grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalgis:

Jag tror nog AMD kommer funka bra för mig, kan inte tänka mig att det skiljer alltför mycket och jag har inget annat än min stenåldersburk att jämföra med.
Tror även att jag klarar mig bra med fyra kärnor, lägger nog hellre prisskillnaden på extra RAM isåfall.

låter fint

Permalänk
Medlem

Ingen som har några andra invändningar då?

Permalänk
Medlem

Då beställer jag idag, identiskt med det postade AMD-paketet fast med 4gb extra RAM, ihopbygge av datorn och såklart gratis frakt.

Någonting jag bör skriva till inet för att det ska bli rätt i bygget? Är fläkten tänkt som extrafläkt eller ska den ersätta cpu-fläkten (läste att den standardfläkten kan vara rätt kass på AMD)? Det kanske är någonting man bör klargöra att man faktiskt vill ha monterat och inte bara vid sidan om isåfall, eller utgår dom ifrån att allt ska sitta på plats om man inte skriver något annat?

Vill gärna också ha bekräftelse på att 650W kommer räcka ifall jag senare vill lägga till ett andra grafikkort!

Tack på förhand. Börjar närma sig nu.

Kanske skulle satsa på ett annat chassi också bara för att slippa väntetid då det verkade vara det enda som är slut i lager (om det nu är webblagret man ska gå efter när inet ska bygga åt en, så kanske det inte är iofs?). Sileo 500 kanske?

Permalänk
Medlem

ja jag hade tänkt ersätta prossesor kylaren med SM Hyper 212 plus.

Är ganska säker på att 650W kommer räcka för ett extra grafikkort men inget jag kan garantera, tyvärr.

angående chassi är det bara ta ett som du tycker verkar bra och se till så att allt får plats, men det borde inte vara några problem med Sileo 500

har du lagt till OS till din dator? för jag tror att du måste ha det för att inet ska kunna testa datorn om den funkar som den ska, har aldrig testat deras service men det blir ju svårt att testa den utan OS.

Permalänk
Medlem

Okej, kanske kan lägga till en rad angående att jag vill ha processorkylaren utbytt (och kanske originalet vid sidan om som reserv), skadar ju inte att vara extra tydlig.

Okej, får se om någon har nåt att tillägga angående nätagget. Är samma modell i 750W att rekommendera annars om man skulle vilja gardera sig?

OS installerar jag själv då jag får det via skolan (blir W7 64bit), har också tänkt att det ju inte ger dom någon möjlighet att testköra datorn, men de bör väl ändå ha koll på att alla grejer sitter som de ska och om det ändå skulle vara nåt som inte verkar stämma när jag installerat mjukvaran är de väl förhoppningsvis hjälpsamma via kundservice.
Eller är det mycket installation/justering av mjukvara som behöver göras innan man får igång allting?

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka processorn? Annars så behöver du nog varken ny processorfläkt eller snabbare RAM-minnen om du nu inte är väldigt känslig för fläktljud... Jag skulle nog rekommendera något sånt här:

Om du planerar att köra SLI i framtiden så kan du ju köra på ett Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se istället och dessutom ett starkare nätaggregat (650-750+W)

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har inga planer på att överklocka eller köra SLI på en gång, men jag vill vara redo för det till framtiden (ett-ett par år) så därför kör jag gärna ny fläkt, M4N98TD och lite starkare nätagg redan från början (nu när jag för en gångs skull har pengar till det).

Fast snabbare RAM-minnen har jag kanske iofs ingen användning av om de ändå kommer köras i 1333mhz.

edit: Äsch, fan ska jag snåla nu för. Vill som sagt ha någorlunda framtidssäkert sålänge det är inom rimliga priser vilket jag fortfarande anser detta är.

Permalänk
Medlem

Det där paketet ser bra ut för dina ändamål i min åsikt iaf.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

skulle lätt tatt andra pektet fasst med en i5 760 istället några 100 mer.

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem

Angående skärmen så finns ju nu även Dell U2311H som är liknande 2209WA fast med 1920x1080 och 23", så där är valet upp till dig. Äger 2 stycken 2209wa och kan inget annat än rekommendera dom starkt, grym skärm till ett bra pris och fungerar mycket bra till bild redigering.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Skärmen är redan beställd och betald (blev lite ledsen ett tag när jag trodde att du tänkte skrika att jag beställt fel skärm ), lika bra det för annars skulle jag ändå bara sitta här med beslutsångest nu!
Jag har en känsla av att jag blir väldigt nöjd iaf.

Datorn beställer jag imorrn när jag orkar föra över pengar o.s.v. men blir som det paketet jag lade upp.

Får tacka alla så mycket för hjälpen.

Permalänk

Du köpte en asbra skärm! KUL FÖR DIG!

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalgis:

Skärmen är redan beställd och betald (blev lite ledsen ett tag när jag trodde att du tänkte skrika att jag beställt fel skärm ), lika bra det för annars skulle jag ändå bara sitta här med beslutsångest nu!
Jag har en känsla av att jag blir väldigt nöjd iaf.

Datorn beställer jag imorrn när jag orkar föra över pengar o.s.v. men blir som det paketet jag lade upp.

Får tacka alla så mycket för hjälpen.

Du har verkligen inte köpt fel skärm, jag bara tänkte om du ville ha en som var 1" större för samma pris. Hoppas du blir nöjd med skärmen och det tror jag att du blir, jag är som sagt enormt nöjd med mina och kommer aldrig kunna byta ner mig till en med TN-panel när jag håller på och redigerar, det går inte att jämföra. Lycka till med datorn sen.

Visa signatur

Tofu bud