System för Cubase 5 - Nu i7 950 eller sen Sandy Bridge?

Permalänk
Medlem

System för Cubase 5 - Nu i7 950 eller sen Sandy Bridge?

Jag hjälper en att sätta ihop ett system för Cubase 5, musikskapande. Detta program skall tydligen suga musten ur processorn, minne och hårddiskar (Det införskaffade ljudbiblioteket ligger på 400GB). Tyvärr är budgeten inte den bredaste men jag har fått ihop ett i7-system som ser bra ut.

CPU: Intel Core i7 950, 3.06GHz
MODERKORT: Gigabyte GA-X58A-UD3R
MEM: Corsair 12GB (3KIT) DDR31600MHz/CL9/DOM. DHX+
GPU: PowerColor Radeon HD5450 512MB DDR3 Go Green ("Endast för bild")
PSU: Corsair TX 650W 80+
HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ *** Tre stycken *** (1 system, 2 ljudbibliotek)
CHASSI: Fractal Design Define R3, Svart

PRIS: ≈11 000 kr

Problemet är vad jag förstått så kommer Sandy Bridge om fyra månader men inga prestandatester eller prisuppgifter synliga. Tyvärr är dessa system oöverklockningsbara pga nytänkande från Intels sida. Det är fördelen med i7 950 att den kan överklockas 1GHz utan problem och kan förlänga livet på systemet en tid.

* Är det värt att vänta på Sandy Bridge i detta fallet? Kommer Sandy Bridge ge någon prestandaökning värt vändetiden och pengarna i Cubase?
* Har det kommit ut prisuppgifter mot liknande processorprestanda i7 920/930/950?
* Är det någon prestandaförlust för Cubase 5 med två minneskanaler (Sandy Bridge) mot tre som socket 1366 erbjuder?
* Kommer sockel 1366 att erbjuda framtida processorer (Spåkulan 3 år framåt på begagnadmarknaden för gamla billiga 6-kärniga processorer?) eller läggs den helt åt sidan för framtida Sandy Bridge-serversockel?