Amerikan bygger dator i Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

jag skulle vilja se en ritning över den där datorn!

Han säger i videon varifrån han hämtat designen.

Permalänk

Lirar dett asjälv och kan verkligen inte förklara varför det är roligt mer än att man kan i princip göra vad man vill!

Alla som gillade Lego när dom var mindre älskar detta "spel" skulle jag kunna tänka mig

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Hade mer sagt:

It's going to be... Legen... Wait for it.
Hope your allergic to... DAIRY!!

Eller

It's gonna be legen... wait for it, and I hope you're not lactose intolerant...
...because the second half of that word is - dairy !

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

För att förstöra det lite kan jag säga att han inte byggt den datorn block för block utan importerat det. Googla och du finner hur man importerar saker till minecraft.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Någon som vill dra en snabbförklaring på vad killen har lyckats med? Jag har uppfattat det som att han har byggt någon typ av kretskort i ett spel är jag helt ute och cyklar? Förstår ärligt inte mycket av detta!

Han har byggt en ALU.
ALUn är rätt basik den delen som utför beräkningar i en processor (i.e. mata in ett eller två tal i ALUn, tala om för den vad de ska göra och den matar ut en binär produkt).
Han har gjort implemeteringen i ett spel.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

När jag såg Enterprise var det första som gick genom mitt huvud "Wow, någon måste bara bygga en fullskalig modell av Death star!"

Permalänk
Medlem

Först idag jag sett minecraft. Den här grabben är awesome.

Permalänk

Det där var ju helt galet. Antar att han får betalt av minecraft för att göra detta så att de får publicitet (hoppas jag, annars har han lagt liiite för mycket tid på det)

Permalänk
Medlem

HELT STÖRT! Han har alltså byggt en "fysisk" fungerande dator, i ett datorprogram! Jävlar alltså

Permalänk

Siiiiick

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

om man nu kan bygga en sån här dator i mine craft om du gör den nog start borde du ju kunna bygga en moderna datorockså (typ en kloss per atom) men om man kunde göra det vad händer om man bygger en dator mer komplicerad en ens egen dator blir den virtuella datorn snabbare en ens egen då eller krachar allt ?? (vet att det aldrig kommer hända men rent teoretiskt)

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Entusiast

Jag vill se en dator som kör Minecraft i Minecraft...
Recursive mindfuck ^_^

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När minnet kommer då kommer det att hända grejer

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Tror hans 16bits bus slöar ner den ganska mycket. Men det är ändå intressant. Pillade själv lite kort på sånt här i Minecraft.

Tycker den här är häftigare dock. YouTube - Minecraft: Automatic Freight Depot
Inte designat efter ett färdigt schema utan han har stött på ett problem och löst det på ett bra sätt. Helt klart ett mästerverk!

Permalänk

Är blivande dataingenjör, men detta tar priset. Detta var det dummaste jag sett.

Permalänk

Älskar Minecraft och kör själv alfa-versionen men alla dessa videor får än att själv att känna sig riktig riktigt riktigt värdelös ;p Det där var som allt annat man sett riktigt insane!

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vill se en dator som kör Minecraft i Minecraft...
Recursive mindfuck ^_^

Det var min första tanke!

d^_^b

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

grymt häftigt jo , ser fram emot att han snickrat ihop resten av datorn.

minecraft är nice , hoppas alla hann prova det under gratishelgen .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

asså jag får inte ihop detta... vad kan han göra med den här datorn? miniräknare eller?

Permalänk
Medlem

Okej, detta är ju helt galet.

Ibland önskar man vore mer nörd för att kunna fixa sånt här

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Som nämndes tidigare så vill även Jag se "the Deathstar" i 1:1 skala då så klart

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

asså jag får inte ihop detta... vad kan han göra med den här datorn? miniräknare eller?

testa att läsa nyheten

står ju klart och tydligt

Konstruktionen klarar i nuläget av enkla additioner samt OR-kommandon, utvecklaren planerar dock inte att stanna där.
Målet är en fullfjädrad 16-bitarsdator kapabel att utföra mer avancerade operationer.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag vill se en dator som kör Minecraft i Minecraft...
Recursive mindfuck ^_^

Knappast rekursivt.

Permalänk
Medlem

Undrar om svaret på frågan "Why did you do it?"" blir... "Because I can!" i detta fallet...

Imponerande och fruktansvärt onödigt projekt! )

Permalänk
Medlem

Mitt problem är, hur sjutton ska man kunna göra något vettigt i spelet när man samtidigt lever ett liv utanför datorvärlden?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Lirar dett asjälv och kan verkligen inte förklara varför det är roligt mer än att man kan i princip göra vad man vill!

Alla som gillade Lego när dom var mindre älskar detta "spel" skulle jag kunna tänka mig

Exakt. Jag höll på att bygga med lego hela min barndom, och jag tycker att det här spelet är fantastiskt roligt, fast jag bara har spelat det 1dag. Och om vissa säger att grafiken och så är dålig så kan jag säga att in-game så bryr man sig inte om det alls utan man tycker allt är bara för roligt och snyggt
Byggde en underjordisk vattenrutschbana igår på xtralarge.se servern ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Är den lätt att klocka? Maxar den crysis?

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Är den lätt att klocka? Maxar den crysis?

Där kom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Är den lätt att klocka? Maxar den crysis?

Lättklockad? Nja, den verkar inte gå efter nån klockpuls alls (asynkront).

Maxa Crysis? Nja, än så länge är det bara en ALU som kan addera två heltal och en sak till. Dessutom tar additionen ett par sekunder att genomföra. Tar ju lite kortare tid i en 45nm kiselkrets.

Hittade en annan video där nån har gjort ett litet minne i Minecraft:

YouTube - Minecraft logic - 4 bit, 4 bank asynchronous RAM array

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Var uppe igår eller förrigår, dock mycket intressant

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...