Permalänk

Råd angående delad krypterad lagring

Hej,

Jag kommer snart att flytta och funderar på en smidig och säker lagringslösning. Är ingen fena på nätverk och söker därför råd angående en smidig lösning. Mina förutsättningar och krav är följande:

  • Jag kommer att köpa en ny bärbar dator och så småningom bygga en ny stationär (väntar och ser hur Sandy Bridge blir).

  • Den bärbara används för arbete, och jag vill på ett snabbt och smidigt sätt komma åt filerna från den för att arbeta vidare med dem på min stationära. Det kan röra sig om dokument och större bildfiler.

  • Vill kunna kryptera min data så att någon som snor mina diskar eller min laptop inte kommer åt det.

  • Vill ha en säker lagring av datat i den mening att den inte försvinner om diskar går sönder, via exempelvis RAID0 eller RAID5.

  • Ca 1 TB lagring räcker till att börja med. Dock alltid bra om det kan byggas ut.

  • Nätverket behöver endast vara tillgängligt hemma.

Min första tanke var att på den stationära ha en SSD med program och OS, medan filmer och dokument ligger på en hårddisk som delas med den bärbara, typ någon NAS lösning. Hur skulle detta fungera med tanke på prestanda och även kryptering?

Har tidigare använt Puresync för att hålla mindre mängder filer i synk. Skulle detta vara ett vettigt alternativ för att låta laptopen synkronisera sig mot en nätverksdisk när man kommer hem?

Som sagt, är tacksam för råd då jag är rätt klen på nätverk. Ifall det saknas info så hojta till. Inga av grejerna har jag i dagsläget så det är rätt fritt att komma med förslag på lösningar. Kommer inte ens att ha delar från någon gammal dator.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk
Vila i frid

Fundera lite till. Säker lagring sköter man med backup. Raid1/Raid5 är enbart för uptime. Raid0 är enbart snabbhet. Raid är inte backup.

Permalänk

Ok, tack. Blandade ihop RAID-nivåerna. Men RAID 1 och 5 ger väl ett skydd genom spegling, eller är jag helt fel ute? Dock kvarstår min fråga angående en bra lösning på lagring som är krypterad och kan kommas åt från både en stationär dator och från en laptop för synkronisering till dess huvuddisk. Prestandan ska vara ok för att kunna föra över hyfsat stora filer (tänk 1 GB). Men tack för tipset, borde nog se till att ha en backuplösning också.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk

Truecrypt använder jag för att kryptera diskar och det rekommenderas.
Skulle nog bygga en liten NAS för då har man större chans att få det som man vill och kunna växa i den.
Det kräver en hel del cpu om det är krypterat så en atom processor är för svag om du är mån om full hastighet. En i3 pallar nog med för dom har inbyggt hårdvarustöd för kryptering(aes) med (är inte säker att alla i3 har men vissa iaf).

Permalänk

Ja, det lutar nog åt ett eget bygge, ifall budgeten tillåter efter att allt annat har köpts i samband med flytten.

Verkar som att kryptering med Truecrypt måste köras på servern för att kunna redigera filerna på flera olika OS. Måste göra en avvägning ifall det är värt pengarna att bygga ett system med hårdvaruaccelererad AES eller ifall jag ska nöja mig med att endast ha en partition på servern krypterad med särskilt känsliga filer.

Som jag förstår det vore en vettig lösning att ha den stationära datorn och laptopen krypterad, även vad gäller systemdisken. Sedan bygger man en NAS med kryptering på plats. Datatrafikentill och från servern för väl nöja sig med vanlig TLS kryptering.

Eftersom jag ändå väntar med bygget av den stationära datorn får man se ifall intels nya SSD:s är vettiga och har hårvarukryptering. Vad jag förstår har Sandforce det i dagsläget.

Verkar detta vettigt? Ge gärna synpunkter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit