Varför funkar min HD i win 98 men ej i XP??

Permalänk
Medlem

Varför funkar min HD i win 98 men ej i XP??

Hej

För ett tag sen köpte jag en beg.Maxtor på 60gb som jag satte som slave, men en dag när jag skulle in på den får jag medelandet att den inte är formaterad? , och får då frågan om jag vill formatera nu , när jag trycker på ja , så står det att den är på 7,45gb?? jag har formaterat den ett flertal gånger i dos men det är inte där felet ligger...Jag har provat med allt ...till och med avinstallerat xp och återgått till win 98 me , och till min förvåning funkar den perfekt i win 98??Men när jag då sedan installerar xp igen så är det samma fel!!

Är det någon som kan ge mig tips på vad som kan vara fel och hur man kan åtgärda detta,vore jag evigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Testa och kör en scandisk på den, troligtvis är det nått som är skadat på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det är gjort..men under operativsystemet win 98 se utan att raportera fel, xp säger ju att den bara är 7,45 gb ...och i win 98 se så fukar ju hårdisken helt klanderfritt , så att det skulle vara fel på den är knappast troligt.

Permalänk
Medlem

Hm prova och partitionera om hårddisk med typ fdisk eller Partition Magic eller nåt sånt funkar inte det så.. vad har du för moderkort du kanske måste uppdatera biosen eller nåt sånt.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk

om du formaterar den i dos ser du direkt om du har några skadade sektioner!

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat den i dos och den hittar inga skadae sektioner

Moderkort = MSI 845E MAX 533 mhz
Cpu = P4 1600mhz
minne= pc 2100 512mb ddr
Gkort = GeForce 3 ti 200

Så det måste vara nått annat som är galet...för det konstiga är ju att den funkar perfekt när jag avinstallerar xp och återgår till win 98 se...jag tycker nästan att felet ligger i xp..??

Permalänk
Medlem

Testa att köra ntfs på den, kan funka.

Visa signatur

Har inte så mycket att säga, så jag låter bli!!

Permalänk

du får nolställa inställningarna på hd...det gör du med program från tilverkaren...använd även programen från tillverkaren att scana hd efter fel o formatera den...

Permalänk
Medlem

ska prova med det..

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett konstigt "problem" med min IBM 30gb förut hade jag 2 st partitioner på 15gb styck nu har jag helt plöttsligt ytterligare en på ca 7gb..Och ja alla 3 partitionerna funkar att fylla till maxxx ....Konstigt?

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.