Permalänk
Medlem

Ny foldare behöver hjälp

Har just börjat, och jag undrar vad WU är, och hur länge måste jag folda för att statsen ska uppdateras?
Kör med F@HVeiwer, hur många kärnor utnyttjas?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har just börjat, och jag undrar vad WU är, och hur länge måste jag folda för att statsen ska uppdateras?

står att de updaterar en gång per timma , men jag upplever att det är mer sällan än så.

om du vill veta hur många kärnor som utnyttjas så är det bara att dra upp enhetshanteraren och se efter hur många av dem som ligger och kör 100% load

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hej och välkommen in i värmen!

Först måste vi vet om du foldar på gpu eller på cpu. Jag antar att det är cpu dock.. Kör du med smp-klienten ska alla dina kärnor nyttjas, kolla med aktivitetshanteraren. Din folding övervakas lättast med fahmon eller hfm.net som finns att ta hem. Installationsguide finns här i forumdelen.

En WU är en work unit, dvs den avgränsade del som din dator jobbar med åt gången. De varierar mycker hur lång tid de tar, dels är de olika stora, dels beror det på datorns kapacitet. Statsen uppdateras var fjärde timme vill jag minnas, eller kanske var sjätte. Kollas enklast på EXTREME Overclocking - Tweaking PC Hardware To The Max under fliken folding stats. Där kan du också hålla koll på laget och vilka som är dina närmaste erövingar eller hot.

Så här ser det ut för mig t.ex. Det kommer gå betydligt fortare för dig att ta platser i början.

AgentJerka - User Summary - EXTREME Overclocking Folding @ Home Stats

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar HFM pga bonusberäkningen (se FahMon tråden i slutet).

För cpu -> smp (klient 6.30)

se denna tråden om varför du inte ska använda F@HViewer:
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Rekommenderar HFM pga bonusberäkningen (se FahMon tråden i slutet).

För cpu -> smp (klient 6.30)

se denna tråden om varför du inte ska använda F@HViewer:
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/9...

Jag har just installerat FAH 6.30, gjort inställningar i CMD osv. Är det programmet du pratar om?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Jag har just installerat FAH 6.30, gjort inställningar i CMD osv. Är det programmet du pratar om?

ja, precis följ anders råd i smpfolding-tråden

som övervakare rekommenderar jag:
hfm-net - Project Hosting on Google Code

se bland de sista posterna i FahMon tråden hur man ställer in HFM.NET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

ja, precis följ anders råd i smpfolding-tråden

som övervakare rekommenderar jag:
hfm-net - Project Hosting on Google Code

se bland de sista posterna i FahMon tråden hur man ställer in HFM.NET

Övervakare?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Övervakare?

För att se ppd (points per day), progress, vilken sorts WU etc

se: #10410723

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

För att se ppd (points per day), progress, vilken sorts WU etc

Okej, ska kolla om jag får igång det.
Men ska klienten se ut som CMD ungefär? Och varför jobbar bara min cpu i drygt 20%?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Okej, ska kolla om jag får igång det.
Men ska klienten se ut som CMD ungefär? Och varför jobbar bara min cpu i drygt 20%?

Klienten ser ut som dosprompt ja
Hmm har du ställt in smp som anders skrev (som administratör)?

vet inte om CPU affinity lock kanske ska ha speciella inställningar när man kör på amd, har för mig jag läst det någon gång. kanske någon som vet mer kan flika in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Klienten ser ut som dosprompt ja
Hmm har du ställt in smp som anders skrev (som administratör)?

Japp, jag gjorde precis som han skrivit, stötte inte på några problem och det rullar på as we speak.
Och ja jag körde cmd som administratör.

Laddat ner HFM nu, jag måste lägga in SMP klienten visst?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Jag hade missat att du startat en tråd, fortsätter här.

Skrivet av KKay:

Har fått igång det nu.
Övervakar med HFM och enligt HFM har jag ett PPD värde på 268, och processorn jobbar bara i drygt 20 procent, kan du hjälpa mig med detta? Hört att du kan folding

Jag gissar på att du inte startade foldningen med "-smp"-flaggan eller la till den under konfigureringen? Isåfall måste du göra klart din nuvarande WU och sedan se till att -smp flaggan ligger med nästa gång. Alternativt göra en fuling och rensa work-mappen och ta ner en ny Work Unit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag gissar på att du inte startade foldningen med "-smp"-flaggan eller la till den under konfigureringen? Isåfall måste du göra klart din nuvarande WU och sedan se till att -smp flaggan ligger med nästa gång. Alternativt göra en fuling och rensa work-mappen och ta ner en ny Work Unit.

Jag gjorde som jag läste i din lilla guide om hur man gör inställningarna, -configonly -smp skrev jag in tror jag.
Just nu har jag problem att ens navigera till F:\program\F@H i cmd, förstår inte vad jag för fel

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

du kan alt. använda flaggan: delete # för att ta bort en enskild WU som ligger i kön (t.ex. den du kör, har väl hänt att man gjort det någon gång )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

du kan alt. använda flaggan: delete # för att ta bort en enskild WU som ligger i kön (t.ex. den du kör, har väl hänt att man gjort det någon gång )

Men hur ska jag göra för att navigera till F@H då? CMD jävlas bara :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

provat:
F:\program\F@H (se nedan hur)?

(cd används väl bara för att flytta mellan mappar på samma partition?)

har du kört dos någon gång?

kan ju använda andra kommandon tex:

cd..
cd..
f:
(låt säga att du står på F:\ nu)
dir
(välj mappen du är ute efter)
cd program
dir
cd f@h

eller kort:
f:
cd f:\program\f@h
alternativt: cd program\f@h när du står på f:\

edit: för att stänga så skriver du "exit"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Jag gjorde som jag läste i din lilla guide om hur man gör inställningarna, -configonly -smp skrev jag in tror jag.
Just nu har jag problem att ens navigera till F:\program\F@H i cmd, förstår inte vad jag för fel

Finns mappen du försöker navigera till?

Skrivet av Aser:

Där lärde jag mig något nytt.
Ska ju iofs inte göra alltför mycket, WU'n kommer när tiden tar slut att skickas ut igen till någon annan vad jag förstått, så arbetet blir (förhoppningsvis) ändå gjort i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Där lärde jag mig något nytt.
Ska ju iofs inte göra alltför mycket, WU'n kommer när tiden tar slut att skickas ut igen till någon annan vad jag förstått, så arbetet blir (förhoppningsvis) ändå gjort i slutändan.

Av någon anledning hände det ofta när man fick 3k ppd WUs förr i tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

provat:
F:\program\F@H (se nedan hur)?

(cd används väl bara för att flytta mellan mappar på samma partition?)

har du kört dos någon gång?

kan ju använda andra kommandon tex:

cd..
cd..
f:
(låt säga att du står på F:\ nu)
dir
(välj mappen du är ute efter)
cd program
dir
cd f@h

eller kort:
f:
cd f:\program\f@h
alternativt: cd program\f@h när du står på f:\

edit: för att stänga så skriver du "exit"

Lyckades navigera dit nu, vad står cd för?

Nu när ett problem är ur vägen, hur ska jag göra för att öka min PPD?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Change Directory om jag minns rätt.

Du bör få fin ppd om allt är rätt inställt. Om du installerar hfm.net och berättar vad det står där samt kollar med resursövervakaren hur dina kärnor belastas så vet vi mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Change Directory om jag minns rätt.

Du bör få fin ppd om allt är rätt inställt. Om du installerar hfm.net och berättar vad det står där samt kollar med resursövervakaren hur dina kärnor belastas så vet vi mer.

http://img641.imageshack.us/img641/1528/fold.png

Det ska väl inte se så där ryckigt ut?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Det blir så för att du fick ner en vanlig WU avsedd för att köra enkeltrådat. När den väl är klar bör du förhoppningsvis få en SMP WU. Då bör du ligga på 100% processoranvändning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Nej. Som sagt något är på tok.

Skrivet av anders190:

Det blir så för att du fick ner en vanlig WU avsedd för att köra enkeltrådat. När den väl är klar bör du förhoppningsvis få en SMP WU. Då bör du ligga på 100% processoranvändning.

Ahh, förklarar saken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aser:

Ahh, förklarar saken.

Egentligen borde ju en av kärnorna ligga på 100% nu men då jag varken vet eller bryr mig om hur classic-klienten fungerar så är det inget jag kollat upp.

Att han kör med classic/enkeltrådat syns då hans HFM visar Client Type "Normal" medans med SMP-foldning visas SMP där istället.

Permalänk
Medlem

Så det borde gå till sig när jag är klar med den här WUn?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Säg till om det inte blir bättre så får vi klura vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Säg till om det inte blir bättre så får vi klura vidare.

Will do Kommit 57% nu.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Japp, den kör klart den wu'n den började på med de inställningar som var då, nya inställningar appliceras inte förrän nästa wu hämtas. Men det går ju rätt fort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Japp, den kör klart den wu'n den började på med de inställningar som var då, nya inställningar appliceras inte förrän nästa wu hämtas. Men det går ju rätt fort.

Okej!
Men hur vet jag att jag har rätt inställningar då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Okej!
Men hur vet jag att jag har rätt inställningar då?

Låt oss först kolla om något är trasigt innan vi fixar det Vänta på nästa wu, när den kommer så kolla vad du får för ppd så ser vi sen om något behöver fixas. Har du då full load på alla kärnor och en ppd som ser ok ut (posta den sedan) så är allt godis, annars får vi börja felsöka.

Visa signatur