Bluescreen vet ej vad som är fel, tyck jag har testat allt behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Bluescreen vet ej vad som är fel, tyck jag har testat allt behöver hjälp

Hej, har haft problem med min nya dator sedan jag köpte den.

Dessa grejor var nyköpta

AMD Athlon II X2 240, Dual Core, 2.8Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed
MSI GF615M-P33, Socket-AM3 m-ATX, GeForce 6150se, DDR3,SATAII, GbLAN, PCI-Ex16
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 Unbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V
Western Digital Caviar® Black™ 500GB, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache, 7200RPM
geforce 460 320 (detta ska inte ha något med problemet att göra då jag har haft detta problem innan jag köpte dette kort)

har även köpt nytt moderkort gigabyte samt ett till ram minne av samma modell ovan, blir precis samma fel.

Nät aggregatet jag har är ett 700w corsiar eller ocz, som har 1 år på nacken, kan ta reda på exakt vad det är för modell om det har betydelse.
(detta nät agg har funkat bra med mina tidigare system am2 sam 775)

Nu till mitt problem, mina webbläsare chrashar hela tiden när jag surfar (använder oftast firefox), sen så får jag bluescreen och då startar datorn om, kan ibland starta om flera gånger på raken men man tar sig in i windows varje gång.

Ibland kan datorn funka en hel dag utan problem,, och ibland så kan datorn stå i vilo läge och sedan startar datorn om bara och så får man felmeddelande efter omstarten (windows har återställts efter en oväntad avstängning)

har testat med default bios inställningarna på båda moderkorten har även testat att ställa in egna (överklockade och dom som systemet ska vara anpassade för) men det blir samma fel inne i windows.

Har ju som sagt testat med nytt moderkort, ram minne. Vad ska jag göra? Har aldrig haft am3 förut,, är det någon special inställning man ska göra?

Windows har jag installerat om 3 gånger på båda korten men det blir inget bättre.
Har senaste drivrutiner och bios uppdate.
Får inga problem med minnen in memtest kört 18h.
får heller inte problem i orthos kört 12 timmar även kört 1 timma med något nytt prestanda test som dfanns på sweclok, kommer ej ihåg vad det heter.

(om jag spelar spel så kan jag spela 12 timmar i sträck om jag vill, får aldrig fel när jag spelar)

Måste jag fortsätta köpa grejor för att testa mig fram eller är det någon som har ett bra tips.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Skulle kolla så att ramen har rätt ström. Verkar ju dock stabilt för dig. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

tack för svar, jo strömmen har jag kontrollerat, 1.5v har även testat att ge lite mer ström men det blir ingen skillnad.

Dock så upplever jag att systemet är stabilare ifall jag kör minnet i spec hastighet 1333mhz i stället för 1066 som är bios (default),, samma timming i bägge hastigheter. (har även testat med sämre laten 10-10-10-25-t2 blir ingen skillnad)

Men det kan som sagt vara inbillning.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Avstängd

Hade likadant fel som dig, ställde in minnena manuelt för det dem är specade för så slutade det.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

hej jo jag testat det men felet är då kvar fast upprepar sig inte lika mycket.
jag har nu överklockat minnene 30 mhz och nu har inte datan eller webbläsarn startat om sig, få se hur länge det håller

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

jag må vara helt ute och cykla men kanske det är ett virus du fått?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

nej tror inte att det är virus, har ju som sagt formaterat datan fler gånger,,,,

Men jag har nu plockat bort det ena ramminnet (antar att det är det första inköpta minnet)a och ännu så har jag inte fått någon blue screen wbebläsaren har också fungerat som den ska nu men får väl se hur de bli, ibland kan det funka klockrent i några dagar och sen så blir det problem hela tiden det som kommer och går men oftast så strular det

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Aaaagh. Det heter spänning, ström är flödet av elektroner medan spänningen är potentialskillnaden mellan två punkter, man justerar inte störmen utan spänningen.

Data = "uppgifter om något, oftast i samband med mätningar eller rapportering" Datorn däremot är den där burken som du har problem med

Nu när jag fått gnälla av mig,
Kör memtest, Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool låt det stå över natten, får du inga fel bör minnet må bra.
Plocka ut allt som du absolut inte måste ha för att köra datorn, dvs kör med en minnessticka, enbart systemdisken, inget ljudkort eller något annat och som går att plocka loss, se om det blir bättre så kanske du kan lokalisera den felande länken.

Hoppas du kör med en ordentlig, läs lagligt inhandlad, Windows så du inte installerar något nedladdat skit som råkar ha något fulhackat i sig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med varje sticka separat i 2 dagar vardera, och jag har inte haft ett enda problem.

Vad kan det bero på? Har ju strulat hela tiden sedan jag köpte datorn från början med det andra moderkortet,, ja mena att ja kan väl inte ha satt fast minnet för dåligt 10 gånger ja testat? Detsutom på båda moderkorten.

Jag har ej testat med ninnena tillsammans igen.

Efter att haft lös båda minnen och kontrollerat att det är samma modell så ser jag att det ena minnen inte har några minneskretsar på den ena sidan men det andra minnet har det.. Kan detta orsaka problem?

Minnet med kretsar på den ena sidan "på kretsen står det 256mb"
Minnet med kretsar på båda sidor "står det 128mb"

Är det ok att köra dom tillsammans? Jämnar det ut sig med kretsarna?

Hoppas ni förstår hur jag menar

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!