Installera Windows 7 från USB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Devil May Cry:

Jag undrar vilket som går snabbast. Från USB eller DVD?

USB går generellt sett snabbare, om du inte råkar ha ett väldigt gammalt/långsamt minne.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd

Äh. Vad kostar en DVD-/Blu-ray-drive, liksom? Varför välja bort den? Bättre att ha den och inte behöva den än det motsatta.

För övrigt, OS kommer ju ofta på DVD. Vad gör man då? Lånar nån annans läsare för att göra en image? Lita på andra, liksom?
Struligt!

Dessutom använder jag min läsare för att rippa skivor och se på Blu-ray region A, m.m.

Funderar till och med på att skaffa en till läsare!

Bara för att några fnyser åt optiska läsare behöver väl inte det betyda att man är en lamer för att man använder dem? Som att man inte är tuff, smart och kunnig nog.

Optisk media är fortfarande väldigt nyttigt idag och jag kan inte se nån som helst anledning till att man la ner den biten.
Dessutom är de bra som backup eftersom de är mer tåliga än diskar.

Vad pratar man inte om t ex när man ska göra backuper? Lagra på en optisk skiva...
En disk kan krascha, det kan inte en skiva!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Sen är det bara att installera och va' glad
That made me smile

Permalänk

Beror på vilket USB minne du har, har du ett budget går ju det söligare än DVD.

Permalänk

Trevligt !.Det ända jag behöver cd läsarn till är installera os

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda mitt SD kort jag har till kameran, något Ultra III kort eller så med hög läs/skriv-hastighet. Har du ett långsamt USB-minne så går det såklart långsammare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Vad pratar man inte om t ex när man ska göra backuper? Lagra på en optisk skiva...
En disk kan krascha, det kan inte en skiva!

Man använder band för seriöst backup, fast en disk har svårt för att krascha om den inte används men skivor blir oläsbara efter ett par år.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Ingen som har en guide hör hur man gör en Windows 7 USB på linux om man har tillgång till en win7-iso ?

Permalänk
Antielefant

USB enligt min erfarenhet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

bra guide

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag har en dator med windows 7 home premium OA installerat, men skulle vilja installera om det. Men vill använda min riktiga nyckel. Hur gör man då? Vill ju inte pirata...

Permalänk
Medlem

Nice! visste inte att det var så här lät att få operativet till ett USB-minne:)

Permalänk

Kollade dvd brännare på Inet och där stod det; Läshastighet (upp till) 16 X

Enligt Wikipedia så går 16X i 21.60MB/s, min billiga A-Data C803 usb sticka håller sig över 25MB/s iaf.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhellgren:

Jag har en dator med windows 7 home premium OA installerat, men skulle vilja installera om det. Men vill använda min riktiga nyckel. Hur gör man då? Vill ju inte pirata...

Fick du inte med en recovery-skiva?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Vad har jag gjort med min DVD läsare senaste året? Installerat Win 7 ungefär 3 gånger, och Bad Company 2. Allt annat är .iso som jag mountar i Daemon Tools, mycket bekvämare att ladda ner WoW än att Installera med X antal skivor "tex". Har även hänt att jag inte haft DVD "i" datorn på 6 månader, stoppat i den, installerat Win7, tagit ur igen, sedan legat på hyllan i 6månader+ i sträck.

Flash-Hårddiskar, Flash-Minnen > Mekaniska-Hårddiskar, Mekaniska CD Läsare

Preics, jag har inte haft en cd/dvd på iallafall 3-4 år. Hatar skivor nå in i helvete

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Fick du inte med en recovery-skiva?

Det är ju så att jag tror den är bortslarvad och jag skulle vilja installera ett fräscht windows utan alla extra program alla datortillverkare slänger med. Vill ju ha ett clean windows. Nyckeln står ju på undersidan av datorn så det är lite skumt att man måste använda recoveryskivan tycker jag.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, detta vet jag MÅÅÅNGA som vill ha svar på. Så bra gjort av er.

Permalänk

Jag bara kopierade filerna i explorer från skivan till ett NTFS-formaterat USB-minne och sen körde på det, har alltid fungerat perfekt för mig. Har använt samma metod sedan betan utan problem och har installerat Windows 7 oräkneligt antal gånger på extremt många olika datorer. Dock är det ju knappast något för massinstallation då kör jag pxeboot med multicasting.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd

det sanslösa är att det är betydligt enklare att fixa genuint piratwindows(alla uppdateringar) via USB(dock inget jag går in på nu pga swecs regler).

om man nu vill vara laglig kan man lika gärna köra på cd och slippa krångel.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

det sanslösa är att det är betydligt enklare att fixa genuint piratwindows(alla uppdateringar) via USB(dock inget jag går in på nu pga swecs regler).

om man nu vill vara laglig kan man lika gärna köra på cd och slippa krångel.

Om man har en optisk läsare ja men netbooks och mindre bärbara har ingen.
En extern kostar nästan 500kr på inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

Tack för en trevlig guide Sweclockers

Vill däremot dela med mig av en annan metod som jag använt mig av i ett par år både privat och i jobbet och aldrig haft problem med (Drygt 50st installationer på olika system) som kan vara lite snabbare och smidigare i många fall.

Se till att ha en dator med minst Windows Vista (Och DVD läsare om du har ditt nya Windows på DVD)

Se till att ha UDB stickan du vill installera ifrån isatt i datorn
Öppna cmd () och kör dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK (Här visas din dators Diskenheter)
SELECT DISK X (Ange numret på din USB sticka som X)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS QUICK
ASSIGN

Kopiera nu över alla filer från din Windows DVD till ditt USB minne och klart! bara att boota med och installera, Hoppas det hjälper någon

Kan rekommendera denna varianten också, fungerar smidigt och windows installeras på några minuter

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Skulle vara nice att se en artikel om hur man installerar direkt från hårddisken också. Jag har lyckats med detta en gång, men det fanns inte direkt några bra guider som stöd...

Permalänk
Medlem

Någon som vill förklara hur man gör installation genom hemmanätverk eller tp direkt till annan dator?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinguulol:

Kollade dvd brännare på Inet och där stod det; Läshastighet (upp till) 16 X

Enligt Wikipedia så går 16X i 21.60MB/s, min billiga A-Data C803 usb sticka håller sig över 25MB/s iaf.

Ja dom läser 16x som max men detta sker bara på en liten del av skivan, Läshastigheten varierar vart på skivan den läser närmst centrum slöast och snabbare ju närmre ytterkanten den kommer.

Men ett usb minne läser snabbt över hela minnet.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det

Skall man bara installera windows 7 och inte vill multiboot-sticka osv så varför krånga till det?

Microsoft tillhandahåller ett verktyg för just detta ändamålet Windows 7 USB/DVD Download Tool välj ISO-fil, Välj sticka, Klar ...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis, varför krångla till det.

Kan också göra snabbreklam för mitt skript 7Integrator som även skapar bootbar isofil och kopierar till usbminne;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Någon som vill förklara hur man gör installation genom hemmanätverk eller tp direkt till annan dator?

Finns ju en hel del alternativ, det jag föredrar är att göra en WinPE image och boota från för att sedan mappa upp mappen för installationsfilerna och installera windows från WinPE

Om man inte vill boota från CD/USB måste man ha den dhcp-server som har stöd för pxe-boot, en server med tftp och någon boot-agent typ grub4dos som jag har föredragit.

Grub4dos Guide - Contents är en hyfsad guide
Bootar själv installationer för XP, Vista, Win 7, div linux-distar, rescue-skivor (typ bartpe), WinPE osv med ett sådant system, dock är det ganska jobbigt att sätta upp och kanske inget att rekommendera för ett hemnätverk

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gramner:

... skivor blir oläsbara efter ett par år.

När skivan används för apportträning? Som barnens badleksaker? Koppunderlägg? Pyntning av träd?

Permalänk

Ett annat alternativ till att göra en bootdisk usb.

How To make Bootable USB

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Bra guide.

ett tips.. skriv cd/ istället för cd.. så kommer du direkt till roten

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]