Vatten eller Luft när man vill ha tyst dator?

Permalänk
Medlem

Vatten eller Luft när man vill ha tyst dator?

tänkte inhandla en ny dator snart, det blir nog ett Corsair 600T chassie och Intel 760 processor samt ATI 5770 eller nya 6850 beroende på pris...

nu är jag känslig för ljud och vill ha en riktigt tyst dator, jag har en AMD x2 dator nu modell äldre som är kyld med Zalman reservator V2, chassiet är ett Antec Solo som är rikligt ljuddämpat och där är 2x panaflo fläktar på 5volt ... datorn låter som sagt riktigt lite...

då är frågan... jag tänkte som sagt ha en helt ny burk och vill ha denna lika tyst eller tystare... men ska jag satsa på vattenkylning i chassiet där min budget kommer att hamna runt 2500:- för vattenkylningen eller ska jag ha en riktigt tyst processorfläkt och något tyst till grafikkortet?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Om du satsar på luft rekommenderar jag Prolimatechs passiva kylare för CPU o GPU tillsammans med Scythe GT.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

för processor så räcker det men bra luftkylare om du ska inte överklocka men gpu blir liten problem, i idle de är helt tysta men sen börjar fläkten snurra lite, vill du ha säkert helt tyst dator även under heavy load så får du skaffa vattenkylning men är det bara en lätt använd dator utan överklockningar så går det med bra luftkylare plus bra chassi luftflöde

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tyst ett 600T låda är men Antecs P18x lådor är bra tysta. sen har du bra luftkylning. med en tyst noctua fläkt eller vad som är tystast just nu.

grafikkort så är faktiskt gigabytes gtx 460 med 2 fläktar väldigt låg ljudnivå på.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ska du klocka om vill ha en välldigt tyst så gå på vatten, men ska du knappt klocka alls så gå på luft.

Här är ett bra exempel på extremt tyst dator med luft kylning.
Puget Serenity, SPCR Edition v.2 | silentpcreview.com

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

datorn kommer inte till att vara överklockad... hur bra fungerar 3:dje parts tillverkade kylare till grafikkortet?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

datorn kommer inte till att vara överklockad... hur bra fungerar 3:dje parts tillverkade kylare till grafikkortet?

Inget vidare till HD5770 då den dåliga referensdesignen gör så ingen vanlig passar.
Generellt kan man säga att GPU kyls bra men VRM och minneskretsarna kyls ofta sämre med tredjepartkylare kontra referens, om det är väsentligt eller inte är upp till var och en.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

HD5770 finns i fläktfritt utförande här (Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB - Inet.se).

Kan vara bra att du specificerar vad du menar med tyst, måste datorn vara tyst i load eller går det bra om den är tyst i idle?

Permalänk
Medlem

vad jag menar med tyst är ju att det ska vara tyst alltid, har jag datorn igång på natten vill jag helt enkelt inte vakna av en massa ljud ifrån den...

här är dom två byggena jag gjort innan... med P180 lådan var det rätt tyst, Antec Solo lådan var tystare och nu tänkte jag få det ännu tystare...

http://www.sweclockers.com/galleri/588-yet-another-solo

http://www.sweclockers.com/galleri/26-antec-scandinavian-edit...

Corsair 600 lådan med ljuddämpning och ett par tystare 200mm fläktar i den var det jag tänkt utgå ifrån... det tråkiga är att min zalmann reservator har stått rätt länge nu och troligtvis är rätt kass samt jag tror inte den räcker till att kyla ner dom nya komponenterna...
gigabytes kort såg intressant ut... men frågan är hur tyst man kan få det med vattenkylning, då min reservator inte lät något alls går det att få det i stort sett ljudlöst med ett vanligt vattenkylningspaket?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

med ljudisolerad chassi blir det helt tyst med vattenkylning
typ kör på en EK DCP 2,2 pump, kanske med ngt mjuk under så att det blir 100% vibrationsfri (typ ha den ljuddämpande mattor under pumpen med) sen en billigaste reservoaren då utseende spelar ingen roll för dig, en ek supreme lt till processor, passande gpu block men helst satsa på de universella core block plus kylflänsar så det blir lite billigare, men radiatorer är en bra fråga, har ingen aning vilka ska passa med du får räkna med enkel radiator per värmekälla så en dubbel radiator eller två enkla från EK CoolStream serie men får du plats/pengar till mer så blir det ännu bättre. Fläktar kan snurra på 800rpm eller mindre (om du ska inte överklocka alls) då blir det ljudlös speciellt med ljuddämpning
Ja, vatten är rätt för dig men välj de delar du behöver och inget mer så din budget räcker

tänk bara på att 5770 har helt annorlunda avstånd mellan hål till kylare så core block (universella) passar inte utan lite mekande, ska du köpa den grafikkort så titta efter referens design så en fullcover ska passa

Permalänk
Medlem

beror ju helt och hållet på vad du vill ha själv, om du vill ha vattenkylning eller inte. Vatten är ju bättre när du vill ha en tyst dator, Men luft är säkrare i längden!

Visa signatur

Kanelbullar är goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upstate:

Vatten är ju bättre när du vill ha en tyst dator, Men luft är säkrare i längden!

hahaha

Permalänk
Medlem

i och med jag har haft vatten innan i form av reservatorn så är jag bekant med det. dock har läst en del på SPCR och fått uppfattningen att ett aktivt vattensystem med fläktar blir aldrig lika tyst som med stora luftkylare... där av att jag tvekar för ett nytt vattensystem. nu har jag inga egna erfarenheter av ett aktivt vattensystem och vänder mig därför till er på swec...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför skulle aktiv vattenkylning skulle vara mer högljud än vanlig luftkylning?
med vatten får du använda större radiatorer än på vanlig luftkylning (vilket ger begränsningar) så du får använda mycket tystare (lågvarvade fläktar) för att få samma eller bättre temps, frågan är oftast om pumpen, om man vill inte överklocka och ha monster dator med de mest krävande block och om det blir bara 2-3st max så får man köra med riktig tysta pumpar på log effekt, kopplar du en sånt EK DCP 2,2 till moderkort/fläktkontroller (om de klarar de ynka 6,5W max effekt) så du kan justera hastigheten lite till som på fläkten, du kan ju justera så att pumpen ska knappt pumpa samt fläktar knappt ska snurra om det blir låga temp typ vid idle och lite mer vid load men det blir fortfarande mindre än på luftkylning vilket värmer upp hela chassi så med tiden blir det ännu varmare och de snurrar ännu mer, om man vill få riktig låg ljudnivå så skaffar man tyst pump, tysta fläktar och stora radiatorer
själv sitter på på en pump med 8W max och när system blev luftat ordentlig så det är helt tyst och fläktar (scythe gt 1850) snurrar bara på knappt över 800rpm och då får jag bra temps plus det är helt tyst då chassi är också ljuddämpad, en gång satt jag fel hastigheten på fläktar och blev det 260rpm jag spelade i nästan en timme i MW2 och både gpu och cpu klarade väl det (cpu @4GHz) bara det var lite högre temp, bara vatten var på 50 grader (typ 15 grader mer än vanlig)