Bör jag köpa en viss HP-dator för drygt 6000 kr eller köpa en färdigbyggd från Inet?

Permalänk
Medlem

Bör jag köpa en viss HP-dator för drygt 6000 kr eller köpa en färdigbyggd från Inet?

Har tänkt köpa en ny dator en färdig.
Hade tänkt mig denna

HP Pavilion P6310sc - 2,8GHz QC 6GB 750GB DVD±RW - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Stationära datorer

eller ska jag köpa en färdig från komplett eller inet iställe?

Jag ska inte använda den för att spela men använda för vanligt bruk och spela in musik.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar delade*

Jag tyckte att det här inlägget passade bättre i en egen tråd än i tråden där du hade placerat det, så jag flyttade ut det till en alldeles egen tråd. Lycka till med datorköpet!

Permalänk
Medlem

OK tackar för det.

Har bestämt mig för ett plock på inet iställe. Har kommit så här långt hittills

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W
Fractal Design Define R3, Titanium
FSP 400-60APN Bulk 400W (kanske behöver ett bättre ett ?)
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 (Vill minst ha 6gb sen om det är rätt är en annan sak)
Samsung SH-S223C 22X DL Svart brännare

sen behöver jag ett moderkort grafikkort också, måste ha hdmi och firewire.

Hade inte tänkt lägga ut mer än ca 6-6500:- eller nått.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har USB3, E-Sata och firewire i detta paket, Inet.se har skrivit lite fel i beskrivningen, du kan klicka på bilderna eller läsa på Asus sida för att kontrollera detta.

Jag har kollat att ram minnet är testat och godkänd för moderkortet, nästan alla moderkort har dual channel för ram minnet förutom Intel med sockel 1336 som har trippel channel, och då fungerar 2 eller 4 ram minnen bäst för moderkort med AM3 sockel.

Jag är lite osäker om OS skall följa med paketet men här är mitt förslag på ett paket utan OS

Alla delar från Inet.se
Asus M4A88TD-V EVO/USB3 - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
Corsair 8GB (4x2GB) 1333MHz PC3-10666 XMS3 - Inet.se
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W - Inet.se
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se
Fractal Design Define R3, Titanium - Inet.se
Corsair CX 400W 80+ - Inet.se
Samsung SH-S223C 22X DL Svart - Inet.se
PowerColor Radeon HD5450 512MB DDR3 Go Green - Inet.se

Edit: om du vill ha datorn monterad så kostar det 795kr extra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Att lägga 900kr på ett chassi, när hela datorn får kosta 6000 är bara knäppt (även om det är ett bra chassi). Passa på (kampanj nu) att köpa R2 chassit för 500 istället!

Mitt förslag...

https://www.inet.se/artikel/7104177/samsung-sh-s223c-22x-dl-s...
https://www.inet.se/artikel/9960153/fractal-design-define-r2-...
https://www.inet.se/artikel/6909446/corsair-cx-400w-80-
https://www.inet.se/artikel/5308655/amd-athlon2-x4-640-3-0ghz...
2x https://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-s...
https://www.inet.se/artikel/1901855/asus-m4a88td-m-evo-usb3
https://www.inet.se/artikel/5408676/powercolor-radeon-hd5750-...
https://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

OBS! Moderkortet har Firewire och USB3!

Fri frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

ESD-armband: ESD - Armband Engångs Eurostat - Inet.se

Edit: Glömde ju hårddisken, så lägg till denna (416kr) 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se Blir det för dyrt, skippa cpu-fläkten...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

pirpens förslag är att föredra, dom andra har helt konstiga setups med 3 minnes stickor när de ska vara 2 eller 4. O ett päron har t.o.m dragit in 8gb minne när budgeten är på 6k o sen köpt ett sunkit grafikkort. :S. Va e fel på folk!?

Pirpens förslag är absoulut bäst hittills, kör på de! Den har dugligt grafikkort tillräckligt med minne, bra chassie, vilket alla andra missade... nog för att han också har satt 8gb minne, men de får vara. Utgår ifrån att du vill ha det. Han hittade dock ett mycket mer prisvärt minne.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

pirpens förslag är att föredra, dom andra har helt konstiga setups med 3 minnes stickor när de ska vara 2 eller 4. O ett päron har t.o.m dragit in 8gb minne när budgeten är på 6k o sen köpt ett sunkit grafikkort. :S. Va e fel på folk!?

Pirpens förslag är absoulut bäst hittills, kör på de! Den har dugligt grafikkort tillräckligt med minne, bra chassie, vilket alla andra missade... nog för att han också har satt 8gb minne, men de får vara. Utgår ifrån att du vill ha det. Han hittade dock ett mycket mer prisvärt minne.

Då TS säger "Jag ska inte använda den för att spela" känns det rätt meningslöst att rekommendera grafikkort över 500kr strecket, ingen ide att lägga ut på ett 5750 om han inte ska spela nåt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellfog:

OK tackar för det.

Har bestämt mig för ett plock på inet iställe. Har kommit så här långt hittills

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
AMD Athlon2 X4 640 3.0Ghz 2MB 95W
Fractal Design Define R3, Titanium
FSP 400-60APN Bulk 400W (kanske behöver ett bättre ett ?)
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 (Vill minst ha 6gb sen om det är rätt är en annan sak)
Samsung SH-S223C 22X DL Svart brännare

sen behöver jag ett moderkort grafikkort också, måste ha hdmi och firewire.

Hade inte tänkt lägga ut mer än ca 6-6500:- eller nått.

Du behöver inte ha 8gb minne samt 6 kan du ju inte använda som trichannel så rekomenderar 4gb räcker gott å väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du behöver inte ha 8gb minne samt 6 kan du ju inte använda som trichannel så rekomenderar 4gb räcker gott å väl

Så kan jag inte ha 6gb ram? För jag tänkte syssla med musik också på den så det kan behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellfog:

Så kan jag inte ha 6gb ram? För jag tänkte syssla med musik också på den så det kan behövas.

Köp 8 isf, du ska iaf ha 2 elr 4 minnes stickor inte 3 elr 6

Permalänk

Jag hade utgått från pirpens förslag när det gäller allt förutom grafikkortet, det är vida overkill när man inte ska spela tunga spel. Antingen kan du köra på det grafikkort som finns integrerat på grafikkortet (880G) eller välja ett enklare grafikkort såsom HD5450, i praktiken är skillnaden att HD5450 stöder full Dolby (7.1) och DTS bitstream, vet inte om du har användning för det. Om det blir pengar kvar sitter du på dem tills dess att du får råd med en SSD av en storlek som passar Dig (personligen skulle jag iof gå ned till 4 GB minne för att få råd med SSDn redan idag men de kommer halveras i pris runt årsskiftet så om du inte har testat en SSD tidigare kan du vänta in de nya priserna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag hade utgått från pirpens förslag när det gäller allt förutom grafikkortet, det är vida overkill när man inte ska spela tunga spel. Antingen kan du köra på det grafikkort som finns integrerat på grafikkortet (880G) eller välja ett enklare grafikkort såsom HD5450, i praktiken är skillnaden att HD5450 stöder full Dolby (7.1) och DTS bitstream, vet inte om du har användning för det. Om det blir pengar kvar sitter du på dem tills dess att du får råd med en SSD av en storlek som passar Dig (personligen skulle jag iof gå ned till 4 GB minne för att få råd med SSDn redan idag men de kommer halveras i pris runt årsskiftet så om du inte har testat en SSD tidigare kan du vänta in de nya priserna).

pirpens verkar nog bäst förutom vissa saker, jo kanske inte behöver extra grafikort det inbyga borde duga för mina behov?.

Kolla på film, Photoshop, spela in musik? nu har väl inte grafiken så stort betydelse kanske för just musiken.

SSD har jag aldrig testat förut men verkar väldigt bra alla fall kanske köpa en liten bara som system disk.

4 Gb skulle kunna duga för just nu kan ju alltid lägga till mer ram sen, hade inte tänkt lägga ut så mycket på en dator, så ca 6-6500 får räcka. Ska lägga ut på en skräm också plus, 795 för installation på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

pirpens förslag är att föredra, dom andra har helt konstiga setups med 3 minnes stickor när de ska vara 2 eller 4. O ett päron har t.o.m dragit in 8gb minne när budgeten är på 6k o sen köpt ett sunkit grafikkort. :S. Va e fel på folk!?

Pirpens förslag är absoulut bäst hittills, kör på de! Den har dugligt grafikkort tillräckligt med minne, bra chassie, vilket alla andra missade... nog för att han också har satt 8gb minne, men de får vara. Utgår ifrån att du vill ha det. Han hittade dock ett mycket mer prisvärt minne.

TS skriver att datorn skall ha minst 6GB ram minne och att han inte skall spela på datorn, jag brukar läsa vad folk skriver.

Personligen så tycker jag att 2x2GB ram minne räcker för normal användning av datorn, men om trådskaparen har bestämt att han vill ha minst 6GB så får man acceptera detta.

Och när det gäller grafikkortet så kanske han klarar sig med det inbyggda HD4200 grafikkretsen på moderkortet men eftersom musik är viktigt för honom så är grafikkort från HD5000 serien en fördel, HD5450 klarar TrueHD & DTS-HD MA Bitstreaming via HDMI och den klarar även 2 st skärmar med digitala signaler från DVI och HDMI samtidigt, grafikkretsen från moderkortet klarar bara en digital video signal och en analog samtidigt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Så här ser paketet ut just nu

Permalänk
Medlem

Undrar om jag klarar mig på det inbyggda grafikkortet?

Hur stor är skillnaden om jag skulle köpa ett separat?

Permalänk

Ska du använda datorn till att spela på? Om inte så kommer du nog klara dig på det integrerade.

Permalänk
Medlem

Nä ska inte spela men vill kunna se Hd film, syssla med Photoshop, musik mm.

Permalänk

Vet inte hur HD4250 klarar HD-film men det borde gå.

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag också om jag ska skaffa AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition i ställe för AMD Athlon2 X4 640?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Efter jag vill ha en systemdisk eller en partition för windows, undrar ska jag köpa en extra Hd eller göra partition?

SSd känns för dyrt nu, vet inte om jag vill vänta till jul.
eller ska jag kanske köpa en mindre hårdisk till.

Inet installerar väl windows och allt, då är det väl försent med partition efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellfog:

Efter jag vill ha en systemdisk eller en partition för windows, undrar ska jag köpa en extra Hd eller göra partition?

SSd känns för dyrt nu, vet inte om jag vill vänta till jul.
eller ska jag kanske köpa en mindre hårdisk till.

Inet installerar väl windows och allt, då är det väl försent med partition efter?

Om du mailar dem och berättar hur du vill ha dina partitioner kan de säkert fixa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Inbyggda grafiken klarar hd film, jag har byggt 3 maskiner med det moderkortet o så länge men inte ska spela duger integrerade grafiken, man behöver inte heller dela minnet , sideportminnet räcker, det enda negativa med den är att den inte kan hantera 2 digitala anslutningar samtidigt utan man blir tvingad att köra vga till en monitor om man ska ha 2, tyvärr finns det inga moderkort ute som stöder 2-3 digitala anslutningar ännu, men vill man ha 3 monitorer så lägger man till det billigaste kort man hittar med 2 x dvi eller hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok ska maila dom om det, angående moderkortet så hade jag inte tänkt att koppla datorn till tv via hdmi, för den är i ett annat rum. Jag bränner ut på skiva för att kolla saker eller kör via usb minne.

Köper nog M4A88TD-v iställe för M för den är slut i lager just nu, verkar inte vara någon större skillnad mellan dom förutom att ena har mer pci platser eller mindre osv.