Permalänk

Normal elförbrukning i lägenhet?

Tjena!
Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni tycker priset verkar vettigt?

Lägenheten är en 3a på ca 70-80m2 (Hjärnsläpp).
Ingen diskmaskin, men tvättmaskin + torktumlare. Vi är 3 personer som bor här. Varmvatten ska vad jag vet ingå. Likaså uppvärmning.
Perioden 01/09-01/10 spenderades ca 460 KW/H. Detta hamnade med alla skatter och avgifter på 718kr. Jag tycker 718kr för en månad låter ganska saftigt, men har och andra sidan alltid bott hemma förut så vet inte ^^. Hur ligger det/ni till? Ni som kan det här.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket det kan kosta för en sådan lya men jag vet iaf att om ni kör torktumlare mycket så blir det dyrt, de drar nämligen en hel del.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Jag bor själv i en 2:a på 50,6 kvm och jag spenderade 425 kWh mellan perioden 2010 05 01 - 2010 07 31

398,70 kr rörligt pris

334,56 kr nätavgift

Plus moms totalt 917 kr

Permalänk

Det är inte så att du inte valt elbolag och ligger i en 'dyrare' klass?
Alt står det någon gammal frys en fd boende har kopplat in som nu används av någon annan. Elfakturor kan vara lite jävliga att tyda så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kyl och frys är ju knappast moderna, men tror de fungerar hyffsat. Jo, torktumlaren är nog en stor bov kan jag tänka mig! En annan är att vi sällan stänger av våra datorer när vi drar till skolan. Bör man kanske börja med, hehe.
Har inte bytt elbolag så har det tilldelade bolaget "Billinge EL" (Skövde kommuns). Skrev in en årsanvändning på 5500KW/h på "elskling" nu och de rekommenderade Telge. Skulle tydligen bli ganska exakt 1kr/KW/h inklusive allt (Fast kostnad). Det har ju denna månad betytt över 200kr?? :S

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rätt normalt...
Bor själv på 80kvm och hamnar på drygt 600/månad utan torktumlare

Permalänk
Medlem

Jag och min tjej betala strax över 800 förra gången, för en månad. Hyr andrahand och detta sletna bolaget som äger huset har bestämt att man inte får byta elbolag -.- Eon har vi tror jag och det är fan skräp. Men flyttar snart igen så då ska de bytas! (BTW bor i en 2a på 67m2)

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Korsordsguru

Bor själv i en etta och just nu ligger min hushållsel på 270kr per månad. Har inte några saker som tvättmaskin eller diskmaskin då, men minst 2 datorer igång 24/7 och en plasma-TV som kräver ett halvt kärnkraftverk. Tror jag har vart uppe i 350/månad som mest.

Visa signatur
Permalänk

Ok, verkar ju ligga på en rätt "normal" nivå då.
Men blir nog att byta elbolag när man orkar!

Permalänk
Medlem

Sitter själv med två rum och kök, på... vad kan den ligga på, runt 52kvm2. Och senaste elräkningen man fick så låg den på 700 spänn någonting. Och det är rätt så normalt vad den brukar ligga på varje kvartal då man får den i brevlådan.

Har i dagarna tecknat upp mig på ett fast elavtal med SandvikenEnergi för att inte behöva tänka så mycktet på allt för saftiga elräkningar under vinterhalvåret. Inte för att elräkningen drog iväg allt för mycket förra vinternet, då den låg kring tusenlappen, så kände jag endå att det var lika bra att det det säkra före det osäkra och binda mig under ett år.

Vet inte rikigt hur mycket man göra av med per månad eller kvartal när det kommer till kilovat timmar. Man har betalat och sett glad ut.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Du borde nog byta elbolag!
Bor i en etta på 50 kvm2 och spenderar ca 700 spänn kvartalet på el, och då går torktumlaren och tvättmaskinen nästintill varje dag (tvättgalen sambo )

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

4:a på 105kvm. Tvättmaskin går 1ggr per dag. Samma med diskmaskin, 1 dator som står på dygnet runt, 2st datorer som stängs av och på varje dag. Plasma tv som går ca 3timmar på kvällen. Ps3 ibland då och då. Nyrenoverad lägenhet. Så kyl, frys och spis är nytt.

Ligger på 1300kr / 3månader. Tycker ert låter ganska mycket

Permalänk
Avstängd

bor i en 4 på 128kvm betalar ca 600 i kvartalet. så tycker det låter väldigt dyrt.

Permalänk

Hmm, jo lite mycket låter det ju faktiskt då. Får kolla på annat elbolag när tentatiderna lugnat sig lite!

Permalänk
Medlem

Jag bor ensam i en trea på 71kvm, med bänkdiskmaskin. tv och dator är ofta på mellan 16-22 och så spelar jag playstation 3 till och från. Ganska konstant betalar jag 800-900kr per kvartal, är dock hyfsat invand på att släcka lampor o.s.v så antar att jag har några kronor sparade där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Hmm, jo lite mycket låter det ju faktiskt då. Får kolla på annat elbolag när tentatiderna lugnat sig lite!

Blev uppring för någon dag sedan av Göta Energi. Trodde först jag vunnit på Bingolotto när de ringde.
Iallafall så erbjöd de mig att få köpa el till inköpspris, ingen hög nätavgift som EON har etc. Fast jag tackade nej eftersom allt lät så bra men jag gillar inte att ta telefonerbjudanden. Du kanske skall kolla upp dem. Vet dock ej om de är begränsade till olika orter i Sverige.

Permalänk
Medlem

Bor i en 1a på 52kvm med egen tvättmaskin. Min hushållsel uppgår till omkring 200kwh/månad. Har ingen dator som står och snurrar dygnet runt och har hyfsat nya vitvaror. Kör 5-6 maskiner tvätt per månad (liten tvättmaskin).

Har bundit upp mitt elpris på två år och betalar strax över 99öre/kwh.

Använde Compricer för att hitta ett bra elpris och tecknade avtalet över nätet vilket var skitsmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Bor i en 1a på 52kvm med egen tvättmaskin. Min hushållsel uppgår till omkring 200kwh/månad. Har ingen dator som står och snurrar dygnet runt och har hyfsat nya vitvaror. Kör 5-6 maskiner tvätt per månad (liten tvättmaskin).

Har bundit upp mitt elpris på två år och betalar strax över 99kr/kwh.

Använde Compricer för att hitta ett bra elpris och tecknade avtalet över nätet vilket var skitsmidigt.

Oj jävlar vilket högt pris!
Själv betalar jag inte mer än 85öre/kwh

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Oj jävlar vilket högt pris!
Själv betalar jag inte mer än 85öre/kwh

Tur att det inte är jag som skickar ut fakturan

Permalänk
Medlem

Bor i en 2:a på 69kvm och brukar ha en förbrukning runt 110-120kWh/månad. Ej tvätt-/diskmaskin men nybyggd lägenhet så modern kyl/frys. Betalar mer i nätavgift/näthandel (eller vad de nu kallar det på fakturan) än jag gör för elen jag förbrukar. Har Eneas som leverantör och inte orkat sätta mig in i om det finns billigare.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Hmm, lite olika uppgifter här

Tror vi förbrukar ca 3-400kwh .. sista räkningen var på runt 400kr iaf.

Bor i en 3a på 88kvadrat, diskmaskin, tvättmaskin, 2 laptops som är igång på dagen endast samt en 40" LCD..

Tips! En viktig sak att kolla! .. När man flyttar brukar man få ett "tillsvidare" pris så man ska så fort som möjligt ringa elbolaget och byta till rörligt .. då tjänar man ett antal hundra kronor.. Det är iaf så på mitt elbolag..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Kolla upp kundkraft.

Jag sänkte min elkostnad rejält genom att gå över till dem.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk

Tänkte vänta till månadens räkning kommer så att jag verkligen har hundra koll på vad allt kostar.
Verkar det dyrt byter jag bolag.

Permalänk
Medlem

Bor i en 1:a 44kvm ligger på 300kr månaden.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Bor i en 1:a 44kvm ligger på 300kr månaden.

Frågade en polare och han låg på 200 kr/mån.:O:D Men ditt pris låter mer rimligt så att säga.:) Jag har inget emot räkningar men jag hatar :@:S:/ elräkningar.:( Btw...sa jag att jag hatar elräkningar? Varför? Jo för husen är alltid svinkalla men ändå kostar det mycket.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

700-800kr per månad i en trea... stört att vi inte får byta elbolag heller för isf måste hela byggnaden byta.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ettis:

700-800kr per månad i en trea... stört att vi inte får byta elbolag heller för isf måste hela byggnaden byta.

Kan ni i fastigheten inte enas om ett bolag då?:) Så går ni till värden och säger att ni vill byta?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag bor i en trea på 70.5kvm och förbrukar väl ca 180kwh per månad.

Permalänk

Tjo!

Byte själv elbolag till DinEl i Göteborg nyligen då det skulle bespara mig någon tusenlapp om året jämfört med Energibolaget som jag haft tidigare som vart ett riktigt lurigt elbolag som inte alls hört av sig när det är dags att förnya avtalet utan då slängt över mig på något tillsvidare avtal som vart dyrt som fan.

Jag bor i en 3:a på 69kvm med min sambo och unge och vi har en diskmaskin, tvättmaskin och LCD-TV som rullar ganska friskt även 1st dator som står mer eller mindre dygnet runt samt en annan server som går 24/7 som jag kan tänka mig slukar el utav helvete. Cirkus 20-22TB HDD, 6gb Ram och en Quad Core cpu av äldre modell.

Min beräknade årsförbrukning var enligt senaste fakturan 8000kw/h och den brukar stiga för varje ny faktura ungefär känns det som vilket förvånar mig ganska mycket. Så nu har jag tagit till krafttag mot el-förbrukningen och börjat bytta alla glödlampor till LED eller lågenergi, servern kommer åka ut om någon månad och den andra datorn kommer börja stängas av oftare när den inte används som tex när man sover.

Tror jag betalat omkring 700-800kr/mån till bara el-bolaget sedan är det ju även en nätavgift som jag betalar till de som äger elnätet i kommunen vilket är ytterligare kanske 100kr/mån, fan skamligt att behöva betala det tycker jag.¨

Värst var i somras när jag körde min AC 24/7 då den förbrukar 3.2kw vid full effekt när man kyler ner lägenheten då tror jag månads förbrukningen steg från omkring 500-600kw/h i månaden till cirkus 900-1000kw/h istället. Det var dyrt som satan!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Jag har ca 350-400/månaden i en 37m2 etta

Förbrukar 180-200kw/h månad och då har jag inte tvättmaskin eller diskmaskin

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.