Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk

Mellan 190-220 kr/mån för elen här ^^, en 2a på 66 kvm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noxxer:

Jag har ca 350-400/månaden i en 37m2 etta

Förbrukar 180-200kw/h månad och då har jag inte tvättmaskin eller diskmaskin

Skrivet av Metalie:

Mellan 190-220 kr/mån för elen här ^^, en 2a på 66 kvm

Vad stora skillnader.:O Trodde att Metalies lya skulle ha dyrare elförbrukning (dock bra att du Metalie's lya inte har hög elförbrukning dock:D).

Noxxer, hur kommer det sig att du har en hög elförbrukning?:O Köpt ett kärnkraftverk på REA på sistone?;) Herrn tjuvstartar REA:n helt enkelt.:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Fick precis i dagarna min elräkning, vet inte inte riktigt hur stor lya man har. Men kan den liggar på en 52-60kvm2 ( två rum o kök ). Räkningen låg på 560 spänn för ett kvartal, och det är rätt lågt imot vad den brukar ligga på. Nu vet jag inte hur många kw/h man gör av med på ett kvartal. Men det kan inte vara så mycket.

Har inte så mycket energi slukare hemma här. Den enda man har, det är ju en 42" plasma skärm. Men den använder man sig inte så mycket utav längre. Så där drar man in lätt ett par kw/h på. Men annars så är det spis, kyl, belysning och datorn som drar mesta av dom kw/h hemma här.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Fick precis i dagarna min elräkning, vet inte inte riktigt hur stor lya man har. Men kan den liggar på en 52-60kvm2 ( två rum o kök ). Räkningen låg på 560 spänn för ett kvartal, och det är rätt lågt imot vad den brukar ligga på. Nu vet jag inte hur många kw/h man gör av med på ett kvartal. Men det kan inte vara så mycket.

Har inte så mycket energi slukare hemma här. Den enda man har, det är ju en 42" plasma skärm. Men den använder man sig inte så mycket utav längre. Så där drar man in lätt ett par kw/h på. Men annars så är det spis, kyl, belysning och datorn som drar mesta av dom kw/h hemma här.

Vad skumt att räkningen skiljer så mycket för folk.:) Använder ni ComPricer eller någon liknande tjänst för och välja "rätt" El-leverantör?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad skumt att räkningen skiljer så mycket för folk.:) Använder ni ComPricer eller någon liknande tjänst för och välja "rätt" El-leverantör?^^

Jag ha använt mig utav samma el leveratör i alla år sen jag flyttade hemmifrån från jag var 18 år, sen 1986.

Den enda skillanden nu är väl att man har bundit el avtalet till fast imot rörlig som man hade tidigare.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Jag ha använt mig utav samma el leveratör i alla år sen jag flyttade hemmifrån från jag var 18 år, sen 1986.

Den enda skillanden nu är väl att man har bundit el avtalet till fast imot rörlig som man hade tidigare.

Oki då förstår jag!:)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande standardavtalet från Fortum. Hamnade nu denna månad på 450kr. Hade en elförbrukning på 285kWh.

Men golvvärme är fan värt den extra kostnaden
Har den alltid igång i badrummet.

Hoppas dock att det sjunker lite när jag nu bytt elleverantör. Bytte via elskling.se förra månaden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Jag har fortfarande standardavtalet från Fortum. Hamnade nu denna månad på 450kr. Hade en elförbrukning på 285kWh.

Men golvvärme är fan värt den extra kostnaden
Har den alltid igång i badrummet.

Hoppas dock att det sjunker lite när jag nu bytt elleverantör. Bytte via elskling.se förra månaden.

Vad är bäst? ComPricer eller Elskling? Berätta gärna vad du a) hade i faktura med Fortum b) vad din nuvarande faktura ligger på. (Givetvis när fakturan för det nya bolaget dykt upp).:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Bor i en två:a

Oktober månad 68kWh.
Men jag använder mest bara (spel) datorn och tvn. Ingen diskmaskin etc. Energisparlampor.
Datorn är dock igång endel.

Sen vetifan varför jag nu fick faktura för endast en månad.. hmm. Brukade vara / kvartal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad är bäst? ComPricer eller Elskling? Berätta gärna vad du a) hade i faktura med Fortum b) vad din nuvarande faktura ligger på. (Givetvis när fakturan för det nya bolaget dykt upp).:)

Yes, ska försöka komma ihåg att uppdatera vad jag får nästa månad i faktura.

Men nu har jag legat mellan 400 och 450kr i månaden med Fortum.

Vet dock inte vilka som är bäst av compricer & Elskling. Jag har bara använt mig utav Elskling när det gäller el-bolag. Men när jag skaffade hemförsäkringen så gick jag via ComPricer och tyckte att de var en riktigt bra sida. Lättförstått och de ringer till och med upp en ifall man skrivit att man är sugen på en speciell försäkring.

Men som sagt, ska försöka komma ihåg att skriva ut min summa nästa månad

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Yes, ska försöka komma ihåg att uppdatera vad jag får nästa månad i faktura.

Men nu har jag legat mellan 400 och 450kr i månaden med Fortum.

Vet dock inte vilka som är bäst av compricer & Elskling. Jag har bara använt mig utav Elskling när det gäller el-bolag. Men när jag skaffade hemförsäkringen så gick jag via ComPricer och tyckte att de var en riktigt bra sida. Lättförstått och de ringer till och med upp en ifall man skrivit att man är sugen på en speciell försäkring.

Men som sagt, ska försöka komma ihåg att skriva ut min summa nästa månad

Kanon väldigt snällt.:):) *Uppskattas*:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kanon väldigt snällt.:):) *Uppskattas*:)

Tja,

Nu fick jag min nya räkning.
Sänkte kostnaden lite.

1 Nov - 30 Nov gick på 276kr istället för mellan 400-500kr som tidigare. Så det lönar sig att byta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som har låst era avtal, vad betalar ni per Kwh? Jag låste mitt i October, ca 54 öre/kwh.

Har en 3a på 75kvm. Senaste månandsräkningen låg på ca 430kr. Över halva delen av summan bestod utav fastpris-avtalet och moms.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får betala 66.33 öre/kWh, jag har då låst mitt avatal för ett år.

Bor i en tvåa på, 52-60kvm. Om inte mitt minne svikar mig allt för mycket, så låg kvartals räkningen på senaste elräkningen på 560 kronor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korben Dallas:

Kolla upp kundkraft.

Jag sänkte min elkostnad rejält genom att gå över till dem.

Samma här. Kundkraft är riktigt bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag får betala 66.33 öre/kWh, jag har då låst mitt avatal för ett år.

Bor i en tvåa på, 52-60kvm. Om inte mitt minne svikar mig allt för mycket, så låg kvartals räkningen på senaste elräkningen på 560 kronor.

Har du Sandviken energi? Tyckte min räkning mestadels bestod av fasta avgifter, kanske är nån engångssumma iofs. Första räkningen sedan jag låste det på 1år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Har du Sandviken energi? Tyckte min räkning mestadels bestod av fasta avgifter, kanske är nån engångssumma iofs. Första räkningen sedan jag låste det på 1år.

Japp. Jag har Sandviken Energi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick senaste kvartalets elräkning idag, 1724 kr..

bor i en 3:a på 74 kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Fick senaste kvartalets elräkning idag, 1724 kr..

bor i en 3:a på 74 kvm.

Var väl kanske i saftigaste laget med 1700 spänn. Hur mycket brukar kvartalsräkningen hamna på, i vanliga fall ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Tja,

Nu fick jag min nya räkning.
Sänkte kostnaden lite.

1 Nov - 30 Nov gick på 276kr istället för mellan 400-500kr som tidigare. Så det lönar sig att byta

Kanon Tack så mycket för svar.:)^^ Som sagt uppskattas!:D

Vad har ni annars för åsikt om - förutom kundkraft - Elskling.se? Är de bättre eller sämre?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis min årsräkning, 1850 kWh i en 3:a på 80 kvm, så drygt 150 kWh per månad. Skulle tro att datorn slukar det mesta. Vitvarorna är nya och diskmaskinen går en gång i veckan.

Edit: Sedan ska vi inte tala om vad det kostade, strömmen är bra mycket dyrare här nere än i Sverige.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Jag gräver upp denna necrotråden, jag bor i en 2a på 58kvm, jag tycker min elräkning är helt åt hvete, jag får inte byta elbolag för hyresvärden då de har något skumt avtal med Vimmerbyenergi, jag betalar 1,1047kr kWh då är det allt i.

Det som går mest hemma är 1 ps4, 1 40" LCD TV, 1 27" LCD monitor, och en Dator med ett 550w nätagg = ca 10timmar/dag
Spis/ugn/micro ca 45 min varannan dag beroende på vad jag lagar.
1/5 - 31/5 = 278kWh = 307kr
1/6 - 30/6 = 301kWh = 332kr
1/7 - 31/7 = 279kWh = 308kr ( här var jag inte hemma på 10 dagar )
1/8 - 31/8 = 320kWh = 353kr
1/9 - 30/9 = 372kWh = 410kr
1/10 - 31/10 = 394kWh = 435kr

Jag misstänker kyl/frys som är 13år gamla, jag kommer tyvärr inte åt baksidan för att koppla in någon wattmätare då det är totalt inbyggt med överskåp som sitter ihop med kylen.
Belysningen är några få lampor, typ lågenergi/Led
Dammsugaren är som ny fast den är 5 år gammal
Spis är väl nästan antik.
Hyresvärden vägrar att byta tills grejjerna går sönder

Har ni någon åsikt om min förbrukning? kollar man riks snittet för en lägenhet så är den på 2500kWh/år min är nästan det dubbla enl sista elräkningen 4728kWh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: bara liiite onödigt att svara på en sex år gammal grej?

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

@tonstrom: Säg det till @mallesoft som såg till att tråden dök upp i "'Nytt i forumet"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@mallesoft: Eftersom det inte dippade mycket när du vare borta 10 dagar så gissar jag på att kyl och frys är de två stora bovarna. Eller något annat som alltid står på. En dator som snittar 10 timmar/dag lär ligga runt 30 kWh/mån även om den bara står i idle största delen av tiden

Permalänk

@Chibariku:
Jag misstänker att det är så med, men som sagt, min snåla hyresvärd vet vad "betala hyra" betyder, men ordet "service" har de noll koll på, tänkte bara dubbelkolla med er på swec som har likvärdiga prylar vad eran räkning ligger på, glömde lägga till 2st laddare till mobilen med, inte för ett de drar så mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mallesoft:

Jag gräver upp denna necrotråden, jag bor i en 2a på 58kvm, jag tycker min elräkning är helt åt hvete, jag får inte byta elbolag för hyresvärden då de har något skumt avtal med Vimmerbyenergi, jag betalar 1,1047kr kWh då är det allt i.

Det som går mest hemma är 1 ps4, 1 40" LCD TV, 1 27" LCD monitor, och en Dator med ett 550w nätagg = ca 10timmar/dag
Spis/ugn/micro ca 45 min varannan dag beroende på vad jag lagar.
1/5 - 31/5 = 278kWh = 307kr
1/6 - 30/6 = 301kWh = 332kr
1/7 - 31/7 = 279kWh = 308kr ( här var jag inte hemma på 10 dagar )
1/8 - 31/8 = 320kWh = 353kr
1/9 - 30/9 = 372kWh = 410kr
1/10 - 31/10 = 394kWh = 435kr

Jag misstänker kyl/frys som är 13år gamla, jag kommer tyvärr inte åt baksidan för att koppla in någon wattmätare då det är totalt inbyggt med överskåp som sitter ihop med kylen.
Belysningen är några få lampor, typ lågenergi/Led
Dammsugaren är som ny fast den är 5 år gammal
Spis är väl nästan antik.
Hyresvärden vägrar att byta tills grejjerna går sönder

Har ni någon åsikt om min förbrukning? kollar man riks snittet för en lägenhet så är den på 2500kWh/år min är nästan det dubbla enl sista elräkningen 4728kWh

Jag tycker du ska låna (eller köpa) en lös mätare och kolla förbrukningen på dator/spel/tv genom att mäta en längre tid så du får ett pålitligt medelvärde för de apparaternas förbrukning.
Kan du se eller fjärravläsa din elmätare själv eller hur fungerar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Blev uppring för någon dag sedan av Göta Energi. Trodde först jag vunnit på Bingolotto när de ringde.
Iallafall så erbjöd de mig att få köpa el till inköpspris, ingen hög nätavgift som EON har etc. Fast jag tackade nej eftersom allt lät så bra men jag gillar inte att ta telefonerbjudanden. Du kanske skall kolla upp dem. Vet dock ej om de är begränsade till olika orter i Sverige.

@Ensto
VARNING FÖR GÖTA ENERGI

Detta är luriga fiskar som gillar fulsälg!

Varning för Göta Energi

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@mallesoft:
Shit vad dyrt! :s
Frostar du av kyl & frys ofta? Behövs det ens?
Vi bor i en lika stor lägenhet med mängder av skit som drar el. Har fortfarande halogenlampor (väntar på att dem ska brinna slut), en frys som Frostar igen varannan vecka! Datorer och tv-apparater som går i princip dygnet runt, golv och bordsfläktar i varenda vrå, elektriska verktyg som används ett par timmar om dagen etc.
Jag lyckades snacka till mig (i mina ögon) en bra deal. Fast pris på 50 öre/kWh utan andra "dolda", administrativa eller faktura avgifter. Har ett 5-års kontrakt som jag kan bryta när jag vill med en månad uppsägningstid.

Jag minns inte riktigt hur det är, men jag har för mig att om det bara är du som använder din egna el (inte bor i en delad villa och använder samma eluppkoppling? Som grannen) så har du all rätt att välja vad du vill. Hyresvärden kan enbart då ge rekommendationer om elbolag.
Kolla även ditt hyreskontrakt så det inte står något om Vimmerbyenergi där. Det finns ju hyresvärdar som är riktiga rötägg. Även om dem är en stor aktör på marknaden.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow