Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Jja, jag vet, men du svarade ju TS. Inte den nya frågan!

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

@mallesoft: Jag har en 2a på 63kvm. Har mängder med prylar som står å drar el. Nån tv som jag glömmer stänga av ibland som kan stå på nån dag osv. 2 datorer som är igång jämt. Och en förstärkare och nån mediaspelare som brukar va igång mer än jag faktiskt använder dem. Har hyffsat nya kyl/frys och har disk- och tvättmaskin i lgh.
Ligger på 4000kWh per år ungefär. Och jag sparar inte på elen.

Fast jag dammsuger inte så ofta heller.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

bor i en 4a på 99kvm
2 vuxna & 2 barn

spis,frys,tvätt & torktummlare är 10+ år gamla.
Spis går dagligen
Torktummlare en gång i veckan
Tvätt ca var tredje
Disk varannan.
65" plasma TV går X antal timmar per dag.
sen lite annan krimskrams är på.

Så här ser våran förbrukning ut:
(rörligt elpris)

Okt 2016 403 kWh - 352 kr
Sep 2016 386 kWh - 348 kr
Aug 2016 327 kWh - 303 kr
Jul 2016 305 kWh - 276 kr
Jun 2016 323 kWh - 309 kr

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Att folk sitter här och rabblar upp vad det.kostat k månaden är helt ovesäntligt om ni inte uppger förbrukning.
Tipps till ts.
Drt du kan påverka med pris är vilket bolag du väljer och gör ett AKTIVT val, inte bli tilldelad ett sk tillsvidare, det är dyrare.
Sen kan du se över förbrukning också.
Tex stäng av datorerna när dom inte används, varför lämna på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@tonstrom: Läste första inlägget och sedan såg jag väl datumet på det sista inlägget? Det är väl inte så konstigt? (Precis som inlägget ovan mitt som pratar om TS)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tja,

Nu fick jag min nya räkning.
Sänkte kostnaden lite.

1 Nov - 30 Nov gick på 276kr istället för mellan 400-500kr som tidigare. Så det lönar sig att byta

Skrivet av zonar:

@Ensto
VARNING FÖR GÖTA ENERGI

Detta är luriga fiskar som gillar fulsälg!

Varning för Göta Energi

/z

Det var just Göta Energi som jag bytte till där under 2010. Har fortfarande dom. Mest för att jag inte orkat leta efter några nya.
Betalar på tok för mycket i elräkning nu gissar jag på men jag är för lat för att kolla upp det

Var ju bevisligen nöjd när jag precis bytte till dom.. Men de har ökat priserna rejält nu senaste tiden. Tycker inte jag gör något annat än betalar elräkningar. Man betalar ju både till dom och till Fortum för nätavgiften. Sen betalar man gas-räkning till fortum + nätavgift även där. Så för el + gas har jag 4 olika fakturor.. Fan inte gratis att ha gas heller.

Måste nog ta tag i det där med att kolla upp priser. Någon som har tips på en billig el-leverantör?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det var just Göta Energi som jag bytte till där under 2010. Har fortfarande dom. Mest för att jag inte orkat leta efter några nya.
Betalar på tok för mycket i elräkning nu gissar jag på men jag är för lat för att kolla upp det

Var ju bevisligen nöjd när jag precis bytte till dom.. Men de har ökat priserna rejält nu senaste tiden. Tycker inte jag gör något annat än betalar elräkningar. Man betalar ju både till dom och till Fortum för nätavgiften. Sen betalar man gas-räkning till fortum + nätavgift även där. Så för el + gas har jag 4 olika fakturor.. Fan inte gratis att ha gas heller.

Måste nog ta tag i det där med att kolla upp priser. Någon som har tips på en billig el-leverantör?

https://www.compricer.se/el/

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

@mrqaffe:
Jag får väl skaffa/låna en mätare och kolla just där mina prylar sitter, jag kommer åt min elmätare i lägenheten, den fjärravläses, det är 2 knappar som jag inte förstår mig på, märket är EDMI MK10, tänkte på den gamla tråden med någons laptopladdare/ eller vad det var, som tog hur mycket som helst.

Jag får väl bena ut mina prylar först, sedan får jag väl be hyrevärden om hjälp att dra ut kyl/frys ( om de ids )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Blev uppring för någon dag sedan av Göta Energi. Trodde först jag vunnit på Bingolotto när de ringde.
Iallafall så erbjöd de mig att få köpa el till inköpspris, ingen hög nätavgift som EON har etc. Fast jag tackade nej eftersom allt lät så bra men jag gillar inte att ta telefonerbjudanden. Du kanske skall kolla upp dem. Vet dock ej om de är begränsade till olika orter i Sverige.

Du kommer alltid betala Nätavgift till det företaget som äger nätet där du bor + några ören för att föra över elen på deras nät, oavsett vilket bolag du köper elen av.

Jag har Kalmar energi och betalar allt på en faktura från dem.

Skulle jag byta elbolag så kommer jag betala 2 fakturor istället, en till Kalmar Energi för nätavgiften och överföringsavgiften, och en från elbolaget som jag köper elen av.

Det enda som kan skilja är priset på elen, och eventuellt om de har en lägre/högre månadsavgift för "abonnemanget"

Den fasta nätavgiften kommer man ALDRIG ifrån.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Jag gräver upp denna necrotråden, jag bor i en 2a på 58kvm, jag tycker min elräkning är helt åt hvete, jag får inte byta elbolag för hyresvärden då de har något skumt avtal med Vimmerbyenergi, jag betalar 1,1047kr kWh då är det allt i.

Kan inte direkt säga något om förbrukningen, men just priset verkar ju vara rätt billigt egentligen?
Ett elpris på runt 80 öre med elskatt/kwh och en nätavgift på 66 öre per kwh är ju mycket mer, taget från EON:s hemsida.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Snövit:

@mallesoft:
Shit vad dyrt! :s
Frostar du av kyl & frys ofta? Behövs det ens?
Vi bor i en lika stor lägenhet med mängder av skit som drar el. Har fortfarande halogenlampor (väntar på att dem ska brinna slut), en frys som Frostar igen varannan vecka! Datorer och tv-apparater som går i princip dygnet runt, golv och bordsfläktar i varenda vrå, elektriska verktyg som används ett par timmar om dagen etc.
Jag lyckades snacka till mig (i mina ögon) en bra deal. Fast pris på 50 öre/kWh utan andra "dolda", administrativa eller faktura avgifter. Har ett 5-års kontrakt som jag kan bryta när jag vill med en månad uppsägningstid.

Jag minns inte riktigt hur det är, men jag har för mig att om det bara är du som använder din egna el (inte bor i en delad villa och använder samma eluppkoppling? Som grannen) så har du all rätt att välja vad du vill. Hyresvärden kan enbart då ge rekommendationer om elbolag.
Kolla även ditt hyreskontrakt så det inte står något om Vimmerbyenergi där. Det finns ju hyresvärdar som är riktiga rötägg. Även om dem är en stor aktör på marknaden.

Har försökt att byta under de 5 år jag bott hos Vimarhem, de tokvägrar, det är Vimmerby energi som gäller.

Skrivet av tonstrom:

@mallesoft: Jag har en 2a på 63kvm. Har mängder med prylar som står å drar el. Nån tv som jag glömmer stänga av ibland som kan stå på nån dag osv. 2 datorer som är igång jämt. Och en förstärkare och nån mediaspelare som brukar va igång mer än jag faktiskt använder dem. Har hyffsat nya kyl/frys och har disk- och tvättmaskin i lgh.
Ligger på 4000kWh per år ungefär. Och jag sparar inte på elen.

Fast jag dammsuger inte så ofta heller.

ja min dammsugare kan jag sälja som "ny" om jag vill, trots sina 5år fasen du ligger då ca 700kWh under mig då, om man räknar på förbrukning på min sista räkning. Hmmmmmm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Har försökt att byta under de 5 år jag bott hos Vimarhem, de tokvägrar, det är Vimmerby energi som gäller.

Varför skulle du ej få byta EL-leverantör till din bostad?
Vad är anledningen?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mallesoft:

@mrqaffe:
Jag får väl skaffa/låna en mätare och kolla just där mina prylar sitter, jag kommer åt min elmätare i lägenheten, den fjärravläses, det är 2 knappar som jag inte förstår mig på, märket är EDMI MK10, tänkte på den gamla tråden med någons laptopladdare/ eller vad det var, som tog hur mycket som helst.

Jag får väl bena ut mina prylar först, sedan får jag väl be hyrevärden om hjälp att dra ut kyl/frys ( om de ids )

Det var inte hög förbrukning utan elmätaren visade fel troligen pga övertonerna från nätdelarna. Kan du se lägenhetens elmätare så kan du rimligt lätt mäta via den om du har lite disciplin och är systematisk, du kan koppla i och ur prylar och se hur förbrukningen påverkas.
Kollade på manualen till din elmätare och den kan ju visa momentan förbrukning i watt direkt på displayen så det är väl bara att se till att mäta upp en pryl i taget och anteckna resultatet och vara noga så du vet vad det är du mäter på så borde du åtminstone kunna få fram exakt vad respektive sak drar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Toivo83:
Tja, billigare pris kanske? När jag bodde i en annan byhåla för ca 6 år sedan så gav jag ca 80öre kWh med allt, visst priserna har stigit, när jag flyttade hit så skulle de ha 1,13kr kWh om jag inte minns helt fel, så visserligen har de sänkt priset lite, men jag tycker att ca 400/mån är dyrt för det jag räknat upp, 300 är ok

EDIT läste helt fel på din fråga.
Jag får inget bra svar av Vimarhem, det är bara så

Permalänk

Har 350-400:-/månaden, bor i en trea på 80 kvadrat, tvättmaskin. Datorn står på drygt 18h/dygnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B650 EAGLE AX - Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance - Kingston KC3000 2TB -
PNY GeForce RTX™ 4060 Ti 16GB VERTO Dual Fan - Corsair RM850e 850W - Thermalright Peerless Assassin 120 SE - Zalman i4

Permalänk

@mrqaffe:

Ska kolla på den, men enklast blir nog en mätare i uttaget där min dator och annat sitter i, sedan får jag mäta i pojkens rum där han kör sin ps4/Tv går mest, Laptopen väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@Toivo83:
Tja, billigare pris kanske? När jag bodde i en annan byhåla för ca 6 år sedan så gav jag ca 80öre kWh med allt, visst priserna har stigit, när jag flyttade hit så skulle de ha 1,13kr kWh om jag inte minns helt fel, så visserligen har de sänkt priset lite, men jag tycker att ca 400/mån är dyrt för det jag räknat upp, 300 är ok

EDIT läste helt fel på din fråga.
Jag får inget bra svar av Vimarhem, det är bara så

hmm konstigt, aldrig hört att man blir tvingad att låsa in sig hos en elleverantör.
men kolla upp det, för det ska ju fasen vara frittval att välja vem man vill tycker jag iaf =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tjena!
Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni tycker priset verkar vettigt?

Lägenheten är en 3a på ca 70-80m2 (Hjärnsläpp).
Ingen diskmaskin, men tvättmaskin + torktumlare. Vi är 3 personer som bor här. Varmvatten ska vad jag vet ingå. Likaså uppvärmning.
Perioden 01/09-01/10 spenderades ca 460 KW/H. Detta hamnade med alla skatter och avgifter på 718kr. Jag tycker 718kr för en månad låter ganska saftigt, men har och andra sidan alltid bott hemma förut så vet inte ^^. Hur ligger det/ni till? Ni som kan det här.

460KWh är iofs inte lågt, men det är helt klart inom rimliga gränser. Inkluderas både elförbrukningen och nätavgiften i de 718kr'na? I så fall är inte heller det extremt. Är det bara förbrukningen har du ett dåligt avtal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mallesoft:

@mrqaffe:

Ska kolla på den, men enklast blir nog en mätare i uttaget där min dator och annat sitter i, sedan får jag mäta i pojkens rum där han kör sin ps4/Tv går mest, Laptopen väldigt sällan.

Jo men mäter du även med den fasta mätaren så kan du ev se om den är felaktig och tänk på de billigare lösa mätarna mäter ganska dålig vid låga effekter, säg under 10 W så de är inte det mest lämpliga instrumentet för att mäta ledlampor och standbyförbrukningar.
Men fråga kommunens energirådgivare om hur de gör med mätarutlåning om du inte vill köpa nån, häromkring så finns mätare att låna på biblioteken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag, med Fru.

Vi lagar mycket mat (dvs använder ugn och spis)
Har väl en lagom mängd med lampor och sådant.
Använder PS4 samt dator väldigt frekvent. 55" rätt ny tv som används dagligen. Och annan normal användning, typ hårtrimmer, mobilladdare osv osv osv
Även ett terrarium.

Vi ligger på 180-300kw / månad.

Vintertid ligger vi på 250-300 beroende på hur mycket lampor vi använder.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bra att den här tråden dammades av.
Har betalat 550kr+ i månaden ganska länge nu och inte orkar byta leverantör. Bor ensam utan tvätt eller tumlare i en tvåa. 108öre/kWh. Bytte till Fortum och fick ner det till 72 öre. Tillkommer väl 18 öre eller nåt men det blev en skaplig sänkning ändå.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@mrqaffe:
Ringde bibblan precis, de har 3st, ska se om jag får låna 2, alltid en början

Permalänk

Bor själv på 51kvm och är sjukpensionär så elektroniken är ju alltid på. TV 55", "stor" förstärkare, aktiv sub, dator Xbox one, nas mm. Ingen tvätt eller diskmaskin o alla lampor är led. Betalar vintertid ganska exakt 500:-/mån men sommartid står en ac på 2kwh på nästan dygnet runt så då blir det MYCKET mer.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk

@mrqaffe:
Jag kollade på min mätare nu, förbrukning just nu 0,5116 kW
Då är det, Dator,27" monitor, 42" tv, Ps4 på, 1 halogenlampa 35w som är dimmad till hälften, ps3 standby och 40" tv standby, plus då kyl/frys

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mallesoft:

@mrqaffe:
Jag kollade på min mätare nu, förbrukning just nu 0,5116 kW
Då är det, Dator,27" monitor, 42" tv, Ps4 på, 1 halogenlampa 35w som är dimmad till hälften, ps3 standby och 40" tv standby, plus då kyl/frys

Ja och det går ju att koppla till och från diverse olika prylar och mäta vad de drar men framförallt kan du kanske koppla bort allt utom kyl frys och tvinga igång dem och mäta vad de drar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mallesoft:

Jag misstänker kyl/frys som är 13år gamla, jag kommer tyvärr inte åt baksidan för att koppla in någon wattmätare då det är totalt inbyggt med överskåp som sitter ihop med kylen.

Måste vara rejält med damm på kondensorn. Detta, samt isbildning i frysen ökar förbrukningen rätt mycket över ett år.

Permalänk
Medlem

Betalar 300 i månaden 4a på 95 kvadrat. Då har jag 2 datorer igång stor del av tiden men de är ju rikligt strömsnåla

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden lite snabbt från dess start 2010...
Att priserna var som dem var i början av tråden förvånar mig absolut inte, min egna erfarenhet är att el har aldrig varit billigare i Sverige än vad den är nu (rätta mig gärna då jag bara betalat el själv i 10 år).
Har själv suttit i en BRF och förhandlat el-avtal ett par gånger både för föreningen, mig och kompisar och min erfarenhet är att med lite ihärdigt prat så kan du väldigt enkelt få ett fast pris på 60öre kW/h + nätavgift. Senaste förhandling var 2015 från min sida men ska i början av -17 förhandla igen då jag brukar binda mitt el-pris ett par år så det ska bli kul och se vad man kan få då.
Nuförtiden så ringer jag endast en kontakt jag har på DinEl så får jag det priset jag vill ha till dem jag refererar, skulle någon vara intresserad så kan jag ringa till henne igen och se om hon är intresserad av fler kunder till det priset. Dock får vi ta detta via PM!

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk

@mrqaffe:
Något är då märkligt i mitt hem, jag stängde av precis allt i lägenheten, då menar jag ALLT, utom kyl/frys kollade mätaren i lgh, det stod 0,0000? alltså ingen förbrukning alls, jag sa åt pojken att öppna kylskåpsdörren medans jag kollade mätaren, då blev det 0,0280kW, så någonting drar den iaf.

Jävligt skumt? nåja har lånat 2st Gelia PM300 på bibblan, ska mäta lite i en mån, så jag får se vad mina prylar drar live så att säga, under tiden får ni gärna posta era elräkningar här så jag får lite mer att gå på.

Permalänk
Inaktiv

@mallesoft:

Kyl och frys slår ju till och från med termostat. Kan gå långa perioder då inte kompressorn tvingas gå.

Ha mätare inkopplad några dygn och räkna på genomsnittet istället.