Dataräddning/Datarecovery företag?

Permalänk
Medlem

Dataräddning/Datarecovery företag?

Hej,

Min hårddisk kraschade nyss och jag behöver snabbt hjälpt med att fixa den. Har jätte viktig data som inte får gå förlorad :(. Har googlat hela dagen och hittat några företag som jag gärna vill kolla med er innan jag skickar hårddisken till företaget.
Har någon på forumet några råd?

Följande företag funderar jag över :

Ibas.se
Aurora.se
Securedata.se

Uppskattar snabbt svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Han tipsade om ett annat företag. Var det svårt att förstå?

Själv har jag bara erfarenhet av Ibas, De flesta kan få ut datan du är ute efter.
Men räkna med att det kostar en rejäl slant. upp mot 10.000:- kan du få betala.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du själv kan återskapa disken. Finns en del bra program till detta tex Data Recovery Software to Undelete Files; Disk recovery; Recover Deleted Files Har själv räddat en del data med gott resultat med det programmet.

En lite guide som jag iofs inte själv testat ännu men har några gamla diskar som jag sak testa med senare Rädda din data ? lägg hårddisken i frysen - Prylportalen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns väl egentligen bara 4 st renodlade dataräddnignsföretag i sverige recovery.se, ahlbergdata, ibas, aurora (Ibas så måste hårddisken skickas till norge, vilket brukar ökar behandlingstid samt kostnader).

Ofta så kan dom ge ganska exakta priser över telefon, ta kontakt med dom och skapa dig en uppfattning själv är mitt råd.

Lägg inte hårddisken i frysen, det kan försvåra ev. dataräddning.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

Det går inte att hitta disken alls i Windows ;(. Hur som helst, jag såg inte svaret i forumet utan skickade disken till Securedata.se, hoppas att allt går bra. Tyckte ahlberg var för dyra. Tack för svaren allihopa.

Permalänk
Medlem

Var försiktig med att försöka rädda hårddisken själv. Du kan orsaka mer skada än nytta om du inte vet precis vad du gör.

Edit: Nu har du ju skickat disken såg jag men om andra läser det här så... ja.

Permalänk
Medlem

Om det gäller liv eller död är det kanske bättre att skicka in den men är det inte lika viktiga filmer är det nog bättre att försöka själv. Håller tummarna att de får tillbaka dina filer så det inte är massa pengar i sjön.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Om det gäller liv eller död är det kanske bättre att skicka in den men är det inte lika viktiga filmer är det nog bättre att försöka själv. Håller tummarna att de får tillbaka dina filer så det inte är massa pengar i sjön.

"Har jätte viktig data som inte får gå förlorad" var det jag tänkte på.

Permalänk
Medlem

backup backup att folk aldrig lär sig

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Oftast är det billigast och enklast att köpa en identisk hårddisk och plocka isär. Sen flytta över lagringsskivorna manuellt till den andra disken, då felet nästan aldrig ligger i dessa. Inte helt enkelt men är man någorlunda tekniskt lagd så klarar man av det. Sen kör man en Getdataback och vips så har man alla sina semesterfilmer tillbaka.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Oftast är det billigast och enklast att köpa en identisk hårddisk och plocka isär. Sen flytta över lagringsskivorna manuellt till den andra disken, då felet nästan aldrig ligger i dessa. Inte helt enkelt men är man någorlunda tekniskt lagd så klarar man av det. Sen kör man en Getdataback och vips så har man alla sina semesterfilmer tillbaka.

Är man minsta rädd om datan skall man absolut inte skruva isär och börja plocka med skivorna.

Permalänk
Medlem

Jo ja vet det där, är inte superkunnig direkt men... ville inte försöka mig på saker som kanske skulle försämra tillståndet på hårddisken.

Nu har jag iaf fått tillbaka min hårddisk, och en ny hårddisk med min räddade data på! Jag e superglad!! Kan rekommendera Secure Data - Din lokala IT-expert på nätet för er som har liknande problem. Men kan ni sånt här så kanske ni kan fixa det själva, inget som jag ville försöka mig på dock!

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixon82:

Jo ja vet det där, är inte superkunnig direkt men... ville inte försöka mig på saker som kanske skulle försämra tillståndet på hårddisken.

Nu har jag iaf fått tillbaka min hårddisk, och en ny hårddisk med min räddade data på! Jag e superglad!! Kan rekommendera Secure Data - Din lokala IT-expert på nätet för er som har liknande problem. Men kan ni sånt här så kanske ni kan fixa det själva, inget som jag ville försöka mig på dock!

Tack för alla svar!

Vad hamnade slutnotan på? Hur mycket data fick du räddat?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Dataräddning - krashad/trasig hårddisk

SEK 2,990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Med tanke på att jag inte rörde datorn något mera efter att detta hände så var chanserna goda att jag skulle kunna få all data tillbaka fick jag höra. Räknade dock inte med detta men till min förvåning så stämde det, fick precis allt tillbaka

Jag betalade 2990 då det var skadat i det "minsta" laget enligt dom. Priset kan variera mellan 3 o 5 tror jag enligt sidan. Jag är iaf nöjd med allt, från och med nu tar jag alltid backup!

Permalänk
Medlem

Nice att det löste sig för dig, men se nu till att ta backup på viktiga filer i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Tack, det ska jag kan jag lova