Problem med datorn, vet ej vad som orsakar.

Permalänk
Medlem

Problem med datorn, vet ej vad som orsakar.

Dator spec:
Nätagg: Cougar 700W
Ram minne: CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X2GB) HEATZINK - 4GB
GFX: ASUS GeForce GTX 260 - 896mb
Moderkort: ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX
Processor: INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775

Hej, jag köpte min dator - chassi och alla dess delar i början av december 2008. Den fungerade felfritt fram till hösten 2009, då jag hade fixat Windows 7. Datorn började krasha helt random och ville sedan inte visa någon bild när den startades om, den fick vara avstängd ett tag och fungerade sedan.

Stabilare versioner av Windows 7 kom ut och jag installerade en version som vi fick över skolan. Problemet försvann mystiskt och jag kunde sedan spela problemfritt. Åkte hem över sommaren när skolan var slut och datorn var orörd i ca 3 månader. Där började samma problem uppstå, då och då, dock inte så ofta.

Hade vid detta tillfälle köpt en ny LCD skärm 22" LG. Olyckligtvis några dagar eftrer det, dog mitt nätagg och det kom ut rök och "exploderade". Den hade helt enkelt gjort sitt, då bestämde jag mig att byta ut mitt nät agg till Cougar 700W (hade tidigare ett 500W).

Hade fått igång datorn, men såg att jag började få vågor på skärmen när jag spelade spel (bara när jag spelar). Inte så jättesynliga vågor men kan vara störande ibland. Dem där krasharna som skedde random började komma tillbaka, och när jag sedan starta om datorn kom det inte upp någon bild, letade runt efter detta problem och hittade då att det kan vara ram minnet som är problemet. Hittade en lösning att höja volt till 3.1 för att tydligen får ram minnet för lite volt för att kunna starta upp datorn. Detta fixade problemet och jag kunde alltid starta upp datorn efter en krash.

Dock var bildvågorna kvar när jag spelade spel. Krasharna började komma tillbaka oftare nu och bildvågorna fortsätter.

Vill ha en lösning på dessa "bildvågor" som uppstår men även det som orsakar att datorn krashar. Tror inte det är något magnetiskt som orsakar bildvågorna eftersom det fungerade felfritt innan nätagget pajjade. Det som orsakar att datorn krashar misstänker jag är ram minnet, men vill vara helt säker (har gjort memory test, inga fel hittades). Vill också nämna att jag har fått upp blåskärm många gånger, som nämner att drivrutinerna orsakar detta, men har uppdaterat drivrutiner till allt många gånger, och testat olika.

Vill också tillägga att inga överhettningsproblem sker, CPU ligger på max 35C, och grafikkort ligger på högst 85C, har även nyligen satt GPU fläktarna på 70% och då ligger det på max 75C. Moderkort och andra temperaturer ligger på så lågt att det inte är värt att nämna.

Jag ber om ursäkt för denna långa läsning, men jag tyckte hela historian var nödvändig för att hitta en lösning på problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

"Bildvågor" låter nästan som tearing tycker jag, och vi så fall måste du spela med Vsync för att få bukt med problemet. Vad har du kört för "memory test"? Ladda ner och kör Memtest86 över en hel skoldags/arbetsdag/natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

"Bildvågor" låter nästan som tearing tycker jag, och vi så fall måste du spela med Vsync för att få bukt med problemet. Vad har du kört för "memory test"? Ladda ner och kör Memtest86 över en hel skoldags/arbetsdag/natt.

Det låter intressant, har läst om det också att det kan vara vsync. Men frågan är då varför förekom inte detta innan? Har testat köra med vsync, men ibland fungerar det och ibland inte, fortsätter ändå se bildvågorna. Grejen med det hela är att, bildvågorna syns inte hela tiden utan dem kommer och går, så det är lite mystiskt. Kanske en formatering skulle fixa allt?

Har kollat upp det där med tearing på youtube, och det ser inte ut som det problemet jag har. Mitt ser ut i stil med när det ringer i mobilen och mobilen är nära datorn så blir det sånna vågor på skärmen, fast mycket mildare. Bästa sättet jag kan förklara det på.

Funderar också om det kan vara strömsladden? både förlängningssladden men också strömkabeln från grafikkortet till skärmen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frkica:

Det låter intressant, har läst om det också att det kan vara vsync. Men frågan är då varför förekom inte detta innan? Har testat köra med vsync, men ibland fungerar det och ibland inte, fortsätter ändå se bildvågorna. Grejen med det hela är att, bildvågorna syns inte hela tiden utan dem kommer och går, så det är lite mystiskt. Kanske en formatering skulle fixa allt?

Har kollat upp det där med tearing på youtube, och det ser inte ut som det problemet jag har. Mitt ser ut i stil med när det ringer i mobilen och mobilen är nära datorn så blir det sånna vågor på skärmen, fast mycket mildare. Bästa sättet jag kan förklara det på.

Funderar också om det kan vara strömsladden? både förlängningssladden men också strömkabeln från grafikkortet till skärmen?

Det hade kunnat vara så att du hade forcerat Vsync i en tidigare drivrutinsinstallation, och därmed aldrig fått någon tearing. Om det inte är tearing som är problemet så vet jag tyvärr inte vad det kan vara. Vågorna som orsakas av mobiltelefoner låter som något som drabbar CRT-skärmar, eller hur? Jag har inte suttit vid en CRT-skärm på så många år att jag knappt kommer ihåg hur det ser ut ärligt talat. Att det skulle bero på strömkabeln låter otroligt.