Går det att modda till en egen DVI/HDMI?

Permalänk
Medlem

Går det att modda till en egen DVI/HDMI?

Hejs!

Sitter med en laptop som endast har S-video och VGA portar att tillgå tyvärr.
Beställt en ny laptop som ramlar in i dagarna, men denna laptop är inte helt usel på nåt sätt och har funderingar på göra en HTPC utav denna laptop.
Men vill då kunna köra ut material i FullHD 1080p, annars känns det meningslöst att engagera sig..

Har ingen större kännedom om dylikt alls, därför undrar jag om någon mer insatt vet om man själv kan skapa en HDMI lr DVI port så man kan köra ut FullHD material, om grafikkortet stödjer det dvs..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Antar att du ska koppla det till en TV, så mitt svar blir att det beror på.

Om din TV kan ta emot analoga signaler via DVI-kontakten så kan du absolut konvertera VGA till DVI och köra det så, men om den endast kan ta emot digitala signaler via DVI så går det helt enkelt inte... Faktum är ju att VGA utan problem klarar av att köra 1080p, men det förutsätter att du har en VGA-ingång på din TV eller en DVI-ingång som kan ta emot både digitala och analoga signaler - vilket ofta inte är fallet.

HDMI är mer eller mindre DVI, fast endast med digitala signaler och även här blir det problem och du kan utesluta någon form av (enkel) konvertering av din VGA-signal till HDMI/DVI.

Du kan ju visserligen konvertera din VGA-signal till DVI eller HDMI med en signalomvandlare, men en sådan kostar rätt så mycket pengar och du tappar helt plötsligt anledningen till en "billig" och enkel HTPC.

S-Video vill jag inte ens gå in på, riktigt dåligt och jag kan inte tipsa dig om att använda det.

Permalänk
Medlem

Näe S-video är inget o hänga i julgranen direkt..
Tänkte mest på om man får till en DVI/HDMI utgång på datorn så löser sig det mesta, alt om man kanske köper en VGA sladd med en DVI/HDMI på andra änden, känns billigast och minst pillrigt

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Skriv vilken TV och dator du har så kanske vi kan kolla om dom klarar 1080P via VGA, själva VGA kabeln och kontakten klarar 1080P utan problem, VGA klarar även upplösningen 1920x1200 60Hz.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

TVn klarar HD upplösningen då det är en FullHD tv så det är ingen fara så, kört 1080p förut på den då jag ägde en stationär dator..
Datorn är den i signatureen..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

TVn klarar HD upplösningen då det är en FullHD tv så det är ingen fara så, kört 1080p förut på den då jag ägde en stationär dator..
Datorn är den i signatureen..

Signaturen hjälper inte då den bara listar komponenter, varav moderkortet inte är med. Vad är det för märke/modell på datorn?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Om din TV klarar 1920x1080 via VGA kontakten (PC-Ingång) så är det bara att använda en VGA kabel mellan datorn och TVn, jag förutsätter att din TV har en VGA kontakt.

VGA är en analog signal och det är endast möjligt att omvandla den till en digital DVI/HDMI signal med en dyr signalomvandlare (ca 2000kr).

Anledningen till att jag frågade om vilken TV du har är att det finns många Full HD TV som bara klarar 1360x768 via VGA kontakten pga en begränsning som tillverkaren har valt att göra på VGA ingången på TVn.

Jag använder Media Player Classic Home Cinema och XBMC Darma Beta 3 på min gamla Dell med Pentium 4 3GHz och ATI HD4670 och det fungerar mycket bra att spela upp 1080P, så jag tror att det kommer att fungera mycket bra med din Laptop.

Här är ett exempel på Full HD Video med upplösningen 1920x1080 som fungerar utan problem på min gamla dator Sherlock Holmes - H.264 HD 1080p Theatrical Trailer | Movies - Digital Digest

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om din TV klarar 1920x1080 via VGA kontakten (PC-Ingång) så är det bara att använda en VGA kabel mellan datorn och TVn, jag förutsätter att din TV har en VGA kontakt.

VGA är en analog signal och det är endast möjligt att omvandla den till en digital DVI/HDMI signal med en dyr signalomvandlare (ca 2000kr).

Anledningen till att jag frågade om vilken TV du har är att det finns många Full HD TV som bara klarar 1360x768 via VGA kontakten pga en begränsning som tillverkaren har valt att göra på VGA ingången på TVn.

Jag använder Media Player Classic Home Cinema och XBMC Darma Beta 3 på min gamla Dell med Pentium 4 3GHz och ATI HD4670 och det fungerar mycket bra att spela upp 1080P, så jag tror att det kommer att fungera mycket bra med din Laptop.

Här är ett exempel på Full HD Video med upplösningen 1920x1080 som fungerar utan problem på min gamla dator Sherlock Holmes - H.264 HD 1080p Theatrical Trailer | Movies - Digital Digest

jo som sagt VGA fungerar utmärkt till 1080p filmer
kör själv på en VGA sladd till min projektor då hdmi ingången är upptagen.

VGA stödjer upplösningar upp till 2560 x 1600pix och iom att 1080p filmer ändast kör i 1920x1080 så kan en VGA visa fullHD material utan problem

så om din TV inte är spärrad i VGA ingången till 1360x768 så kör med VGA kabel. inte värt det att lägga 2000:- på en omvandlare till digital signal...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

fiint, ska kolla på det!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos