Konstena att göra ren en skärm rätt - Koka soppa på en spik ?

Permalänk
Medlem

Konstena att göra ren en skärm rätt - Koka soppa på en spik ?

Jag har kollat lite på nätet, sökt och funderat. Finns det några "gör det själv" tips på hur man enklast gör ren en skärm till laptop enklast ? Tänkte om man kunde dra ihop något hemma här, eller om det är så att man lär ut och besöka någon datashop för att få tag på något lämpligt för att få bort skit och små fett fläckar från skärmen. Det börja att bli i flottigaste laget, lär jag erkänna.

Jag läste någonting om att nya skärmar inte tål vätska, utan att man ska torr torka eller hur det var. Hur är det igentligen med den saken ? Det lär väl endå till någon form utav vätska för att få bort lorten endå ?

Så nu när vi endå är inne på ämnet, är det någon som, efter egna erfareneter kan rekomendra något bra rengöringsmedel till skärmar till laptopen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Entusiast

Jag rengör min TV och Datorskärm med mikrofiber duk utan fukt, det är oftast mest damm dock men fettfläckar går det med. De går att finna i de flesta livsmedelsbutiker.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har en gammal risig laptop men såhär gör jag:

Tar bort skärmskyddslisterna, sprayar på med fönsterrengöring, väntar 30 sek, tar bort det med vanligt hushållspapper.

det som jag anser är bra med detta är att man får bort skiten som brukar samlas intill kanterna.

Permalänk
Medlem

Ja antingen blandar du 50% isopropanol och 50% destilerat vatten och torkar av skärmen med en trasa upp blött i detta, och sedan torkar med en mjuk frotte handuk i cirklar innifrån ut tills du får allt tort då slipper du få sk. kalk ringar/fläckar efter att vattnet/spriten torkat...

eller åker till tex jula och köper detta:

Rengöringskit för LCD-skärmar

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Varmt vatten + en mjukhandduk på en skärm som används ett bra tag, alltså så att den också är lite varm. Torkar fint och blir rent.

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Medlem

Har var det många bud lär jag säga. Men jag undrar endå inte om man ska ta sig en tur in till Rusta och köpa ett sånt där "Rengöringskit för LCD" endå. Tror det känns rätt så säkert köp. Så..ja..så får det nog bli.

Men tackar och bockar så mycket för all respons.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jag burkar spraya lite vatten på en mikrofiberduk, det är väldigt viktigt att man inte får för mycket vatten för då torkar det inte bort av sig själv. Har man ingenting att spraya med kan man bara spola handen i vatten och sedan torka av sig jämnt på mikrofiberduken, blir lite blötare men det brukar gå bra ändå.

Hade ett sånt där LCD cleaning kit förut och det var ungefär samma sak fast du sprutar på vätskan och torkar sedan med en _torr_ trasa, så dunstar det lilla som är kvar.

Resultatmässigt är det samma, så det är ju lite slöseri med kosing att köpa ett rengöringsset fast samtidigt blir det ju lite lättare och framförallt går snabbare.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Jag burkar spraya lite vatten på en mikrofiberduk, det är väldigt viktigt att man inte får för mycket vatten för då torkar det inte bort av sig själv. Har man ingenting att spraya med kan man bara spola handen i vatten och sedan torka av sig jämnt på mikrofiberduken, blir lite blötare men det brukar gå bra ändå.

Hade ett sånt där LCD cleaning kit förut och det var ungefär samma sak fast du sprutar på vätskan och torkar sedan med en _torr_ trasa, så dunstar det lilla som är kvar.

Resultatmässigt är det samma, så det är ju lite slöseri med kosing att köpa ett rengöringsset fast samtidigt blir det ju lite lättare och framförallt går snabbare.

Jag satt och funderade på om man inte skulle ge den här mikrofiberduken en chans endå. Såg att man fick en för en tia på Dollar$tore. Så jag får slinka in en snabbis imorron och se vad man kan förvänta sig för undervärk av den.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Plexgear Cleaning Tummen upp! Rengöringsdukar som finns på Kjell & Company är lätt det bästa jag har testat! Helt underbara och skärmarna blir som nya faktiskt.

(En burk innehåller: 100st fuktade dukar 17,5x 13 cm)

Först tar man 2 st dukar så man får med sig allt damm, sen tar man 1st duk och drar kant till kant och låter det självtorka! resultatet är det bästa jag har varit med om, och jag är inne på min andra burk KÖP !

Plexgear Rengöringsdukar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera ett bra kit för rengöring av bildskärmar? Vill ha en mikrofiberduk som håller länge. Duger detta?:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Undrar även hur man rengör en sådan duk. Kan man tvätta?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Ica Basic tvättlappar. (rött/genomskinligt paket) De är alltså helt torra när du köper dem. (innehåller inget medel eller är fuktiga och så). Tvättlapparna fungerar perfekt till både skärm, högblanka högtalare och barnets bakdel etc och repar/luddar inte. Upptäcktes utav en slump när jag fick barn häromåret. Har innan dess provat det mesta. Exempelvis lyckades jag repa mina svarta pianolackade högtalare med en mikrofiberduk. Men sedan jag gick över till tvättlapparna. Inga som helst märken!

Gör så här: Lite varmt vatten på en tvättlapp. Vrid ur vattnet helt ur tvättlappen. Torka sedan en liten liten yta i taget, och torka genast upp med en helt torr tvättlapp. Det ska inte självtorka. Behövs det så gör man samma ställe en gång till..
Rekommenderas varmt! Kostar inte mycket heller för ett paket och det räcker LÄNGE.

Min erfarenhet annars är att microdukfiber är bra för dammtorkning men du får inte bort fettfläckar och annat. Det får du med tvättlapparna och vanligt kranvatten. Olika vätskor är också bra i teorin, men inte i praktiken. Ska man ändå tvunget köpa/använda någon dyr vätska bör man heller aldrig spruta direkt på skärmen då det kan rinna in under skärmlisten osv. Nej. I trasan och sedan torkar man ska det vara.