Permalänk
Medlem

Överhettad?

Har ett problem, datorn "hänger sig" när jag spelar. Har haft den i ca 3månader och inga problem alls. En dag crashade den när jag spelade WoW, (förövrigt det enda jag spelar). Iaf - jag öppnade sidan på den och fann att det var en massa damm i fläktarna på cpu's och grafikkortet. Jag rengjorde dessa genom att blåsa bort dammet. Satte ihop datorn och skulle spela igen. Gick bra i någon vecka men nu har den börjat crasha igen.

Jag är nu tvungen att ha sidostycket öppet och en bordsfläkt som blåser in luft snett emot lådan. Annars krashar spelet direkt.

Jag har inga andra fläktar än den som sitter på grafikkortet och den på cpu'n och den som sitter under nätaggregatet.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: AMD Athlon II X4 635
Moderkort: ASUS MN4M68T PRO
Minne: 4GB
Grafikkort: Ett 5700 serie
Temperaturer: Körde speedfan och det ser ut som bilden visar, men när jag startar wow så rusar de uppåt och vid ca 45C krashar datorn och jag är tvungen att stänga av strömmen. När jag har bordsfläkten på så stiger inte temperaturerna och WoW fungerar som det skall.

Jag vill ju inte gärna ha en bordsfläkt stå och flåsa i flera timmar kring fötterna. Vad ska jag göra - vad kan vara problemet? Är det överhettning - enligt min uppfattning verkar det vara det som är problemet.

Jag har beställt 2 nya 120mm fläktar som jag tänkte sätta bakom datorn och på ovansidan. Åt vilket håll ska jag sätta fläktarna? Ska den som sitter på baksidan blåsa ut eller in. Likadant för den på ovansidan, ut eller in?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu-kylare och vad är de för fläktar på den?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Vore bra om du anger temperaturer som mätts med exempelvis Core Temp, Real Temp eller CPUID Hardware Monitor för CPU.

Och till GPU kan GPUZ eller CPUID Harware Monitor användas.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Ser ut såhär med bordsfläkten placerad snett in mot den öppnade datorn med WoW i fönsterläge.

Förstår inte vad alla dessa uppgifter betyder. Men någon kanska kan hjälpa till?

Jag börjar bli något irriterad på den här jäkla datorn.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

ser rätt ok temps, ingenting du ska oroa dig för, det känns konstig om din dator stänger sig av med temp under 50 grader, men du ser själv att problem ligger i kylning/ventilation i chassi, dvs du borde ha bra fläktar i chassi, en som drar in luft i fronten och en som blåser ut luft på baksidan 8allt beror på chassi du har) och om du skaffar fläktfilter till den fläkt som tar luft in i chassi så det borde vara bättre

Permalänk
Medlem

Temperaturerna stiger snabbt om jag inte har bordsfläkten stående riktad in mot datorn. Har ingen aning om hur mycket de stiger till eftersom datorn krashar utan fläkten.

Lådan finns här: Komplett.se - Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower Svart

Jag har alltså en fläktplats på baksidan - en på ovansidan och 2 mindre på hö sidan framtill under hdd ställningarna.
Skall inluften komma framifrån och utblås bakom och ovanför?

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk

Temperaturerna ser ju mycker bra ut vad jag kan se. Men det var ju med öppen låda och en extern fläkt. Och då har du ju inga problem?

AMD Athlon Core #0 - #4: skall för min vara under 80 tror jag (det funkar bra för mig), googla din CPU.
Radeon HD 5750 GPU core: funkar för mig om det är under 80.
Samsung HD: Tror är bra om under 70 för livslängden på disken.
TMPIN2 verkar inte stödjas, vissa tror det är del av modekortet. Jag tror man skall bortse från den, men vet inte säkert.

Om du kan köra något program som ger ökad temp men inte tar upp hela skärmen skulle du kunna filma eller spela in och se temp innan datorn går ned. Vanligste är att processorn blir för varm. MSI afterburner har ett sådant program innbyggt, belastar inte så hårt men kanske räcker. Eller så kan någon annan tipsa.

Flöden: PSU/nätagg brukar sitta bak och blåsa ut varm luft=>man vill ta in luft i andra ändan där det finns kall luft. Då kan man få flöde från framände till bakre ände och lyckas kyla alla komponenter. Sedan kan man blåsa in luft från sidan, botten eller toppen också. Eller blåsa ut. Man kan prov sig fram lite. Jag uppskattar tysta presterande fläktar med styrning. Dammfilter är ett plus.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

cpu-fan 67500 rpm?

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat 3 chassie fläktar och gjort rent hela datorn. Men döm om min förvåning - det verkar vara något annat problem. Har precis lyckats fått igång systemet. Haft otroliga svårigheter med att ens få det att starta upp.

Första gången jag startade upp krashade datorn efter 2minuter - slog av strömmen och på efter en minut men då startade den inte ens. Jag tog därefter bort grafikkortet helt och sprayade "aircleaner" (köpt i data butik.) Satte dit det igen och inget hände. Tog loss allt, grafikkort - RAM minnen och släppte på CPU'n - blåste rent allt igen - satte tillbaka allt och nu verkar allt fungera - än så länge iaf, peppar peppar.

När jag stoppar i strömkabeln till nätagget "knastrar" det oroväckande i nätagget. Är det normalt?
Kan det vara moderkortet som är dåligt - stod när jag inte fick igång datorn att express slot laddas?
Eller kan det vara grafikkortet som håller på att ge sig?

Jag blir snart "galen" av det här. Nu har jag ingen av chassie fläktarna igång.
Jag köpte en fläkt kontoll som styr alla tre på engång. Så all tre fläktarna går på samma ström kabel. Vet inte om mitt nät agg är för klent? Har ett 500watt.

Tacksam för synpunker.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC