När inte ens datorteknikerna kan hitta felet....

Permalänk
Medlem

När inte ens datorteknikerna kan hitta felet....

Hej!

Lite bakgrunsiformation, ska försöka sammanfatta det kort. Men det blir nog omöjligt!

- Runt mars i år så skaffade jag en ny dator. Monterade ihop den och det fungerade klockrent!
- Någonstans här emellan så råkade jag välta datorn när den var på, den startades om och fungerade helt OK efterråt.
- Efter några veckor tyckte jag att jag började höra ett pip, som ibland var så jobbigt att man knappt orkade sitta vid datorn om man inte lyssnade på musik.
- Runt juni så ville jag installera en ny CPU fläkt, pg.a lite våld lyckades jag paja Moderkortet och Processorn.

- Lämnade in datorn och fick CPU fläkten, nytt moderkort och nytt processor monterat.
- Kom hem, spelade i två dagar men så kom ett till problem upp. Ibland vägrade datorn starta, den jobbade väldigt hårt oavsett om jag bara var ute på internet eller spelade. Den hängde sig ofta. Så då lämnade jag in datorn igen.
- Fick punga ut en till 450:- till felsökning till idioten för att han påstod att jag måste installera om windows 7 (hade en piratkopia). Så då köpte jag en äkta windows 7 program, men icke så nicke funkade fortfarande inte.

- Lämnade in den till ett annat datorställe, de felsökte men lyckades inte hitta problemet.
- Tog hem den, efter någon dag återuppstod problemet. Lämnade in den igen.
- De lyckades ändå inte hitta problemet, för dem funkade datorn felfritt.. De hade testa att tortera den en hel natt men funkade ändå felfritt. Vi sätter dit ett nytt nätaggregat.
- Kommer hem igen, idag så återuppstår samma problem.... igen..

Jag fattar ingenting, när inte ens datortekniker kan hitta problemet. Någon här som har någon aning?
Datorn har sedan alla problem uppstått fått en ny:
CPU Fläkt
Moderkort
Processor
Nätaggregat.

Vad mer ska jag byta, har fan snart bytt hela datorn!

Permalänk
Medlem

Vi började även spekulera om det kunde vara något med min skärm, datormus, portabel hårddisk.
To.m. om det var något problem i lägenheten med elen, men det skulle kännas osannolikt då jag nyligen flyttade och på våran förra lägenhet så funkade inte datorn heller.

Har två andra datorer, en mac mini och en supergammal dator. Allting fungerar klockrent med dem.

Permalänk
Medlem

Din hårddisk för modligen? Provat med en annan kanske?

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar? piper den fortfarande eller vill den inte starta ibland bara? Att den inte vill starta låter iallfall som nätagget så vad är det för märke och watt på det?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad har du för delar? piper den fortfarande eller vill den inte starta ibland bara? Att den inte vill starta låter iallfall som nätagget så vad är det för märke och watt på det?

Nej, nu för tiden piper den inte så mycket. Men den jobbar fortfarande väldigt hårt, t.ex. idag så såg jag på en youtube film. (Hade bara youtube öppet) och vipps så förlorade den kontakten med bildskärmen så det var massa "linjestreck" på bildskärmen. Startade om datorn, och då vägrar den starta.

Det låter som att den försöker att starta, om och om igen... men klarar inte av den "sista biten" som behövs för att den startar.
Men han bytte nätagget, så det kan knappast vara nätagget längre.

Permalänk
Medlem

Om den tippat kan jag tänka mig att grafikkortet sitter "sämst" och kanske fått sig en brytning vid kontaktdonet. Pipet kommer av felsatt grafikkort kanske ?
Bara rena spekulationer

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara grafikkortet kan du testa nåt annat?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Om den tippat kan jag tänka mig att grafikkortet sitter "sämst" och kanske fått sig en brytning vid kontaktdonet. Pipet kommer av felsatt grafikkort kanske ?
Bara rena spekulationer

Datorn tippade för flera månader sedan, i somras så bytte jag som sagt moderkortet och processorn vilket betyder att datorbutik som jag lämnade till den fick ta loss alla delar och sätta in dem igen.

Permalänk
Medlem

För att göra det enklare har jag bidragit nu med en film, då kanske ni förstår bättre med av vad jag menar att den hela tiden försöker att "starta":
http://rapidshare.com/files/427965260/20101001007.mp4

Permalänk
Medlem

En annan sak som jag har funderat på, kan det inte vara fläkten som kanske är lite av problemet?
Den är ju fan gigantisk, och problemet med detta hade jag inte innan jag fick fläkten (nya moderkortet, processorn) installerat.

Men det är så jävla mystiskt.
De sa ju att hos dem funkar datorn klockrent, men direkt då jag kopplar in den här så är ju så inte fallet :/
Jag måste ha någon aura runt om kring mig som medför att datorn vägrar starta i min närhet.

Permalänk
Medlem

Det enda du inte bytt är typ HDD. HDD är också den delen i datorn som absolut lättas tar skada vid t ex en "vältning", speciellt när den är igång då den innehåller en mängd rörliga delar så som magnetiska skivor, mekaniska armar osv.

Sätter en stadig slant på att det är den som krånglat hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

- Någonstans här emellan så råkade jag välta datorn när den var på, den startades om och fungerade helt OK efterråt.

Någon här som har någon aning?

Datorn har sedan alla problem uppstått fått en ny:
CPU Fläkt
Moderkort
Processor
Nätaggregat.

Vad mer ska jag byta, har fan snart bytt hela datorn!

Byt hårddisk. Eftersom datorn föll omkull med HDD:n snurrande i 5400/7200/10000rpm,
kan du räkna med att den fick stryk av fallet. Dessutom har du ju bytt nästan allt annat?

Permalänk
Medlem

Men varför funkade då datorn klockrent hos dem?

Ok, skulle ni kunna skicka mig någon länk på någon sida som säljer en bra hårddisk?
har en 500GB Western Digital Caviar Blue SATA II för tillfället

Permalänk
Medlem

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Använde den själv när min dator var i livet... Inte Hd som är trasig dock

Permalänk
Medlem

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Jag tror också att det är hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

Men varför funkade då datorn klockrent hos dem?

Ok, skulle ni kunna skicka mig någon länk på någon sida som säljer en bra hårddisk?
har en 500GB Western Digital Caviar Blue SATA II för tillfället

Vilken del vi än säger som kan vara trasig kan du ju svara "varför funka den hos dem då?" så ska du säga så så kan vi ju inte hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

Men varför funkade då datorn klockrent hos dem?

Ok, skulle ni kunna skicka mig någon länk på någon sida som säljer en bra hårddisk?
har en 500GB Western Digital Caviar Blue SATA II för tillfället

Typ en F1,F2,F3 på 1TB, dom är sjukt billiga just nu.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Hej!

Förmodligen som de andra skriver så är det hårddisken som fått sig en smäll och så har de haft tur när de testat datorn. Har du inte testat att dra ner programmet "Process Explorer"? För ungefär ett år sedan så hade jag ett stort problem som gjorde att datorn hackade till eller hängde sig. Fick fnatt pga att jag inte kunde lokalisera problemet. De jag frågade sade att det måste vara OS. Så jag ominstallerade, dock fanns problemet kvar. När jag då fick tipset att dra ner det programmet så gjorde jag det och efter att ha granskat programmets grafer och tabeller så såg jag att det var överdrivet med hardware interrupts, tog 100% av CPU ibland (detta såg inte Windows inbyggda "Task Manager"). Vilket tillslut ledde till att jag bytade ut sladden mellan hårddisken och moderkortet. Testade => Worked. Inga fel efter det Så var något fel på sladden :/

Kanske inte ditt problem, men upplevde även som du att datorn "jobbade hårt ibland, hänger sig etc" så bidrog med detta Man vet aldrig

Next to do:
#1 - Testat något program som analyserar hårddisken och letar efter fel? - Finns massor av sådana ute på nätet.
#2 - Testa det jag beskrev ovan.

URL till programmet: Process Explorer

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Extra hårddisk och kabel har du ändå nytta. Både för att experimentera och extra backup lagring.
Hårddisk, grafikkort och minnen är väll det du inte bytt.

Kan du skriva EXAKT vad du menar när du säger att den inte funkar eller inte startar?
Även om det alltid händer varje gång eller bara ibland?
Det underlättar mycket om vi vet EXAKT vad du menar och hur ofta det händer.

Om vi nu antar att du inte gjorde ett misstag på vägen hem så finns det alla saker utanför chassit som du lämnade kvar hemma när butiken testade och sa att det funkade bra hos dom. Tex skärm + kabel, tangentbord, mus, USB prylar mm.

Tex Gav vissa upp och köpte ny dator bara för att upptäcka att det hela tiden var trasigt/skadat tangentbord/mus, USB prylar osv som blockerade så att datorn inte startade eller verkade död. Det mesta kan ha den effekten.

Permalänk
Medlem

Datormus, bildskärm, tagentbort allting funkar med min gamla dator och mac mini.

Exakt när den inte funkar? Omöjligt att säga då den kan dö då jag bara har på vlc och ser på en film, då jag är inne på youtube eller spelar. Spelar ingen roll.

Nu efter flera timmar vägrar den också starta, har testat att ha dem på olika ställen i huset och utan alla andra saker inkopplade på datorn. Funkar ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggo123:

Datormus, bildskärm, tagentbort allting funkar med min gamla dator och mac mini.

Exakt när den inte funkar? Omöjligt att säga då den kan dö då jag bara har på vlc och ser på en film, då jag är inne på youtube eller spelar. Spelar ingen roll.

Nu efter flera timmar vägrar den också starta, har testat att ha dem på olika ställen i huset och utan alla andra saker inkopplade på datorn. Funkar ändå inte.

När datorn vägrar starta koppla ur HD och se om datorn startar i så fall vet du vart problemet sitter annars blir min nästa gissning Grafikkort eller möjligtvis nått problem med RAM, prova med en RAM sticka när datorn inte vill starta och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Temp på cpu och gpu. Har du kollat dem? En vild gissnig.

Permalänk

Har du kört igenom olika tester som ramminne och cpu? Alltså provat memtest, "cputest" som occta(kan även testa gpu) osv? Likaså kollat olika temperaturer som nämns i tråden?
Får du bluescreen vad säger då blue screen view (eller annat liknande program)?. Har du testat och logga uppstart, vad för fel får du?
Om du laddar ner Ultimate Boot CD och får fel på minnet eller cpu, så borde man kunna lista ut att det finns något mer fel än hårddisken. Det intressanta med olika tester är att de inte säger om det finns ett fel, utan bara tala om om ett fel hittas. (detta ska ej förväxlar med diagnos som kan vara raka motsaten, att ett fel kan hittas men "inget finns", vilket är vanligt inom fordon.)
I.o.f.s. gäller samma datateknik med, även om man inom persondatorer ej brukar prata om detta. Hittar t.ex. OCCT ett fel så finns det "ett fel".

Annars satsar jag min slant på hårddisken jag också, i början när usb-hårddiskarna kom så gick hårddiskar sönder som smör innan folk insåg hur sköra de var. (jag tänker alltså på de hårddiskarna som man fick montera hdn själv i)

Sedan har vi ESD fel, vilket innebär att komponenter som är utbytta ändå idag kan vara sönder. Det är ingen garanti att ditt moderkort är helt idag, men man får gå efter sannolikhet och leta fel, inte bara säga att detta kan vara fel.

Angående ramminnet så tror jag mycket på att minnestester skulle kunna hitta detta, men om inget annat är kvar så får du väl ta och byta dem också.
Detta med intermittenta fel som du har(fel som kommer och går och kanske ibland ger olika kundsymptom) är inte roliga.

Man lämnar in datorn/köper något själv och blir så glad att det fungerar tills felet när man är som gladast att felet äntligen är löst så dyker det upp igen..

*edit*
Annars testa hårddisk behöver inte vara så dyrt, hör runt lite om någon har någon liten som du kan få låna. Och om datorn sedan fungerar så kan du köpa en ny då. O.b.s som sagt att datorn inte fungerar korrekt med ny hd, inte bevisar att det inte finns något fel på hårddisken, ett logisk nybörjarfel som vissa gör vid tester. Likaså kan den nya hårddisken mycket väl vara trasig den med, men man får räkna sannolikheter. Detta berör även de komponenter som du har bytt innan, de kan (även om sannolikheten är liten) vara trasiga. Men du börjar nämna dig det osannolika om du inte löser felet genom en hårddiskbyte.

*edit2*
Sedan skulle jag personligen aldrig lita på en hårddisk som har fått en stor smäll och byta den bara av den anledningen att jag är rädd för förlorad data. (kan vara ett skolarbete eller whatever)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa med att köpa en ny hårddisk. Får hålla tummarna på att det är den.
Återkommer med svar senare.

Permalänk
Medlem

Ok, då har man köpt en ny hårddisk. Var nästan 100% på att det var den som var felet.
Men icke så nicke!!!

Fortfarande samma fel, ingen som har något tips? Det känns som att det är nära att den slängs ut genom fönstret

Permalänk

sitter cpu kylaren som den ska? ska sitta hårt, vad är de för kylare du har? peta lite på den och se om den är lätt att "vicka"
Fungerar ram minnena som de ska?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Om du har bytt allt utom grafikkort och minne är det troligen något av dem.
Testa med bara ett minne i, först det ena, sedan det andra.
Gör det ingen skillnad se om du kan låna ett grafikkort och testa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

har du jordade uttag ?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd

är nog 100 på att ditt grafikkort fick sig en smäll som bara kommer då och då typ glapp.

den tappar signalen till skärmen låter ju helt klart som ett grafikkorts problem..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

är nog 100 på att ditt grafikkort fick sig en smäll som bara kommer då och då typ glapp.

den tappar signalen till skärmen låter ju helt klart som ett grafikkorts problem..

Så nu är det grafikkortet =/ ....