Tror ni att ni kan bli SC2 proffs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag provade precis lite saker som inte är helt självklara och kollade i replayen vad som gav APM och vad som gav APM

Spammade E (Bygga probe) utan att ha mineraler: 0 actions
Spamklickade på en ensam unit (som inte hade några bredvid sig): 0 actions
Spammade grupp 1 (en probe!): 0 actions
Spammade grupp 1 samtidigt som jag klickade på ett annat ställe på kartan: 0 actions

Lite intressant ändå :>

vad tusan räknas som en action då?.. haha..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

vad tusan räknas som en action då?.. haha..

Haha, ja det kan man fråga sig. Jag tog ju bara de som man kunde vara lite osäker på. Några självklara är ju tex att högerklicka för att flytta en unit, byta mellan olika units, bygga en probe när du faktiskt har råd att bygga en, osv :).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Kan tillägga att varje klick (med musen eller tangentbordet) räknas som en action. Så om du trycker på S fem gånger så är det fem actions, trycker du på vänster musknapp var som helst räknas varje klick som en action. Exempel: 3sddd *högerklick* *vänsterklick* 1a *vänsterklick* är 10 actions förutsatt att man har units på 1 och hatchery på 3. Eller om man bar trycker 11111 så är det 5 actions.

I HoN är det så att varje unit man rörde räknades som en action, så om man styrde 3 units och högerklickade någonstans så räknas det som tre actions för varje klick. Så det är olika för olika spel, men för starcraft är det varje klick som räknas som en action (oavsett vad klicket gör).

Edit: Till er som tror att apmspam i starcraft är onödigt:
De största koreanska lagen omsätter miljoner inom starcraft. Spelarna spelar starcraft mer än heltid och tävlar med varandra på en extrem nivå som antagligen är högre än t.ex. Fotbollsspelares nivå (en sc-spelare spelar mer än vad en fotbollsspelare tränar räknat i tid).

Tror ni att ni vet mer än vad toppspelarna inom den kanske tuffaste branschen på jorden vet? Tror ni att alla starcraft-spelande koreaner som spelat 10h+per dag i åratal, exklusivt anställda från miljardföretag och har en extrem press på sig att prestera skulle APM-spamma om det egentligen inte gjorde någon skillnad alls?

Edit2: hoppas jag inte dödar tråden med ett alltför seriöst inlägg, tyckte bara de som tycker spam är fånigt skulle tänka efter lite extra

så du påstår att om jag tycker 30ggr mellan verje aktiv action blir jag en bättre spelare.
= 30 tryck mellan varje knapptryckning där det faktiskt händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

så du påstår att om jag tycker 30ggr mellan verje aktiv action blir jag en bättre spelare.
= 30 tryck mellan varje knapptryckning där det faktiskt händer något.

Ja.

Permalänk
Medlem

Klart det är till fördel att vara snabb... Men har man 100apm som används till vettiga saker hjälper ännu mer inte något särskilt, dock lite.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Klart det är till fördel att vara snabb... Men har man 100apm som används till vettiga saker hjälper ännu mer inte något särskilt, dock lite.

Och det är du så säker på för att...? O_o

Jag har liksom själv 150-200 apm när det börjar bli mycket att göra (dvs min average ligger på mycket lägre) men det räcker ändå inte till. Så skulle vara väldigt nyfiken på varifrån du får din fakta.

Permalänk

Tror alla kan komma upp i semi-pronivå, tror inte det har mycket med "talang" att göra utan mer hur mycket tid och engagemang man lägger ner på det. Även om man har 20 APM nu så kan man nå 130, eller vilken arbiträr siffra som helst, det är bara ens mindset som sätter begränsningarna. Sen i den absoluta toppen är det ju vara annorlunda dock, men jag håller fast vid att tid och disciplin är det viktigaste egenskaperna för att bli bättre, inte hur bra man är på andra RTS/hur mycket talang man har osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StillRooney:

Tror alla kan komma upp i semi-pronivå, tror inte det har mycket med "talang" att göra utan mer hur mycket tid och engagemang man lägger ner på det. Även om man har 20 APM nu så kan man nå 130, eller vilken arbiträr siffra som helst, det är bara ens mindset som sätter begränsningarna. Sen i den absoluta toppen är det ju vara annorlunda dock, men jag håller fast vid att tid och disciplin är det viktigaste egenskaperna för att bli bättre, inte hur bra man är på andra RTS/hur mycket talang man har osv.

Låter som ungefär vilken sport som helst mao

Permalänk

Man blir inte bra för att man har hög APM, man får hög APM för att man är bra

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

I BroodWar möjligen. I SC1/BW behövs en sådan hög APM för att bli framgångsrik ja. Men det är i största del för att det är 12enheter i varje key, och ingen MBS eller auto mine. Även i BW så "buggar" units fast överallt (speciellt goons) så då måste man spamma sönder för att röra sakerna. Även micro/macro är otroligt svårt och är det viktigaste i BW.

I SC2 har vi MBS, vi har auto mine, vi har no limit controll. Bara detta drar ner APM-behovet otroligt mycket.
Macron är sjukt mycket lättare än i BW, och micro existerar knappt. SC2 handlar i största del om buildorders. Vem gör sin BO rätt mot vad motståndaren gör för BO. Kollar man TvT så är den största delen buildorder wins. Detta krävs det ingen hög APM för att fullgöra.

Om vi tar oss en titt på några av Sveriges bästa spelare Sjow. Han sitter runt 90-130apm och plockar vinster överallt (han ska även till nästa GSL). En annan svensk top spelare är Merz. Han sitter på 300-400apm. Båda är ungefär lika bra, men sjow vinner majoriteten av deras matcher mot varandra. Kolla även på ThorZain. Sverige WC3 stjärna. Han spöade moon (han som är i tuben på post #1) i ett wc3 even för ett tag sen. ThorZain är riktigt bra i SC2 också, och i de reps jag har med honom så sitter han med 120-150 apm och spöar riktigt bra spelare (morrow).

150-200apm (utan spamm) är säkert vad man kommer behöva för att bli "proffs" om ett år eller så. Detta är en nivå som alla kan uppnå. I BW krävdes 300+ och det krävs en otroligt massa träning.

Anledningen att många spammar i början är också för att komma in i spelet. Värma upp, få fingrarna att rulla och inte missa några beats.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett kan ju vem som helst bli progamer men jag tror inte jag skulle kunna bli

Och jag spelade med DIMAGA idag(ja, den riktiga) och han visade nog att micro finns kvar ännu ;D

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

Micro existerar knappt i sc2? Trodde mer om dig än så Saafen.

-10 poäng.

Permalänk
Medlem

Ashzala. Om du jämför med BW och WC3 så existerar det knappt ;}

Permalänk
Medlem

Bara för att man måste klicka 3000 gånger för att ens goon inte ska fastna i en liten stenbumling i bw? ^^

Och sedan har jag inte en aning om vad MBS är :o.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ashzala:

Bara för att man måste klicka 3000 gånger för att ens goon inte ska fastna i en liten stenbumling i bw? ^^

Och sedan har jag inte en aning om vad MBS är :o.

multiple building selection, i ettan kunde man bara ha 1 byggnad markerad samtidigt vilket betydde att man var tvungen å trycka på varje byggnad man ville bygga enheter ifrån.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

APM inte spelar så stor roll i SC2?

"Take your APM in a faster game and multiply it by 1.27917 to get your actual APM." Eftersom man spelar på faster så är en minut inte en IRL minut.

Och för att starcraft 2 har bättre mechanics än sc1 betyder det inte att APM är onödigt och att micro inte finns. För det första Är spelet fortfarande så nytt att folk inte har lärt sig de bästa strategierna och de korrekta "kontringarna" så är det inte micro som avgör ett game i lika stor utsträckning som i SC1 där strategier och kontringar är så mycket mer utvecklade.

För att spela ett game "perfekt" krävs bra mycket mer APM än vad spelarna någonsin kommer att klara av. Ta en insane AI tex. Kommer alltid finnas utrymme för högre apm.

Hatar när folk tror att SC2 är ett noobgame och att SC1 är värsta proffs gamet. KAN VARA FÖR ATT SC1 VARIT UTE i 10 år? SC2 kommer att ta över scenen och skillcappet kommer ingen någonsin att nå.

Permalänk
Medlem

SC2 är "noobgame" o jämförande med sc2 (:. Vart vill du komma med insane ai? Förstår inte argumentet med det.

Och vi säger inte att APM inte spelar någon roll. Vi säger bara att det inte behövs lika mycket som i BW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saafen:

SC2 är "noobgame" o jämförande med sc2 (:. Vart vill du komma med insane ai? Förstår inte argumentet med det.

Och vi säger inte att APM inte spelar någon roll. Vi säger bara att det inte behövs lika mycket som i BW.

Behövs för VAD? Är du orolig för att skillcappet kommer nås eller?

Man kommer aldrig kunna spela PERFEKT lika lite som man kan spela PERFEKT i BW. Finns alltid utrymme för mer APM och man kommer ALLTID kunna bli bättre. Högre APM = Bättre spelande så länge det inte är spam apm. Kommer alltid gälla.

Ge SC2 10 år så kommer det vara exakt som BW i "skill" i takt med strategier växer fram kommer mer och mer micro behövas och matcher avgöras mer och mer på apm och micro istället som för nu där flesta games avgörs på en bra strategi.

SC2 är här för att stanna och jag gissar på kommer bli största e-sporten ett BRA tag framöver. Och det kommer inte vara noob-stämpel på spelet där vem som helst kan lira i toppen.

Bara titta på Fake-Boxer i GSL extremt mycket och bra micro.

Dock vet jag att mechanics var horribla i BW och i SC2 är dessa putsade, Mer energi kan läggas på strategi och spelet istället för andra saker som man tar som självklara i SC2.

Om vi säger att det krävs 2000 APM för att spela en perfekt match utan att missa en grej, perfekt timing perfekt micro i alla lägen creep spread på en gång när det är time, klockrena injects hela tiden osv osv early-late game i SC2 krävs det mer i BW tack var sämre mechanics i spelet. Fortfarande ingen som kommer nå dessa "tak"

Jag ger mig dock att BW:s "learning curve" är bra mycket brantare för nybörjare. I den absoluta toppen dock ser jag inte varför BW skulle vara svårare att vara bra på. Finns alltid något att göra som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Fy fan vad han klickar XD Vet nån vad han har för APM??

Runt 400 realtime. Dvs, SC2 APM*~1.3.

Skrivet av Pergius:

är det fysiskt möjligt för ett tangentbord att slänga över sådär många knapptryckningar samtidigt, nu har jag nåt gamingtangentbord som sägs klara 26 knapptryckningar samtidigt (men jag lär max behöva tre..;)) dock så sitter ju han med ett exakt likadant tangentbord i första filmen där som jag hade till min första 286'a pc jag hade en gång i tiden...

Han använder förmodligen ett mekaniskt tangentbord där varje knapp har en egen "switch" som signalerar on/off-läge. De flesta moderna tangentbord är så kallade "membran-tangentbord" där alla tangenter sitter på samma "switch", dessa är billigare att tillverka och normal användning har ingen användning för att kunna trycka ner 30 knappar samtidigt.

Skrivet av Elgot:

Vad är det egentligen han gör under till exempel de första 15 sekunderna som kräver så många knapptryckningar? Han tittar nästan enbart på sina arbetare och det verkar inte hända så mycket.

Det är för att hålla ett kontinuerligt tempo i spelandet. Är väldigt konstigt att hoppa från 10-50 APM i början till 250+ i mid/late.

Skrivet av widL:

Det är ju löjligt att ha flera hundra APM, jag kan verkligen inte förstår varför man någonsin skulle behöva mer än 150? Jag är ingen RTS-veteran eller proffs av något slag, men vem som helst kan ju se att majoriteten av alla tangenttryckningar är helt onödiga?

edit: Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag kallar det tics.

I Starcraft finns det ingen gräns för antalet saker du kan göra samtidigt. Så, ju fler saker du kan göra samtidigt, ju bättre är du (betyder inte nödvändigtvis mer APM = bättre). Bra multitasking är ett grundläggande fundament för bra RTS-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Och det är du så säker på för att...? O_o

Jag har liksom själv 150-200 apm när det börjar bli mycket att göra (dvs min average ligger på mycket lägre) men det räcker ändå inte till. Så skulle vara väldigt nyfiken på varifrån du får din fakta.

WhiteRa eller DuckloadRa som han nu kallas har runt 100 i snitt. Håller jämna steg med toppen, inte allra bästa men bra nog. Ska du vinna GSL behöver du nog mer, men den nivå av spel snackar vi väl inte om?
Jag syftar också på average inte max. Men 200 bör räcka fint såvida om man inte spamar och använder grupper effektivt osv. Jag upprepar ofta order flera gånger och missklickar ofta. Det räknas ju som apm men hjälper mig inte dirket... Om du kollar på pro-matcher så är apm-mätaren sällan över 200 för en del spelare (inte alla, en del är sjuka). Det finns dessutom förmodligen 100 apm att lägga på viktiga saker under stunderna du upplever som lugna i spelet. Typ scouta, placera armen perfekt efter motståndarens, expa, bygga mm.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

WhiteRa eller DuckloadRa som han nu kallas har runt 100 i snitt. Håller jämna steg med toppen, inte allra bästa men bra nog. Ska du vinna GSL behöver du nog mer, men den nivå av spel snackar vi väl inte om?
Jag syftar också på average inte max. Men 200 bör räcka fint såvida om man inte spamar och använder grupper effektivt osv. Jag upprepar ofta order flera gånger och missklickar ofta. Det räknas ju som apm men hjälper mig inte dirket... Om du kollar på pro-matcher så är apm-mätaren sällan över 200 för en del spelare (inte alla, en del är sjuka). Det finns dessutom förmodligen 100 apm att lägga på viktiga saker under stunderna du upplever som lugna i spelet. Typ scouta, placera armen perfekt efter motståndarens, expa, bygga mm.

Skulle själv säga att White-Ra halkar mer och mer efter. Han tillhör inte längre toppen imo. Han höll måttet i betan när det mesta var nytt och man kunde spela ut en motståndare med en överraskande taktik, inte lika lätt längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Om jag kollar på pro-matcher så är apm-mätaren nästan alltid över 200 apm (average).

Och lugna stunder i spelet? Det finns _inga_ lugna stunder i spelet. Utom möjligtvis möjligtvis de första 2-3 minuterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan86:

Skulle själv säga att White-Ra halkar mer och mer efter. Han tillhör inte längre toppen imo. Han höll måttet i betan när det mesta var nytt och man kunde spela ut en motståndare med en överraskande taktik, inte lika lätt längre!

Jo men om du läser vad jag skrev ser du att 100apm räcker i average för att komma upp på en bra nivå, nästan i toppen. Med andra ord betydliget högre nivå än den vi ligger på (som va den nivån vi snacka om).

Skrivet av Ashzala:

Om jag kollar på pro-matcher så är apm-mätaren nästan alltid över 200 apm (average).

Och lugna stunder i spelet? Det finns _inga_ lugna stunder i spelet. Utom möjligtvis möjligtvis de första 2-3 minuterna.

Nej det är den inte, många bra ligger under 200 ibland. Och det finns mindre stressiga situationer om man nu vänder på det.

Visa signatur

Permalänk

Kanske om du kollar på de asiatiska promatcherna, då ligger apm'en kanske över 200. Kolla på t.ex. idra, tlo m.m. De kan ligga runt 150+. Sen går de upp i 200+ vid striderna men annars finns det ingen mening med 200+ apm eftersom man hinner med allt som behövs vid 100apm. Sen att de har 150 är ju för att de hela tiden kolla saker och spammar mellan grejer för att få info m.m. (inte den sortens spaminmg som vi gör med mass click

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Kanske om du kollar på de asiatiska promatcherna, då ligger apm'en kanske över 200. Kolla på t.ex. idra, tlo m.m. De kan ligga runt 150+. Sen går de upp i 200+ vid striderna men annars finns det ingen mening med 200+ apm eftersom man hinner med allt som behövs vid 100apm. Sen att de har 150 är ju för att de hela tiden kolla saker och spammar mellan grejer för att få info m.m. (inte den sortens spaminmg som vi gör med mass click

Det finns ingen gräns på hur mycket APM man tjänar på att ha. Desto högre desto bättre simple as that. Finns ALLTID något att göra.

Vadå nivån vi snackade om? Vi snackade väll om att bli proffs? Och för att bli proffs måste man ha högre APM än vad White-Ra har.

Sen är 150 APM ingame ca 1.3x150= 195 är en mer precis APM. Eftersom en minut ingame är 45~ sek. Det är en riktig minut man mäter apm med i BW iallafall.

Permalänk
Skrivet av Mackan86:

Räkna inte ut honom än. Han har halkat efter lite i och med att han nyligen gift sig och inte fått spela så mycket, men han kan fortfarande slåss mot toppspelare. Kom nyss trea i Blizzcon och slog Fenix, MakaPrime, och Dimaga.

Permalänk
Medlem

Folk är besatta av saker som är enkelt mätbara.

Istället för att fokusera på det som egentligen är viktigt, att spela bra, så fokuserar man på någonting som är mätbart. Ett rent trygghetsbeteende alltså.

APM säger absolut ingenting om vad dessa actions används till, och är egentligen helt ointressant.

Om man är extremt seriös så kan man isolera andra kontrollparametrar (vilket man ev. kan använda APM till), som faktiskt säger något om ens spel.

Permalänk
Skrivet av Mackan86:

Det finns ingen gräns på hur mycket APM man tjänar på att ha. Desto högre desto bättre simple as that. Finns ALLTID något att göra.

Vadå nivån vi snackade om? Vi snackade väll om att bli proffs? Och för att bli proffs måste man ha högre APM än vad White-Ra har.

Sen är 150 APM ingame ca 1.3x150= 195 är en mer precis APM. Eftersom en minut ingame är 45~ sek. Det är en riktig minut man mäter apm med i BW iallafall.

Självklart är det bra att ha så hög apm som möjligt, menar bara att när man ligger på runt 150+ apm normalt och 200+apm i striderna så behöver man inte köra snabbare. Bättre att lägga tid och fokus på annat som kan vara viktigare än att spamma runt som en galning bara för att veta exakt allt som händer.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saafen:

Om vi tar oss en titt på några av Sveriges bästa spelare Sjow. Han sitter runt 90-130apm och plockar vinster överallt (han ska även till nästa GSL).

Sjow hade väldigt låg apm (gentemot hur bra han var) även i wc3, han ser faktiskt rent av slapp ut när han spelar, det är helt enkelt hans stil.