Deltaco tar "osynlig kabel" till Sverige

Permalänk

Hmm? undra hur man 'viker kabeln om man tex vill korsa ett hörn och kanske få upp den en bit..

Bra produkt kanske men vete de fan om jag inte fräst in kablarna eller lagt kabelkanal istället.. mycket billigare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag kommer lätt att köpa, om nått år när dom gått ner i pris. För det var sa**n vad dyra dom var ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Detta ska bli mycket intressant. Med tanke på att vp-rören får spikar i sig emellanåt ska det bli spännande och se hur många som drar en spik alternativt ett häftstift i en sån kabel. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Blir till att använda häftmassa då.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer i längder över 5 meter eller att man kan koppla ihop två stycken utan att det syns alltför mycket. Har minst 10 meter mellan datorn och projektorn. Undra även om man kan använda dem som högtalarkabel och om man då kan ha en per par (två kanaler per kabel)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CAt5/6 är ju just TP för att minska crosstalk, undra hur det fungerar på dessa kablar och vad den maximala kabellängden på gigabit kan bli.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

100m gigabit utan något som helst skydd mot interferens? Vill se tester.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Nja, 10 m och då snackar vi

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att dom hittade på något sånt här.. hoppas nästa steg plir nån trådlös PSU för datorn.. skicka ström trådlöst .. skulle lösa många problem med det

*edit

Lite längre längder en 2 meter oxo skulle vara bra för detta. annars ser det lovande ut. väntar på kineserna ska komma ut med alternativa ..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Rekommenderad längd för 1Gb Ethernet är max 50 meter och för 100MB är det 100 meter.

info om Cat6
http://www.deltaco.se/article_information.aspx?ItemID=SLT-117

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

hur blir det om man stöter på en dörrkarm, kan man böja den? eller om man vill lägga upp den i taket måste man ta sig förbi taklisten (som i mittfall är ganska stor). man kan ju alltid dra den bakom men då måste den ju ner först. gör man ett sådant grundligt jobb kan man lika gärna använda vanliga sladdar infällda i väggen.

hur jobbigt är det att dra vanliga sladdar? majoriteten använder väll gipsväggar (du kan ju ändå inte använda dessa på spånt av något slag) och då är det ju lika lätt att göra en skåra, lägga i kabeln och spackla igen den... eller?!

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevligt ut
Fast å andra sidan. Koppla in kabel, ingen länk... kabelbrott = "Vänta, jag måste bara tapetsera om". Kanske inte så smidigt när saker går fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Det var på tiden att dom hittade på något sånt här.. hoppas nästa steg plir nån trådlös PSU för datorn.. skicka ström trådlöst .. skulle lösa många problem med det

*edit

Lite längre längder en 2 meter oxo skulle vara bra för detta. annars ser det lovande ut. väntar på kineserna ska komma ut med alternativa ..

Vad jag vet finns två sätt att skicka ström trådlöst, ändera via induktion eller uttnyttja Teslas kunskaper (10kV/cm ljusbåge). Vet någon här något annat sätt?

Permalänk
Medlem

man kan skicka energi via radiovågor också.. men det vet jag inte så jätte mycket om, läste en artikel om att bygga stora solpaneler i rymden och skicka energin ner till jorden med radiovågor. men jag kan tänka mig att det inte är särskilt bra att stå i vägen för dem.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av andelf:

Vad jag vet finns två sätt att skicka ström trådlöst, ändera via induktion eller uttnyttja Teslas kunskaper (10kV/cm ljusbåge). Vet någon här något annat sätt?

Nej, det är de två sätt som finns, eventuellt även laser/maseröverföring även om denna variant vore extremt komplicerad. Dock vete sjutton om jag skulle vilja använda ljusbågar för att ge ström till min dator - den brukar inte gilla åsknedslag något vidare och det är exakt samma sak.

Induktion är heller ingen vidare idé, tror inte datorn skulle må så bra av att stå mitt i ett magnetiskt fält på i runda snurrar 15-20 Tesla... faktum är att ett magnetiskt fält som klarar av att leverera uppemot 1 kW elektricitet är kraftigt nog för att inte bara avmagnetisera hårddiskar utan också att slita dem i småbitar.

Skrivet av woxer:

man kan skicka energi via radiovågor också.. men det vet jag inte så jätte mycket om, läste en artikel om att bygga stora solpaneler i rymden och skicka energin ner till jorden med radiovågor. men jag kan tänka mig att det inte är särskilt bra att stå i vägen för dem.

Energi, ja, men inte elektricitet. Energi finns i många sorter. Elektromagnetism (magnetiska fält, radiovågor etc) exempelvis, likaså ljus. Den enda trådlösa elektricitet som existerar är ljusbågar, exempelvis åsknedslag. Dock kan dessa sorters energi omvandlas till elektricitet - fotoelektriska celler gör om ljus till elektricitet, induktion kan göra om magnetisk energi till elektricitet.

Det man pratar om i det fallet är att skicka energi i form av en maser, en mikrovågs"laser", som sedan kan tas upp via en mottagarstation på jorden.

Och nej, att stå mitt i en maser på X antal megawatt är nog ingen vidare bra idé.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Vilka snåla längder..

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

Det var på tiden att dom hittade på något sånt här.. hoppas nästa steg plir nån trådlös PSU för datorn.. skicka ström trådlöst .. skulle lösa många problem med det

*edit

Lite längre längder en 2 meter oxo skulle vara bra för detta. annars ser det lovande ut. väntar på kineserna ska komma ut med alternativa ..

Rätt säker att jag sett någon tv där man kunde skicka ström en halvmeter, dock i teststadiet fortfarande.. inte helt säker dock.

Permalänk
Medlem

Man märker skillnad på Cat6 (5E) om man tvinnar upp ändarna bara några cm... Så kanske att det går bättre här att man separerat paren som någon skrev i tråden. Annars är det garanterat anus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

[...]
Induktion är heller ingen vidare idé, tror inte datorn skulle må så bra av att stå mitt i ett magnetiskt fält på i runda snurrar 15-20 Tesla... faktum är att ett magnetiskt fält som klarar av att leverera uppemot 1 kW elektricitet är kraftigt nog för att inte bara avmagnetisera hårddiskar utan också att slita dem i småbitar.
[...]

Hehe..!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man märker skillnad på Cat6 (5E) om man tvinnar upp ändarna bara några cm... Så kanske att det går bättre här att man separerat paren som någon skrev i tråden. Annars är det garanterat anus.

Separationen är bra, men om de inte är tvinnade så blir det nog anus av Diplodocus-magnitud.

Kul grej, men rent praktiskt så är det väl egentligen bara sämre än (dolda) kabelkanaler... dyrare, kan inte enkelt uppgraderas, mer känsligt osv.

Nä, jag fortsätter nog att dra kablar bakom lister och i kanaler.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kablen kostar typ inget för de. det är snarare kontakterna som de brukar ta betalt. för... Iden må vara okey men inget jag någonsin kommer använda.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det är de två sätt som finns, eventuellt även laser/maseröverföring även om denna variant vore extremt komplicerad. Dock vete sjutton om jag skulle vilja använda ljusbågar för att ge ström till min dator - den brukar inte gilla åsknedslag något vidare och det är exakt samma sak.

Induktion är heller ingen vidare idé, tror inte datorn skulle må så bra av att stå mitt i ett magnetiskt fält på i runda snurrar 15-20 Tesla... faktum är att ett magnetiskt fält som klarar av att leverera uppemot 1 kW elektricitet är kraftigt nog för att inte bara avmagnetisera hårddiskar utan också att slita dem i småbitar.

Energi, ja, men inte elektricitet. Energi finns i många sorter. Elektromagnetism (magnetiska fält, radiovågor etc) exempelvis, likaså ljus. Den enda trådlösa elektricitet som existerar är ljusbågar, exempelvis åsknedslag. Dock kan dessa sorters energi omvandlas till elektricitet - fotoelektriska celler gör om ljus till elektricitet, induktion kan göra om magnetisk energi till elektricitet.

Det man pratar om i det fallet är att skicka energi i form av en maser, en mikrovågs"laser", som sedan kan tas upp via en mottagarstation på jorden.

Och nej, att stå mitt i en maser på X antal megawatt är nog ingen vidare bra idé.

Men.. Alla som har sina blåa neonrör eller vad de nu har. och chassi med plexi.
Skulle inte det vara riktigt häftigt att ha en tesla reaktor brevid skärmen, och se nätagget i botten skjuta blixtar till alla delar i datorn =D

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

trådlöst el är påkommet för länge sen.

Såg ett program på Discovery Channel för kanske 2-3 veckor sen där dom visade att dom gjort en prototyp på en TV (tror det va thomson)
där tvn inte har någon sladd utan allt överförs trådlöst via elektromagnetism.

Så om 5 år kanske det här kan finnas på marknaden(?)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av nussse:

Hoppas de kommer i längder över 5 meter eller att man kan koppla ihop två stycken utan att det syns alltför mycket. Har minst 10 meter mellan datorn och projektorn. Undra även om man kan använda dem som högtalarkabel och om man då kan ha en per par (två kanaler per kabel)?

Jag har hört rykten om att det kommer längre om en inte alltför avlägsen framtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sammyj:

Taskigt läge om sambon spikar en tavla tvärs igenom den "Konstigt varför kommer det ingen bild i projektorn?"

Skrivet av belga:

Ser ju riktigt trevligt ut
Fast å andra sidan. Koppla in kabel, ingen länk... kabelbrott = "Vänta, jag måste bara tapetsera om". Kanske inte så smidigt när saker går fel.

He he...:D Dagens!:D

OnT: Jag tror däremot att dessa lösningar passar främst "exklusiva" byggnader: typ Turning Torso eller nybyggnationer och liknande med tanke på priset. Vad jag säger är att i en vanlig lgh är man "inte så noga" och kanske väljer befintlig teknik som kabelstrumpor, lister etc. Men i en lite finare lgh så kanske det kan vara värt och betala 300 kr/metern för nämnda teknik.:) Jag personligen hade inte velat tapetsera/måla om bara för att ha osynliga kablar "i väggen".:)^^ Sen tror jag nuvarande kablar är mer pålitliga (läs hållbara) i sin konstruktion.:)

Som Krona vet man dessutom hur jävligt det är att sitta fastklämd bakom lister.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brodholm:

Tror det var elsäkerhetsverket som la upp det på sin sida. Dock text. Såg själv avsnittet för länge sedan. Möjligt att det finns klipp på youtube

Awh, hade jättegärna sett det :/