Prollen ligger på 116 grader celsius?

Permalänk
Medlem

Prollen ligger på 116 grader celsius?

Tjena jag fick precis hem en dator jag beställde från inet som de satte ihop på mig.
Så jag installerade det som behövdes (står ju på deras hemsida att de installerar drivrutiner)
och startade först MoH tier 1 och det fick datorn att stängas av 4 gånger.
Då provade jag cod4 men samma sak där, den stängdes av efter ett tag, dock inte lika fort som i MoH.

Jag tankade coretemps och så här ser det ut för mig

Någon som har en aning på hur jag ska lösa detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

förmodligen sitter inte processorkylaren korrekt. öppna chassiet och vicka lite försiktigt på kylaren för o se om den sitter löst.

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn stänger av sig kan det ju vara för hög temp. Kolla så att kylaren sitter på ordentligt.
Om jag var du skulle jag lite snabbt ta av kylaren, slänga på ny pasta och montera om den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Entusiast

Kolla med : Hw monitor

Eller kolla i bios.
En AMD prolle ska Stänga av sig vid runt 65, Så du hade inte kunnat komma upp i dom där temperaturerna över huvudtaget.
Reboota datorn, Tryck på ''DELETE'' När din Mobo screen poppar Fram, vet inte vad du kör på för moderkort.
Men på Gigabyte finns det en meny som heter ''PC health status'' som man går in på om man ska se alla temps.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit inne och knappat i bios, man tycker ju inte kylare ska vara felmonterad när inet satte ihop det... Kan ju iof vara fraktskada.

EDIT: Tack för tipset att kolla cpkylaren, den satt helt löst, möjligt felmonterad? Båda skruvarna satt i yttre hålen på kylaren, då gick den inte att få att sitta fast, så jag satte ena lite längre in då funka det utmärkt. Nu ligger alla kärnor på 27 idle

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

...ring inet och be få pengarna tillbaka... skulle jag gjort...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Alltså för ihopsättningen, inte för hela datorn...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Alltså för ihopsättningen, inte för hela datorn...

Plus pengar för felsökning och "lagning" - 1000:-/h är en rimlig timpenning!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

pinsamt för dem. Därför man bygger själv så vet man att allt blir rätt

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Hehe jo, nästa gång blir det att bygga själv!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Hehe jo, nästa gång blir det att bygga själv!

Fast ärligt, du borde kontakta dom och berätta om vad som hänt.

Det är direkt dåligt av dom att inte verifiera sin montering bättre. Detta kan ju skada processorn och livslängden på den. Det är ju därför man betala ett proffs för monteringen - för att man ska slippa tänka på om det är bra monterat eller inte.

Någon kompensation SKA du ha för detta, om det är i pengar eller kompletterande datorkomponenter eller i kramar spelar ju mindre roll - kompensering ska du ha!

Jag hade begärt arbetsersättning för detta, de själva tar ju rätt bra betalt för felsökning och reparation!

Serviceprislista Felsökningsavgifter • Felsökningsavgift Dator: 499 kr inkl. moms Vi tar reda på vad det är för fel på Er dator och kontaktar Er för eventuella åtgärder. Installationsavgifter • Installation Komponent: 200 kr inkl. moms Installation av lösa komponenter i Din dator, t ex grafikkort, nätverkskort, minne eller hårddisk (ej installation av operativsystem). • Installation/specialuppgifter: timdebitering 600 kr/timme inkl. moms Vill Du ha andra uppgifter uförda som t ex backup, installation av operativsystem, stora uppgraderingar, kloning av diskar mm. så debiterar vi per timma. Kom överens med våra servicetekniker om tidsåtgången när Ni lämnar in Era produkter. Expressavgift • Expressavgift: 950 kr inkl. moms Normalt påbörjar vi inlämnade datorer inom tio arbetsdagar. Har Du väldigt bråttom går det att betala en expressavgift och vi börjar arbeta med Din dator senast dagen efter den är inlämnad. Detta gäller både garantiärenden och andra arbeten.

För de som läser det här aktar sig nog för att betala för en montering av Inet - och mig veterligen så har Inet en rätt bra status här på SweClockers som de alldeles säkert är måna om att bevara...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan även proffs göra fel, framförallt om det är lite körigt vilket Inet säkert har emellanåt. Tråkigt att det händer men det kommer nog alltid att hända någon gång för någon oavsett vilken firma som monterar! Så jag kan bara hålla med om vad som tidigare sagts. Kontakta Inet med en neutral ton och förklara sakligt vad som hänt och de kommer säkert att kompensera dig på något sätt utan att du ens ställer krav på det

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det är synd att läsa detta om Inet.

Själv har jag fått otroligt bra bemötande både vad gäller första kundbemötande i varje enstaka ärende och kundservice efter köp. Jag hoppas innerligt att Inet kontrollerar varje steg och ser om det har skett ett missförstånd mellan montörer eller om det faktiskt som jag hoppas på har skett under frakt.

Det är inte en ovanlig företeelse bland expanderande företag att glömma bort det aktiva valet att anställa flera medarbetare. Vinsten växer snabbare såklart och de förblindas av sina egna prestationer. Men den andra änden lider och därmed deras image, som jag får säga just nu står för Bra service och kundbemötande. Det vore synd att det förstörs.

Att notera är att jag bara har läst den här tråden i ärendet, men det vore bra om trådskapare Jumdude ville länka tråden i Inets egna lilla "sektion" av Sweclockers så att de får bemöta det själva.

GOGO Inet!

Permalänk
Medlem

Är det inte stor chans att processorn har tagit skada av överhettningen. Vet bara att man säger att det inte är bra om cpun kommer ut i över ca 85 grader i full load och så. Du kanske borde få en ny iaf?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

CPU'n borde ha startat om sig själv långt innan den nådde 116C så kanske en defekt produkt?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om processorn har tagit skada då? Allt funkar som det ska nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Hur vet jag om processorn har tagit skada då? Allt funkar som det ska nu.

Det är svårt att veta om den tagit skada eller inte... Skulle jag vara du skulle jag be snällt om en ny prolle i utbyte, och då kanske få en värre som plåster på såren. Då skulle jag varit nöjd...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig har hänt(om dom helt enkelt inte bara har klantat sig) är att fläkten har lossnat under frakt.
Den typen av fästanordning för cpu-kylare är av plast som säkert skulle kunna lossna av vibrationer som blir av att fraktas i bil eller lastbil oavsett hur bra emballaget är..

en tanke bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Fast ärligt, du borde kontakta dom och berätta om vad som hänt.

Det är direkt dåligt av dom att inte verifiera sin montering bättre. Detta kan ju skada processorn och livslängden på den. Det är ju därför man betala ett proffs för monteringen - för att man ska slippa tänka på om det är bra monterat eller inte.

Någon kompensation SKA du ha för detta, om det är i pengar eller kompletterande datorkomponenter eller i kramar spelar ju mindre roll - kompensering ska du ha!

Jag hade begärt arbetsersättning för detta, de själva tar ju rätt bra betalt för felsökning och reparation!

Serviceprislista Felsökningsavgifter • Felsökningsavgift Dator: 499 kr inkl. moms Vi tar reda på vad det är för fel på Er dator och kontaktar Er för eventuella åtgärder. Installationsavgifter • Installation Komponent: 200 kr inkl. moms Installation av lösa komponenter i Din dator, t ex grafikkort, nätverkskort, minne eller hårddisk (ej installation av operativsystem). • Installation/specialuppgifter: timdebitering 600 kr/timme inkl. moms Vill Du ha andra uppgifter uförda som t ex backup, installation av operativsystem, stora uppgraderingar, kloning av diskar mm. så debiterar vi per timma. Kom överens med våra servicetekniker om tidsåtgången när Ni lämnar in Era produkter. Expressavgift • Expressavgift: 950 kr inkl. moms Normalt påbörjar vi inlämnade datorer inom tio arbetsdagar. Har Du väldigt bråttom går det att betala en expressavgift och vi börjar arbeta med Din dator senast dagen efter den är inlämnad. Detta gäller både garantiärenden och andra arbeten.

För de som läser det här aktar sig nog för att betala för en montering av Inet - och mig veterligen så har Inet en rätt bra status här på SweClockers som de alldeles säkert är måna om att bevara...

Vilka ockerpriser för nått så lätt som att slänga ihop en dator

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Kolla med : Hw monitor

Eller kolla i bios.
En AMD prolle ska Stänga av sig vid runt 65, Så du hade inte kunnat komma upp i dom där temperaturerna över huvudtaget.
Reboota datorn, Tryck på ''DELETE'' När din Mobo screen poppar Fram, vet inte vad du kör på för moderkort.
Men på Gigabyte finns det en meny som heter ''PC health status'' som man går in på om man ska se alla temps.

Mvh

Stämmer inte alls. Har haft en 9750 som hade max temp på 61, och kunde enkelt gå upp i 75 och stanna där utan några reboots.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB