Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns en seperat hårddisksaktivitets LED på XL? Eller dubblerar power-LED: en även som en pulserande HDD LED?

Permalänk
Medlem

Ser ju tok bra ut! Tummen upp för fractal design.

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Bra recension som vanligt. Blir riktigt köpsugen, kanske passa på att köpa lite nya delar överlag. Gillar utseendet, det ska vara enkelt och stilrent. Blinkande, färgglada, hoppande, dansande chassin går bort för min del.

Fan ett blinkande, hoppande och dansande chassi vore ju grymt!

Permalänk
Avstängd

jäkligt snyggt chassi!
påminner mer om en förstärkare än en dator låda.

men det är kört att få in en 360 radiator i den va?
det ser ut som en 240 skulle funka framtilll?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Hehe, ja detta kanske inte är något för er som gillar neonljus osv, men för oss som växt ifrån det och ska ha en vanlig dator och inte har behov av att visa upp hur "cool" dator man har för kompisar så ser detta chassit mycket bra ut faktiskt. Det gömmer sig själv nästan kan man säga, smälter in bra under datorbordet.

Ett chassi ska vara funktionellt, bra, svalt, tyst och diskret enligt min mening. Allt annat tjaffs som ljus, plexiglas och konstiga kantiga former som gör att det ser ut att vara något från Transformers går bort rakt av för min del, känner ingen som gillar det. Det var kanske någon kompis när man gick i högstadiet för många år sedan, men nu har han fått lite vett i skallen och köper stilrent och moget.

Men jag får säga som Asheileon, detta vågar jag bara viska med rädsla för att bli påhoppad av 80% av SweC's population.

Eller vad säker ni - ska det vara stilrent och snyggt eller space:at med ljus och plexiglas och konstiga former?

Va? Var påstod jag att jag ville ha neonljus och strobelampor inbyggda i chassit. Jag frågade om fläktkontrollern.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Underbart!
Grym kylning, större än vad jag behöver, inget jobbigt ljus som blinkar och lyser överallt.

Nästa chassi blir ett Define XL!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Hur ser fläktkontrollen ut? Styr den dom medföljande fläktarna separat, från avstängd till max, samt kan den styra fläktar till dom tomma fläktplatserna om man väljer att slänga in fler fläktar?

Skrivet av Stich:

Snälla någon svara på denna då jag vill ha svar på den också

Skrivet av aMp:

Det undrar jag också, varför visades inte detta i videon? Det är väl bland det intressantaste med ett chassi - hur väl kylningen fungerar och vilka lösningar och expansionsmöjligheter som finns? Är ju ganska värdelöst om det bara går att styra de 3 medföljande fläktarna och inga fler. Borde ju finnas plats för 5st tycker jag så att man kan montera en på sidan och en extra fram.

Någon??

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Bra recension som vanligt. Blir riktigt köpsugen, kanske passa på att köpa lite nya delar överlag. Gillar utseendet, det ska vara enkelt och stilrent. Blinkande, färgglada, hoppande, dansande chassin går bort för min del.

Bra då är vi överens =D Trevligt att se dig här mr valpen =D

Skrivet av Überklass:

Va? Var påstod jag att jag ville ha neonljus och strobelampor inbyggda i chassit. Jag frågade om fläktkontrollern.

Det har jag aldrig sagt, jag höll med dig om att de borde tagit upp fläktkontrollen i testet lite mer. Det är fredag och då är väl då fullt nyktra (jag är långt ifrån nykter iaf) så då kanske det blev lite otydligt. Då är vi också överens om att lämna strobelampor på klubbarna och inte i datorn

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Gillar designen men jag undrar hur möjligheterna för att montera en radiator internt ser ut.

Permalänk
Entusiast

Åh nu blev jag bra sugen. Min nästa dator kommer ha minst 5 hårddiskar och jag anser att en dator ska vara anonym och helt tyst. Detta kan nog vara ett chassi för mig. Alltför många har massa stora hål för fläktar som bara släpper ut ljud och släpper in damm. Har satt igen hålet på sidan i mitt Antec 300 med bitumen för att få lite ordning på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

det är inte alla som tycker om lådor med blinkande ljus och design som tilltalar småkåta 13 åringar.

Nå jag har ett Cooler master haf 932 som du kanske vet är utan blinkande lampor. //end.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

när lanseras detta chassi?

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Nå jag har ett Cooler master haf 932 som du kanske vet är utan blinkande lampor. //end.

Han skrev även design. Personligen tycker också jag att HAF 932 är ett chassi taget från Transformers.

Tycker bara så, tycker inte du det är det din uppfattning. Kan vara därför det finns lite både och?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen personer som behöver dessa megachassin? För lagring finns det mer optimala chassin och onödigt stor för en vanlig spelburk.

Permalänk
Medlem

Är folk så lata, en tråd med i nuläget endast 3 sidor inte orkar läsa igenom tråden? Jonas har svarat på när chassit kommer ut i handeln.

On Topic. Fattade jag rätt, kunde man ta bort skiljeväggen mellan moderkorts utrymmet och PSU utrymmet? Har idag med ett Antec P182 och då jag även kör SLI med GTX 460 hawk som har Twinfrozer 2 fläktar så blir det väldigt trångt mellan nedre grafikkortet och skiljeväggen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Är folk så lata, en tråd med i nuläget endast 3 sidor inte orkar läsa igenom tråden? Jonas har svarat på när chassit kommer ut i handeln.

On Topic. Fattade jag rätt, kunde man ta bort skiljeväggen mellan moderkorts utrymmet och PSU utrymmet? Har idag med ett Antec P182 och då jag även kör SLI med GTX 460 hawk som har Twinfrozer 2 fläktar så blir det väldigt trångt mellan nedre grafikkortet och skiljeväggen.

Ja så sa det i videon och de hade ju till och med flyttat lite på den plastbiten som skiljer utrymmena åt får att komma åt med 8-pin sladden till moderkortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bra video, men det nämns inget om hur deras fläktsystem verkligen fungerar? Hur högljud är den? Hur effektiv är den i jämförelse med andra?

Stämmer det att det endast fanns dammfilter för nätdelen och inte för de andra fläktarna? eller missade jag kanske något?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja så sa det i videon och de hade ju till och med flyttat lite på den plastbiten som skiljer utrymmena åt får att komma åt med 8-pin sladden till moderkortet.

Det va inte så jag mena, även mitt P182 har ju hål med "lock som går att ta bort" men jag skulle vilja ha bort hela skiljeväggen så att det blir ordentligt med luftflöde till nedre grafikkortet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av jocke92:

För att lådan ska vara tyst. De tycker att om det är fläkthål där smyger mycket ljud ut upp mot användaren (om du har den på golvet iaf).

Men var ska jag då sätta mina radiatorer? Känns som halva vitsen med fulltower (för mig) är att få plats med vattenkylning internt

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Bra video, men det nämns inget om hur deras fläktsystem verkligen fungerar? Hur högljud är den? Hur effektiv är den i jämförelse med andra?

Stämmer det att det endast fanns dammfilter för nätdelen och inte för de andra fläktarna? eller missade jag kanske något?

Det finns dammfilter både för nätdelen och fläktarna där fram.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Mycket blev obesvarat

Bra låda för oss som har många diskar. "Handa" hade visst förslag som han inte skrev ut på bättre lådor.
Men det var en trevlig recession men lite ytlig så jag hoppas att det kommer upp en bättre TEST som går igenom lådan lite mer grundligt.
Sedan tycker jag att man kan klaga på Fractal Design. Ingen USB 3!? Det skulle underlätta om man kan koppla in sin bärbara USB 3 disk på fronten och slippa dra fram lådan för att komma åt kontakter på baksidan. Dörren som SweClockers tar upp, varför går den inte att hänga på andra sidan så som så många andra fabrikat klarat av?
Priset 1.100 Kr ser inte så dyrt ut så jag skulle, om lådan visar sig vara så bra som jag hoppas, kunna betala mer för USB 3.

Permalänk
Medlem

Man tycker ju de borde optat för vattenkylning i lite större utsträckning. Tre 120 mm i tak, sida eller botten borde dem ha haft. Annars ser det fin fint ut Bra att man kan plocka bort en bur med, hdd platserna är ju extremt väl tilltagna.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vitamin:

Gillar designen men jag undrar hur möjligheterna för att montera en radiator internt ser ut.

det undrar jag med
bara att fråga då
vi är väl på sveclockers

GÅR DET ATT FÅ DIT EN 240 ELLER 360 RADIATOR I CHASSIT??

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av pg_ice:

det undrar jag med
bara att fråga då
vi är väl på sveclockers

GÅR DET ATT FÅ DIT EN 240 ELLER 360 RADIATOR I CHASSIT??

Utan att gå loss med dremeln är svaret på den frågan NEJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Uppenbarligen är de det... >.<

OT:
njae... inte ta bort skiljeväggen men ta bort en lucka i den.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

fläkten i sidan förstörde designen, annars verkar det riktigt bra.
Bra recension av sweclockers också.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Utan att gå loss med dremeln är svaret på den frågan NEJ.

jag misstänkte det
plats finns väl men dåligt med ventilationshål.

trist då det faktist är en av dom få lådorna jag skulle kunna tänka mig

annars kan väl ni på sweclockers köpa in ett gäng och bygga om dom till vattenkylnings edition och sälja något dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan recension av FD-XL

You Tube - Fractal Design Define XL Titanium Grey Tower Computer Case Unboxing & First Look Linus Tech Tips.

Kanske inte lika seriös men innehåller mer info.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Det finns dammfilter både för nätdelen och fläktarna där fram.

Tackar =D

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Skrivet av Zezo:

You Tube - Fractal Design Define XL Titanium Grey Tower Computer Case Unboxing & First Look Linus Tech Tips.

Kanske inte lika seriös men innehåller mer info.

Den var ju riktigt intressant, speciellt för att han verkar går på metamfetamin ^^

SweClockers borde ta efter det stuket lite, nu är det lite mesigt och klent, den där killen hade ju energi och det är mycket skönare och roligare att lyssna till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro