Sony Vaio F12 CI5 eller... vad vet jag egentligen ;)

Permalänk
Medlem

Sony Vaio F12 CI5 eller... vad vet jag egentligen ;)

Hej! Helt ny här och lite oerfaren vad gäller att köpa laptop. Har fått lite råd här och där, vissa bra, andra motsägande. Vad jag har kommit fram till:

Prestandamässigt så är väl det som är viktigast hårddisk RPM, RAM och processor?

Till min primära frågeställning:

Jag ska använda datorn till precis allt möjligt, från surf till skapa musik och eventuellt spela lite och har inte bestämt mig vilken storlek jag vill ha på. Nu har jag kollat på datorer i 10k klassen och efter lite urval hamnat vid en SONY VAIO F12M CI5. Några tankar om detta? Alla råd är för mig goda så det är bara skjuta

Får man så mycket mer dator för pengarna? Jag har dragit en gräns vid 10k och där ska jag hålla mig. Någonstans måste man stoppa annars kan jag lika gärna dra på det fetaste monstret som finns direkt

Då till en sekundär fråga. Om jag börjar gå ner i prisklass, till säg mellan 7k-8,5k. Hur mycket förlorar jag då prestandamässigt? Finns det något liknande i den prisklassen. Det räcker med en 15'' skärm. Sonyn råkade bara vara större.

Jag reser väldigt mycket så vet inte om den är så behändig. Finns det med 13'' som är ungefär lika kraftiga?

Många frågor, jag vet, men är grön och har försökt läsa på men utan erfarenhet är det svårt.Jobbigt att bränna sina hårt förvärvade slantar fel när jag faktiskt gör det här, inte allt för ofta Ni får ju även flika in och komma med rekommendationer om ni sitter på en annan toppenburk, i rätt prisklass

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du krav på att datorn ska vara snygg/ designad?

Permalänk
Medlem

Det skadar absolut inte om det är lite design. Fula datorer har jag inte mycket för...

Permalänk
Medlem

Eftersom du är så bred i ditt användande kan du behöva fråga dig vad du främst kommer att göra med den och vad som är viktigast. Ex om du reser en hel del så kan det vara intressant att veta vad du orkar och tycker är bekvämt att släpa med sig. Själv kan jag tycka att en 15" bärbar dator är otymplig att ha med mig. Ja det är skillnad på prestanda vad gäller mindre datorer, speciellt datorer med Atom processorer som tillhör de mindre segmentet av bärbara datorer idag. De är inte lika snabba men har andra fördela som smidighet i förhållande till sin storlek och något designade.

Permalänk

Acer TimelineX AS4820TG-5464G50Mnks 14-tums TimeLineX med Intel Core-i5!

Acer TimelineX AS4820TG, 8990 kr.
14-tums LED-skärm
Intel Core i5 460M
ATI Radeon HD5650 1024MB
4 GB DDR3 RAM

13.3", 8290 kr.
Acer TimelineX AS3820TG-374G32nks 13,3-tums laptop med vasst grafikkort!

# Intel Core i3-370M
# 4 GB DDR3 RAM
# 320 GB hårddisk
# ATI Radeon HD5650 1024MB
# 8+ timmars batteritid
# HDMI-anslutning
# 1.3 MP HD-webcam

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jo, visste kan det vara jobbigt att släpa med sig en 3 kgs dator men det har jag gjort tills nu så ingen större omställning. Den ska ju även användas hemma...

Men är den sonyn bra eller finns det bättre i samma prisklass? Sony Vaio VPC-F12M1E. Kollar även lite på MSI GX740. Sony har väl, vad jag förstått jävligt sjyssta skärmar men just denna modell har jag inte fått någon klarhet om skärmen är bra. Vilken är att föredra mellan dessa två? Även dessa två är intressanta men hört så mkt skit om Acer att deras grejer inte håller osv...

Jag vill ha en del kräm i burken så det som hindrar mig från att gå ner till en 13'' skärm är främst hårdisksrpm. Läste om Asus kompakta som dom kommer med i december. Kommer dessa rasa i pris efter jul ifall dom kommer i december?

Permalänk
Medlem

Om man kollar på acers timelineX burkar, är det inte då bättre att vänta några veckor på asus som finns i nyheterna här på forumet? Dessa har väl bättre prestanda till samma pris?

Permalänk

Jag har en tidigare modell av denna, F11M1E, och kan säga att den datorn är riktigt bra. Klarar av det mesta från Photoshop o Visual Studio till multimedia och spelande. Dock måste varna att skärmen har varit en besvikelse, framför allt betraktingsviklar som är inget vidare. Riktigt synd med tanke på att maskinen har BluRay spelare och marknadsförts som en multimedia dator. Kan rekommendera att du surfar in på Laptop Forums and Notebook Computer Discussion och kollar runt i deras Sony sektion, finns en hel del diskutioner där om just F11/F12 serien. Excelsior!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Euphorix:

Om man kollar på acers timelineX burkar, är det inte då bättre att vänta några veckor på asus som finns i nyheterna här på forumet? Dessa har väl bättre prestanda till samma pris?

Finns det en Asus med motsvarande prestanda? I would hit that för jag är tveksam till Acers kvalitet! Var har du sett den?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/13036-asus-slapper-kompakta-...
U41jf ser bra ut med sin matta skärm och nvidia 425m är i stort sätt i klass med 5650HD samt den är bara 1.5 cm större än acer 3820tg i bred och djup. Jag kommer nog vänta tills jag vet hur bra skärmen är (ljusstyrka, kontrast) innan jag slår till. Min eee 1000h har en matt skärm med bra ljusstyrka och kontrast på ca 800:1 vilket många större laptops har svårt att komma upp till om de kostar mindre än 10k

Permalänk
Medlem

Jobbi. Som sagt. Är inte så kunnig så om man bara jämför delar rakt av tycker jag det ser likadant ut? Inte acer då utan asus som ovanstående inlägg länkar till.

Andy M: På vilket sätt är U41jf bättre än U31jg? Är det bara grafikkortet och större skärmen som gör det? Jag menar hårdisken ser ju bättre ut på 31jg fast det kanske blir varmare och drar mer kräm också?

Permalänk
Medlem

Ja, den verkar schysst... Står och funderar på den vs. Dell XPS 15, det är lite äpplen och päron men när man kan få XPS 15 med i7 740QM och 435M för 9000 kr med rabattkod så blir man lite sugen. Visserligen får man bara ett års garanti och Dells tveksamma kvalitet på köpet, och så väger den ett halvkilo mer, men prestanda per krona-förhållandet är svårt att motstå!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Euphorix:

Jobbi. Som sagt. Är inte så kunnig så om man bara jämför delar rakt av tycker jag det ser likadant ut? Inte acer då utan asus som ovanstående inlägg länkar till.

Andy M: På vilket sätt är U41jf bättre än U31jg? Är det bara grafikkortet och större skärmen som gör det? Jag menar hårdisken ser ju bättre ut på 31jg fast det kanske blir varmare och drar mer kräm också?

Själv har jag mycket större förtroende för Asus än Acer, HP, Dell och kompani. Och den största fördelen med U41:an är absolut grafikkretsen, 425M ska vara bra mycket kraftfullare än 415M även om det fortfarande inte är någon raket. Hårddiskhastigheten gör ingen märkbar skillnad i spelprestanda och är också en grej som är lätt att byta, så jag skulle hellre satsa på U41JF.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Grafikkretsen bör ej vara av det senaste skriket i en bärbar, då de utvecklar så mycket värme att de till slut får datorn att stänga av. Det tar ett tag att utveckla det senaste och göra den mindre och att de ej utvecklar så mycket värme.