Jag hade tänkt att testa sätta dit motstånd på alla fläktar, från 12v till 7v, det bör nog hjälpa, kan återkomma om detta om du är intresserad
1: Ja men var väldigt försiktig med den. Pajar väldigt lätt när man sätter i strömsladden till den. Håll hårt i plastbiten, den brukar lossna även med allt lim på sidorna.
2: Tror inte det alltid är lätt, men om man har tålamod så går det faktiskt bra. Dock om du har ett psu som jag (corsair tx650w) tröttnar man snabbt, fick trycka in locket för att få ihop det...förmodligen kommer jag ta en titt på detta, verkar inte så bra att det finns chanser att moderkortet böjs etc. Men men! Den har utrymme nog om man inte slarvar
3: Har faktiskt hört att Fractal Design har klurat på detta, kanske till och med lovat, men det är bara vad jag har hört, skicka dem ett e-meil
4: Oja, nu när psu'n sitter längst ned, plus att man drar kablarna bakom moderkortet. Min bror hade problem med sitt aggregat pga korta kablar och var tvungen att beställa 4x pin och 24x pin förlängnings kablar.
För övrigt tycker jag att folk hypar upp sig alldeles för mycket när det gäller detta chassit. Fick mitt på julafton och fick en famn full med fractal design fläktar till den och plockade ihop datorn.
Det var lite irriterande med gummi sakerna som sitter för hålen men efter 2 sekunders klurande så löste det sig med att limma med super lim, vilket fungerade felfritt. Så det var bara en småsak att sätta ner uppskattningen av chassit, för det ÄR ett bra chassi och fyller en mycket god funktion med både kylningen och ljudnivån för det priset.
Tyvärr hade man ej ett modulärt psu så det blev klurigt att dra alla kablar bakom moderkortet, om den var 0.5cm bredare skulle det vara perfekt, men det går precis om man tänker till lite till. Med alla fläkt platser fulla förutom på sidpanelen fick jag fruktansvärt bra luftflöde....tycker jag. Det sjönk några grader på processorn och grafikkortet. Förut hade jag temperaturer som 41 - 53, men nu har jag 34- 44 med processorn då. Det var märkbara temperatur skillnader....men också på ljudnivån.
Lådan är helt ok när det gäller ljudnivån, den har trots allt 10 fläktar totalt som körs och man märker hur mycket ljud isoleringen utesluter när man öppnar och stänger sidpanelen. Jag är ingen ljudexpert men det är nog svårt att få ett knäppt tyst chassi med 1000rpm fläktar över mesta delarna av chassit, det beror väl mest på vilka sorters fläktar man använder dock. Lyckligtvis är jag inte så jätte ljudkräsen, men jag har haft ljudlösa datorer förr så det har blivit en vana
Jag verkar även så att Fractal design har fixat de flesta småfel som denna tråden har nämnt, inga fläktar nuddar finterna och luckorna satt inte åt för hårt, har varit med om mycket värre med hp datorer t.ex.
Ljudisoleringen sitter fint och har inte lossnat för mig någonstans. Jag nämnde ovan att fläkt kontrollen inte var värst bra....och det står jag fortfarande för, den går sönder väldigt lätt. Metallen kunde varit tjockare och plasten kunde ha haft högre kvalité samt lite mer utrymme bakom med fler hål att knyta fast kablarna i.
Jag är riktigt nöjd, och för 800kr är det klart värt vart ända öre, men man ska inte förvänta sig ett chassi som har ett värde på 1200kr+. Om jag var tvungen att ge den betyg skulle det ligga på 8 av 10.
God Jul