Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Vilken fläktplats har du fläkten på? Sidan, fram eller under?

Scythe-fläkten sitter på undersidan. Har låtit standardfläktarna vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kan nån berätta lite mer om det här, så skulle jag bli glad. I Asus Sabertooth x58 manualen står det bara bilder som visar att man pluggar antingen eller men inget om vad skillnaden eventuellt skulle bli. Jag har ett Seasonic x650 modulärt så jag kan välja 4 eller 8 pin. Just nu kör jag på 4-pin, vet inte varför det bliev så, antar att det var för att den var mindre.

-Ska jag byta till 8pin kontakten?
-I så fall, varför?

Tack för svar!
/g

För att Få all kräm som behövs till moderkortet. Även om de verkar som de går med 4-pinars kontakten. Du kan också belasta den kontakten mer än vad den är gjord för. Bättre och inte chansa, de är inte så svårt att byta till den rätta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SISTA KONTROLL
Tänkte beställa detta, men vill först höra med sweclockers om allt passar?

Hade tänkt mig att köra med gentle typhoonfläktarna fram och slip stream i botten, bak och topp.

Har ni några synpunkter vill jag gärna höra dessa

Behövs en 4pins förlängning för att kunna få en snygg kabeldragning?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om webhallen som tar 699:- för den svarta varianten. Gäller endast idag.

Permalänk

Då ska jag beställa ett efter jag har slutat jobbet

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Inaktiv

Bytte från antec p182 till fractal r3.

Måste säga att jag är enormt besviken angående ljudet. Den låter och vibrerar mer än vad min p182 gjorde.
Jag kör med orginal fläktar plus 2st extra fractal 120mm.

Låter som om fläktarna kör på fullvarv.
Skulle inte chassit vara knäpptyst?

Permalänk
Medlem

Om du går från p182 till R3 går du ju ner dig. P182 kostar mera än vad R3 gör så ja jag förstår om du blir besviken om du förväntade dig att R3 skulle vara tystare än p182. R3 är en väldigt prisvärd produkt man får mycket för de 800 man lägger, men det är på inget sätt det enda och bästa chassiet ur någon synvinkel förutom då kanske pris/prestanda :P.

Permalänk
Inaktiv

Ahh varför har ingen sagt något tidigare? Nu måste jag skruva loss allting igen och byta!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett sådant här chassi och blev nästan chockad över brummandet från fläktarna och kanske mest vibrationerna. Tyckte jag läste mig till att det var ett stabilt chassi med låg ljudnivå.
Den där lilla fläktstyrningen som man monterar där bak verkar inte göra någon som helst skillnad vad jag kan märka.

Kan man sänka ljudninvån och vibrationerna med bättre fläktar? Något tips på vilka?

Annars var det ett trevligt chassi för förhållandevis lite pengar.

Permalänk
Medlem

Hej :)Jag lånar denna tråd lite för jag har kollat på define r2 ute efter nytt men det står imellan Corsair 800 D och Define r2 Kom med förslag

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Hej :)Jag lånar denna tråd lite för jag har kollat på define r2 ute efter nytt men det står imellan Corsair 800 D och Define r2 Kom med förslag

Ingen ide att skaffa R2 när R3 bara är marginellt dyrare.

Permalänk
Medlem

Hejsan har tänkt på att köpa en R3:a men har lite funderingar.

1: Är det medföljande fläktkontroller?
2: Är det lätt att dra snygg kabeldragning?
3: Ska det komma en sidoplåt som är det är fönster i ?
4: Är det en fördel att ett nätagg som har långa kablar?

Annars så är det det snyggaste chassit nån gjort på länge..

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

1: köp en riktig, dom som följer med är kassa (oftast) inte testat r3 än , ska skruva in min imorgon.
2: vet inte, kan man lista ut av föregående svar
3: glas i datorn är 2005 mode, plus att det är jävligt fult. svar på frågan är troligen nej, men det är lätt att göra ett om man av ngn anldening inte vet hur man kollar upp vad man har för delar på det digitala viset.
4: Whaat!?!. det är alltid skönt med lite extra kabel när man drar, men tänk på att inte dra för mycket kablar i vägen för luftsrömmen, Återkommer imorgon när jag bygt ihop min

*reserverar för stavfel och annat skit, det har nyss vart julfirande med släkten...

//Ative

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte mig ett sådant här chassi och blev nästan chockad över brummandet från fläktarna och kanske mest vibrationerna. Tyckte jag läste mig till att det var ett stabilt chassi med låg ljudnivå.
Den där lilla fläktstyrningen som man monterar där bak verkar inte göra någon som helst skillnad vad jag kan märka.

Kan man sänka ljudninvån och vibrationerna med bättre fläktar? Något tips på vilka?

Annars var det ett trevligt chassi för förhållandevis lite pengar.

Jag hade tänkt att testa sätta dit motstånd på alla fläktar, från 12v till 7v, det bör nog hjälpa, kan återkomma om detta om du är intresserad

Skrivet av NiCkArN:

1: Ja men var väldigt försiktig med den. Pajar väldigt lätt när man sätter i strömsladden till den. Håll hårt i plastbiten, den brukar lossna även med allt lim på sidorna.

2: Tror inte det alltid är lätt, men om man har tålamod så går det faktiskt bra. Dock om du har ett psu som jag (corsair tx650w) tröttnar man snabbt, fick trycka in locket för att få ihop det...förmodligen kommer jag ta en titt på detta, verkar inte så bra att det finns chanser att moderkortet böjs etc. Men men! Den har utrymme nog om man inte slarvar

3: Har faktiskt hört att Fractal Design har klurat på detta, kanske till och med lovat, men det är bara vad jag har hört, skicka dem ett e-meil

4: Oja, nu när psu'n sitter längst ned, plus att man drar kablarna bakom moderkortet. Min bror hade problem med sitt aggregat pga korta kablar och var tvungen att beställa 4x pin och 24x pin förlängnings kablar.

För övrigt tycker jag att folk hypar upp sig alldeles för mycket när det gäller detta chassit. Fick mitt på julafton och fick en famn full med fractal design fläktar till den och plockade ihop datorn.
Det var lite irriterande med gummi sakerna som sitter för hålen men efter 2 sekunders klurande så löste det sig med att limma med super lim, vilket fungerade felfritt. Så det var bara en småsak att sätta ner uppskattningen av chassit, för det ÄR ett bra chassi och fyller en mycket god funktion med både kylningen och ljudnivån för det priset.

Tyvärr hade man ej ett modulärt psu så det blev klurigt att dra alla kablar bakom moderkortet, om den var 0.5cm bredare skulle det vara perfekt, men det går precis om man tänker till lite till. Med alla fläkt platser fulla förutom på sidpanelen fick jag fruktansvärt bra luftflöde....tycker jag. Det sjönk några grader på processorn och grafikkortet. Förut hade jag temperaturer som 41 - 53, men nu har jag 34- 44 med processorn då. Det var märkbara temperatur skillnader....men också på ljudnivån.

Lådan är helt ok när det gäller ljudnivån, den har trots allt 10 fläktar totalt som körs och man märker hur mycket ljud isoleringen utesluter när man öppnar och stänger sidpanelen. Jag är ingen ljudexpert men det är nog svårt att få ett knäppt tyst chassi med 1000rpm fläktar över mesta delarna av chassit, det beror väl mest på vilka sorters fläktar man använder dock. Lyckligtvis är jag inte så jätte ljudkräsen, men jag har haft ljudlösa datorer förr så det har blivit en vana

Jag verkar även så att Fractal design har fixat de flesta småfel som denna tråden har nämnt, inga fläktar nuddar finterna och luckorna satt inte åt för hårt, har varit med om mycket värre med hp datorer t.ex.
Ljudisoleringen sitter fint och har inte lossnat för mig någonstans. Jag nämnde ovan att fläkt kontrollen inte var värst bra....och det står jag fortfarande för, den går sönder väldigt lätt. Metallen kunde varit tjockare och plasten kunde ha haft högre kvalité samt lite mer utrymme bakom med fler hål att knyta fast kablarna i.

Jag är riktigt nöjd, och för 800kr är det klart värt vart ända öre, men man ska inte förvänta sig ett chassi som har ett värde på 1200kr+. Om jag var tvungen att ge den betyg skulle det ligga på 8 av 10.

God Jul

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Jag hade tänkt att testa sätta dit motstånd på alla fläktar, från 12v till 7v, det bör nog hjälpa, kan återkomma om detta om du är intresserad

1: Ja men var väldigt försiktig med den. Pajar väldigt lätt när man sätter i strömsladden till den. Håll hårt i plastbiten, den brukar lossna även med allt lim på sidorna.

2: Tror inte det alltid är lätt, men om man har tålamod så går det faktiskt bra. Dock om du har ett psu som jag (corsair tx650w) tröttnar man snabbt, fick trycka in locket för att få ihop det...förmodligen kommer jag ta en titt på detta, verkar inte så bra att det finns chanser att moderkortet böjs etc. Men men! Den har utrymme nog om man inte slarvar

3: Har faktiskt hört att Fractal Design har klurat på detta, kanske till och med lovat, men det är bara vad jag har hört, skicka dem ett e-meil

4: Oja, nu när psu'n sitter längst ned, plus att man drar kablarna bakom moderkortet. Min bror hade problem med sitt aggregat pga korta kablar och var tvungen att beställa 4x pin och 24x pin förlängnings kablar.

För övrigt tycker jag att folk hypar upp sig alldeles för mycket när det gäller detta chassit. Fick mitt på julafton och fick en famn full med fractal design fläktar till den och plockade ihop datorn.
Det var lite irriterande med gummi sakerna som sitter för hålen men efter 2 sekunders klurande så löste det sig med att limma med super lim, vilket fungerade felfritt. Så det var bara en småsak att sätta ner uppskattningen av chassit, för det ÄR ett bra chassi och fyller en mycket god funktion med både kylningen och ljudnivån för det priset.

Tyvärr hade man ej ett modulärt psu så det blev klurigt att dra alla kablar bakom moderkortet, om den var 0.5cm bredare skulle det vara perfekt, men det går precis om man tänker till lite till. Med alla fläkt platser fulla förutom på sidpanelen fick jag fruktansvärt bra luftflöde....tycker jag. Det sjönk några grader på processorn och grafikkortet. Förut hade jag temperaturer som 41 - 53, men nu har jag 34- 44 med processorn då. Det var märkbara temperatur skillnader....men också på ljudnivån.

Lådan är helt ok när det gäller ljudnivån, den har trots allt 10 fläktar totalt som körs och man märker hur mycket ljud isoleringen utesluter när man öppnar och stänger sidpanelen. Jag är ingen ljudexpert men det är nog svårt att få ett knäppt tyst chassi med 1000rpm fläktar över mesta delarna av chassit, det beror väl mest på vilka sorters fläktar man använder dock. Lyckligtvis är jag inte så jätte ljudkräsen, men jag har haft ljudlösa datorer förr så det har blivit en vana

Jag verkar även så att Fractal design har fixat de flesta småfel som denna tråden har nämnt, inga fläktar nuddar finterna och luckorna satt inte åt för hårt, har varit med om mycket värre med hp datorer t.ex.
Ljudisoleringen sitter fint och har inte lossnat för mig någonstans. Jag nämnde ovan att fläkt kontrollen inte var värst bra....och det står jag fortfarande för, den går sönder väldigt lätt. Metallen kunde varit tjockare och plasten kunde ha haft högre kvalité samt lite mer utrymme bakom med fler hål att knyta fast kablarna i.

Jag är riktigt nöjd, och för 800kr är det klart värt vart ända öre, men man ska inte förvänta sig ett chassi som har ett värde på 1200kr+. Om jag var tvungen att ge den betyg skulle det ligga på 8 av 10.

God Jul

Ok då låter det som det blir ett såndant chassi.

Men äre någon som vet när det skulle komma fönster på den?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem

Tjena!
Sitter och monterar mitt system i R3 black pearl och upptäcker då att jag inte hittar:
-En HDD-led kabel
-En SPEAKER kabel
Finns det inte några sådana kablar på R3an? Har letat igenom chassit, men hittar inget.
Tacksam för svar
God Jul och gott nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirNicky:

Tjena!
Sitter och monterar mitt system i R3 black pearl och upptäcker då att jag inte hittar:
-En HDD-led kabel
-En SPEAKER kabel
Finns det inte några sådana kablar på R3an? Har letat igenom chassit, men hittar inget.
Tacksam för svar
God Jul och gott nytt!

aa då, tror det ska finnas en som heter, hdd workin light eller ngt. xD ska påpekas att den inte är nödvändig för att datorn ska funka. sen finns det en DH audio istället för speaker.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

aa då, tror det ska finnas en som heter, hdd workin light eller ngt. xD ska påpekas att den inte är nödvändig för att datorn ska funka. sen finns det en DH audio istället för speaker.

Hittar faktiskt inte någon HDD-led kabel. Kan det vara så att det de helt enkelt har glömt att montera en i chassit?
HD-audio inkopplat, och sökandet på led-kabeln fortsätter. Måste dock påpeka att ett omodulärt nätagg är helt värdelöst i burken! Har ett sladd bo uppe vid Optiska enheten, så att den inte ska påverka fläktarnas arbete allt för mycket.

Permalänk
Skrivet av SirNicky:

Hittar faktiskt inte någon HDD-led kabel. Kan det vara så att det de helt enkelt har glömt att montera en i chassit?
HD-audio inkopplat, och sökandet på led-kabeln fortsätter. Måste dock påpeka att ett omodulärt nätagg är helt värdelöst i burken! Har ett sladd bo uppe vid Optiska enheten, så att den inte ska påverka fläktarnas arbete allt för mycket.

Monterade ett R3 med kompisen för ett par veckor sedan och det fanns inge HDD eller högtalare i det chassit heller, men det behövs inte.

Vad menar du med att du får alla kablar uppe vid DVD:en?:confused:

Före kabeldragning med icke modulärt nätagg.

Efter kabeldragning med icke modulärt nätagg

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Monterade ett R3 med kompisen för ett par veckor sedan och det fanns inge HDD eller högtalare i det chassit heller, men det behövs inte.

http://img341.imageshack.us/img341/6591/img0099sv.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/3153/img0107l.jpg

sätt in lite kylning i datorn ffs xD men snygg dragning

Visa signatur

/W

Permalänk
Skrivet av Ative00:

sätt in lite kylning i datorn ffs xD men snygg dragning

Och vad är det som kommer att ge någon värme då?:confused:
Har fått hem en Cooler master +212 och två Nexus 120mm fläktar , men ej monterat än.
Att köra med en Nexus 120mm fläkt som insug och en som utblås är fullt tillräckligt med den setup som kompisen har.:)

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Man kan få till en riktigt bra kabeldragning i R2'an, MEN ta bort gummi sakerna, helt värdelösa, det tenderar att bli rätt så kompakt bakom moderkortet efter att man har pressat in alla kablar och fläktkontrollen är farligt dålig annars tipp topp!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

God Jul

Den där "fläktkontrollern" som följde med skall ryckas bort helt klart. Får testa att fixa till flåset i fläktarna med speedfan istället. Men hör gärna av dig om det funkar med motstånden.

God ju!l

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

http://img341.imageshack.us/img341/6591/img0099sv.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/3153/img0107l.jpg

Din dragning var grymt snygg! Jag får ta mig fasen knappt undan alla kablar, och gummibitarna far all världens väg när jag drar och flyttar på kablarna.. Sedan så kan jag inte få igenom 6-pinns kontakten i hålet högst upp. Har ett ATX-kort, så vissa hål blir även mindre.
Du har inte lust att ta en bild på baksidan, som att man får se hur det ser ut?

Permalänk
Skrivet av SirNicky:

Din dragning var grymt snygg! Jag får ta mig fasen knappt undan alla kablar, och gummibitarna far all världens väg när jag drar och flyttar på kablarna.. Sedan så kan jag inte få igenom 6-pinns kontakten i hålet högst upp. Har ett ATX-kort, så vissa hål blir även mindre.
Du har inte lust att ta en bild på baksidan, som att man får se hur det ser ut?

Men om man tar sig lite tid och har lite tålamod, så går det att få dom flesta chassin med tillgång till att dra kablarna bakom moderkortsplåten rena och fria från kablar.
Men som du säger så hoppar dom där gummigenomföringsskydden ur rätt lätt.
Det var enklare att vara två, en som tryckte och en som drog.:)
Kabeldragningen på baksidan är inget som är specielt vackert, det blir ett virrvarr av kablar som alla går åt olika håll.:p

Går det inte att skruva lös moderkortet och sen dra igenom kabeln då?

Visa signatur

Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Men om man tar sig lite tid och har lite tålamod, så går det att få dom flesta chassin med tillgång till att dra kablarna bakom moderkortsplåten rena och fria från kablar.
Men som du säger så hoppar dom där gummigenomföringsskydden ur rätt lätt.
Det var enklare att vara två, en som tryckte och en som drog.:)
Kabeldragningen på baksidan är inget som är specielt vackert, det blir ett virrvarr av kablar som alla går åt olika håll.:p

Går det inte att skruva lös moderkortet och sen dra igenom kabeln då?

Chassit har som en böjning, så det är därför som jag inte får igenom sladden. Men lite våld kanske hjälper?
Ja, det blev bättre när man tog bort vissa gummiskydden på vissa ställen!

Permalänk

Kanske tagits upp i tråden men hittar inget med en snabb sökning å jag surfar med mobilen så skäll inte på mig om de tagits upp tidigare heh..

Passar ett HD9650 ?...Läste att de kortet var 27cm långt..
Måste va på håret eller ?

Permalänk
Medlem

Nea det ska nog funka, såg en video på yt och då stoppa dom in ett 27cm grafikkort kan till och med varit ett 6950 om jag inte hörde fel.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk

Tack för svaret :-)....Tror de blir ett sånt här chassi..
Verkar helt ok för pengarna men jag hittade ett Lian-Li alu midtowerchassi för 1300 spänn...Så nu är jag lite tveksam.

Kan dra in lite på nätagg och lägga mer på chassi men frågan är om de är värt det?

Vad tycker ni ?